האלף החדש זרע בסוריה ניצנים אופטימיים של התמערבות: בשאר אל אסד עולה לשלטון במקומו של אביו הרודן ונושא לאישה את אסמא, לונדונית ממוצא סוני-סורי, שהתחנכה על טהרת ערכי המערב. אסמא מדברת על דמוקרטיה ועל סולידריות חברתית ומבטיחה להילחם למען האזרח הסורי וזכויותיו. היא סולדת מהרג חפים מפשע במזרח התיכון ומבקשת להוות גשר רפורמיסטי לעולם המודרני והנאור – האמנם?

 

 

עוד ב-onlife:

 

היומרה הנאיבית של אסמא התפוגגה מאז החל לפני כשנה טבח האזרחים בארצה. למעלה מ-8000 קורבנות, ברובם נשים וילדים, נהרגו על מזבח הכוונות ה"טהורות" של ממלכת אסד, והסמל הנשי-פמיניסטי-דעתני-מהפכני של השלטון החדש בחרה להחריש. אסמא נעלמה ונאלמה מעינו הדורשת של העם הסורי והמצפון המערבי. העדפה זאת הייתה לתמוהה והציבה בלב תומכיה דילמות רבות על טיב אופייה: האם מטרותיה הראשונות נרמסו תחת מכבש לחצי בן זוגה? כלום היה זה ניסיון פתטי שהקדים את זמנו להוביל את נס השינוי? או שמא הורשתה להשתעשע ולשחק בפני העם כל עוד לא 'הפריעה' לתפקודה של הדיקטטורה האסדית? מכאן ומכאן נדמה שבימים האחרונים נחשפנו כולנו לפניה האמיתיות, המחוספסות והמנוכרות של הגברת הסורית הראשונה.

 

יסודות המערב - ניהיליזם וצרכנות

תכתובת מיילים שהתגלתה בין בני הזוג אסד הראתה כי אסמא מקיימת את הבטחתה ועומדת במילתה - היא אכן שמרה על ערכי היסוד של תרבות המערב: ניהליזם, פוסט-מודרניזם, אי צדק חלוקתי ובל נשכח את גולת הכותרת – צרכנות אסקפיסטית לכל המרבה במחיר.

 

בעוד בני עמה נטבחים על לא עוול בכפם, הקפידה אסמא לרכוש במיטב כספי בעלה מותגים אקסקלוסיביים מהמערב ובכך הוכיחה לנו שלמרות מלחמת האזרחים מבית והסנקציות מבחוץ, סוריה עודנה שומרת על קשרי מסחר אדוקים עם מדינות העולם. ולא די בכך: רשימת הרכש של אסמא מציגה כי היא מקפידה להיות מעודכנת בצעקה האופנתית האחרונה בכל התחומים, החל מרכישת ספרי הארי פוטר, כלה בבגדים מבית האופנה היוקרתיים ביותר, ועד כלי בית ורהיטים בשווי עשרות אלפי דולרים. מכאן אגב עולה כי אסמא מזדהה לחלוטין עם אושיות היסטוריות שקדמו לה - הרי אם אין לחם, נאכל פונדו!

 

היכן נשמע דבר מופרך שכזה? כיצד ייתכן כי בעוד האדמה בוערת תחתיה יכולה רעייתו של מנהיג האומה להתעסק בזוטות רדודות ומנותקות לחלוטין מרחשי עמה? תארו לכם מצב דומה כאן אצלנו, האם בזמן שלמעלה ממיליון אזרחים עומדים כברווזים במטווח תוכל אשת ראש הממשלה להקדיש את כל מרצה להגשת תביעת דיבה נגד מי שהייתה אחראית על משקה שלה? והרי בסיטואציות מופרכות ותלושות מן המציאות עסקינן.

 

נסיכה קסומה בממלכה מתפוררת

מעבר לציניות והסרקזם אפשר להתנחם במשהו אוניברסאלי אחד – הרומנטיקה הדיסנית הצליחה לחצות גבולות ותרבויות ולקונן אפילו בליבו של רודן קשה עורף. אסמא כנסיכה קסומה בממלכתה זוכה לגילויי קיטש וחיבה מאהובה, שלא מתחבט בלבטי מוסר או חטאים נגד האנושות ומקפיד להדגיש בפני חמדת נפשו שהיא האחת והיחידה בעבורו. האין זהו 'גבר-גבר' הכובש את יצרו, ארצו, עמו ואישתו?

 

ובטון רציני: ביממה האחרונה הסתנוורנו מהאדישות הצינית של הגברת שנטעה בסוריה תקווה ונדמה כי העולם מעדיף להזדעזע אך להמשיך לסוב על צירו, כאילו אומר 'אני את תפקידי המצפוני סיימתי'. הסרטונים שנשלחו באותם מיילים מדוברים צברו צפיות לרוב אך מקבלי ההחלטות רמי הדרג טרם השתכנעו כי יש לשלוח למורדים סיוע צבאי או לפחות הומניטרי (רחמנא לצלן). אסמא אכזבה את עמה וכמותה גם העולם המערבי שמאפשר את שפיכות הדמים, השתיקה הרועמת כמעט משלימה עם מעשיי הזוועה שהופכים את ח'ומס לפלנטה אחרת, על כל המשתמע מכך.