אחרי שאפליקציות עזרו לנו למצוא זוגיות ללילה, לשפץ את האף שלנו בתמונות שמעלים לפייסבוק ולהזמין מוניות שגובות עמלה מטורפת, נראה שסוף סוף מישהו החליט לעשות בהן גם שימוש חיובי. או לפחות לנסות.

לאחרונה הושקה בבנגלדש אפליקציה העונה לשם Protibadi (ובעברית: אחת שמוחה) שנועדה לעזור לנשות המדינה לחמוק מהטרדות מיניות. הנשים בבנגלדש נאלצות להתמודד עם הטרדות על בסיס יומיומי, והן אף מכונות – כמה פואטי – "גירוי לילי". שוב ושוב מורים להן לכסות את גופן ואת ראשן, אבל הפלא ופלא הן בכל זאת זוכות להערות בעלות אופי מיני ונגיעות מטרידות שיכולות להגיע עד לכדי אונס. על פי מחקר שערך האו"ם, 4.1 אחוז מהגברים המתגוררים באזורים הכפריים ו- 9.5 אחוז מהגברים בחלקים העירוניים של בנגלדש הודו כי הם אנסו אישה, ו-89 אחוז מהגברים בשטחים האורבניים הסכימו עם המשפט הטוען שכל עוד האישה לא נלחמת באופן פיזי אין מדובר באונס.

 

לא שומרת על הכוס שלי

קמפיין חשוב להעלאת המודעות לסם האונס מטיל את האחריות על הנשים. משחק מילים משעשע? לא בטוח

לכתבה המלאה

כאמור, בכדי להילחם בתופעה הנרחבת הזו, הומצאה אפליקציה שכאשר לוחצים עליה הופך הטלפון לאזעקה ושולח הודעה לאיש הקשר למקרי חירום של המתלוננת, שנמצא הכי קרוב למקום. אבל לא פה נגמרת הפונקציה של Protibadi. מיד לאחר הדיווח, מתעדכנת מפת האזורים שבהם יש הכי הרבה תלונות על תקיפות מיניות, על מנת שנשים ימנעו מללכת באזורים אלו. בנוסף, האישה שהותקפה יכולה להוסיף את פרטי המקרה, על מנת לשתף במה שעבר עליה באותה נקודת מקום. זה אולי נשמע קצת הזוי, אבל נשים שהשתמשו באפליקציה דיווחו כי הן מרגישות יותר בטוחות ויוצרי האפליקציה מספרים כי הם פועלים על מנת לשפר אותה ולהפיץ אותה ברחבי העולם.

אמנם סביר להניח שהכוונות מאחורי האפליקציה בהחלט טובות וכי כל הרעיון נולד מתוך רצון למצוא את הדרך הכי יעילה להגן על הנשים, אבל בסופו של דבר, גם הרעיון הזה מצטרף לשלל מיזמים שנועדו למצוא עוד מקומות בהן נשים יכולות לקחת אחריות על עצמן ועל גופן מתוך מחשבה שגברים פשוט לא מסוגלים לעמוד בפני הפיתוי. בחודש אוקטובר, למשל, התבשרנו על מכנסיים מהפכניים שלא מאפשרים לאף אחד להוריד אותם מלבד ללובשת. גם מאחורי ההמצאה הזו עמדה ההכרה בחוסר היכולת של גברים להשתלט על היצרים שלהם, ואי לכך את ההכרח של הנשים להיות "המבוגר האחראי". לכן דווקא המצאות כאלו מנציחות את התפיסה המעוותת הטוענת כי לנשים יש את היכולת, שלא נאמר האחריות, למנוע תקיפות, וכי אם הן עוברות חלילה תקיפה כנראה שהן לא עשו מספיק כדי למנוע אותה. הרי בקצב הזה ממש בקרוב עוד יוכלו להגיד לנאנסת "כנראה שרצית את זה, אחרת כבר היית דואגת להיכנס לאפ-סטור".