אחד הבילויים האהובים עלינו כתיירים בארץ זרה הוא הטיול בין סמטאות עיר קסומה המזמנת מפגשים אקראיים עם שכיות חמדה הנסתרות מהעין, כאלו שטומנות בחובן איכויות ורמות מקוריות שאפשר רק להתקנא בהן. אנחנו מרגישים בני מזל שבעוד חברינו נוגסים במשולש פיצה מפיצריה מקומית בקרן רחוב, אנחנו מסובים לשולחן במסעדה ביתית ואותנטית, בה האמא מכינה את הפסטה במקום.
 
עוד באון לייף:
אז זהו, שלא תמיד חייבים להפליג אל מעבר לים. הביצה המקומית שלנו מייצרת גם היא מקומות סודיים, שאינם נופלים מחבריהם שמעבר לים, המספקים חווית לייף סטייל של טעמים, ריחות, עיצוב ואופנה. סיור סתווי בסמטאות יפו הפגיש אותנו עם חמישה מקומות כאלו- ממלון סוויטות השוכן מעל הים ועד בית יפואי המארח דיפלומטים ואח"מים לארוחות ערב סודיות. 
 
שלווה יפואית במלון סוויטות יוקרתי
 
אחד ממלונות הבוטיק החדשים שנפתחו לאחרונה בישראל, מציע 6 סוויטות יוקרתיות, כל אחת מהן מעוצבת בסגנון שונה ורובן המכריע עם חלונות רחבי ידיים אל הים הכחול של יפו. מלון קאסה נובה הוא מלון בוטיק יוקרתי, ממוקם בתוך סימטאות העיר העתיקה, נחבא מהעין, אפוף פרטיות מסתורית וקסומה ופונה בעיקר לתיירות חוץ. אם אתם תרים אחר שקט מהסוג המשובח, כזה שנותן לרחש הגלים להיות המוזיקה היחידה, ללא צעקות של זאטוטים ובלי רעש של בני נוער אנרגטיים, כנראה שהגעתם למקום הנכון.
 
 
גם רעש של כלים וחדר אוכל פעיל לא תשמעו. המקום אינו מספק שירותי הסעדה, ואת ארוחת הבוקר סועדים אורחי המלון באחד מבתי הקפה היפואים או המסעדות המצויים בסביבה, בשוק הפשפשים או בנמל יפו המתחדש. בית קאסה נובה הוא הבניין העתיק ביותר במתחם יפו העתיקה, הוא הוקם בשנת 1654 ושימש בעבר כהוספיס לטיני. בעת בניית המלון הושקעו משאבים רבים שסייעו במלאכת השימור שלו. דלת הכניסה שנראית כמו דלת כניסה לבית פרטי, גורמת לרף הסקרנות לעלות ולגלגלי הפנטזיה לעבוד דקות נוספות בניסיון לדמיין את המראה שמסתתר ממש מהעבר השני.
 
שקט מהסוג המשובח לצד נוף מרהיב. צילום: יח"צ
 
 
את המלון האינטימי עיצבו שני מעצבי פנים, סמי שלום כנפו ושגית פליישר, שתכננו ועיצבו סוויטות המשלבות בין מראות נוסטלגיים והיסטוריים. בין הסוויטות שבמלון- אנדרומדה, המעוצבת כולה בעדינות נשית ומשלבת רוך תכלכל, פאשה שמעניקה מחווה אותנטית לבלטות המעוטרות של פעם, קסיופאה סוויטה סגלגלה אפופת סקס אפיל, נפולאון, המרוצפת כולה שיש ירוק ומשלבת אמבט Free Standing עם רגליים מוזהבות, קאסה- נובה המאופיינת בקווים ישרים ובניקיון עיצובי ופרנג'ליקו, סוויטה עשירה בקשתות, שמכניסות מנות גדושות של אותנטיות למקום. מעבר למרפסות האישיות שמספקת כל סוויטה, תוכלו ליהנות במקום מדק מרווח, עשוי עץ, מאובזר בצמחיה ובפינות ישיבה הפונות אל הים.
 
 
מלון הבוטיק האקסקלוסיבי יחגוג שנה לפתיחתו בינואר, מה שלא מפריע לו לככב כבר עכשיו בראש רשימת המלונות המומלצים בישראל, באתרי המלונאות המובילים בעולם. כיאה למלון המתבסס בעיקרו על תיירים מעבר לים, נהוגה בו השיטה האירופאית של שהייה בת שבוע, באופן דומה בו תשכרו ווילה בצרפת או איטליה. אם חשבתם לקפוץ לחו"ל, כדי לתפוס רגעים של שלווה וניתוק, יש מצב שתוכלו לחסוך מעצמכם את עינייני הטיסות וההמתנות בשדה התעופה. בקאסה נובה ממתינה לכם חוויה של שלווה, ניתוק ושקט מהסוג שכולנו מייחלים לו. 
 
קאסה נובה, נתיב המזלות 6, יפו העתיקה, www.casa-nova-hotel.com
 
 
ביקורים קולינריים סודיים של אח"מים ודיפלומטים
 
מהבית של לימור לנדאו תירוש רואים גם את הים (הרבה מאוד ים), אבל זה ממש לא הדבר הראשון ששמים לב אליו. הכניסה לביתה רחב הידיים בראשיתו של רחוב הצדף היפואי, עושה חשק להישאר בו. אוסף פרטי הריהוט שמלקטת תירוש במסעותיה ברחבי הגלובוס מתקבצים בהרמוניה, משולבים בחללי הבית שלה ומעניקים אופי ייחודי לפינות הישיבה האלטרנטיביות הרבות שמציע המקום. העליה לקומה השניה חושפת דק עץ רחב המשקיף כולו, איך לא... לים.
 
לימור היא שפית שהספיקה ללמוד את רזי בישול הגורמה בלונדון, פריס ושוויץ, העבירה סדנאות בישול במשך 10 שנים ופרט לעיסוקה העיקרי היום, הוציאה תירוש ספר מתכונים עשיר ומרהיב, 'מנה עיקרית' בהוצאת מטר, שלמרבה הפלא, מציע מתכונים שרובנו נצליח להכין במטבח הפרטי, והיא גם בעלת מדור קולינרי במוסף גלריה של עיתון הארץ. אהבת האדם והאירוח זורמות ללימור בדם והן שהובילו אותה לפתח עסק המושתת על שתי האהבות הללו. ביתה של תירוש ידע ויודע גם היום, ביקורים סודיים של אח"מים ודיפלומטים, שלא יכולים לסעוד את ליבם בסתם מסעדה בעיר ומתארחים אצל לימור לארוחות פרטיות.
 
מטבח ישראלי אותנטי עם השפעות ערביות איזוריות. צילום: יח"צ
 
כמעט כל פינה בבית המעוצב הזה היא פינה שאפשר לשבת ולסעוד בה וחוץ מביקורים סודיים של אח"מים מארחת לימור קבוצות (מינימום 16 איש) לארוחות ערב המציעות חוויית אירוח המשלבת עיצוב משובח, חיבוק ביתי וטעם אלוהי וכמו כן מקיימת סדנאות בישול אצלה במקום. "חוץ מחדרי השינה האורחים שלנו יכולים להסתובב באופן חופשי בכל פינה בבית" מתארת לימור את אופן האירוח ומוסיפה "אנחנו לא מגבילים את האורחים שלנו. מי שמגיע לארוחת ערב, מגיע לערב שלם, יכולים לעזוב ב-23:00 או ב-03:00 לפנות בוקר. הם קובעים."
 
 
לימור מבשלת מטבח ישראלי אותנטי עם השפעות של מטבחים ערביים דוגמת המטבח הלבנוני, הסורי והפלסטינאי המקומי ונגיעות מהמטבחים הצרפתי, האיטלקי והאסייתי, ששומר על ביקוש גבוה מצד הסועד הישראלי. תירוש יכולה לקום ב-04:00 בבוקר כדי לפגוש חקלאי שהגיע עם משאית תפוחים מרמת הגולן, כי היא יודעת שאצלו תמצא את התפוחים המשובחים ביותר. "חומר גלם איכותי היא אחד מהסודות הכי גדולים של בישול טוב. יש לי קשר עם המון חקלאים. אני יודעת אצל מי למצוא מה. אני מחוברת לטבע ולאדמה ומשתמשת רק במה שהם מציעים. אם אין אצל הדייג שלי לוקוס אני אעדיף לבחור דג אחר שהוא דג ממש עכשיו. אני מעדיפה קודם כל טריות ואיכות." מחדדת לנדאו תירוש את האג'נדה הקולינרית שלה.
 
לימור לנדאו תירוש, הצדף 1, יפו, 052-538-9733, www.limortiroche.com
 
מישהו מטפל בך
 
חוץ מהעובדה שמדובר באחד העיסויים הטובים שתקבלו, כל חוויית האירוח בדרך הגוף היא כזאת ששווה לעבור. במרכז שכונה יפואית אותנטית, בתוך בית ערבי בן שתי קומות, ששופץ, אך שמר באדיקות על המראה המקורי, שוכן אחד המרכזים המהווים תיאור נרדף (כנראה) למה שמרגישים בגן עדן.
 
נטע ומריאן שוויצר, בעלי המקום, מחוברים לשיטת האיורווודה המיוחדת באמצעותה הם והמטפלים הנוספים במקום, מעניקים את הטיפולים לאורחים שמגיעים. טיפולי המגע עורכים כשעה וחצי ומעניקים חוויה מאזנת של גוף ונפש. בין אם תעצמו את העיניים ובין אם לווא בשלב מסוים תרגישו את תחושת הריחוף עוטפת אתכם ומטלטלת אתכם בעדינות תינוקית למחוזות של רגיעה שמיימית.
 
חוויה מאזנת לגוף ולנפש. צילום: דרך הגו,
 
מרצפות הבית המאויירות, גרם מדרגות הברזל, חדרי השירותים המעוצבים והניחוח הרך שעוטף את החללים, מעצימים כולם את החוויה ומאפשרים להעמיק את החיבור למקום. מעבר למערך הטיפולים המרשים, מעביר הזוג שוויצר, גם קורסים למטפלים, מתוך אמונה כי את השיטה המיוחדת שלהם ראוי ורצוי שיידעו מטפלים נוספים.
 
המקום רחב מאוד, מעוצב למשעי ומאפשר לקיים בו גם אירועים עיסקיים ואישיים כגון ערבי חברה, ימי הולדת, מסיבות רווקות ודומים נוספים. גג המקום מאובזר בפינות ישיבה וצופה, טוב נחשתם נכון... לים הכחול הפתוח. דבר לא עומד בין הגג והים ונדמה לך כאילו אתה נוגע בשמיים, ובתוספת הגפן שמתפסת על הבית בחזית הדרומית שלו, התחושה היא לא פחות ממושלמת.
 
 
דרך הגוף, מנוחה 3, יפו, 03-5084568, www.bodycourse.com
 
וינטאג' בניחוח יפואי
 
איריס פרידמן היא אישה עדינה, כמעט שברירית. המראה שלה אינו מזכיר במאומה את יכולותיה של האישה הנמרצת ובעלת החזון שמחוברת בכל נימיה לאופנת הוינטאג' ומוכנה לחצות ימים ויבשות כדי לשים את ידה על פריט נדיר ושווה במיוחד. אבל כבר לימדו אותנו מזמן שלא ממש כדאי להתרשם מהקנקן בלבד, אלא לבדוק מה קורה שם בתוכו. פרידמן מנהלת את לה טאנט, הסטודיו שלה בקומה המוקדשת לו, בתוך הבית הפרטי שלה, הממוקם מול נמל יפו. הכניסה אל חלל הסטודיו עוטפת מיד באווירה המתאימה. פרטי הלבוש הנוסטלגיים תלויים בקפידה על גבי קולבים ומציעים קולקציות של שמלות, חצאיות, חולצות ושלל אביזרים. אין פריט שחוזר פעמיים. כל אחד הוא יחיד במינו ומי שתזכה בו תהיה היחידה.
 
פריטי וינטאג' מיוחדים וחד פעמיים. צילום: אלה מנור
 
 
 
"זה מאוד לא פשוט לייצר את הייחוד הזה" מחדדת איריס את מלאכת הליקוט שלה. "כדי לייצר קולקציות וינטאג' אמיתיות, שמביאות איתן בשורה ומצליחות לעורר עניין צריך לעבוד המון, לטוס בלי סוף, לפשפש גם במקומות שלא נדמה לך שתמצא בהם משהו, כי שם מתחבאים לפעמים האוצרות הכי גדולים. הפריטים שאני מביאה לא מגיעים לבד. אין כאן הוקוס פוקוס. כל שמלה מגיעה אלי לסטודיו אחרי שנאבקתי בשבילה ובגלל זה קהל הלקוחות שלי הוא קהל נאמן. שיודע שאני מתאמצת להביא את הכי טוב שיש ורק אחד מכל דבר."
 
 
הצבעוניות העזה שמאפיינת את הקולקציות של פרידמן, משמחת ומרחיבה את הלב בכל פעם מחדש. עם זאת גם הקלאסיות המוקפדות ימצאו אצלה מענה. לצד השמלות הצבעוניות, ניתן למצוא גם פריטים שחורים ומונוכרומטיים נוספים. התמהיל של אוויר טוב מן הים, קולבים עמוסים שיק אופנתי והווייב שמביאה איתה פרידמן, מתקבצים כולם ויוצרים חוויית קניה מעוררת השראה. יש משהו קסום בלהגיע במיוחד לסטודיו שממוקם הרחק ממרכזי קניות סואנים. החוויה היא אחרת. לא באים רק לקנות, באים
ליהנות מכל הקטע. ויש קטע.
 
הסטודיו פתוח בתיאום מראש.
 
לה טאנט, נמל יפו 32, 054-430-0873, www.latante.com
 
זבל הוא הזהב החדש
 
מדובר בחבורת הזבל הכי ריחנית שהצליחה לייצר העיר העברית הראשונה. שתי עולות מקנדה, אמה הכהן ואלי דיין הכירו אחת את השניה מלימודי התיכון מעבר לים, אבל חברו רק אחרי שעשו עליה. שתיהן מאוהבות בזבל ומפגינות רגישות שיא בכל מה שקשור לעולם המיחזור.
 
הסטודיה הוא עסק חדש, בן שנה וחצי השוכן במתחם נוגה, אחד המתחמים האורבניים, הבועטים והמתפתחים שייצרה יפו בשנים האחרונות. רחוב דיצה הוא בכלל לא רחוב. הוא סוג של סמטה רחבה שמזכירה משטח של חבר'ה מהקיבוץ. יש שם ירק, פורחים שם פרחים וכל הדלתות פתוחות, של הבתים ושל העסקים.
 
 
הסטודיה הוא בית מלאכה וסטודיו רב תחומי לאומנות ממוחזרת. אם אתם אמנים או סתם כאלו שנפלה עליהם המוזה ליצור, אתם מוזמנים כל יום בין 10:00-19:00 לשכור לעצמכם שולחן עבודה בסדנא שבמקום ולהתחיל לעבוד. הסדנא מציעה חומרים וכלי עבודה. ניתן לשכור בה שולחן על בסיס חד פעמי ויש אפשרות לעשות מנוי אם מדובר בפרויקטים מתמשכים.
 
 
מ-19:00 סדנת בית המלאכה נסגרת ונפתחות סדנאות יצירה במגוון רחב של תחומים- תכשיטים, טכסטיל, נגרות ונוספים. בכל חודש מתפרסם לוח זמנים של כל הסדנאות וניתן להצטרף לכל אחת מהן. המחירים מאוד מאפשרים ונעים