האם הבוס שלכם מרוחק וקר? מניפולטיבי ונצלן? שקרן המכופף חוקים ולא מביע חרטה? יכול להיות שהבוס שלכם הוא פסיכופת.

 

מחקר חדששנערך באוניברסיטת צפון טקסס בשיתוף עם אוניברסיטת קולומביה הבריטית, קובע כי 1 מתוך 25 מנהלי חברות הוא פסיכופת.

 

עוד ב-onlife:

לתוצאות עגומות אלה הגיעו החוקרים לאחר שקיבלו אינפורמציה על 203 עובדים אשר סווגו על ידי מנהליהם כבעלי "פוטנציאל גבוה" לעלות בסולם הדרגות בארגון. העובדים הנבחרים עברו סדרת ראיונות אישיים עם החוקרים ואלה האחרונים אף זכו לקבל לידיהם את המשובים שמולאו על העובדים על ידי צוותי העבודה שלהם.

 

תוצאות המחקר גילו כי 1 מתוך 25 מנהלים הוא פסיכופת, ברמה כזו או אחרת. כמו כן התגלה כי הפסיכופתים אכן מתקדמים מהר יותר: מתוך תשעת הנחקרים בעלי דרגת הפסיכופתיה הגבוהה ביותר, שמונה כבר עסקו בתפקידי ניהול בכירים.

 

לפי ד"ר שאול סטיר, פסיכיאטר, נוירולוג ונוירוכירורג מומחה, אשר ניהל את המחלקה הפסיכיאטרית באברבנאל וכיום מייעץ למשרד הביטחון ולבתי משפט, "הפסיכופת יכול להיות פוליטיקאי, איש דת - כומר או רב, בעל מקצוע חופשי מאוד מכובד, או אדם ללא השכלה. בניגוד להנחה הרווחת, הפסיכופתים הם לא חולי נפש. הם מסתובבים בינינו".

 

אז כיצד ניתן לזהות האם הבוס שלכם הוא אחד מהם?

 

לדברי ד"ר סטיר, התכונה המרכזית המאפיינת את הפסיכופת היא אי היכולת שלו לדחות סיפוקים. "מי שסובל מאותה הפרעה אישיותית למעשה יעשה הכל כדי לספק את הצורך שלו, בין אם מדובר בשאיפה לכוח, מעמד, כסף, מין וכד'. הפסיכופת בדרך כלל גם ישיג את מטרתו תוך שהוא דורך על אחרים מבלי להתחשב בזכויותיהם או בתחושותיהם".

 

ד"ר יעקב חרמון, פסיכיאטר בכיר ובעל המרכז הרפואי "ד"ר חרמון", מוסיף כי קיים קשר הדוק בין פסיכופתיה לבין נרקיסיזם. "הנרקיסיסט שואף להזין את האגו שלו תוך שהוא חרד לערך העצמי שלו", הוא אומר. "כדי להתקדם, הנרקיסיסט ישתמש ביכולות האנטי-סוציאליות שלו על מנת לעלות בסולם הדרגות ולהקנות לעצמו חשיבות".

 

סימן נוסף לכך שאתם עובדים תחת פסיכופת הוא היכולת של אותו מנהל להקסים אתכם בהתחלה ולאחר מכן להפוך את עורו. "לפסיכופת יש קסם אישי, הוא מניפולטור, וכאשר תדברו איתו בפעמים הראשונות תסיקו כי הוא בעל ידע בנושאים רבים", מסביר ד"ר חרמון. "העניין הוא, שככל שתלמדו להכירו טוב יותר תגלו כי ידיעותיו שטחיות בדרך כלל ושקשה לו לתקשר לעומק".

 

מעבר לכך, "הפסיכופת מחלק את העולם ל"טובים" ו"רעים". בתחילת הקשר איתכם יכול להיות שתמצאו חן בעיניו, אולם משום שהוא אימפולסיבי באישיותו, עימות אחד איתכם, אפילו אם יהיה פעוט וחסר חשיבות מבחינתכם, עלול לסווג אתכם במוחו בקבוצת "הרעים".

 

הטענה השכיחה ביותר בקרב הפסיכיאטרים היא כי לפסיכופת חסר את המרכיב האישיותי הנקרא "מצפון". לפי ד"ר סטיר, "לפסיכופת אין שוטר פנימי או יכולת לבקר את עצמו. מה שחסר לו זה הסופר אגו, ומכאן שכל האמצעים להשגת מטרתו יהיו כשרים בעיניו".

 

עבודה תחת בוס הסובל מאותה הפרעה אישיותית היא עבודה מתישה. "בוס שכזה יהיה בהתחלה מאוד שרמנטי ויפעיל חן עצמי על מנת להשיג ממכם את מה שהוא רוצה", אומר ד"ר חרמון. "הבוס הזה הוא בעל יכולות תקשורת מרשימות והוא אסטרטג מעולה, אולם שימו לב כי לא פעם הוא עובר או 'מדלג' על חוקים ותקנות. הבוס הזה ישקר לכם לעיתים תכופות, גם כאשר אין צורך בכך, והוא לעולם לא יביע חרטה - הוא לא יהיה זה שבודק את עצמו".

 

כלומר, לפי ד"ר חרמון, ברגע שהמעסיק שלכם עונה על שלושה מתוך הקריטריונים הבאים, אתם בבעיה:

 

  1. חסר אמפתיה
  2. מניפולטיבי תוך יצירת אמון התחלתי
  3. נצלן
  4. תוקפני
  5. משקר כדי להשיג את מטרותיו ואף מוכן לעבור על החוק
  6. לא מביע חרטה
  7. אימפולסיבי בתגובותיו

 

מה יש במנהלים שהופך אותם לפסיכופתים?

לפי ד"ר סטיר, פעמים רבות הפסיכופת יכול להיות מוערך על ידי החברה ואפילו לקבל צל"שים. מדוע? "הפסיכופת אינו מבצע מאבק פנימי עם עצמו. כאשר הוא רוצה להשיג משהו הוא יילחם על כך עד הסוף. ברגע שמדובר גם באדם אינטליגנטי, אין פלא שיחשיבו אותו לגיבור. הפסיכופת הוא כמו מחשב שפועל כדי להצליח במשימה, הכאב והשמחה של האחר לא משפיעים עליו - הם לכל היותר מנוצלים על ידו".

 

גיליתי כי הבוס שלי פסיכופת, מה אני עושה?

חשוב להדגיש שכיוון שלא מדובר במחלת נפש אלא בהפרעת אישיות, אין לפסיכופתיה טיפול. ומכאן שהפסיכיאטרים חלוקים בדעותיהם כיצד ניתן להתמודד עם התופעה. לדברי ד"ר סטיר, ברגע שאדם אובחן כפסיכופת יש לעמוד מולו ולהוכיח לו כי אתם החזקים יותר. "הפסיכופת כל הזמן מעמיד את עצמו אל מול האדם השני, וברגע שהוא מבין כי הוא לא יכול לכופף אותו הוא נרגע".

 

מנגד טוען ד"ר חרמון כי "במידה שאבחנתם כי הבוס שלכם הוא פסיכופת דרך ההתמודדות הטובה ביותר היא פשוט להתפטר, כי את הפסיכופת לא ניתן לשנות". אם אינכם יכולים לעזוב את מקום העבודה, עליכם להיזהר מלעשות את ה"ספליט". "זכרו כי הפסיכופת מחלק את העולם ל'טובים' ו'רעים'", אומר ד"ר חרמון, "ומכאן שתיאלצו להלך על ביצים על מנת להישאר בסקאלת 'האנשים הטובים' שלו".