מיקום: מושב במרכז-מזרח הארץ

שטח: 400 מ"ר בנוי על 1.8 דונם

אדריכלות ועיצוב פנים: קורין לוי

 

הכניסה אל הבית הזה, ביתה של משפחה בת שש נפשות, היא כניסה מפתיעה. בהרבה מובנים. למשל, כלפי חוץ נראה שמדובר במבנה בן קומה אחת, אולם מאחר שהבית בנוי על מדרון, כבר כשנכנסים אליו נגלה נוף עצום לוואדי החושף איתו קומה נוספת. גם העובדה שלא מדובר בבית שנבנה מאפס אלא בבית ילדות משופץ ומשודרג מפתיעה מאוד. בעלת הבית גדלה בבית זה, ולשם שייכים זיכרונות הילדות שלה. זו הסיבה שהיא ביקשה להישאר בו ולגדל שם את ילדיה, אולם בסגנון ואופי המתאימים לחייה ואהבותיה כיום.

 

כך הבית נראה לפני השיפוץ:

 

וכך הבית נראה כיום:

וילה משופצת

צילום: עומרי אמסלם

 

החידה שעמדה בפני האדריכלית קורין לוי הייתה להפוך את המבנה הקיים לשונה לחלוטין מבחינת אדריכלות, חומרי גמר וחלוקה פנימית, אבל יחד עם זאת לשמור על יסודות המבנה ולחשוף את יתרונותיו הרבים של המגרש הייחודי. וכך, מבית על שלושה מפלסים השתנה המבנה לשני מפלסים וא?פשר ליהנות משטח גדול יותר באותו מפלס.

 

וילה

צילום: עומרי אמסלם

 

וילה

צילום: עומרי אמסלם

 

ההתמודדות עם מיזוג האוויר לבית הצריכה חשיבה תכנונית מכיוון שמדובר בבית בעל חלונות וקירות מסך מרובים, כמו גם חללים עוברים רחבי ידיים. כל אלה יחדיו גורמים לאיבוד אנרגיה ולקושי בשמירה על הטמפרטורה הרצויה, ועל כן הושקעה חשיבה בחומרי המעטפת של הבית, הקירות והחלונות, מתוך כוונה שישמרו על האנרגיה והטמפרטורה.

 

"השתמשנו בבלוקים מבודדים ובחלונות 'מרווין', המאופיינים בחומר הכלוא בזכוכית ומתאים לשמירת אנרגיה ובבידוד אקוסטי וטרמי ברמה גבוהה, המתאימה למדינות בעלי אקלים קשה", מסבירה האדריכלית. "בשלב המיזוג, בחרנו מערכת מולטי VRF עם יחידות פנים נסתרות. למערכת של תדיראן יחידה חיצונית אחת בלבד שמפעילה כמה יחידות פנים – כך שאין ריבוי יחידות חיצוניות, לשמירה על המראה האסטטי של הבית. התייעצנו עם מומחה שתכנן את התעלות והמפזרים, כך שיתאימו לנפח החלל מתוך התחשבות בכיוונים המשפיעים על הטמפרטורות. בשל אופיו המיוחד של הבית נבחרה מערכת מיזוג חסכונית בטכנולוגיית האינוורטר, המשנה את תפוקת המזגן וצריכת החשמל כך שהמערכת פועלת באופן יעיל ומיטבי עם חיסכון ניכר בצריכת החשמל".

 

וילה

צילום: עומרי אמסלם

 
וילה מפלסים

צילום: עומרי אמסלם

 

בקומת הכניסה, שהיא בעצם הקומה העליונה, ממוקמים השטחים המשותפים: מטבח, פינת אוכל, שירותי אורחים, חדר מאסטר להורים וחדר מגורים אינטימי. מיקומו של הבית על המדרון יצר יציאות שונות מחדריו: ליחידת המאסטר יציאה למרפסת הפונה מזרחה, שם אפשר לשתות את הקפה של הבוקר עם תצפית על נוף הוואדי.למטבח יש יציאה מערבית, המאפשרת גישה נוחה לבית מאזור החנייה - פתרון פרקטי ויחד עם זאת מפנק, שכן הוא מאפשר לערוך ארוחות קלילות בחצר בקרבת המטבח, ומוסיף אזור אירוח בצד אחר. גם מחדר המגורים קיימת יציאה לכיוון דרום, אל גינה רחבת ידיים שחלקה מקורה, ודרכה ניתן לרדת למפלס התחתון מחוץ למבנה.

 

וילה

צילום: עומרי אמסלם

 

שירותים

צילום: עומרי אמסלם

 

חדר המגורים בנוי בתוך "אמבט" שאליו יורדים, ומערכת הישיבה יוצרה במידותיה עבור החלל. הרצפה מכוסה שטיח עבה ומלטף, ומערכת הישיבה רכה ועטופה בכריות, בהתאם לבקשת הדיירים לייצר חלל פרטי ואינטימי, שבתוכו ירגישו ניתוק משאר החללים המשותפים. בקרבת החלל תוכננה ספרייה ענקית על קיר שלם, המשלב מערכת קמין לחימום בימים קרים. זהו מקום בו אפשר ליהנות לבד או בחיק המשפחה, ודלתות משרבייה חשופות הותקנו בפתח החלל כדי להגביר את תחושת הניתוק, כשרוצים בכך.

 

וילה

צילום: עומרי אמסלם

 

בעלי הבית, המפליאים בבישול ובאפייה וידועים בכך בקרב מקורביהם, ביקשו ליצור מטבח שיהיה לב הבית. האדריכלית יצרה מטבח רחב ידיים, שרוב התנהלותו מתקיימת סביב אי מרכזי בגודל לא סטנדרטי – 5X1.20 מ'. בשל גודלו מתאפשרת סביבו עבודה משותפת. חזיתות האי והמשטחים בנויים כולם מבטון, וכך גם הכיסוי למעלית עבור מסך הטלוויזיה.

 

וילה

צילום: עמית גושר

 

במרכז הבית יש חלל עובר, המשתף את הקומה התחתונה באנרגיה הכללית. צידו המזרחי של החלל חשוף כולו אל הגינה האחורית, ועליו פזורות המדרגות כצפות. יחד עם זאת, למדרגות יש נוכחות מלאה מאחר והן עשויות מבטון כהה חשוף, ולצידן שתול מעקה זכוכית לשמירה על מראה אוורירי.

 

וילה

צילום: עומרי אמסלם

 

בקומה התחתונה ממוקמים חדרי הילדים. לבנים חדרים סמוכים וביניהם חדר רחצה משותף, ולבנות חדר משותף וגדול עם חדרי ארונות ורחצה. בקומה זו ממוקמת גם רחבה למשחק עבור הילדים ושירותי אורחים נוספים, הנגישים למפלס שממנו ניתן לצאת לגינת האירוח הראשית. בגינה מוקמה בריכת השחייה בקו אחיד עם הוואדי הפרוס לפניה, יחד עם ג'קוזי, בריכות נוי, מטבח חוץ מפנק ושטח פתוח המאפשר לילדים להשתולל ולזוג לארח בנוחות מרבית משפחה וחברים.

 

צילום: עמית גושר

צילום: עמית גושר