דמותה של שרי רוט, עיתונאית וכתבת באתר ”בחדרי חרדים“, צונזרה בבוטות כשהתראיינה באולפן החדשות של האתר – רק בגלל היותה אישה. 

 

עוד ב-Onlife:

 

התוכנית במסגרתה התראיינה רוט נקראת "הפרלמנט" והקטע המדובר עסק בהשפעת פטירתו של הרב עובדיה יוסף על מערכת הבחירות המקומיות. מנחה התכנית, שלמה קוק, פנה בשאלות אל רוט ואל העיתונאי שישב לצידה- יהודה שלזינגר, הכתב לענייני דתות של "ישראל היום". בעוד שדמותו של שלזינגר נראית בבירור והוא מצולם בקלוז-אפ, רוט מצולמת מאחור ומהצד, כרק קולה נשמע בחלל האולפן. 

 

שלזינגר, שכאמור ישב לצידה של רוט במהלך הצילומים, כתב בעמוד הפייסבוק שלו על הצנזורה של רוט: ”מצד אחד- אני לא חושב שיקרה אסון אם יראו אותה. מצד שני - אני לא חושב שצריך לכפות עליהם לשדר אותה. מדובר בסך הכל במוצר, אם מנהלי האתר חושבים שהצרכנים שלהם מעדיפים בלי אישה זו זכותם. לא טוב לכם? אל תסתכלו“.

 

בריאיון לתוכנית "היום שהיה" בהנחייתו של גיא זהר, סיפרה רוט שהיא עומדת מאחורי ההחלטה שלא להיחשף למצלמות: "טכנית, הסיכום שלנו עם הרבנים היה שיראו את חברי הפאנל בתמונה הגדולה, כולל אותי, אבל מרחוק. אני לא חושבת שבתכנית כזו הפנים או המראה שלי הם הסיפור. מה שחשוב הן השאלות שאני שואלת והתשובות של המרואיינים. אם הייתי יושבת באולפן ומרגישה מושפלת אז זו הייתה הדרת נשים. ישבתי גאה בכך שנתתי כבוד לקהל היעד שלי. הייתי מעדיפה לקבל מחמאות על השאלות שלי ולא על סגנון האיפור שלי".

 

המשדר לקוח מתוך אתר "חדרי חרדים"

 

רוט שיבחה את עצם העובדה שהאתר נותן גם לנשים להשמיע את קולן, בניגוד לאתרים חרדיים אחרים הדורשים מנשים לכתוב תחת שם גברי או לכתוב רק את ראשי התיבות של שמן. "האינטרנט הוא לא כלי תקשורת שנחשב כשר ולא יקבל כשרות לעולם. התפקיד שלנו הוא לאפשר למי שכבר כן גולש לצפות בתכנים ובתמונות המתאימים לו".

 

התוכנית צולמה באולפני "וואלה", בהתבסס על שיתוף פעולה בין שני האתרים והייתה אמורה להעלות בערוץ "וואלה יהדות". אולם, באתר כיפה פורסם היום כי בעקבות הצנזורה, בחרו ב“וואלה“ שלא לפרסם את התוכנית כמתוכנן, בשל הדרת נשים. ינון מגל, העורך הראשי של האתר הסביר: "נתנו למעשה את הפלטפורמה בלבד לצורך ההקלטה. וואלה יכלה כמובן לשדר את התכנית - אך בחרה שלא“.

 

הבשורה הטובה היחידה שעולה מהסיפור הזה היא ההחלטה להימנע מפרסום תכנים המכילים הדרת נשים מובהקת, באחד האתרים המובילים ביותר בישראל. לא בטוח שהבחירה הזאת היא תוצר של מניעים פמיניסטיים או אמונה חזקה בשוויון בין המינים. סביר להניח ששיקולים של דימוי האתר ומחאה ציבורית פוטנציאלית הם שעמדו מאחוריה. ועדיין, מדובר בהחלטה משמחת. אם ההבנה כי הגולשים ימחאו על הדרת נשים וטורח להתאים את עצמו, הרי שכבר עשינו צעד אחד (אולי אפילו כמה) קדימה.

 

לצפייה במשדר המלא, לחצו כאן