בימים האחרונים עולם הפופ גועש ורועש סביב משבר אמתי ששובר לבבות מסביב לגלובוס (ושלא תעזו לזלזל ברגשות של מעריצי פופ) – הזמרת טיילור סוויפט הפכה בין לילה מהסוויטהארט שכולם אוהבים לאהוב לאויבת האומה, שקרנית שלא ראויה לאמון של אף אחד. הכל בגלל סרטון שחושף אותה בדבר שקר כביכול – קים קרדשיאן תיעדה שיחה בה היא מאשרת שורה שקניה ווסט שר עליה ואפילו מפרגנת לו עליה. אישור שסוויפט הכחישה ועדיין מכחישה שנתנה.

מזמרת שבורת לב לאייקון נשי ועוצמתי

הברנז'ה מאוהבת בה, קהל המעריצים הולך ומתרחב והפרסים לא מפסיקים להגיע - נראה שאי אפשר לעצור את טיילור סוויפט

טיילור סוויפט

לכתבה המלאה

אלא אם כן לא הורדתם אצבע מהדופק והפיד, סביר להניח שאתם די אבודים בסאגה מלאת הניואנסים הזו. לא קל לתקצר את הסיפור הזה, אבל הוא התחיל ב-2009 כשסוויפט, אז זמרת קאנטרי בת 19 בתחילת הדרך, קיבלה פרס בטקס ה-VMA על הקליפ הטוב ביותר והופרעה באמצע נאום הזכייה שלה על ידי ווסט. "אני אתן לך לסיים" היה האוקסימורון שפתח את דבריו והפך מאז לקאצ' פרייז, "אבל לביונסה היה השנה את אחד הקליפים הכי טובים בכל הזמנים". בדיעבד הוא לא טעה, אין ספק ש-"Single Ladies" הוא קליפ פי אלף יותר חשוב מהקליפ הזוכה של סוויפט ל-"You Belong With Me", אבל מי בכלל זוכר מה עמד מאחורי הסערה הזו?

 

הסלחניים בינינו רצו לראות בכך תקרית יוצאת דופן של ווסט המגלומן, אולי אפילו העריכו במידה מסוימת את הרגע האותנטי והלא מעונב בעיצומו של עוד טקס פרסים מתוסרט וצפוי. אלא שההתנהגות האלימה הזו הפכה למאפיין בולט של ווסט בשנים שעברו, כשמאז נוספה לצידו אחת קים קרדשיאן נאמנה, ויחד איתה משפחה מתוסבכת שלמה ומערכת יחסי הציבור הכי שתלטנית שנראתה בהוליווד. בשנים האלו ווסט התחזק מאוד וראה כמה רגעי שיא כמוזיקאי, כמעצב אופנה ואפילו כמי שהצהיר על עצמו כמועמד לנשיאות 2020, אבל סוויפט התחזקה אפילו יותר: מכוכבת קאנטרי שחביבה בעיקר על טינאייג'ריות היא הפכה לכוכבת פופ הכי גדולה בעולם (ראש בראש עם קייטי פרי), למוזיקאית שוברת שיאים שזוכה להערכה בכלל החוגים, ולפי פורבס גם לזמרת הכי רווחית השנה. ובזמן שסוויפט מצליחה עם המוזיקה שלה יותר מכמעט כל מוזיקאי אחר בעולם, ווסט ששבר כמה שיאים שליליים השנה מחפש דרכים מלוכלכות יותר לייצר כותרות.

"אני מרגיש שאני עדיין יכול לשכב עם טיילור, עשיתי את הכלבה הזו מפורסמת" – אומר קניה באחת השורות הכי שערורייתיות של השנים האחרונות. זה מסכם יפה את הנראטיב הזה כפי שהוא רואה אותו: אילולא אותו רגע ב-2009 על הבמה, סוויפט לא הייתה זוכה להצלחה ההיסטרית שהיא רואה היום. כן, צריך להיות ממש מגלומן כדי לגזור כזה קרדיט, ואם אתם מופתעים כנראה שעוד לא ממש הכרתם את קניה ווסט. כשהשיר הזה ""Famous יצא בפברואר רבים הזדעזעו, ותוך כמה ימים צפו שמועות שסוויפט ממש לא מרוצה, אבל מעצמת היח"צ של ווסט מיהרה לענות לטענות בכך ש"סוויפט אישרה את השורה והכל בסדר". רק שסוויפט לא ממש הסכימה לזרום עם זה.

ארבעה חודשים אחר כך, במהלכם סוויפט ענתה בעקיצה אלגנטית ועוצמתית על במת טקס הגראמי, יצא קליפ לאותו שיר מושמץ. בקליפ נראה ווסט לצידם של מפורסמים אחרים: אשתו קים, ריהאנה, כריס בראון, דונלד טראמפ, קייטלין ג'נר ואחרים שוכבים עירומים במיטה (כלומר בובות שעווה בדמותם) – וכן, גם טיילור סוויפט הוצגה שם במערומיה. הכוכבת שמעולם לא הלכה בדרכן של כוכבות פופ אחרות ולא התפשטה כדי להרוויח עוד קצת באזז, זו שהיטיבה לשמר את שמה כילדה טובה ולא להתלכלך בפרובוקציות כאלו, מצאה את עצמה פתאום חשופה בקליפ שאפילו לא השתתפה בו. חוקי? ממש לא בטוח, ויתכן מאוד שעוד נשמע על תביעה. ווסט לא יצא מזה טוב, ואפילו מעריציו הגדולים ביותר התקשו להגן עליו הפעם, בזמן שסוויפט הצטיירה שוב כקורבן. אז איך זה שכל אקט אלים ומשפיל שספגה הוא כלום לעומת התואר החדש שלה – שקרנית?

קניה ווסט, טיילור סוויפט ועוד בקליפ של Famous

השפלה אלימה, בריונית וכנראה גם לא חוקית. צילום מסך מהקליפ של "Famous"

האמנם, שקר?

סוויפט אכן נתפסה לכאורה על חם כשקים פרסמה בסוף השבוע תיעוד שלה מאשרת טלפונית את חלק מדבריו של ווסט עליה. "אתה חבר טוב שהתקשרת לאשר את זה", היא אומרת בסרטון, וגם מודה שזה מצחיק אותה. בינינו, כולנו היינו שם – לא רוצות לצאת כבדות, מוכנות לזרום על בדיחה נמוכה על חשבוננו רק כדי לצאת קצת יותר קוליות וקצת פחות פריג'ידיות. מאז התקרית ב-2009 סוויפט עשתה לא מעט מאמצים להראות שהיא וקניה לגמרי סבבה ולצחוק על הסאגה, וגם הפעם – היא זרמה על הבדיחה כמו חברה. רק שהיא לא ידעה מה יהיה הפאנץ' ליין.

בסרטון שקים העלתה (שמורכב מ-21 קטעים שונים בסנאפצ'ט ומעורר לא מעט בלבול – לא בכדי), סוויפט לא מאשרת את השורה במלואה. זו גם טענת ההגנה בתגובת הנגד שלה: "מישהו ראה אותי מאשרת את השורה 'עשיתי את הכלבה הזו מפורסמת'? לא, כי הסרטון הזה לא קיים", היא כתבה. גם בתגובה הזו נמצאו נקודות חולשה של הזמרת, שמסיתות לגמרי את הפוקוס מהנקודה שלה – לא, החלק המכוער והנמוך של הסקס הוא לא זה שמפריע לה, זה הקרדיט המטורף שקניה לוקח לעצמו, בצירוף אותו תואר משפיל שבועט לה עמוק בבטן. "כלבה".

"היא לקחה מצ'טה וניתצה את תדמית הבחורה הטובה שלה לאלפי רסיסים", נכתב על סוויפט בימים האחרונים אין ספור פעמים בווריאציות שונות – עכשיו כשכולם כל כך משוכנעים שהיא שיקרה, כשכולם משוכנעים שהיו לה דרכים אחרות להתמודד עם המתקפה והכל כך שפלה. לי זה נראה דווקא שהבחורה הזו, שלא היתה מגיעה כל כך רחוק בלי להיות גאונה בענייני תדמית, ניסתה להתנער מכל קשר לאימפריית קרדשיאן הצהובה ולהתנהל בצורה הכי נקייה ומכובדת מולם, גם כשהם תוקעים לה סכין בגב. אבל כן, אין ספק שכרגע זה לא נראה הכי טוב.

קניה ווסט וקים קרדשיאן

עוד ספין תקשורתי של אימפריית ווסט-קרדשיאן. צילום: Shutterstock

כפויי טובה, חיכיתם לראות אותה נופלת

עכשיו כשהתיעוד הזה נחשף, במהלך בריוני ואלים של אימפריית קרדשיאן-ווסט, לאף אחד כבר לא אכפת שסוויפט היא כוכבת הפופ הכי מצליחה בעולם. לאף אחד לא אכפת כמה מרשימה הדרך שעשתה עד היום. לאף אחד לא אכפת שהיא הקורבן בסיפור הזה, ששוב ושוב ספגה השפלות קשות במהלכו. לאף אחד לא אכפת שהשורה הכל כך מכוערת הזו לא היתה צריכה להיכתב מלכתחילה. פתאום, העולם מתיישר לפי הנראטיב הגברי והמעוות של ווסט, וסוויפט היא לא יותר משקרנית עלובה. סליחה, אבל וואט דה פאק עולם?

מה שבאמת מחריד בעיניי בסיפור הזה הוא איך ששנים של תדמית חיובית ומעצימה נמחקות ברגע. מחויבות עמוקה ומעוררת השתאות כלפי המעריצים, סיוע מרגש ונשנה לנזקקים ולחולים, דוגמה ומופת לאחווה נשית, הצלחה חסרת תקדים כמוזיקאית בכוחות עצמה ועוד אין ספור נקודות זכות אדירות שמאפיינות את הקריירה שלה – כולן ירדו לטמיון ברגע שווסט וקרדשיאן כפו על הקורבן שלהם את אותו "שקר". שיקרת? אז למי אכפת שעד שהשפילו אותך, הפשיטו אותך, צחקו עליך ונישלו אותך מכל ההישגים המדהימים שלך? כל הפעמים בהן סוויפט בחרה בדרך המלך והוכיחה שאפשר להיות כוכבת פופ אחרת לא שוות כלום, כי היא כביכול שברה את האמון של כולנו. ברצינות, זה היה כל כך קל? עד כמה כולנו כפויי טובה וצמאים לדם?

טיילור סוויפט היא קורבן לביריונות

חיכיתם לראות אותה נופלת, אבל היא עוד תקום ותתעלה. צילום: Shutterstock

"הייתי רוצה להוציא את עצמי מהנראטיב הזה", סוויפט סיכמה בתגובתה. בדמיוני אני רואה אותה יושבת ובוכה בחדרה ימים שלמים. (וכן, ברור שזה נאיבי). אבל כמי שראתה את סוויפט כבר מתעלה על השערוריות שהיא נגררת לתוכן בצורה מעוררת הערצה, אני סמוכה ובטוחה שברגע שייגמר לה הטישו ואחרי שתכתוב על זה כמה שירים, היא שוב תמצא את אותה דרך המלך. היא תפצה את המעריצים שבורי הלב, תקנה שוב את האמון של כולנו ועל הדרך תוציא עוד אלבום שובר שיאים. המילה "קורבן" בטח תהיה שם, להזכיר לכולנו בין השורות שהפשע האמיתי שנעשה כאן הוא נגדה, ששוב אישה נושלה בקלות מטרידה מכל הישגיה, באמצעות מילה מכוערת אחת – "כלבה". אבל זה לא יהיה המסר, זה לא יהיה מסע נקמה. כי גם כשהיא קורבן, וגם כשהיא "משקרת", טיילור סוויפט היא כל כך הרבה יותר מזה.