פראיירים לא מתים, רק מתחלפים - וכך מסתבר גם מתמודדי ומתמודדות "ריאליטי" ישראלים. לאחר שנים ארוכות שבהן הפכה הסוגה מילה נרדפת לפריים טיים ורייטינג, עדיין נראה שההפקות השונות, ובראשן זו של "הישרדות" ששבה אל מסכינו אמש בקול תרועה, לא מתקשות כלל לגייס לשורותיהן מתנדבים אמיצים, וכמובן מתנדבות, שמוכנים לקיצור הדרך שלהם לכוכבות רגעית - גם במחיר של סיכוי להשפלה פומבית.

 

הפעם, מדובר בדגש כמובן על מתנדבות טובות מראה במיוחד בהלבשה תחתונה, שבמקרה של "הישרדות" אם רק יהיה להן קצת מזל, עוד אולי יזכו בקמפיינים הנלווים לתואר - ובתואר כוונתנו, כמובן, ל-"תחת של המדינה". בסוף, מי הרי זוכר בכלל מי היה "השורד האחרון"? למי בעצם אכפת? הזוכים האמיתיים בריאליטי הם אלו שנשארים במדורי הרכילות גם אחרי שנה.

 

"הישרדות" מהדורת קיץ 2017 מקפידה להציע לנו עוד ועוד, ועוד, מאותו הדבר שהפך אותה לתפלצת רייטינג במקור: סקס-אפיל, תככים, ואורז אל דנטה. אלא שהפעם מדובר בגרסה אקסטרה חטובה ודלת שומן במיוחד: מרתון של תככים מסוקסים בלבוש מינימלי, במסווה של אותו משחק תחרותי לכל המשפחה. וכן, גילוי נאות, גם הגברים ברובם נראים טוב. גם לאמא מגיע לשטוף את העיניים, בין הפסקה להפסקת פרסומות.

 

עכשיו רק חסר שיבוא החתן

פרק פתיחת העונה נפתח כמיטב המסורת, עם הפאתוס הבלתי נדלה וקריינות הווייס-אובר המוגזמת של זוארץ, ואיך אפשר בלי - מיטב הקלישאות המגדריות. הישג קל במיוחד לאור העובדה שהשבטים העונה החלו את דרכם, לא לראשונה, כשבטים גבריים ונשיים, עם 17 מתמודדים, מספר המסמל רוב של אישה אחת, וגם מספר אי זוגי - המבשר מיד את הדחתו הקרבה של מי שלא יצליח, או תצליח, להצטוות לשבט.

 

בשבט הנשים, בו בולטת בינתיים דמותה של מעיין אדם, 29, פתח תקווה, הדוברת לשעבר של חובבת השמלות הירושלמיות מירי רגב, הקלישאות חוגגות. מה לא שמענו שם אתמול בלילה? "אני שונאת בנות", "הלוואי שתזכה אישה", "ממש לא בא לי להיות האמא על האי", "לא בטוחה שאני אשרוד עם שבט של בנות", וכמובן, איך אפשר שלא - "אני באתי למצוא חתן".

 

שבט הבנות בהישרדות

מה לומדות מזה הילדות בקטנות בבית? ביקיני ועקבים הם נשיות. צילום מסך

 

בשבט הגברים, לעומת זאת, בלטו אמש אלון ששון, האח-של בעל הניחוח האולימפי והגנים העיראקיים המשובחים, מנגיסטו החביב שרק לפני יומיים היה במטבח בסינמה סיטי ולוהק על תקן האינדל הבא של הפריים טיים ("אתה מריח את הגשם או מרגיש אותו בראסטות?", בשיא הרצינות זה נאמר? זה שודר?) וכן נעלול הבית רז ניסים כהן, 100 קילו של שרירים וילדותיות גורפת.

 

בעוד הנשים הראו אמש ניסיון ממשי לשלב כוחות, ושרדו בצורה מרשימה יותר מחבריהם את הלילה הראשון והקשה על האי, בחרו הגברים לערוך מסיבת פיג'מות, די מקסימה יש לומר, שאולי לא הייתה אפשרית אילולא לוהקו כל כך הרבה גרסאות של "הגבר החדש" לתכנית. זה הרגיש, הבטוח במיניותו, שיכול לשים את הראש על דיונה כשצריך, או במידת הצורך, גם על טוסיק נוח של חבר ("הישבן שלך זה הדבר הכי טוב שקרה לי").

 

"כח נשי אמיתי זה לא גירל פאוור"

מהר מאוד התערבבו אמש כצפוי השבטים, והפה לשעבר של מירי רגב ניאות להסביר לנו "גירל פאוור" מהו, בעוד הגברים מגלים שבחושך לא רואים את הריבועים והחרקים מאיימים אפילו על "האיש הכי חזק פה". אם כן, "כוח נשי אמיתי זה לא רק להגיד 'אנחנו גירל פאוור'", תורמת מניסיונה הפרלמנטרי העלמה אדם, "זה שכמספר נשים חזקות באמת, יש להן מטרה משותפת ואז אתה מרגישה עוצמה בוערת. אני מרגישה את זה עם מירי, הולכות במסדרון וזיקוקים עפים באוויר. זה קיים והרגשתי את זה היום".

ייתכן שמעיין הרגישה את הגירל פאוור הזה, על מלוא העוצמה הבוערת שבו, בדיוק כשעלתה השאלה איפה תמוקם עמדת שפם-גבות במחנה הנשי?

 

עוד במהלך הלילה, גילתה הדוגמנית בר זומר שרזון קיצוני לא עוזר כל כך בג'ונגל, וחוותה מה שנראה כמו שלב מוקדם של היפותרמיה. "כנראה שהיא נמצאת בתת משקל מלכתחילה", הסבירה המתמודדת המוצקה ביותר בקאסט, טניטה, "הבחורה קורסת לנו".

 

איכשהו, בתוך המצב הזה, לא מגיח אף איש הפקה שיעצור ויגיד "רגע, זה לא שונה מלחטוף מכה קשה באתגר, מישהו צריך לבדוק אותה". בר נותרת מעולפת והמסר כמעט ברור: לרעוב זה דבר נורמלי עבור אישה, בטח אחת שנראית כמו בר. זה לא מקרה חירום רפואי. Carry on.

 

שבט הבנים בהשירדות

הגברים ברובם נראים טוב. גם לאמא מגיע לשטוף את העיניים. צילום מסך

 

דואר האי הראשון מעורר קריאות אושר במחנה הנשים, למרות שהוא לא מלווה במזון, רק בנעליים והבטחה: "אחת מכן תחזור היום הביתה". המשחק מתחיל, ועד לאותו רגע, מסתבר שקבוצת הנשים התנהלה עד כה בנעלי עקב, ללא ספק לדרישת ההפקה. מה לומדות מזה הילדות בקטנות בבית? ביקיני ועקבים הם נשיות. במפגש עם זוארץ מצהירה המתמודדת עדי ברגר "אני רווקה 25 שנה, אני צריכה כבר גבר!" וטועה לחשוב שהיא המתמודדת הראשונה בתולדות הפורמט שהגיעה לכאן למצוא חתן. היוש, יש לך ד"ש ממרינה קבישר-שעשוע.

 

אי בודד, גיא זוארץ, והרבה בשר טרי

"מה?!", געתה בעיני עגל אחת המתמודדות בזמן האתגר הראשון, "לא הביאו העונה מישהו שמנמן שיכול לעוף ראשון?", ואכן למרבה האימה, גרם ליהוק ההפקה לכך שהפעם הודחה רחמנא לצלן מתמודדת חטובה.

 

לאחר עשרות עונות של הפורמט בחו"ל, ומה שמרגיש כמו מאות עונות במהדורה הישראלית, נראה כי במעבר של "הישרדות" מערוץ 10 לזכיינית ערוץ 2 "קשת", לא עבר הפורמט אבולוציה כלשהי מאז מהדורת הסלבס הקודמת, אלא ההפך, הצטמצם עוד יותר למרכיביו הראשוניים: אי בודד, גיא זוארץ, והרבה מאוד בשר טרי בשורטס וביקיני. אין מקום הפעם לליהוקים שונים מן הקו הזה, בעולם בו המשתתפים חתומים כולם על חוזים דרקוניים המבטיחים לזכיינית נתחים מכל קמפיין אפשרי. ילדות שמנות לא מקבלות קמפיינים.

 

חבל מאוד שהזכיינית החדשה של "הישרדות" לא ניצלה את ההזדמנות להתחדש בצורה כלשהי, מעבר לחזרה הסקסיסטית על קלישאות הגברים והנשים שהיא מציגה. הבחירה, למשל, להמשיך ולשמר את המנחה הסחי והיבשושי זוארץ, במטרה כמו לשדר לצופים "עסקים כרגיל", הבהירה זאת היטב עוד בעונה הקודמת של הזכיינית. גם הפעם ברור כי אנשי רשת מבקשים לומר לצופים - אולי עברתם ערוץ, אבל אל חשש, נשארתם מדשדשים באותה ביצה בדיוק. אז מה נשאר לנו? 16 מתמודדים, מעט סלבים סוג ד', בהם רק מתמודד מבוגר אחד, אבל גם הוא לא ברמה כזו שנראה את שירותי שח"ל מוזעקים לאי, הפעם.

 

כך יצא שקיבלנו בצורה הבוטה ביותר בתולדות התכנית לא רק קבוצת אנשים בעלת אחוזי שומן נמוכים בצורה יוצאת דופן, אפילו בהשוואה לעונות עברו, אלא שנראה כי נעשתה הקפדה יתרה שלא ללהק בטעות אף שמנמן, צולעת, פיסח או קשישה חביבה לרפואה. הולכים על בטוח. ומה יותר בטוח מקבוצת נשים שכולן, אבל כולן, ממלאות את הביקיני היטב? הרייטינג השבועי שנלווה למחזה, כמובן.

 

לאחר שנפרדנו מדניאל אמש, והשבטים עורבבו מגדרית אחר כבוד, ניתן לסכם כי העונה החדשה של "הישרדות" שעלתה לשידור אמש, נראית כמו העתק כמעט מושלם של בערך כל עונה קודמת, בכל מובן אפשרי כמעט. אין חדש תחת השמש הקופחת של הפיליפינים, רק הידוק מוקפד עוד יותר של אבני הבסיס הקיימות. כנראה שגם הפעם, לא מכאן תבוא הבשורה. נראה כי היומרות לייצג את "החברה הישראלית" עמן החל דרכו את הפורמט, הצטמצמו מאוד בסיבוב השני של גרסת "רשת" לתכנית, לכדי הרצון הברור לייצג את ריבועי החברה הישראלית - ואם אפשר, בביקיני קטנטן, תודה.