"משחר האנושות גברים חלשים התייחסו לנשים חזקות כאל מכשפות. העלו אותן על המוקד, שרפו אותן, רדפו אותן, תייגו והשמידו את הבתים שלהן בגלל חוסר היכולת שלהם להתמודד עם האינטליגנציה שלהן, עם הכוח שלהן ועם חוסר הרצון או המוטיבציה שלהן להתקפל בפניהן ובפני המרעה שלהם. במשך שבוע אתה והאנשים סביבך מכנים אותי ככה. אני רוצה להגיד לך עם חיוך, בסולידריות עם אחיותיי משחר האנושות שגברים כמוך העלו אותן על המוקד - אני מכשפה גאה". כך ענתה אור סיונוב בפרק האחרון של "האח הגדול" למתמודד שי חי שהטיח בה שוב ושוב את הכינוי "מכשפה" בשבועות האחרונים.

 

עוד באון לייף: 

 

שימוש בכינוי "מכשפות" כלפי נשים פמיניסטיות איננו חדש. גם לפני שנתיים כשאורטל בן דיין השתתפה בתוכנית היא זכתה לכינוי הזה, וכשם ששלומית הברון, ממיסדות עמותת "אחת מתוך אחת" ציינה בדף הפייסבוק שלה "אין פעם שבה יש פרסום על אלימות מינית כלפי נשים שלא מופיעים בטוקבקים ביטויים של 'מכשפות'". מה בעצם מייחד את כינוי הגנאי הזה משלל הכינויים המופנים כלפי נשים? השימוש בו נפוץ במיוחד כאשר נשים קמות ועומדות על שלהן וכאשר הן פועלות מתוך דאגה אחת לשנייה. לא בכדי במאה ה-18 נשים העוסקות במיילדות היו בין הראשונות להיחשד כמכשפות.

 

 

האירוע הראשון שזיכה את אור בכינוי "מכשפה" הוא תקרית הקובה בפרק 7, שם היא הואשמה בשימוש באוכל כמשאב. בדיקה של הסצינה האמורה מראה תפיסה מעניינת של מהו שימוש באוכל כנשק. מאחורי הטענה שאור מנעה משי חי אוכל, או ניסתה להשפיל אותו באמצעותו, עומדת הנחת בסיס מרתקת: הסירוב להגיש לגבר אוכל הוא התנהגות פוגענית, הדרישה ממנו לשרת את עצמו היא פגיעה בזכותו למזון. חוסר הרצון של אישה להגיש מזון לצלחתו של גבר שפגע בה, מזכה אותה בכינוי "מכשפה".

 

אירוע נוסף, הוא השיחה של אור עם תניה גרבר, בת זוגו של שי חי, שהוצגה גם בפרומואים של קשת כניסיון להפריד בין בני הזוג. הטענה כי היא, המכשפה, ניסתה לסכסך בין שי חי לבין תניה, מלווה בטוקבקים רבים באמירה הגורפת "אסור להתערב בין בני זוג!". האמירה הזאת שולחת את המאבק הפמיניסטי שנים אחורה, אל ימים שבהם אלימות ואפילו אונס בתוך הזוגיות הייתה עניין פרטי, לא פוליטי ובוודאי לא משפטי. מי שיצפה בשיחה ביניהן, יוכל לראות שיחה בין אישה בוגרת לאישה צעירה שבה האישה הבוגרת מפצירה באישה הצעירה לתת לעצמה מקום ולהבחין בסימני אזהרה בתוך הזוגיות - אקט פמיניסטי שאני אישית מקווה שיותר נשים היו עושות עבור נשים אחרות. אולם מאחר שאחוות נשים ודאגה הדדית היא איום – נראה שיש מי שחושב שצריך להוקיע אותה.

 

משחר ההיסטוריה, נשים חזקות שעומדות עבור עצמן ועבור נשים אחרות נרדפו כמכשפות, אבל אנחנו כבר לא ניתן לכם להעלות אותנו על המוקד. הגיע הזמן שתתמודדו.