ארגון הרופאים האמריקאי לרפואת ילדים פרסם השבוע הנחיות חדשות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז (ADHD) לילדים בגילאי גן. ההנחיות הישנות, שפורסמו בשנת 2000 התמקדו בילדים בגילאי 6-12. ההמלצות החדשות מתייחסות לילדים בגילאי 4 ומציעות להתחיל את השימוש בתרופות כמו ריטלין וקוצרטה כבר בגיל הצעיר הזה.

 

עוד ב-Onlife:

 

ריטלין היא תרופה נרקוטית, המשמשת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז והיפר אקטיביות. כתרופה נרקוטית היא מחייבת רישום מרשם על ידי רופא והנפקתו על ידי רוקח. למרות שמדובר בתרופה שנמצאת בשימוש משנות ה-50 עדיין ישנו עולות שאלות לגבי השפעות הלוואי ומומלץ לא לרשום אותה ללא צורך ולהמשיך לעקוב אחרי השפעותיה במחקרים שנעשים בעולם.

 

השינוי בהמלצות ארגון הרופאים האמריקאי נבע ממחקרים חדשים שנעשו בשנים האחרונות והראו כי הפרעות קשב וריכוז יכולות להתחיל בגילאים צעירים וילדים מאובחנים ומטופלים יכולים להפיק תועלת מהטיפול המוקדם. בכל מקרה, התרופה לא תירשם לילד עד שכל הגורמים המטפלים בו, בגן הילדים ובבית יעידו על סימנים זהים של הפרעת קשב והיפר אקטיביות, זאת כדי להימנע מאבחון שגוי ונתינת תרופה ללא צורך

 

על אף השינוי בהמלצות ארגון הרופאים האמריקאי, חשוב לציין כי מנהל המזון והתרופות האמריקאי לא אישר כרגע נתינת מטילפנידאט (או בשמו המסחרי המוכר ריטלין) לילדים מתחת לגיל 6.

ד"ר בועז רפפורט, רופא התפתחותי המתמחה בהפרעות קשב וריכוז ומנהל מרפאות קשר לטיפול בילדים ומבוגרים, חושב גם הוא שניתן לאבחן ילדים צעירים: "אפשר לאבחן ילדים כבר בגילאי 3 וחצי או 4, כמובן שהאבחון צריך להיות זהיר כי ילדים רבים בגילאים הללו מגלים תכונות של אימפולסיביות ותזזיתיות.  אבחון בגיל הזה הוא בעיקר של המקרים הקשים יותר של ילדים עם דיאגנוזה פחות טובה – ADHD  קשה".

 

ד"ר רפפורט מציין כי ההמלצות של ארגון הרופאים האמריקאי עוד לא הגיעו לישראל אבל נתינת תרופה להפרעות קשב וריכוז בגילאי 3 ומעלה מוכרת בארה"ב. "מדובר בתרופה בשם אדרל, שניתנת בגיל צעיר להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז. היא לא נמכרת בארץ כתרופת מרשם אבל יש המייבאים אותה ביבוא אישי ומשתמשים בה. הריטלין והקוצרטה, המכילות את המטילפנידאט, מאושרות מגילאי 6 ומעלה. בביקורי בארה"ב במעבדות נעשו ניסיונות ובדיקות האם ניתן לתת את המטילפנידאט מגיל 3".

 

ד"ר רפפורט מבקש לציין שמדובר בתרופה שצריכה להינתן לאחר אבחון ועל ידי גורמים מוסמכים. לדברי ארגון הבריאות האמריקאי נטילה מוקדמת של התרופה תעזור לילדים להגיע מוכנים יותר לביצוע משימות בבית הספר. אבל ההחלטה הזאת בכל זאת מעלה אצל ד"ר רפפורט שאלה על החברה שלנו: "אנחנו נותנים לילדים תרופות שמשפיעות על המוח ועל ידי כך מטפלים בתכונות שלהם, חשוב לוודא שלאורך כל השימוש בתרופה שאנחנו מטפלים אבל לא פוגעים או מדכאים".

לדברי רפפורט, "נתינת תרופות לכל כך הרבה ילדים מעלה את השאלה למה כל כך הרבה ילדים חכמים ומוכשרים צריכים תרופות כדי לשרוד את מערכת החינוך שלנו. אולי משהו לא מותאם במערכות שלנו לילדים האלו? ילדים עם הפרעות קשב וריכוז הם ילדים עם צורת למידה שונה וצורת חשיבה שונה, אחרת. השאלה אם צורת הלמידה בבית הספר רלוונטית בכלל שאנחנו כל כך מתעקשים להתאים אותם לשם".

 

מה אם היו נותנים ריטלין לסטיב ג'ובס?

הוא מוסיף שסטיב ג'ובס הוא דוגמה מעניינת לילד מאומץ עם הפרעות לא קלות, שהצעיד את העולם למקום שהמורים שלא לא חלמו עליו. "אנחנו נותנים תרופות לילדים שהיו יכולים להצעיד את החברה שלנו קדימה ולפרוץ ובעצם יורים לעצמנו ברגל".

 

לכן, רפפורט שם דגש על אבחון נכון ומדויק לפיו נותנים ריטלין רק לילדים צעירים שבאמת זקוקים לכך, עוד לפני בית הספר בשלבי הגן, כדי למנוע פגיעה בדימוי העצמי ולתמוך בקשיים התנהגותיים וחברתיים. זאת, כשגם במקרה זה רפפורט טוען שאת עיקר השינוי צריכים לעבור מוסדות הלימוד ולא הילדים עצמם - זאת, כדי להיות רלוונטיים יותר ותומכים יותר בדור העתיד שלנו, שחלקו מאובחן כבעל הפרעות קשב וריכוז.