בסקר שקיים בשנה שעברה האתר careerbuilder, בקרב 2600 מנהלי כח אדם בחברות אמריקניות, נמצא כי 29 אחוז מחיפוש המידע על ידי המעסיקים - נעשה בפייסבוק. עוד נמצא, כי 35 אחוז מהנשאלים, דיווחו כי חומרים שמצאו בעמודי הרשת החברתית של מועמדים לעבודה, גרמו להם שלא לרצות להעסיקם. מה הם אותם חומרים?

 

  • תמונות פרובוקטיביות או לא ראויות.
  • חומרים הנוגעים לשימוש בסמים או אלכוהול.
  • מועמדים ש"לכלכו" על מעסיקים קודמים, חברים לעבודה או לקוחות.
  • כישורים תקשורתיים לקויים.
  • הערות מפלות או גזעניות.
  • מועמדים ששיקרו בנוגע לכישוריהם.
  • מועמדים שחשפו מידע חסוי ממקומות עבודה בהם היו.

יעקב רוזן, המשמש כמנהל פיתוח עסקי בחברת HRD - המתמחה בייעוץ למשאבי אנוש, פיתוח ארגוני ושיפור תהליכי גיוס, סבור שהיום - הרבה יותר מעסיקים בוחרים בדרך זו על מנת לסנן קבלה של עובדים למשרה כזו או אחרת. "מסקר שקיימנו לפני 3 חודשים בקרב 200 חברות בישראל, עלה כי למעלה מ - 40 אחוז ממנהלי גיוס כח האדם, חיפשו את המועמדים לעבודה, אלו שכבר שלחו להם קורות חיים, ברשתות החברתיות. סקר שערכה לא מזמן חברת מייקרוסופט העלה כי בארה"ב מדובר ב - 80 אחוז ממנהלי הגיוס, שציינו שאדם שהפרופיל שלו ברשת חברתית זו או אחרת מצא חן בעיניהם - קודם לראש רשימת הראיונות. בארה"ב זה כבר ממש הופך לחלק ממדיניות חיפוש העובדים של החברה".

 

מאור קפלנסקי, הבעלים של חברת ebrand, המספקת שירות מיתוג אישי באינטרנט, הדחקת אזכורים שליליים ושיווק ברשתות חברתיות, מדגיש גם הוא כי היום - הרבה מאוד מעסיקים סורקים את רשת האינטרנט אחר אזכורים של מועמדים למשרה, כל משרה. "בין היתר, המעסיקים מחפשים את שמם של המועמדים בגוגל וכמובן - גם בפייסבוק. כידוע, ברירת המחדל של פייסבוק היא שכל המידע שלכם חשוף לכולם, וזה כולל את כל הדברים שאתם כותבים בעמוד שלכם, תמונות וכדומה. כמובן שאחרי ההרשמה יש אפשרות לשנות מחדש את הגדרות הפרטיות, אך מי שרוצה שפרופיל המשתמש שלו ישמש אותו גם מקצועית, יצטרך להשאיר כמה מקומות חשופים יותר".

 

באותו מחקר שנערך בשנה שעברה, השיבו מנהלי כח האדם גם על השאלה: אילו מהפרטים שמצאתם על המועמד ברשתות החברתיות, גרמו לכם לרצות להעסיקו. תשובותיהם היו:

 

  • פרופיל ששידר תחושה טובה לגבי המועמד ויכולותיו.
  • פרופיל שתמך בצורה כלשהיא ביכולותיו המקצועיות של המועמד.
  • יצירתיות.
  • כישורים תקשורתיים טובים.
  • התרשמות כי המועמד יציב נפשית וחברתית.
  • תגובות חיוביות שפורסמו על ידי אנשים אחרים בפרופיל.
  • פרסים כאלו ואחרים שקיבל המועמד והופיעו בפרופיל שלו.

על פי רוזן, קפלנסקי ואפרת אגסי, המתמחה במיתוג מעסיק, ישנם כמה צעדים שכדאי שתנקטו בהם, אם ברצונכם להפוך את עמוד הפייסבוק שלכם לנגיש ואפקטיבי יותר עבור מעסיקים קיימים ופוטנציאליים:

 

1. הפיצו מסרים מקצועיים שקשורים לתחום ההתמחות שלכם. לדוגמא: ספרו בקצרה על מאמר שקראתם שקשור לתחום עיסוקכם או צרפו לינק אליו, אם כתבתם בעצמכם משהו מקצועי מספיק - הוסיפו גם אותו. עם זאת, היות ומדובר ברשת חברתית, אל תציפו את העמוד במידע, עשו זאת במידה.

 

2. מומלץ מאוד להעביר גם מסרים חברתיים. למעסיקים חשוב לדעת שאתם גם טיפוסים חברתיים, בעלי קשרים ויכולות חברתיות, מעבר ליכולות המקצועיות שלכם. עם זאת - עליכם להקפיד שלא לחשוף דברים אישיים מדי כמו תמונות לא מחמיאות או מיניות מדי, מסרים גזעניים או פוגעניים. יש כבר כמה דוגמאות של עובדים שכתבו סטטוסים פוגעניים על המעסיקים שלהם ופוטרו אחרי שהאחרונים קראו אותם, או על מועמדים לתפקיד מסוים שלא התקבלו בגלל תכני הפייסבוק שלהם.

 

3. מבחינה ויזואלית - תמונת הפרופיל שלכם חשובה מאוד. היא צריכה להיות ייצוגית, עדכנית ואפילו רצוי שתהיה מצולמת באופן מקצועי ככל האפשר, אפילו על ידי צלם ששילמתם לו. הכי חשוב - שהתמונה תייצג את איך שאתם נראים באמת. עדיפה תמונה של ראש וחלק גוף עליון (כמו פספורט), מוארת, בלי חפצים שמסתירים כמו משקפים ענקיים או כובע. חיוך תמיד מומלץ! רצוי גם לשים כמה תמונות המחזקות את הפרופיל המקצועי שלכם (קונדיטור, תמונות של עוגות ותהליך ההכנה) או תמונות באירועים שקשורים לתחום העיסוק שלכם.

 

4. לטובת המיתוג האישי והשיווק שלכם, רצוי "לתבל" את המסרים האישיים עם סטטוסים מקצועיים הקשורים לתחומכם, כמו: "יש לי היום פגישה חשובה במשרד הפרסוםX - , אחלו לי בהצלחה".

 

5. בכרטיס האישי חשוב מאוד לנהל בחוכמה את הגדרות הפרטיות. קחו בחשבון שכברירת מחדל, הכרטיס האישי שלכם חשוף לכל מי שרשום בפייסבוק, שזה אומר שמיליוני ישראלים יכולים לראות את הסטטוסים והתמונות שלכם, אם יכנסו לפרופיל שלכם (שהוא, אגב, חשוף למנועי החיפוש וגוגל בראשם(.

 

6. יש לכם אפשרות לבנות קובץ קורות חיים מעוצב ומעודכן באמצעות ממשק ה - Page creator של גוגל. העמוד הזה נסרק גם על ידי מנועי חיפוש שונים כך שאם שמעסיק פוטנציאלי יכול למצוא את קורות החיים שלכם בקלות על ידי חיפוש בגוגל. בניית קורות החיים האלו היא חינמית לחלוטין ואחרי שתצרו אותם, כדאי ואף רצוי לשים לינק אליהם בעמוד המידע שלכם בפייסבוק.

7. הסירו תמונות לא ראויות, תוכן לא ראוי, לינקים וכל דבר שיכול להרוס רושם ראשוני.

 

8. שימרו על התייחסות חיובית בין אם מדובר בתוכן מקצועי או אישי.

 

9. הדגישו הישגים והצלחות אישיים ומקצועיים.

 

10. אל תציינו שאתם מחפשים עבודה אם אתם עדיין מועסקים במקום אחר.

 

11. מלאו כמה שיותר מידע על תחומי העיסוק, הלימודים, ההשתלמויות ומקומות העבודה שהייתם בהם באזור של האינפו (info). בפייסבוק - ניתן לעשות חיפוש אחר מילות מפתח, כך שאם למשל עבדתם באינטל במשרה ניהולית - ציינו את זה, וכאשר אותו מנהל כח אדם יחפש את מילות המפתח האלו ואחרות (כיוון שרצוי שתרחיבו את התיאור) הוא יגיע אליכם, בין היתר.

 

12. אם אתם כותבים בלוג - שימו קישור לבלוג בעמוד הפייסבוק שלכם. כך יוכל, מי שצריך, להיכנס לבלוג ולקבל התרשמות רחבה יותר עליכם, ועל תחומי העניין והעיסוק שלכם. כמובן שרצוי להוסיף את הבלוג רק במידה והוא יכול לשרת את האינטרסים האלו, לא בכל מקרה.

 

13. התחברו לקבוצות רלוונטיות לתחום העיסוק שלכם. אם מישהו יחפש אחר אנשים עם ניסיון בתחום מסוים הוא יגיע גם לקבוצות האלו. .בנוסף,  יש הרבה קבוצות בהן מפורסמות הצעות עבודה - התחברו אליהן.

 

14. היו פעילים בפייסבוק כמה שיותר, כתבו תגובות, התחברו לאנשים שעובדים במקומות בהם הייתם רוצים לעבוד. אנשים ששומעים על משרה שמתפנה יזכרו אם כתבתם משהו שקשור לכך ואולי יפנו אליכם או ישלחו לכם את ההצעה. שמעתם על המושג "חבר מביא חבר"? יש לכם כאן פוטנציאל של למעלה מ - 3 מיליון חברים רק בישראל.

 

15. התחברו לכמה שיותר חברים. אם אתם מחפשים עבודה ו - 500 אנשים יראו את זה, הם יוכלו להעביר את זה הלאה, ומספיק שרק אחד מהם ידע על עבודה שמעניינת אתכם - ואתם מסודרים. עם זאת, מעסיק מחפש עובד לשב"כ ויש לכם כרטיס עם 3000 חברים, אולי זה ידאיג אותו. אבל אם הוא מחפש איש שיווק, כמות חברים גדולה רק תעלה את הערך שלכם כמועמדים.

 

16.אל תשכחו - כולם יכולים לראות מי החברים שלכם, אז שיקלו להגביל את מה שכותבים לכם החברים - רק לאנשים קרובים. "אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה" מעולם לא היה נכון יותר.