רבים בציבור הישראלי לא ממש מבינים (ובעיקר לא מבינות) את השפעת בתי הדין על חיינו. מציאות בה נשים מוכנסות ל"רשימות שחורות" בשל חשש שקיימו קשר כלשהו עם גבר במהלך הנישואין. מציאות בה נשים לא יכולות להפסיק את קשר הנישואין כרצונן, גם אם בן זוגן בגד או נאף. מציאות בה הן חייבות לקבל את אישורו לפרידה והן כבולות אליו לעתים במשך שנים, אך בה בעת גברים יכולים לקבל היתר נישואין לשאת אישה שניה. מציאות בה לבית הדין ולדייניו יש מונופול על חיינו. 

 

עוד באון לייף:

 

לאחרונה התחברו רבים לגורלה של ויויאן אמסלם בסרט המצוין "גט". חברות רבות שאלו אותי האם הדבר אפשרי - האם יתכן שבישראל של היום נשים צפויות לגורל דומה. המציאות בהקשר זה עולה על כל דמיון. סיפורה של ויויאן הוא סיפורן של נשים רבות, חילוניות ודתיות, מהעיר ומהפריפריה, ללא קשר למוצאן העדתי, מעמדן הסוציו-אקונומי או להשכלתן. המציאות הזו מחייבת אותנו להתעורר ולשמור על זכויותינו כנשים בעולם הגברי ההלכתי. התעלמות וחוסר עניין לא ישפרו את מצבנו ובפעם הבאה שבת משפחה, חברה או אפילו סתם מכרה תתלונן על מסלול הייסורים שהיא עוברת פשוט בגלל שהחליטה לפרק את נישואיה וסיבותיה עימה, חשוב שנדע שיש לנו איך להשפיע.

 

מסכת ייסורים שלא נגמרת בגלל ההחלטה לפרק את הנישואין. מתוך הסרט ?גט?. צילום: יח?צ

 

נשים נמצאות בתפקידי מפתח רבים, אך נעדרות מבתי הדין הרבניים

את בתי הדין נפגוש דווקא ברגעי משבר של פרידה ופירוק התא המשפחתי. חלקנו יבחרו בו מתוך החלטה מושכלת ולעתים בעצת עורך הדין, בעיקר אם אנחנו משתייכים למין הגברי. חלקנו יגיע לשם בכפייה, כאשר ההחלטה על כך נעשתה עבורנו, בעיקר אם מדובר בנשים שבינינו. אפילו אם הצהרת מראש שאין לך עניין במערכת הרבנית וניסית לבחור במסלולים אחרים כמו נישואים אזרחיים בחו"ל או טכס דתי אלטרנטיבי, זה לא תמיד יספיק כדי למנוע ממך את המפגש עם בתי הדין הרבניים. אפילו הגשת תביעת גירושין בפני בתי משפט אזרחיים אשר להם סמכות מקבילה לבתי הדין הרבניים אינה מספיקה.   

 

על פי ההלכה היהודית, בבתי הדין הרבניים מכהנים גברים בלבד. עקרונות השוויון שהפכו עם השנים מקובלים ברוב המערכות המלוות את חיינו המודרניים, לא חלים שם. בבתי המשפט האזרחיים אנו נפגוש שופטות ושופטים, בבתי החולים רופאות ורופאים וכך גם בכל עמדות המפתח האחרות המשפיעות על חיינו. נוכל להלין עדיין שעקרונות השוויון אינם מיושמים הלכה למעשה אבל הנשים כבר שם. לא כך הדבר בבתי הדין הרבניים. ברגעים המשמעותיים של חיינו נפגוש שם דיינים גברים בלבד, שיחליטו בצמתי הכרעה על משמורת הילדים, גובה המזונות, פירוק הנישואין והזכות להתחתן שוב. אלה גברים דתיים או חרדים, שהשקפת עולמם וערכיהם רחוקים לעתים מערכים המהווים בסיס לחברה דמוקרטית ושוויונית. היכרותם עם הסוגיות המטרידות את הציבור החילוני, ויכולתם להבין את עולמן של נשים כמוני-כמוך היא קטנה. סוגיות של הורות כאימהות חד הוריות, על המתח הבלתי אפשרי בין גידול הילדים והצלחה בקריירה, כמו גם מורכבות הקשר עם בן הזוג, יצירת זוגיות חדשה, זרות להם.

 

בחירת דיינים הרגישים לצרכי הנשים ולמעמדן המורכב

עד לאחרונה גם ההחלטה על זהות הגברים המכהנים כדיינים נתקבלה על ידי גברים בלבד. חברי הועדה הכוללים את דייני בית הדין הרבני הגדול, שר המשפטים, חברי כנסת ונציגי ממשלה היו כמעט תמיד גברים. עולם גברי שבו קולה של אישה כמעט ולא נשמע. לשמחתנו, בכנסת הקודמת תוקן חוק הדיינים ביוזמת חברות הכנסת ד"ר עליזה לביא ושולי מועלם-רפאלי, ובתמיכת חברי כנסת אחרים וארגוני הנשים, כולל הארגון אותו אני מנהלת, באופן שקבע שריון לנשים. השינוי קבע שארבעה מתוך 11 המקומות בוועדה ישוריינו לנשים. התקווה שלנו הייתה שכאשר נשים ייקחו חלק בהחלטה, יבחרו דיינים הרגישים יותר לצורכיהן של נשים ולמעמדן המורכב בהליך הגירושין, ובעלי היכרות רחבה יותר עם החברה המודרנית. 

 

השריון לנשים כנראה פוגע באינטרסים ומינויים אישיים לבתי הדין. צילום: Shutterstock

 

לצערי, מסתמן שגם התיקון הקטן הזה עומד בסכנת ביטול: לאחרונה פורסם כי במסגרת המו"מ הקואליציוני יהדות התורה דורשת את ביטול החוק שעבר בכנסת הקודמת לשריין ייצוג הולם לנשים בועדה למינוי דיינים. בכתבה אף נאמר כי "ביהדות התורה מעריכים כי קל יהיה לבטל רפורמה כזו המזוהה עם יש עתיד". מדהים לראות כיצד הגברים במפלגות החרדיות פשוט לא סופרים נשים ומשוכנעים שמהלך כזה יעבור בקלות וללא כל התנגדות. נראה כי השריון לנשים בוועדה פוגע באינטרסים של גורמים מסוימים למנות את נציגיהן לדיינים, והרי זוהי משרה מכובדת המקבילה למעמד של שופט בישראל. החשש מביטול התיקון הביא אותנו, ארגונים העוסקים בתחום והמאוגדים בקואליציית עיקר (הקואליציה הבינלאומית לזכויות עגונה ומסורבות גט) לפנות לראש הממשלה בעניין זה ואף לגייס תמיכה של הציבור על ידי החתמה של עצומה. עד לכתיבת שורות אלו מעטים ומעטות חתמו עליה.

 

לינק לעצומה: http://www.atzuma.co.il/minuydayanim