כשהתחתנתי לפני כמעט עשור החלטתי שלא אתן לחלק מנותני השירותים את התענוג המפוקפק של לגבות על מה שהם עושים יותר כסף רק כי זה "עבור כלה". את השיער סידרתי במספרה הכי יוקרתית דאז בתל אביב תחת סיפור הכיסוי שמדובר בתסרוקת לחתונה של חברה ואת זר הצבעונים המקסים רכשתי בחנות פרחים בהסבר שאני צריכה אותו למסיבת רווקות של האחות שמעולם לא הייתה לי. כך שילמתי פחות מחצי על אותו דבר בדיוק. לצערי לא יכולתי לעשות את אותו סידור עם הצלם, האולם, הדי ג'יי או הבר, אבל לפחות חסכתי במשהו...

 

עוד באון לייף:

·         כמה כסף אתם מוציאים על קפה בחוץ

·         הקופיקס של שמלות הכלה

·         איך להפוך את הפייסבוק למקור הכנסה בלי להתאמץ?

 

"הדבר הראשון והכי חשוב הוא שלא צריך להתייחס לחתונה כמשהו שמשלם את עצמו. אם אין כסף – אל תעשו חתונה גדולה אלא משהו צנוע בחיק המשפחה", אומרת נילי וודניצקי, בעלת "שיא אירועים" להפקת אירועים מזה 23 שנה, "אני שייכת לדור שלא עשינו חתונות כדי להרוויח כסף, אלא עשינו אירוע כדי לשמוח ולחגוג, ובהתאם ליכולות הכלכלית של המשפחות. אז בכלל לא כולם נתנו כסף, הרבה הביאו מתנות. לכן אני מציעה שתחשבו על המשפט ' יותר אנשים לא אומר יותר כסף' ואני חושבת כי 250 אורחים זה מספר המוזמנים האידיאלי. זה גם לא ייתן לאורחים תחושה שאתם מזמינים אותם רק כדי לראות את הצ'ק שלהם ולא אותם".

 

דברים ברוח דומה אומרת גם כרמי אור, מייסדת זוגיתא, יועצת ומאמנת לכלכלת המשפחה, המלווה זוגות מזה כשמונה שנים. "הנקודה הכי חשובה לתפוס את העניין הכלכלי הוא סביב החתונה", אומרת אור ומסיפה כי היא ממליצה לזוגות להתייעץ על העתיד הכלכלי שלהם עוד לפני החתונה, כדי ליישר קו ולראות איך מתכננים נכון. זה שיח שכולל גם את ההורים כי הרי כל אחד מגיע מבית אחר ומביא עמו אקלים כלכלי אחר.

"הגישה שלי אומרת שחתונה עולה רק 2,000 שקל, שהם ההוצאה על האגרות השונות, טבעות וארוחת בוקר בבית קפה עם שני העדים שבאו איתכם לרבנות", אומרת אור, "תמיד חשוב לזכור את השימושים החלופיים של הכסף שאנחנו משקיעים באירוע אחד שנמשך כמה שעות בודדות, ולשאול: האם שווה לי להוציא סכום כל כך משמעותי על ערב אחד במקום לקנות בזה כל כך הרבה דברים אחרים כמו מקדמה למשכנתא, מכשירי חשמל לבית חדש וכן הלאה. חשוב לזכור את מהות החתונה, לשם כך אני מאמצת את הנוסחה של ד"ר טל בן-שחר לאושר: הנאה + משמעות = אושר. הטיפ שלי הוא לבחור רק סעיף אחד חשוב ולהתפרע בו ובשאר להתנהג במתינות ובאחריות".

 

כמה תשקיעו באירוע שנמשך כמה שעות. צילום: shutterstock

 

בחירת מקום: המגוון אדיר, מאולמות דרך גני אירועים, אתרים היסטוריים, אתרים בטבע, מסעדות וחצרות פרטיים. "הכי הכי זול להתחתן באולם רחוק מהמרכז בימים ראשון עד רביעי", אומרת וודניצקי, "ברגע שמצפינים מחיפה וצפונה, המחירים צונחים בחדות, ובאולם הכי קל לקבל את התמורה הגדולה יותר לכסף כי זו בדרך כלל עסקת חבילה הכוללת את המקום, אוכל, צלם ודי ג'יי מתוך רשימה מצומצמת, עיצוב, בר ועוד. באולמות היפים ביותר בצפון אפשר להתחתן במחיר של 350-250 שקל לאדם, בעוד שבגן אירועים במרכז זה כבר יעלה 450-300 שקל לאדם. מקומות מיוחדים כמו יערות, חוף חם, אתרים ארכיאולוגיים, מוזיאונים וכדומה יעלו את המחיר כי הם דורשים הכנות מוקדמות, הבאת ציוד, הקמת במות, הקמת מטבח עבור הקייטרינג, הבאת שירותים ניידים בחלק מהמקרים, שכירת גנרטור, הקמת מערך תאורה ועוד ועוד, מה שכבר קיים בגן או באולם".

אור מציעה לנהוג בצניעות ולשים דגש על השמחה. "הפקה גדולה בחצר של ההורים \ מכרים \ משפחה עלולה להיות עסק יקר, אבל היא יכולה להיות גם אפשרות זולה אם מגייסים חברים שיש להם ציוד ורצון להירתם לעזרה באוכל ובארגון (בתנאי שאתם לא 'מפילים תיקים' על אנשים), או לפצל את האירוע לחופה וארוחה בחיק המשפחה הקרובה ואז לערוך מסיבה גדולה לחברים עם אוכל מסיבות".

 

אור ממליצה על מקומות חלופיים שעשויים להוזיל מאוד את החתונה, כמו חופה מרשימה בבית כנסת יפה ואז ארוחה באולם הצמוד לבית הכנסת. "זו לא קרחנה של ריקודים, אלא פתרון מכובד וערכי, ויש בתי כנסת מדהימים אפילו בלב תל אביב או ירושלים", אומרת אור ומוסיפה שאפשר לערוך אירוע גם באולם פשוט שעולה רק כמה מאות שקלים, למשל לשכור את בית העם \ בית התרבות שיש בכל מושב או קיבוץ ועולה 500-400 שקל בלבד ולערוך בתוכו או בדשא הסמוך לו ארוחה צנועה, למשל חלבית.

וודניצקי מרבה להפיק אירועים באתרים ייחודיים כמו חניונים של קק"ל או רשות הטבע והגנים, חופי ים, אתרים היסטוריים כמו אולמות האבירים בעכו, עתיקות קיסריה ועוד. היא מסבירה שבחירה במקום ייחודי מייקרת מאוד את ההוצאות, עד כדי 100-50% יותר לעומת מקום מסודר כמו אולם או גן אירועים.

 

מועד החתונה: ידוע שלעונה וליום בשבוע יש השפעה על המחיר. חתונת חורף עדיין זולה משמעותית מחתונה זהה ביתר העונות, ובחלק מהמקרים היום בשבוע משפיע אף הוא על המחיר. כמו שכבר אמרה וודניצקי, היא ממליצה לזוגות שבאים אליה להתחתן בימים ראשון עד רביעי ולוותר על חתונה יקרה יותר בחמישי בערב, בשישי בצהריים, בתאריכים מיוחדים (כמו ה-10.10.10 או בל"ג בעומר או ט"ו באב). "יש מקרים שהמועד לא ישפיע, למשל בחצר של ההורים או חברים או בבית העם בקיבוץ או במושב", מוסיפה אור, "ואז תוכלו לבחור את המועד המועדף עליכם בלי שזה יתבטא בכיס".

 

צלם ודי ג'יי: שניים מנותני השירותים החשובים בעיני רבים, האחראים על הריקודים ועל ההנצחה. אור ממליצה לחפש מפה לאוזן ובין המכרים נותני שירותים בתחילת דרכם, שעדיין לא עומד מאחוריהם מערך שיווקי משומן ולבחור בהם. "המחיר עשוי להיות חצי ממחיר של די ג'יי מוכר עם מערך יחסי ציבור ענף, והשירות יהיה בכל זאת מעולה", היא מסבירה. זכרו, צלם או תקליטן יקר זה בעיקר פונקציה של יחסי ציבור ופרסום, ולא תמיד עניין של כשרון. עוד אופציה היא להמיר את הדי ג'יי בזמרים או בנגנים מוכשרים שעדיין לא מפורסמים וממוסחרים, אולם כדאי לוודא שהם יודעים איך "לנהל" את האירוע ולהקים את הקהל לרקוד, ובכל מקרה "באולם זה ייצא הכי זול כי זה כלול בשירותים שמעניק האולם, אבל לרוב יש בחירה מצומצמת בין כמה נותני שירותים שעמם עובד האולם".

 

שמלת כלה: שמלת כלה היא שם קוד לכל מה שקשור לכלה, וזה כולל גם איפור, שיער, זר, נעליים ואביזרים נלווים. אור ממליצה שאם זה הדבר הכי חשוב לכלה, זה הסעיף שבו היא ממליצה לה להתפרע ובכל השאר לחסוך. "חשוב להדגיש שזה אחד הנושאים הכי רגישים בדיון על עלות החתונה", מסבירה אור, "הדיון העיקרי שאני מנסה לעורר יחד עם בני הזוג הוא מה אפשר לעשות באותם 10,000 שקל של השכרת שמלת כלה לכמה שעות. התשובה היא שאפשר לצאת לירח דבש במחיר הזה. ויש אלטרנטיבות רבות למחיר הגבוה של שמלות הכלה בארץ, הנה כמה מהן: רכישה ביד שנייה בחנות או ברשת (יש המון קבוצות בפייסבוק המציעות זאת), רכישה שמלה לבנה מעוצבת בחנות בגדים 'רגילה', רכישה או השכרה ממעצבת אופנה בתחילת דרכה, הזמנה מאתרים בחו"ל והתאמות אצל תופרת בארץ, גמ"ח שמלות כלה למי שנמנית על המגזר הדתי, ועוד". כך גם לגבי איפור ושיער – אפשר לפנות לנותני שירותים בתחילת דרכם המקצועית, או פשוט לא לספר שאת הכלה ולחסוך חלק מהעלות הגבוהה.

 

ירח דבש או שמלת כלה מושקעת? צילום: shutterstock

 

אוכל: "אנשים יוצאים שבעים מהרבה פחות אוכל ממה שאנחנו מדמיינים", אומרת אור, "מי שחשוב לו לחסוך יכול לוותר על קייטרינג מפורסם או לבחור בתפריט מצומצם שלא כולל מגוון אדיר שגם בדרך כלל נותר על הצלחות ועל השולחנות. זה התחום הכי פרוץ באירועים לדעתי". גם וודניצקי מציעה "לא להשתגע", כדבריה. "לפעמים ויתור על קייטרינג עם תעודת כשרות באירוע קטן שנערך בבית פרטי עשוי להוזיל עלויות, כיוון שההכשר משמעו הרבה כסף לבעל העסק אותו הוא מגלגל למתחתנים", היא אומרת. גם במקרה הזה אפשר לשכור קייטרינג זול או כזה בתחילת דרכו.

 

בר ואלכוהול: מקובל לרכוש לאורך תקופה ובטיפין-טיפין אלכוהול איכותי בדיוטי פרי (בעזרת חברים שטסים) ולאגור עד החתונה, או לרכוש בסיטונאות. "אני מציעה להחליט שמדובר באירוע של יינות ישראליים בלבד כהחלטה ערכית ולא רק כלכלית ולרכוש הישר מהיקבים עצמם כמה ארגזים של בקבוקי יין ועל הדרך לתמוך בתעשייה הישראלית ", מציעה אור.

 

"ובכלל, חבל לממן את כל מפריחי היונים ומפעילי הזיקוקים אם אין לכם כסף לזה, או לחילופין שיש לכם משהו יותר חשוב לעשות עם 300-200 אלף השקלים שעולה היום חתונה ישראלית ממוצעת", מסכמת אור.

 

וודניצקי מציינת לסיום כי חשוב לערוך חתונה עם מי שאתם באמת רוצים לראות ביום שמחתכם ולא כל מי שפעם עבדתם לידו לכמה חודשים. "ואם אין כסף כדאי לערוך אירוע קטן רק בחיק המשפחה. אם נשאר עוד קצת אפשר לערוך מסיבת ריקודים לצעירים, ובכלל מומלץ לשכור מפיק\ה שעשוי\ה לחסוך זמן וכסף יקרים".