הם בטוחים שהם החברים הכי טובים, יש להם כוונות טובות, אבל הם שואבים מאיתנו את כל האנרגיות.הכירו את  "החברים המרעילים". סקר שערך על ידי  Self  Magazine  מצא כי 84% מהנשים ו-75% מהגברים, מתוך 18 אלף נשים וארבעת אלפים גברים שהשתתפו בסקר, העידו שהיו להם חברים כאלו. לשליש מתוכם היה את "העונג", ליהנות מחבר מרעיל בדרגת קרבה של "חבר הכי טוב".

 

עוד ב-Onlife:

 

לפי הסקר, ל-80% מהחברים היתה חברה מרעילה אישה, בעוד של-22% (תיתכן חפיפה) החבר המרעיל היה גבר. מי הם אותם חברים?

 

למשל, החברה שמנקה לך את הקשקשים מהבגד כשאת פוגשת אותה באירוע חגיגי, מעירה על הלבוש, או מנפצת את הביטחון העצמי שלך דווקא כשאת מרגישה בעננים - כשלרוב זה נעשה בפומבי. אחרת ששואלת "רזית, מה קרה? את חולה?". או גבר ששולף באירוע חברתי רב משתתפים את הכישלון העסקי של החבר ו"מייבש" אותו מול כולם. עדיף להיפטר מחברים מסוג זה - אך איך תזהו שהם אכן כאלו והם אכן פוגעים בכם?

 

איך תזהו אם יש לכם "בסטוק" חברים מרעילים:

  • פגישה איתם משאירה אותך ממורמר כעוס וממוקד בשלילי.
  • הם בעלי יכולת יצירת אינטימיות מהירה – ובאותה מהירות חושפים דברים אישיים שלך ברבים.
  • הם יוצרים תחושה של חוסר לגיטימציה להביע את דעתך
  • נפגעתם ממשהו שהם אמרו? תתקלו בתגובה תמימה של "מה אמרתי"? "אה? זה מה שהבנת...?"

גם חברים הכי טובים יכולים להיות מרעילים

לדברי ענת זפרני, מומחית לפסיכולוגיה, "אנשים מרעילים הם "ערפדי אנרגיה" הם שואבים ממך את הכוחות, ממש כמו שבהארי פוטר קראו להם סוהרסנים, כמה דקות איתם ואתה מרגיש מורעל שוחה בתוך ביצה שחורה טובענית של רוע ואנרגיות שליליות".

 

לדברי זפרני, מבין כל טיפוסי האישיות הטיפוס הרעיל הוא הטיפוס המסוכן ביותר, בשפה המקצועית קוראים לו 'פאסיב אגרסיב'. מומחיותו היא יצירת קשר אינטימי תוך אלפית השנייה, היכולת להעניק לצד שמעבר את התחושה שמצאת את הנשמה התאומה שלך, אדם דיסקרטי אמין משעשע ומבין. ואז – ממש כשם שנחש צפע מכיש ללא התרעה, במקום ובזמן הכי לא מתאים הוא שולף איזו אמירה ש'מייבשת' אותך ומשאירה אותך חסר אונים ונבוך.

יש מה לעשות

ד"ר גייל זלץ,  פסיכיאטרית בביה"ח הפסביטיריאני בניו יורק, טוענת כי קשה מאוד להיפטר מחברים מרעילים, בדיוק מאותה הסיבה  שאנחנו לא ממהרים לעזוב מערכות יחסים שלא ממש מתפקדות. אבל מה בכל זאת אפשר לעשות?

 

אפשר להיפטר מהם. ברגע שזיהינו את הטיפוס - להציב חומות בטון מבורזלות ולא להרפות אפילו לרגע. בתרגום מעשי הכוונה היא לא לשתף במה שקורה בחייך, בחיי ילדייך עבודתך או בן זוגך. פשוט לא.

 

להימנע משיחות 'יחסינו לאן'– זה לא עובד. הם לא  באמת רוצים או מסוגלים לשנות ממנהגם.

 

התרחקות. כשלא חייבים להיפגש לא נפגשים. לנסות להקטין את המפגשים למינימום האפשרי. ואם מדובר על משפחה ("גיסתנו שתחיה..") להתרחק, לא חייבים לשבת ליד.

 

להתנהג כמו משקיע חכם בבורסה. לחפש את אותם אנשים שחמש דקות איתם מטעינים אותך באנרגיות חיוביות אושר שמחה צחוקים ותובנות. הם האנשים הראויים והשווים את ההשקעה של החברות.

 

זלץ נותנת דוגמה לזיהוי אנשים שדווקא כדאי לך להימצא בחברתם: "ילד בן 4 ענה לחוקרים על השאלה 'מה זו אהבה' בתשובה אחת שמסכמת, בעיני את האופן שבו אנו צריכים לברור את חברינו: "אם מישהו אוהב אותך יש לו דרך מיוחדת להגיד את השם שלך".