במדינת ישראל הקטנה פערי ההכנסות מאוד גדולים. ובכל זאת היא מצטיינת בערבות הדדית ובנכונות לתרום לנזקקים. יש לכם הזדמנות לתרום לשכבות החלשות בעירכם ובבית הספר בו לומדים ילדכם  - בלי שזהיעלה לכם שקל, נהפוך הוא – תרוויחו מזה. איך?  

 

עוד ב-Onlife:

 

עלות סל חזרה לבית הספר היא מינימום 400 שקל, ומקסימום? השמיים הם הגבול. הבעיה היא שכמעט אף אחד לא קונה את הסל המינימלי. כיוון שאם יקנו לילד סל מינימאלי - ספרים משומשים, מחברות פשוטות ותיק וקלמר משנה שעברה וכיוב' - הוא יתבאס ויבכה עד שתיכנעו ותקנו לו מה שכולם קונים.

 

אז הנה התרומה שכל אחד מכם יכול לתרום, ולצאת מורווחים מכאן ומכאן: אם גם אתם, שיש לכם מספיק כסף, ואתם רוצים לתרום לשכנים שחסר להם, תיקנו את הסל הזול, הפשוט, המינימאלי, וכולם ינהגו כך, תוכלו לחסוך מאות שקלים;  וחשוב מכך, מי שאין לו מספיק כסף גם יחסוך מאות שקלים – ויוכל להקצות אותם להוצאות הכרחיות אחרות.

 

 הנה מחאת הקוטג' החדשה: נלחמים במחירים הגבוהים של ציוד החזרה לבית הספר. ואל תגידו שהילדים לא יסכימו. לא לאכול קוטג' הם הסכימו? הסברתם להם למה לא קניתם קוטג'? תסבירו להם למה חשוב לקנות ספרים משומשים ומחברות זולות, תנו להם להיות חלק מהמאבק החברתי, להרגיש שהם תורמים לשינוי, שהם מובילים חברתיים ולא נגררים אחרי מי שחזק ומי שיש לו.

 

תנו להם להיות גאים בספרים המשומשים והציוד הפשוט, כי הם יכלו לקבל את היומן עם הכבשה, אבל בחרו לקנות יומן זול כדי לעזור לתלמיד שחייב לקנות יומן זול להרגיש בנוח. אלה הם ילדים מנהיגים, חזקים, מקובלים – הילדים החכמים שלכם שבוחרים לתרום לזולתם.

 

אם השתכנעתם, ושכנעתם את ילדכם לחזור לבית הספר בזול, אז הנה איך עושים את זה:

  • ספרים משומשים:

ההוצאה הכי גדולה והכרחית היא קניית הספרים והחוברות לפי הרשימה שחולקה לתלמיד. ספר משומש עולה חצי מספר חדש. הרבה חנויות שמוכרות ספרי לימוד, מחזיקות גם ספרים משומשים, ואם תבקשו, הם ימכרו לכם אותם (אבל צריך לבקש). כמובן שתוכלו להוריד את עלות הסל שלכם אם תמכרו לחנויות אלו את הספרים שלכם משנה שעברה.

 

אפשרות נוספת היא, לעשות "עסקה פרטית" עם ילד שסיים את שנת הלימודים שאתם מתחילים, ולקנות ממנו את הספרים. זאת, בתנאי כמובן שמשרד החינוך לא החליפו את ספרי הלימוד (שוב). אל תשכחו לעשות גם עסקה לצד השני ולמכור את הספרים שסיימתם איתם.  לשמור לעתיד? בדרך כלל אין טעם, כי גם אם יש אחים קטנים יותר עד שיגיעו לכיתה המתאימה, הספרים יתעדכנו וישתנו.

 

 האפשרות הטובה ביותר בעניין ספרים משומשים, היא פרויקט השאלת ספרים בית ספרי. יש בתי ספר, בהם ועד ההורים מארגן באופן מסודר ומרוכז את כל רכישת הספרים והחוברות. בבתי ספר אלו, כל ילד משלם בסוף השנה סכום אחיד וקבוע ומקבל את כל הספרים והחוברות לפי הרשימה, עטופים ומסודרים. הספרים משומשים במצב מעולה, החוברות חדשות וריחניות.

 

בגלל הקנייה המרוכזת מקבלים מחיר טוב גם על החוברות. בגלל שזהו פרויקט בית ספרי, לכולם יש ספרים משומשים ואף אחד לא מרגיש יוצא דופן או עני. ובסוף השנה, כולם מסדרים את הציוד ומחזירים את הספרים שלהם לוועד ההורים כדי להעביר לקטנים מהם.

 

 הילדים לומדים לשמור על הספרים, כי צריך להחזיר בסוף שנה במצב טוב. כולם שווים, כולם חוסכים. וגם לומדים לתרום ולהתנדב. ועד ההורים לא מרוויח כסף על הפרויקט, הוא מופעל ע"י הורים מתנדבים, וגם התלמידים מתבקשים להגיע בחופש הגדול לתרום מזמנם למיין ספרים, לעטוף ולסדר חבילה לכל ילד.

 

אז אם בבית הספר שלכם עדיין אין יוזמה כזו, קדימה, תהיו הראשונים להרים את הכפפה וליזום את הפרויקט. אם אתם מסוגלים לנהל פרויקט בעבודה, לנהל צוות, מוצר, משרד – אתם יכולים גם להניע את הפרויקט הזה – והסיפוק שתרגישו מתרומתכם יהיה אדיר.

 

  • תיקים וקלמרים:

אחרי הספרים והחוברות, ההוצאה הגדולה הבאה היא על ילקוט וקלמר. ילקוט פשוט לבני נוער אפשר למצוא ב-20 שקל.  ילקוט ממותג עם תא למחשב נייד, לטלפון סלולארי, לנגן המוזיקה, למשקפי שמש ולארנק עם הרבה כסף מההורים עולה 380-700 שקל. ילקוטים לגיל בית ספר יסודי יעלו 80-300 שקל. קלמר  אפשר לקנות במחיר 10-70 שקל. אז איך חוסכים, ובכל זאת קונים משהו איכותי, או משהו שהילד יסכים ללכת איתו לבית הספר?

 

קודם כל, החיסכון הכי גדול הוא אם לא קונים ילקוט (וקלמר) חדש בכל שנה. אם הילד התעקש לקנות את התיק עם ספיידרמן או הנסיכה, ואתם התעקשתם על תיק אורתופדי, קל, איכותי – אין שום סיבה לקנות שוב כזה בשנה הבאה. ילקוט טוב יחזיק מעמד לפחות שנתיים, ואפשר גם שלוש או ארבע שנים.

 

עם סיום הלימודים, עשו עם הילד טקס ריקון התיק והקלמר, הכניסו למכונת הכביסה עם כל הרוכסנים פתוחים. התיק יוצא כמו חדש ועם ריח טוב של כביסה, וממש מתחשק לחזור לבית הספר. ואם כן החלטתם לקנות שוב - כבר במעמד הקנייה צריך להבהיר לילד שעליו לשמור על הציוד כי בשנה הבאה לא תיקנו לו ילקוט חדש.

 

עוד דרך לחסוך בעלות הילקוט: קנו דגם משנה שעברה. התיק חדש לגמרי, הוא אורתופדי ואיכותי ועולה עשרות אחוזים פחות כי השנה יש ציור אחר עליו. וכמובן, בחרו את החנות בה מציעים ילקוט איכותי במחיר מבצע, זה יכול להיות ברשתות הגדולות או בחנות משחקים שכונתית. שימו לב לאותיות הקטנות במודעות שמזמינות אתכם לרכוש ילקוט במחיר מציאה, והיזהרו ממלכודות של לקנות ילקוט זול בתמורה לקניית ציוד יקר אחר. כי זה ממש לא משתלם.

 

  • מחברות וכלי כתיבה:

בד"כ מדובר בפריטים זולים שמיוצרים בסין, ולא חושבים פעמיים לפני שמכניסים לעגלת הקניות. אבל ההבדל יכול להיות בין 60 שקל ל-300 שקל רק על מכשירי הכתיבה.

 

כך למשל יש מחברות עם כריכה חומה לעומת מחברות מותגים, מחברות ספירלה שתלוי מה מצויר עליהן, מארזי טושים, עפרונות צבעוניים, צבעי פנדה, צבעי פסטל, תיקיות ניילון, תיקיית קרטון, תיקיית אומנות, בלוק ציור קטן או גדול, דפים עבים או פחות, קלסר קשיח ממותג או לא והכי יקר: יומן שיש בו את כל ימות השנה והילד משתמש בו אולי בשבוע הראשון – כל כך הרבה אפשרויות, כל כך הרבה שקלים בודדים, אבל אם לא שמים לב לתג המחיר, תשלמו ביוקר.

 

ולכן: תרגיעו.

 

הילד לא יוציא ציון פחות טוב באומנות עם יהיו לו 12 צבעי פנדה ולא חבילת ענק של 24 צבעים. הוא גם לא ישכח פחות את תיקיית האומנות בבית כי שילמתם עליה 50 שקל. ולצערי, הוא לא יכין את שיעורי הבית טוב יותר בזכות היומן הממותג והיקר שקניתם לו.

 

אז קנו בדיוק לפי הרשימה, ועל תוסיפו כל מה שהילד רואה ורוצה. זכרו להציב לילד גבולות, ולהסביר לו למה אתם קונים לו את המוצר הזול יותר, ואת התרומה שהזכרתי קודם. מצד שני, אל תתפשרו על איכות מינימאלית. אפשר למצוא בחנויות הכל בשקל חבילת עפרונות או טושים בשקל. אבל בדקו - האם אפשר לחדד את העפרונות בלי שהעופרת תישבר? האם הטושים לא מתייבשים בציור הראשון?

 

איפה ומתי לקנות?

כדאי להתחיל את הקנייה כמה שיותר מוקדם, אבל לא לפני שהמבצעים מתחילים. לקראת סוף אוגוסט חנויות הציוד לבית הספר מלאות בילדים והורים, וקשה מתוך הלחץ והבלגן שבחנות להסתכל על המחירים ולבחור בנחת.

 

הסתכלו במודעות, בפרסומים, באינטרנט – ובחרו את החנות שאתם רוצים ללכת לקנות בה. אפשר לפצל את הקניה לשתי חנויות, אם ראיתם מבצע על תיק בחנות אחת, אבל מחירי מכשירי הכתיבה זולים יותר בחנות אחרת. אם אתם קונים גם ספרים וחוברות עבודה, בחרו חנות שיש בה גם ספרים יד שנייה.

 

בדרך כלל מחירי מכשירי הכתיבה בחנות שמוכרת ספרים יקרים יותר מחנויות צעצועים או רשתות. לכן נכון יהיה לקנות ספרים וחוברות בחנות אחת ומכשירי כתיבה בחנות אחרת. ככלל, המחירים בחנויות צעצועים ואפילו רשתות כמו כפר הצעצועים, הפיראט האדום, תרבותון – זולים יותר מרשתות של מכשירי כתיבה בלבד (אופיס דיפו, קרביץ). וכדאי גם לבדוק בחנות השכונתית.

 

את ההחלטה איפה קונים, תעשו אתם ההורים אחרי שתסתכלו קצת באינטרנט או היכנסו לכמה חנויות כשהילדים לא נמצאים אתכם. אחרי שבחרתם איפה לקנות, קחו את הילדים לקנייה, תנו להם להרגיש שהם בוחרים, אבל עזרו להם לבחור בצורה כלכלית. אל תכפו עליהם את הבחירה שלכם בלי להסביר. חשוב שהם יבינו את השיקולים שלכם וילמדו להיות צרכנים נבונים. נצלו את קניית סל החזרה לבית ספר לשיעור בכלכלה ובכישורים חברתיים.

 

 

הכותבת היא יועצת לכלכלת משפחה, בעלת תואר ראשון בכלכלה ושני במנהל עסקים.

משפחה בפלוס http://www.dorit4family.com/