הנה שאלה שכנראה שאלתן את עצמכן לא פעם (בצירוף קללה או שתיים): למה המחזור כואב כל כך? עד היום לא היתה תשובה וודאית לשאלה המתסכלת הזו, למרות שרוב רובן של הנשים (52% מאוכלוסיית העולם, להזכירכם) סובלות מכאבים ברמות וצורות שונות מדי חודש. הגיע הזמן שהמדע ייגש לפיתרון הסוגייה הזו.

 

חופשת וסת: ימי מחלה לעובדות בזמן מחזור

במחוז בסין הוחלט להעניק לעובדות שסובלות מכאבי מחזור חופשת מחלה בת יומיים. האם הרעיון הזה מועיל לנשים או דווקא מזיק?

כאבי מחזור

לכתבה המלאה

מחקר פורץ דרך בתחום, שבדק 3,302 נשים, מצא סמן ביולוגי – רכיב ספציפי שמופיע בסמוך למחזור ושנוכחותו כנראה קשורה לכאבים המגיעים לקראתו. כמסקנה, החוקרים טענו שכאבי התסמונת הקדם ווסתית (PMS) נגרמים מדלקת חריפה, שמתעוררת בעקבות הסמן הביולוגי, CRP: C Reactive Protein. מה שאומר שההתמודדות עם הכאבים כנראה תשתפר אם נשתמש בתרופות ספציפיות כנגד דלקות.

כאבי מחזור - הגורם דלקתי

יש סיבה לכאבי המחזור - וזה לא ההורמונים. צילום: Shutterstock

"סימפטומים שמופיעים לפני המחזור – שינויים במצבי רוח, התכווצויות שרירי הבטן, כאבי גב, עלייה בתאבון ובמשקל, נפיחות וכאבים בשדיים - הכל למעט כאבי ראש, כולם מושפעים וגוברים עם העלייה בנוכחות של ה-CRP, סמן ביולוגי לדלקות", נכתב במחקר. במחקרים קודמים שנעשו דווקא סביב התקפי לב נמצא שאותו רכיב, ה-CRP, מופיע בסמוך להופעתן של דלקות.

כ-80% מהאנשים שמקיימים מחזור חודשי (נשים וגברים טרנסקסואלים) סובלים מתופעות לוואי בעקבותיו, ביניהן כאבי בטן, מיגרנות, נפיחויות, בחילות וחולשה. אולם הדיון בקהילה הרפואית סביב התופעות הללו נותר רדום, עד לפברואר האחרון בו פרופסור ג'ון גילבד מאוניברסיטת לונדון לבריאות ופוריות הצית אותו מחדש – כשפרסם מאמר שכותרתו שכאבי המחזור הם גרועים ככאב של התקף לב. "גברים לא מבינים את זה והנושא לא קיבל את הזרקור לו הוא ראוי", הוא אמר בהתייחס למחקר. "אני מאמין שזה דבר שצריך לטפל בו, כמו כל דבר אחר בעולם הרפואה".

"זיהויו של בסיס דלקתי למרבית תופעות כאבי הווסת פותח דלת לאופציות חדשות ויעילות לטיפולן ומניעתן", כתבה עורכת כתב העט בו פורסם המחקר, ד"ר סוזן קורנשטיין. "נוצרה כאן אפשרות חדשה להתערבות ארוכת טווח בתופעה".

כאבי מחזור

עוד לא מצאת תרופה שתקל עליך? עולם הרפואה סוף סוף מחפש פיתרון. צילום: Shutterstock

"מהתוצאות אפשר ללמוד גם שהגורמים שקשורים לכל סימפטום של כאבי מחזור – הם מורכבים, ושכנראה לכל סימפטום כזה יש מכניקה ומערכת סיבות שונה", הסבירו החוקרים. "במחקר הזה נראה שלאותה דלקת יש תפקיד שמעורר את מרבית התופעות של כאבי ה-PMS, אבל נדרש חקר ארוך ומעמיק יותר של מערכות הגומלין הללו".

אז מה בכל זאת אפשר ללמוד וליישם, עד שנגיע לתשובות יותר מדויקות ולפתרונות יעילים יותר? החוקרים מציעים לנשים הסובלות מכאבי מחזור להימנע מהתנהגויות ופעולות הידועות בקשרן לדלקות – בכדי להפחית את הכאבים. זאת בנוסף לתרופות שמועילות בהתמודדות עם סימפטומים מוכרים של דלקות.