בחודש שעבר הייתה רשת האינטרנט כולה כמרקחה, עת נחשפה לכאורה זהותו של אמן הרחוב הפוליטי, הסופר-משפיע והפופולרי בנקסי, האחראי לאינספור יצירות, מגרפיטי טעון מסרים ועד למתקנים מרהיבים ותמיד פוליטיים באופיים. בחשיפה שהתגלתה במהרה כמתיחה נמסר כי הוסר הלוט מעל זהותו של האמן הבריטי לאחר שנעצר על ידי משטרת לונדון, שכביכול עקבה אחריו במספר מיקומים לאורך זמן עד שהחליטה על מבצע המעצר, ומחזיקה באמן יליד ליברפול ששמו האמיתי הוא פול הומר, "במעצר ללא אפשרות לשחרור בערבות, באשמת ונדליזם, קונספירציה, סחיטה וזיוף".

רבים וטובות נפלו בתרמית ופרסמו את הקישורים הרבים שצצו בנושא, והזעם הציבורי הלך וגדל ברשתות החברתיות, עד שהחלו לצוץ הלינקים המפריכים את הסיפור שלמעשה כבר שיטה בעבר באינטרנט על יושביה, עם בדיוק אותם פרטי מידע, כבר ב-2013. לגבי פרט אחד, גם לאחר חשיפת התרמית, נותרו כמעט כולם תמימי דעים: בנקסי הוא גבר, בהכרח.

צילום: Unofficial: Banksy/Facebook

ציירי לך שפם בגרפיטי

אז זהו, שמסתבר שלא בטוח בכלל. במאמר "מדוע בנקסי הוא (כנראה) אישה" מאת קריסטון קאפס באתר Citylab עולות כמה טענות מעניינות ומסקרנות, התומכות בתיאוריה לפיה מאחורי האמן המודרני המפורסם ביותר בעולם כרגע, מסתתרת למעשה אישה. כיוון המחשבה הזה מסתדר היטב עם המניפולציה הבסיסית שקיימת בדמות של בנקסי והצורך שלו או שלה להוותר סמל, קונספט, ולא בן אדם, או בת חווה, בשר דם.


צילום: Unofficial: Banksy/Facebook

בנקסי הפך בשנים האחרונות לאייקון תרבותי, בעל חתימה אסתטית ברורה מצד אחד, ומסרים פוליטיים, מחאתיים ומחתרתיים המשולבים ביצירותיו מצד שני. יצירותיו מוצגות דרך קבע ברחובות ברחבי העולם, מפורטות בצורה מעוררת השראה יחסית לגרפיטי עירוני "סטנדרטי" ולעתים פשוטות באופן מעורר מחשבה, כזה המדגיש את המסר על ערך האמנות, הזמנית מטבעה. לאורך השנים הכניס, בלא אישור ובסתר כמובן, כמה מיצירותיו לתצוגותיהם של מוזיאונים מרכזיים בעולם.

יצירות רבות שלו, כמו מיצג "Sirens of the Lambs" היוצא נגד שחיטת בעלי חיים, נעזרות בוידאו ובפלטפורמת האינטרנט כדי להגיע לקהלים נרחבים יותר מאלו שיכולים להתקל בהם ברחוב והשימוש באינטרנט כמעין קיר אינסופי הוא כנראה זה שהעצים את בנקסי ממעמד של עוד אמן רחוב, למי שנחשב בעיני רבים לקול מייצג של דור ששבע מתרבות השובע. וידאו בולט נוסף של בנקסי הוא הפתיח האלטרנטיבי שיצר לקאלט האנימציה "משפחת סימפסון", בהפוך על הפוך בולט לאור מכונת המרצ'נדייז הקפיטליסטית הותיקה שהיא הסימפסונים, אותה מבקר האמן בחריפות.

עבודות של בנקסי החלו לצוץ בתחילת שנות ה-90, ויצירתו שואבת השראה מאמן הגרפיטי Blek le Rat שהחל ליצור עם שבלונות, מהטכניקות המזוהות ביותר עם בנקסי כיום, בפריז של תחילת האייטיז. יצירותיו של בנקסי מופיעות לרוב בן לילה, והופכות את אתר ההתרחשות הציבורי לכלי להעברת מסרים פוליטיים, חברתיים וגם אישיים. לבנקסי קשת רחבה של משתפי פעולה, המסייעים לו\לה הן בפעילות האמנותית והן בהסתרת זהותו\ה, ולא מעט חקיינים שמנסים לרכב על גל הצלחתו - רובם ככולם גברים דווקא.

צילום: Unofficial: Banksy/Facebook

הכתובת הייתה על הקיר

התיאוריה כי בנקסי הוא למעשה אישה אינה לחלוטין חדשה. כבר לפני מעל עשור בכתבה בגארדיאן הבריטי שתיארה מפגש עם בנקסי בפאב בבריסטול, העיד העיתונאי סיימון הטנסטון ש"נראה שאף אחד כאן לא יודע איך הוא נראה. אבל כולם יודעים מי הוא. כלומר, יודעים עליו. במידה ואכן מדובר בגבר". בסרט דוקומנטרי אחר מ-2010, "Exit Through the Gift Shop", מופיע בנקסי כדמות מסתורית שקולה מוסווה אבל בבירור – מוצג כגבר.

גם האדם הכי קרוב לשותפו לעשייה האמנותית השנויה במחלוקת, שאכן מוגדרת לפי חוקים עירוניים כפשע, אמן הרחוב שפרד פיירי, מתייחס אליו באופן חוזר ולכאורה טבעי כאל גבר בראיונות עבר. אם בנקסי כל כך מוטרד\ת משאלת ההגנה על זהותו, האם לא ניתן כמעט לצפות ממנו שיטשטש את קווי המגדר "שלו", כפי שהוא מטשטש את "קולו" ו"פניו"?

צילום: Unofficial: Banksy/Facebook

אז משטרת לונדון אמנם אינה דולקת בעקבותיו או עקבותיה של בנקסי, אבל עיתונאים מכל הזנים בהחלט ימשיכו לתהות מי הוא, והחל מהיום אולי גם האם הוא אישה, בחיפוש אחר סקופ שיזניק את הקריירה שלהם הלאה. עד היום, באופן עקבי, העלו חיפושיהם חרס, כפי שניכר בסרט הדוקומנטרי החדש "בנקסי עושה את ניו יורק" ששודר ב-17 לנובמבר ברשת HBO הנחשבת. קאפס המשוכנעת עקב הסרט התיעודי יותר מאי פעם בהיותו של בנקסי אישה, טוענת כי מדובר באמנית בעלת רקע נרחב בעולם האמנות, הניכר מעבודתה.

בין אם אכן מדובר בגבר או באישה, ניתן רק לקוות שאף גורם משטרתי או עיתונאי לא יצליח להסיר את המסתורין הגדול, זה שמאפשר לבנקסי להעשיר את עולמנו ביצירות מקוריות ומחוות ליצירות מוכרות, ולרסק את הקונספטים האמנותיים, הפוליטיים והחברתיים המקושרים אליהן, כך שחתימתו תשאר על עתיד העולם, הרבה אחרי שהצבע ידהה מהקיר.


צילום: Unofficial: Banksy/Facebook