אילולא ביונסה, סביר להניח שלא היינו מתכנסים כדי לדון בצ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה. ואין בכך כדי להוריד מקרנה - הסופרת עטורת הפרסים שנולדה בניגריה עברה כברת דרך מרשימה מאוד בחייה, וידועה בעולם הספרות כאחת הדמויות המרתקות של השנים האחרונות. אולם רגע הפריצה שלה לתודעה הרחבה קרה בזכות אזכור בשיר יחיד של מלכת הפופ. "Flawless", שגם אם אינו מתנגן בראשכם יצלצל מוכר בזכות השורה שהפכה למוטו האולטימטיבי "I Woke Up Like This", משלב בו פסקה שלמה מהרצאה של נגוזי. דבריה הוסיפו לתוכן המעצים שביונסה יצקה לתוכו, וגרמו להמוני המעריצים שלה לגגל את אותה סופרת פמיניסטית ולהיחשף אליה בזכות עצמה. אולם נראה שהסופרת אינה לגמרי מרוצה מהחיבור שלה לביונסה, ולא בהכרח מזדהה עם דעותיה. כעת היא מדגישה את ההבדל הזה במה שיכול להיתפס כדעתנות חריפה ויכול להיתפס ככפיות טובה.

עוד באון לייף:

"אנו מלמדים בנות לכווץ את עצמן. אומרים לבנות, 'יכולה להיות לך אמביציה, אבל לא יותר מדי. את צריכה לשאוף להיות מצליחה, אבל לא יותר מדי מצליחה – או שתאיימי על הגבר'. ...פמיניסט: האדם המאמין בשיוויון חברתי, פוליטי וכלכלי של המינים". אלו חלקים מהפסקה שביונסה הביאה במלואה ב"Flawless", הדברים שהרעידו עולמות עבור כל כך הרבה נשים ונערות שנחשפו לראשונה למילה פמיניזם ולמה שעומד מאחוריה. רק שעכשיו, שלוש שנים אחרי, מסתבר שהפסקה הזו, או פמיניזם בכלל, עשויים להתפרש בכמה דרכים שונות - ושהפמיניזם שביונסה מדברת עליו הוא לא הפמיניזם של נגוזי.

"הפמיניזם שלה הוא לא הפמיניזם שלי", אמרה נגוזי בראיון שהתפרסם השבוע במגזין הולנדי, בו היא מבהירה כי ההנחה שהיא צריכה להוקיר תודה לביונסה על החשיפה שהשיגה לה לא מקובלת עליה. עם זאת, לא חסרה בה הערכה לזמרת. "הסגנון שלה הוא לא הסגנון שלי, אבל זה מעניין בעיניי שהיא נוקטת עמדות בנושאים פוליטיים וחברתיים. היא מתארת אישה שלוקחת אחריות על הגורל שלה עצמה, שעושה את מה שהיא עושה, ויש בה כוח נשי. זה שובה אותי".

"ובכל זאת, סוג הפמיניזם שלה הוא לא זה שלי, כי הוא מהסוג שבו בזמן משאיר מקום רב לנחיצותם של גברים", אומרת נגוזי. "גברים הם מקסימים, אבל אני לא חושבת שאישה צריכה לייחס כל דבר שהיא עושה אליהם: האם הוא פגע בי, האם אסלח לו, האם הוא שם טבעת על האצבע שלי? (כן, היא יורדת על "Single Ladies (Put a Ring On It)" – נ.ב). אנו הנשים מצופות לייחס הכל לגברים. שימו קבוצה של נשים יחד והשיחה בסופו של דבר תגיע אל גברים. שימו קבוצה של גברים יחד והם בכלל לא ידברו על נשים, הם ידברו על דברים משלהם. אנו הנשים צריכות להעביר 20% מזמננו על גברים, כי זה כיף, אבל מעבר לזה אנו צריכות לדבר על הדברים האישיים שלנו".

צ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה

כפויית טובה או מאירת עיניים? צ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה, צילום: ויקיפדיה

הדברים האלו מהדהדים כמהלך יוצא דופן בעולם הפופ, אולם אופייני למי שמיטיבה להתנגד לתכתיביו. עם זאת, מדובר בצעד מסוכן. הרי ידוע שעם ביונסה לא מתעסקים, וכשדבר כזה מגיע מאישה שכביכול חייבת לכוכבת לא מעט – אמירה שכזו יכולה להיתפס כיריקה בפנים. במיוחד בנושא הכה קרוב לליבה של הזמרת, שכל כוחה והצלחתה נשענים על כוחו של ה"גירל פאוור".

קללה במסווה של ברכה

תהילה. יש המייחלים לה כל החיים, ויש הזוכים בה ורואים בה כקללה. בין אם רצתה בה ובין אם לא, התהילה נחתה על נגוזי ברגע בו שמה של אחת מזמרות הפופ הכי אהובות בעולם (אם לא הגדולה בדורה) נשזר בסיפורה. לפי התנהלות הסופרת בשלוש השנים מאז ששמה הפך שגור בפי כל מעריץ של ביונסה, ניכר שהיא לא ממש מעוניינת בחיים שהשיר הזה זימן לה. היא מנצלת את הבמה כדי לקדם את הנושאים שחשובים לה, לדבר על פמיניזם, על אפליה ועל אפריקה וקשייה הרבים הנעלמים מן העין המערבית, אך לא תמצאו אותה מתהלכת על השטיחים האדומים בשמלות מתנפנפות ולא תשמעו ממנה דברי חנופה למדורי הרכילות.

כפי שקורה מדי פעם בעולם התרבות ובדור האינסטנט, נגוזי לא ביקשה את ההכרה הזו. היא לא היתה שותפה ליצירת השיר ולא היה לה שום קשר לביונסה טרם יציאתו של "Flawless" ב-2013, למעט בקשת רשות לשימוש בהקלטתה. היא אפילו לא שיערה שאותה הרצאה, שכונתה "We Should All Be Feminists" והסבירה למה אי שיוויון מגדרי פוגע לא רק בנשים אלא בכולנו, תגיע אל הרבה אוזניים. בטח שלא ציפתה שההרצאה הזו תהפוך אותה לאחד הקולות הכי רמים עבור פמיניסטיות ברחבי העולם.

הראיונות עם נגוזי מבהירים את דמותה כאישה שאין לה טיפה של זמן לבזבז על זוטות שכאלה. ראשה עסוק תמיד בעניינים ברומו של עולם או בקשיים של אנשים עם הרבה פחות מזל מזה שהיה לה. ארבעת הספרים שפרסמה מ-2003 ועד ל"אמריקנה" שפורסם לפני כמה חודשים, מדגימים זאת, ואלה זכו לשבחים מפוארים בעולם הספרות, בחלקם גם הפכו לסרטים כשהאחרון עושה את דרכו אל המסך בימים אלו בכיכובה של לופיטה ניונגו. את דבר הריונה היא הסוותה לחלוטין – דבר מאוד נדיר בדור בו כולם רצים עם כל בשורה לרשתות החברתיות. על הולדת בתה היא סיפרה רק בדרך אגב, אחרי זמן מה, בראיון מקצועי למגזין כלכלי ביולי האחרון. המהלך הזה יכול היה לעשות בית ספר לכל אשת מקצוע המהלכת על המתווה הדק שבין כוכבנות זמנית וזולה להצלחה מקצועית והותרת חותם בתחומי עולם הפופ. קשה שלא להתפעל מהגישה יוצאת הדופן שלה ולהשתאות אל מולה.

רגע, אז ביונסה לא באמת פמיניסטית?

ומנגד, ישנה ביונסה. פצצת כישרון בלתי מעורערת, אימפריה של מאות מיליוני דולרים, הקול הכי חשוב בפופ כבר שנים. מלהיטים שחורכים כל רחבה ועד לחולצה שאיתה היא יוצאת אל הרחוב, אין דבר שביונסה עושה ולא זוכה לתהודה. אי אפשר לומר שהיא לא משתמשת בכוחה לקידום נושאים חשובים כמו נגוזי – בתרומה לנפגעי אלימות משטרתית ותמיכה גלויה ב-"Black Lives Matter", וכמובן בהעצמה נשית שמקבלת ביטוי כמעט בכל אחד מהשירים שלה, גם אם היא לא תדבר ממש אל כל אחת. גם במקרה של "Flawless", ביונסה בחרה להביא לקדמת הבמה את הפסקה של נגוזי, שאולי מצליחה לתאר את הערש עליו כל פמיניסטית תוכל להישען. ההגדרה המילונית, ההשוואה למין השני, הציפיות היומיומיות – הבסיס נמצא שם. השאלה היא איך את מפרשת אותו.

ובכל זאת, הנקודה שנגוזי מעלה כעת היא נקודה שרבות מזדהות איתה. קשה לי לספור כמה פעמים שמעתי כמעריצה של ביונסה שהפמיניזם שלה הוא "בשקל", שככה פמיניסטית לא מתלבשת ושהאופן בו היא מתנהלת עדיין מחפש לרצות גברים. מבחינתי הפמיניזם שלה הוא כוח משל עצמה, כזה שלוקח את הזכות על גופן של נשים מידי גברים ומחזיר את הכוח לידיים שלנו. אבל איפה ביונסה היתה אם לא היתה לה אותה פיגורה וסקס אפיל, ואם היתה נוקטת בדרכה של נגוזי? יהיה תמים להאמין שהאישה הזו, שהיא גם חצי מאחד הזוגות הכי חזקים בעולם הפופ, היתה מגיעה לאותו המקום בלי גבר לצידה. קשה לומר שהפמיניזם של ביונסה הוא חסר פגמים, כמו שאר הדעות שהיא מביאה אל השולחן, אבל אי אפשר לומר שהוא לא נותן קול להמוני בנות שמעריצות אותה, ואי אפשר להתעלם מהאופן בו היא מצליחה להשפיע על סדרי עולם.

ביונסה

ככה נראית פמיניסטית? כן, גם. צילום: Shutterstock

אז תפיסת העולם של נגוזי שונה דרמטית מזו של ביונסה. מבחינתה אישה לא זקוקה לאף גבר בחייה, בזמן שביונסה מנסה לתרגם את האידיאולוגיה למציאות יומיומית יותר ולחבר אליה כמה שיותר בנות, גם כאלו שההשוואה לגברים והקודים החברתיים מכתיבים את חייהן לגמרי. וזה בסדר גמור להזדהות עם הגישה של הזמרת כמו שזה בסדר גמור להתחבר יותר אל הגישה של הסופרת. זה בסדר גמור גם לקום בוקר אחד מושלמת כמו ביונסה ויום למחרת בדעתה של נגוזי. ויכוח על מי יותר ומי פחות פמיניסטית שמנסה להשתיק את אחד מהצדדים יפגע בכולנו. שכן בסופו של דבר נגוזי וביונסה עושות עבודת קודש כל עוד הן מצליחות לחזק כל ילדה ואישה שעד לפני ששמעה אותן האמינה כי גורלה תלוי בזה של גברים, ולא בידיה שלה.