חופשת פסח היא אולי התקופה היפה ביותר בשנה לטייל ברחבי הארץ. בניגוד לסוכות, שגם אז יש חופשה ארוכה יחסית שבה כולם יכולים לצאת לשטח, פסח מגיע ממש בסיום החורף (או בערך-חורף, במקרה של השנה האחרונה) ויש סיכוי לא רע לראות הרבה ירוק, מים זורמים ופריחה. לפניכם חמישה מסלולים אהובים ומומלצים במיוחד.

 

עוד באון לייף:

 

עין בוקק

באזור המלונות של ים המלח, ממש בסמוך לכביש 90 הארוך, נמצא אחד ממסלולי המים הקלים והחביבים בארץ. האזור החם שליד ים המלח מפתיע בכמה מסלולי טיול המשלבים גם מים, דוגמת נחל דוד ונחל ערוגות, אבל הכניסה לעין בוקק היא בחינם. גם אם חם בחוץ, ובפסח עלולים להיות ימים חמים ואף שרביים, ההליכה במים הרדודים והצוננים, במסלול שחלקו מוצל היא חוויה נעימה לכל הדעות.

 

מסלול מים באזור החם שליד ים המלח. צילום: Shutterstock

 

מדובר במסלול מעגלי, קצר וקל המתאים לכל בני המשפחה (אפילו תינוקות במנשא, אבל לא לעגלות). כדאי כמובן להצטייד בבגדי ים ובנעלי הליכה המיועדות למים וגם בבגדים להחלפה ובמגבת. פה ושם לאורך המסלול המסומן בסימון שבילים שחור יש בריכות שכשוך ומפלונים צוננים. היזהרו מהחלקה.

 

אורך המסלול: 2 קילומטרים.

 

הגעה: המסלול מתחיל (ומסתיים) כ-6.5 קילומטרים מצפון לצומת זוהר, על כביש 90.

 

למידע נוסף.

 

מפלי פרוד

רוב הסיכויים שבפסח לא יהיו מים במפלי פרוד ליד המושב שפר בגליל העליון, בעיקר "הודות" לחורף הלא מרשים שעבר עלינו, אבל גם כשאין מים מדובר במסלול מקסים באווירה גלילית. למרגלות הר מירון נמצאים המפלים, המכונים גם עין רמיאל (בחלק מהשילוט זה השם שמופיע), ורוב המסלול הוא בירידה. לאורך הדרך רואים שוקת, שרידי אמת מים, טחנות קמח קדומות ואפילו קברי צדיקים עם כיפות כחולות. כל אלו הם עדות לשרידי יישובים מתקופת התלמוד. יש גם צמחייה רבה ומגוונת, בהם עצי חרוב, זית ואלה. דרגת הקושי היא קלה-בינונית וההליכה נעשית במסלול המסומן בכחול. המסלול הארוך ביותר מגיע לארבעה וחצי קילומטרים, עניין של כשלוש שעות הליכה, אבל יש אפשרויות לערוך מסלולים מקוצרים (ראו תחת אורך המסלול). כולם בחינם.

 

אורך המסלול: יש כמה וכמה אפשרויות לטייל במסלולים של מפלי פרוד, תלוי בזמן, בהרכב ובכושר. לפירוט האפשרויות לחצו כאן.

 

הגעה: 2.5 קילומטרים מצומת חנניה פונים ימינה לכיוון קיבוץ פרוד. יש חנייה מימין למי שבוחר במסלול המפלים הגבוהים. לשאר האפשרויות - ראו קישור בסעיף קודם.

 

צעדה ביער הקיבוצים

אין כמו לטייל ועל הדרך לתרום למטרה חשובה. האגודה למלחמה בסרטן מזמינה להצטרף לצעדה ביער הקיבוצים באזור פארק רמת מנשה, אזור מדהים במיוחד באביב, על שלל עציו ומטעיו. ביום רביעי, 16 באפריל, בשעות 13:30-9:00 תתקיים צעדה, כולל פעילויות מהנות לילדים והסברים שיינתנו על ידי מדריכים של קק"ל. יש מסלול ארוך בן כשישה קילומטרים ומסלול קצר בן כשלושה קילומטרים המיועד לכל המשפחה, כולל ילדים. ההשתתפות בצעדה כרוכה ב-15 שקל למשתתף (מגיל שנתיים), שיועברו לטובת הפעילות של האגודה למלחמה בסרטן. אפשר להירשם מראש בטלפון (03-5721603) או להגיע ביום הצעדה ללא צורך ברישום מוקדם.

 

הגעה: "אנדרטת יער הקיבוצים" ב-waze.

 

למידע נוסף.

 

צילום: Shutterstock

 

בעקבות צבעוני ההרים

פסח הוא הזדמנות טובה לתפוס פה ושם פריחה יפה. אחד הפרחים שגורמים לנו לצאת מהבית ואפילו לנסוע שעה-שעתיים הוא צבעוני. כן, טוליפ בלעז, שמזוהה כל כך עם הולנד, מופיע בארבעה מיני בר ברחבי הארץ בכמה מוקדים: צבעוני ההרים בצבע אדום עם קצת צהוב שאפשר למצוא במרכז הארץ ובצפון; צבעוני המדבר, אף הוא אדום אבל בלי צהוב, שפורח בנגב ובמדבר יהודה; צבעוני ססגוני בלבן עם מרכז צהוב בהר הנגב; צבעוני החרמון הפורח בוורוד חיוור, ואפשר למצוא אותו בעיקר באזור החרמון (ולבנון).

 

שמורת הגלבוע. צילום: Shutterstock

 

במרכז הארץ ובצפון אפשר למצוא את צבעוני ההרים בשמורת נחל פולג, בשמורת הגלבוע, באזור אנדרטת מגילת האש ליד היישוב כיסלון בהרי יהודה (ליד בית שמש), ליד חורבת ניחה בדרך המחצבות של כפר גלעדי ובמוקדים נוספים. שמורת פולג נמצאת הכי קרוב אלינו הביתה ואליה אנחנו נוסעים כדי לחפש את הצבעוני האדום. שמורת נחל פולג משתרעת ממערב לכביש החוף בין שכונת רמת פולג בנתניה למכון וינגייט (יש גם את שמורת שער פולג הנמצאת ממזרח לכביש והגישה אליה מיקום או מאודים). מדי פעם מנסים כרישי נדל"ן לנגוס בשטח השמורה ויש מאבקים של הארגונים הירוקים בעניין. בכל מקרה, אנחנו נוהגים לנסוע אחרי שמורת פולג לשמורת אירוס הארגמן בנתניה. אמנם האירוסים הסגולים-שחורים פורים בעיקר בפברואר ובמרס, אבל מדי פעם אפשר לראות בשמורה עוד כמה פרחים, late bloomers כנראה.

 

הגעה: מחנים בחניון שבכניסה למכון וינגייט (החנייה בתשלום, הכניסה לשמורה בחינם); אפשרות נוספת היא להגיע מתוך שכונת רמת פולג, נוסעים עד הסוף, מחנים ליד מלון Q ומתחילים לצעוד בשמורה החולית הנושקת לים.

 

למידע נוסף.

 

עין תינה

 

שילוב של מים ואבני בזלת שחורות. 

 

תושבים מקומיים ברמת הגולן פינקו אותנו לא מכבר בהזמנה לטיול ג'יפים מהסוג הכואב, בג'יפ שטח אמיתי ונטול כל בולמי זעזועים או משככי כאבים. נסענו איתם בין שרידים של כפרים סוריים נטושים ולבסוף, כשהגב זעק הצילו הגענו לדובדבן שבגולן: עין תינה. זה מעין נחמד המוכר גם בשם "עין נוטרה". זהו מעין אחד מיני רבים שיש בשיפולים המערביים של רמת הגולן. ובכלל השילוב של מים ואבני בזלת שחורות עושים את כל הביקור מעניין. מדובר במסלול הליכה קליל מעגלי בן שני קילומטרים הנמתח ממגרש החנייה של עין תינה, לצד חורשת איקליפטוסים, ומגיע עד למעין ולבריכת השכשוך שלו. רוב ההליכה נעשית במים רדודים, אבל אפשר גם ללכת ליד. החזרה לאוטו היא כבר על יבש לגמרי, והכניסה חינם.

 

הגעה: נוסעים בכביש 90 ובצומת מחניים פונים ימינה (מזרחה) לכביש 91. נוסעים עד צומת גדות. בצומת פונים צפונה לכביש 918, ומעט לאחר הקילומטר ה-23 פונים ימינה לדרך עפר רחבה, שם מחנים.

 

למידע נוסף.