בינואר השנה התפרסם מחקר מטעם אוניברסיטת טקסס ובו אינפורמציה חדשה על אחת התופעות החברתיות המטרידות ביותר שידעה האנושות. מממצאי המחקר עולה כי קיים קשר הדוק בין צפייה מוגזמת בסדרות טלוויזיה לבין חוסר שליטה עצמית, דיכאון, בדידות, והשמנת יתר. למרות שהם יודעים שיש דברים חשובים מזה, הסובלים מבולמוסי צפייה מתקשים לשלוט בעצמם ולהתנגד לתשוקתם העזה לצפות בעשרות פרקים של "האישה הטובה" ברצף.

שלב אחד לפני שתופעות הלוואי של אוברדוז טלוויזיוני משתלטות על המערב, הכנו עבורכן רשימת סדרות עם נשים נועזות וללא ספויילרים, לצפייה מוגזמת. ייתכן שכבר צפיתן בחלק מן הקלאסיקות המודרניות להלן, אך על פי המחקר אינכן יודעות שובע אז תוכלו לצפות בהן שוב. (ההמלצות עלינו, הציפרלקס עליכן).

| The Affairהרומן [דרמת מתח. Showtime]

שלשה צדדים לכל רומן טלוויזיוני. הצד שלה, הצד שלו, וצדו של בלש משטרתי אקראי המצדיק קטעי פלאשבק המציפים את הצופה במתח, אמפתיה, וברטולין לרוב. נח סאלוו'יי (דומיניק וו'סט), מורה וסופר של ספר אחד, מזדמן להמפטונס לחופשה בבית הוריה היאפים של רעייתו הלן (מאורה טירני), אהבת נעוריו ואם ארבעת ילדיו. מפגש חטוף בינו לבין אליסון ביילי (רות' ווילסון), מלצרית מקומית בעלת חן ברווזי ושליטה בהיימליך, עתיד להניע שני אנשים הגונים לבגוד ביקיריהם, לשקר לעצמם ולהסתבך עם החוק. אבל הבה נתמקד בסקס. המסך הקטן מעולם לא ידע חיבור כה מדויק בין שני שחקנים שתפקידם לפברק תשוקה ואשמה. המיניות השופעת והמבוימת לעילה מככבת ברוב פרקי הסדרה ומסעירה בפני עצמה. היא מועצמת עוד על ידי הפערים בתיאורים ובפרשנויות של שתי הדמויות לאותן התרחשויות. מבחינת תוכן וויזואליה כאחד, תשובותיה של הסדרה לשאלות של מוסר כאילו מתגמדות מול כוחו של בשר.

נח אוהב את אשתו ומנהל שגרת חיים משמימה אך נוחה, רובה בחסותם הכלכלית של הוריה. אליסון מנסה לחזור לשגרה לאחר טרגדיה שמעיבה על יחסיה עם בעלה ומשפחתו. למרות שחייה נסובים סביב פונקציות נשיות מסורתיות, דמותה אינה מצטמצמת לתפקיד האם/רעייה או הילדה הקטנה או הזונה הפתיינית. היא מגלמת את כולן וחוטאת לכולן וכאן טמון סוד קסמה. כמו נח, היא משתדלת לרצות אך לא תמיד מצליחה ושניהם, בדרכם, מנותקים, ממורמרים וסקסיים להחריד. הזיכרון הסלקטיבי ונקודות המבט השונות שלהם (ושל דמויות נוספות) מטעינות כל שיחה, מבט ומגע במשמעות כפולה, שחותרת תחת עצם הרעיון שישנה אמת אחת אובייקטיבית. או מונוגמיה.

פרטי טריוויה! הסדרה זכתה בפרסי גלובוס הזהב בקטגוריות השחקנית וסדרת הדרמה המצטיינת. היא נוצרה על ידי חגי לוי ושותפתו לייצוא טלוויזיוני מאיזראל.

| Enlightenedמוארת [קומידרמה. HBO]

החלום האמריקאי של איימי ג'ליקו (לורה דרן), אשת קריירה בתאגיד מצליח, מגיע לקיצו עם התמוטטות עצבים שהיא חווה בעבודה לאחר ששכבה עם הבוס, גורשה ממגדל השן, והוגלתה לשאול הקורפורטיבי במרתף הבניין, לצד לוזרים נוספים שאינם ברי פיטורין. כיאה לאמריקאית אובר-אמריקאית מקליפורניה, איימי מתאוששת ב-Rehab בהוואי, עושה מדיטציה, מאמצת ז'רגון ניו אייג'י, מתיידדת עם צב, ושבה, אלטרואיסטית ואקסצנטרית מתמיד, לבית אמה (דיאן לאד במשחק גאוני). בהמשך, מגובה בהארה רוחנית ואטימות בין-אישית, תנסה איימי לכפות את רצונה הטוב על העולם, לדפוק את המערכת, להשפיע על חייהם של הלוזר שעובד לצדה (מייק וו'ייט במשחק גאוני) והלוזר שהיה בעלה (לוק ווילסון במשחק גאוני), ולחדור אט אט ללבנו הקר והציני. מפרק לפרק מתפתחת הסדרה מתזה מוזרה על בדידות, ייאוש, כעס וזן, לסיפור נקמתה המקרטע של ז'אן ד'ארק של הבורגנות הזעירה, בעולם המודרני.

איימי וחבר מרעיה הם אנטי-גיבורים חריגים בנוף האנטי-גיבורים המאפיין דמויות בנות זמננו. חטאם אינו אלימות, בצע, קריסטל מת' או בגידות, אלא חמור מכך - האמונה שדברים באמת יכולים להשתנות. הסדרה לעתים צוחקת עליהם ולעתים היא צוחקת איתם, אך ככל שמיטיבים להכירן, קשה שלא לפתח חמלה כלפי הדמויות, למצוא בהן חן מפוקפק ואף להזדהות עם תסכולן ממציאות מאכזבת שלעתים, טראגי-קומי ככל שיהיה, משקפת את החיים המסריחים שלנו. השילוב המוכר והבלתי נסבל של חוסר-מודעות עצמית ואובר-מודעות חברתית, מודגש בפרקים הראשונים ועלול לעורר בצופה את הדחף להקיא על הדמויות ובוא בעת לאמצן לחיקו. מי שתשרוד את הצפייה בפרקים אלו, תגלה פנינה פרו-נשית פר אקסלנס - מתסכלת, מצחיקה, אנושית ומרגשת.

פרטי טריוויה! הסדרה זכתה בפרסי גלובוס הזהב בקטגוריות השחקנית וסדרת הקומדיה המצטיינת. יוצריה הם שחקניה הראשיים- וו'ייט, תסריטאי בסדרת הקאלט ,Freaks & Geeks ודרן שככבה ""Blue Velvetו-""Wild at Heart של דיויד לינץ'.

The Fall[דרמת מתח. BBC]

החוקרת סטלה גיבסון (ג'יליאן אנדרסון) היא פאם פטאל משודרגת, אלפא-פימייל חדה, דומיננטית, אצילית ובלתי נגישה, אולם התכונה הבולטת בדמותה המורכבת היא כנראה התחושה שהיא זיון מהמם. סטלה המבריקה אפוא, נשלחת מלונדון לבלפסט כדי לפקח על איתורו של רוצח סדרתי שזהותו נחשפת מיד. החשוד, פול ספקטור (ג'יימי דורנן) יפה התואר ונעים ההליכות, מתאפיין במסירות אותנטית לצרכיהן וביטחונן של הנשים בחייו הפרטיים והמקצועיים כאחד, ולדאבוננו גם בדחף הכפייתי לרצוח ולשלוט בנשים אחרות, עצמאיות ומצליחות יותר. דמותו הפרדוקסלית של פול מעוררת גם היא אי נוחות וסנטימנטים סותרים, בראשם הצער על היותו כזה פסיכופט, שכן נראה שגם הוא זיון מהמם.

ייתכן כי המתח ההולך וגובר בסדרת המופת הקודרת, נשען במידה רבה על תקוותו העזה, הפרוורטית והבלתי הגיונית של הצופה, שגיבוריה המיזנתרופיים יזדיינו כבר. (בהסכמה וכבוד הדדי כמובן). שניהם יצריים אך מחושבים, מסוכנים אך מזמינים, ועל אף שהיא זאב בודד והוא אמא למופת, הם נחשפים אט אט כשני צדדים של אותו המטבע. סטלה צדה גברים כמו פול למחייתה ופול צד נשים כמו סטלה לסיפוקו, אולם הטון הכללי של הסדרה מניח שמבין המינים, כשלא רוצחים אותן - ידן של נשים על העליונה. כבר בפרק הראשון, בין הסדינים לצד שוטר צעיר שאספה ללילה, מתמצתת גיבסון את ה?סב??רה של הסדרה לאופן שבו מונצחת חלוקת התפקידים השרירותית בין גברים ונשים. היא מספרת לו על אישה אחת ששאלה ידיד אחד, מדוע גברים מאוימים מנשים. הוא השיב שהם מפחדים מהאפשרות שנשים יעשו מהם צחוק. כשהיא שאלה נשים מדוע הן מאוימות מגברים, הן השיבו שהן מפחדות מהאפשרות שגברים יעשו מהן סטייק. צופים מוונוס ומאדים כאחד ייצאו נשכרים אם יגייסו מעט סבלנות לקצבה הבריטי של הסדרה וישכילו להטרים מעשיהם בשאלה:  "What would Stella do?".

פרטי טריוויה! נקודת החן מעל שפתה של אנדרסון נמחקה מפניה בטענה שהיא סקסית מדי עבור דמותה של אייג'נט סקאלי ב"X-Files". ג'יימי דורנן מגלם את מיסטר גריי בגרסה הקולנועית של "50 גוונים של אפור".

| The Americansהאמריקאים[דרמת מתח "תקופתית". FX]

אליזבת ופיליפ ג'נינגס (קרי ראסל ומת'יו ריס) הם זוג נשוי, הורים לשניים, וסוכני ביטוח אמריקאים, שהם למעשה מרגלים סובייטים שמתחזים לזוג נשוי, בארצות הברית של המלחמה הקרה. אותו עידן ביזארי שאפשר את הצלחתם של כריות הכתפיים, טטריס ואיידס, מפתיע לטובה כרקע לאינטריגות הסבוכות המאפיינות את חייהם של גיבורי הסדרה. השנמוך הטכנולוגי לטקטיקות ריגול מהאייטיז, מצדיק סצנות פוטוגניות של מערבים ומעקבים, גדג'טים מסורבלים, שפמים, פאות, קרבות קונג-פו, ולפחות רצח אחד עם מזלג. אולם אלו משרתים את "האמריקאים" כפי שהמאפיה שירתה את "הסופרנוס". מתחת  לסיפור המסגרת הגנרי של מותחן ריגול, מתגלה אט-אט (באמת אט-אט), פורטרט רגיש של משפחה וזוגיות שמצליח להימנע מהקלישאות המוכרות של ייצוגי נשים וזרים.

למרות היותם מרכיב מהותי בנרטיב רווי סקס, שקרים ומאסקינג טייפ, תפקידי המגדר במערכת היחסים בין הדמויות הראשיות, שונים כל כך מאלו המאפיינים זוגיות טלוויזיונית סטנדרטית, שלעתים יש תחושה ששורות שנכתבו עבור ריס יוצאות מפיה של ראסל ולהיפך. בנוסף, למרות מספרן הרב של דמויות רוסיות בסדרה אמריקאית בכיכובה של פליסיטי, תפקידן אינו מוגבל לאוליגרכים, מאפיונרים וזונות. באופן שוויוני למדי, אמריקאים ורוסים, הורים וילדים, שכנים, חברים, נשים וגברים, כולם מסתירים משהו או בוגדים במישהו ולכל משפט, ניואנס ומיקרו-הבעה יש משמעות משולשת. בדומה לדמויות המככבות בה, הסדרה כולה היא מעין בבושקה שמורכבותה עולה על סך חלקיה.

פרטי טריוויה! למת'יו ריס יש את השיניים הצחות ביותר בהוליווד. הוא גילם את קווין ווקר בסדרה "אחים ואחיות". קרי ראסל, המוכרת יותר בכינויה "פליסיטי", זכתה בגלובוס הזהב על תפקידה בסדרה הנוסטלגית ומשלמת על כך עד היום.

| American Horror Story: Freak Showאימה אמריקאית: פריק שואו [אימה-לייט, מתח. FX]

אלזה מארס (ג'סיקה לאנג), זמרת קברט מתבגרת עם סיוטים על גרמניה וחלומות על הוליווד, עומדת בראש הקרקס האנושי האחרון בארצות הברית של שנות ה-50. היא מטפלת, מטפחת ומנהלת את בני משפחתה המאולתרת, ביניהם האישה הקטנה בעולם, צעיר עם ידיי לובסטר (אוון פיטרס), אישה עם זקן (קתי בייטס), אישה עם שד שלישי (אנג'לה באסט), ושאר דמויות כובשות עם יופי פנימי בקנקן שבור. כשהשמועה על תאומות סיאמיות שהתייתמו (שרה פולסון) מגיעה לאוזניה של אלזה, היא מחליטה לאמצן בתקווה להחיות את הקרקס. התאומה האופטימית, ב??ת, מקווה להפוך לכוכבת. דוט, חציה השני, בספק. בה בעת מסתובבים באזור ליצן רצחני, בעל נקמני, יאפי פסיכופט, רוח רפאים, אבא סדיסט, שוטרים צרי עין, וזוג שרלטנים המאיימים לרצוח את דרי הקרקס ולמכור את גופותיהן למוזיאון למוטציות. זה אמנם נשמע אידיוטי, אך לא פחות אידיוטי מסיפורם של חבורת ניצולים שמתרסקים על אי בודד, נרדפים על ידי "עשן שחור" וצריכים להקיש מספרים בבונקר תת קרקעי כדי להציל את העולם. הפריק שואו גם הוא מתמקד בקבוצת אנשים "אבודים" אך לאלו יש ערך מוסף הבא לידי ביטוי בייחודיות מהפנטת ומזעזעת ואמירה נוקבת על גאווה ודעה קדומה.

כמו קודמותיה, העונה הרביעית של AHS נשענת על קאסט שחקנים קבוע ומשובח אך עומדת בפני עצמה. מטרידה פחות מקודמתה, עונת הפריק שואו היא תאווה לעיניים ופ?ט?יש?לראש. סוטה, אכזרית ומסוגננת, הסדרה מתובלת בכל כך הרבה הומור שחור, אינטליגנציה ויופי מקברי, שגם נפשות עדינות יוכלו לשרוד אותה (או שלא). מהבימוי והמשחק, התלבושות והתפאורה, ועד לצילום, העריכה פס הקול והתאורה - כל פרט בכל פרק הוא מופת של יצירתיות פרוורטית.

פרטי טריוויה! ג'יסקה לאנג, קת'י בייטס ועוד מחברי הקאסט זכו או היו מועמדים לפרסי אוסקר. "פריק שואו" זכתה ב-20 פרסי אמי.

צפייה מהנה ואל תגזימו עם הפופקורן.