התרופה המוכרת אדוויל מכילה איבופרופן שמסייע להקלה בתסמינים רבים של כאבי מחזור- התכווצויות, כאבי ראש, חולשה וכו'. יחד עם זאת, לא מדובר על תרופה שמיועדת ספציפית לנשים בזמן וסת. למען האמת, לא מדובר בתרופה שמיועדת רק לנשים. זהו משכך כאבים גנרי ונדירים הם האנשים שלא נטלו אחד כזה מעולם. אבל למה לא לנסות לעשות קופה יפה על נשים סובלות ולשווק אותה כייעודית עבור נשים במחזור?

חדש בשוק: אדוויל להקלה על כאבי מחזור. התרופה עדיין לא הגיעה לישראל אבל בעולם היא כבר מונחת על המדפים באריזה מיוחדת שנראית בדיוק כמו האדוויל הרגיל והמוכר, עם שני הבדלים: קצת צבע ורוד, כדי שלא תטעו חלילה שקהל היעד הוא נשים וכמובן הכיתוב-  Advil Menstrual Pain(אדוויל לכאבי מחזור).

אדוויל לכאבי מחזור

"התרופה החדשה" מלווה בסרטון פרסומת מופרך לתפארת, אפילו יותר מהפרסומות הרגילות הקשורות איכשהו במחזור, ובו נשים סופר-ספורטיביות שמבצעות פעולות שבלי קשר למחזור, אין לרוב הנשים שום יכולת לבצע עם הבטחה שתוכלי לבצע את כל אלו, אם רק תטפלי בכאב שמונע ומשבית אותך באמצעות האדוויל החדש כמובן.

"הכירו את אדוויל לתקופת הווסת" מציג קול נשי את המוצר, "הקלה כזאת שתגרום לכם לתהות- אילו התכווצויות? אילו כאבי ראש? איזה כאב גב? אדוויל לתקופת הווסת יגרום אפילו לכאבי מחזור קשים להיראות כמו זיכרון רחוק ויהפוך כל זמן בחודש לזמן שלך".

באתר הנשים ג'זבל החליטו לבדוק האם התרופה, שעל פי הסרטון מכילה סודיום איבופרופן, שונה בכלל מהאדוויל הגנרי הנמכר כמשכך כאבים ומוריד חום, שגם הוא מכיל סודיום איבופרופן?במילים אחרות, האם מדובר כאן במוצר חדש עבור נשים או שסתם ארזו לנו אותו מחדש?

מי שנכנס לדף הפייסבוק של אדוויל יגלה שלקוחות רבים תוהים מה באמת ההבדל והאם הוא בכלל קיים. באדוויל בחרו לענות תשובה לקונית כללית לגולשים: "הרבה מהלקוחות הנפלאים שלנו שואלים שאלות על אדויל לתקופת הווסת. כדי לקבל תשובות מעמיקות יותר, אנא התקשרו לקו שירות הלקוחות שלנו 1-800-882-3845. אנו כאן בשבילכם ונשמח לעזור".

אז בג'זבל הואילו בטובם והתקשרו לחברת התרופות וזה מה שאמרה להם הנציגה מאדוויל: "בתחילת המחזור החודשי שלך, חומר ממשפחת ההורמונים בשם פרוסטגלנדין נמצא בעלייה, מה שגורם להתכווצויות כואבות ברחם. אדוויל לתקופת הווסת יפחית ביעילות את ייצור הפרוסטגלנדינים, ויספק הקלה עוצמה לכאבי המחזור קשים שלך. מותגים אחרים מציעים קפאין שעלול לגרום לתופעות לוואי שתאמיני לי שאת לא רוצה".

אולם כשנשאלה ספציפית על ההבדלים בין הסודיום איבופרופן באדוויל הרגיל מול האדוויל לכאבי התשובה הייתה בלתי נתפסת: כן, החומר הפעיל בגלולות הוא באותו המינון בדיוק. בקיצור, האדוויל של המחזור והאדוויל הרגיל הם לחלוטין אותו מוצר באריזה שונה.

באשר לשאלה האם המוצרים מתומחרים לפחות באופן זהה, נמצאו תשובות שונות, תלוי בחנות בה בחרתן לרכוש אותם. ברשת Target לדוגמא גבו עבור חבילה של 40 טבליות 200 מ"ג של אדוויל לתקופת הווסת 50 סנט יותר מחבילה של 40 טבליות 200 מ"ג של אדוויל לשיכוך כאבים והורדת חום. ב- Walmart, המוצרים עלו אותו הדבר בדיוק. ב- CVS, אדוויל מחזור עולה 20 סנט לגלולה ונמכר בחבילות של 40 טבליות, בעוד שהרגיל נמכר בכמויות של 20 או 80 טבליות כשאם בוחרים לרכוש את החבילה הקטנה משלמים 25 סנט לגלולה ואם בוחרים את החבילה הגדולה משלמים 14.1 סנט לגלולה. לבסוף, בג'זבל החליטו להתקשר לפייזר, חברת האם של אדוויל, ושם נאמר להם ישירות כי המחיר המומלץ לצרכן עבור 40 טבליות של שני המוצרים זהה- 5.99 $.

אדוויל לתקופת מחזור

צרכן מודע ימצא עניין במידע שאדוויל נוקטת בגישות שיווק שונות עבור אותו המוצר - אחת שמציגה מוצר יוניסקס שמיועד להקלה על כאבים עבור שני המינים והשנייה שממוקדת בנשים בזמן מחזור - אולם האם זה בהכרח דבר רע? למעט הבחירה המטופשת והמכעיסה בצבע הוורוד כדי להדגיש קהל נשי שנהוגה בענף הפרסום ובמוצרי צריכה באופן כללי, נראה שבעולם הזה נעשות עוולות גדולות בהרבה.

יחד עם זאת, הדברים נעשים ראויים לבוז והוקעה ציבורית כאשר קמעונאים מאפשרים לעצמם לגבות יותר כסף על מוצרים שהם לחלוטין יוניסקס ומיועדים לשני המינים ברגע שהם משווקים לנשים. ניתן לראות את זה בנקל במוצרים כמו שמפו וסכיני גילוח. קחו כל סכין גילוח, תצבעו אותו בוורוד ותוכלו לטעון שהוא עולה יותר כי הוא "לנשים בלבד". העניין הוא שצרכניות הופכות עם השנים ליותר ויותר מודעות ל"מס הצבע הוורוד" המופרך שהן נדרשות לשלם והיצרנים מתחילים להתקפל בהתאם. בחודש ינואר האחרון, טסקו, רשת הסופרמרקטים הגדולה בבריטניה הסכימה סוף סוף להתחיל למכור את סכיני הגילוח "של גברים" ו"של נשים" באותו המחיר לאחר שהופעל עליה לחץ ציבורי.

בשורה התחתונה, תמיד שימו לב שאתן לא נדרשות לשלם יותר רק כי אתן נשים ולגבי כאבי מחזור- אל תהססו ליטול את התרופות הגנריות לשיכוך כאבים שנמצאות בכל בית מרקחת.