מאז שהייתי ילדה קטנה, התעסקתי תמיד במחשבים וטכנולוגיה ותמיד קראו לי ?מכורת גאדג?טים?. גיסי לימד אותי לתפעל מחשב, תמיד הייתי הראשונה לדעת מתי יצא המכשיר הסלולארי הבא ואיך מורידים אפליקציות שונות. העברתי המון זמן באתרים של מוסיקה ומשם עברתי לאתרי חדשות, סדרות וספורט.

 

נהגתי לשבת שעות, לקרוא טיפים כיצד נכון להשתמש ברשת ואז לאט-לאט למדתי שאפשר גם להגיב ברשת – ההבנה הזאת, שהרשת יכולה להיות אינטראקטיבית, פתחה בפני את העולם הגדול: פתאום יכולתי לגלוש באתרים בחו"ל, לגלות מה יש בטלוויזיה במדינות אחרות וגם איך אפשר לשדר חדשות אחרת.

 

דפנה רייף ועידן רייכל

 

כשהשתחררתי מהצבא, נרשמתי לקורס ברדיו תל-אביב, סוף סוף יכולתי להיות חלק מהעולם הזה שאני כל כך אוהבת ומעריכה! גם את התואר הראשון שלי עשיתי בתקשורת וניהול, רק כדי להגיע כמה שיותר קרוב לתחום ההפקה והטלוויזיה. כשהתחלתי לעבוד בהפקות מאחורי הקלעים, הגשמתי חלום וזה רק גרם לי להתאהב בעולם הזה יותר ויותר, אבל אז, כשרציתי לעבור מתחום ההפקה לעולם התוכן, הבנתי שזה לא יהיה כל כך פשוט – מצד אחד לא היה לי ניסיון בתחום, מצד שני הייתי מנוסה מדי בעקבות ההתעסקות בהפקות.

 

בהתחלה היה לי ממש קשה עם זה אבל אז קיבלתי החלטה שאני הולכת לכיוון של הרשתות החברתיות. התחלתי מאפס בחברת אופנה ישראלית, שם ניהלתי עבורם את חשבון הפייסבוק והאינסטגרם, צילמתי וערכתי סרטונים, הפקתי הגרלות – ניהלתי את כל התוכן, אפשר לומר. כל הדברים האלה עשיתי באופן אינסטינקטיבי ושוב – נהניתי מכל רגע. הרגשתי שאני עושה דברים גדולים וחשובים, מגלה את התחום החדש.

 

בשנת 2015 החלטתי ללכת לעשות קורס רשתות חברתיות. היה לי חשוב לוודא שכל הדברים שעשיתי עד כה באופן אינטואיטיבי, אני עושה נכון ולפי הכללים המקובלים. זה היה מצחיק כי רוב הקורס הייתי יושבת ובעצמי נותנת טיפים ומלמדת אחרים. במקביל לתחילת הקורס התקבלתי לעבודה בחברה שבונה אתרים ומשווקת בגוגל וברשתות החברתיות בשם ?טוחן מדיה" – מקום נוסף שבזכותו אני נמצאת היכן שאני נמצאת היום.

 

דפנה רייף

 

זו בטוח הייתה יד הגורל, ששלחה אותי לפתח את תחום הדיגיטל ב"רדיו 103FM". או שזה היה אורי פז, מנכ"ל "טוחן מדיה". כל העולמות שאהבתי כל כך התחברו יחד, כאילו זה משהו שהיה צפוי לי כל הדרך. אחד החידושים שהכנסתי היו שידורי לייב ברשתות החברתיות, שגרמו לתחנת הרדיו נראות ויזואלית אדירה. ברור שלא עצרתי בזה – הצעתי רעיונות לאייטמים, אפילו ערכתי תחקירים, עליתי לשידור גם בתור מומחית דיגיטל וגם סתם כדי להצחיק (למשל, בתוכנית דידי הררי). הרגשתי – הנה, אני בבית!

 

לפני כחצי שנה התחלתי להרגיש את העקצוץ המוכר – רציתי לעשות משהו חדש. ההזדמנות לא איחרה לבוא: דקלה אבוטבול, הזמנה להפוך למנטורית על הרשתות החברתיות בפרויקט חדש ?נשות עסקים HUB- התאגדות העסקים?  שפעילותו העיקרית למנף את עסקי הנשים העצמאיות ולתת להם את הכלים להצלחה. התכוננתי, הכנתי מצגת, התרגשתי מאד ובסוף ההרצאה זכיתי למחיאות כפיים. אנשים ניגשו אלי עם שאלות, כי הצלחתי לעורר את סקרנותם.

 

באותו רגע הבנתי שהנה, זאת המטרה החדשה שלי – ללמד אחרים את מה שאני יודעת. יש לי ניסיון עשיר בשנים ומגוון בידע ואני אשמח לחלוק אותו עם אחרים. אני מאמינה שבעידן של היום כל בעל עסק קטן צריך לדעת להתנהל באופן עצמאי, במיוחד לאור העובדה שבישראל נסגרו בשנה האחרונה 43,000 עסקים.

 

דפנה רייף

 

לאחר דריסת הרגל הראשונית החלטתי להעביר הרצאות, סדנאות ולתת ליווי עסקי  לאנשים שמעוניינים ללמוד איך להתנהל נכון ברשתות החברתיות – פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, לינקד-אין.

 

חמישה טיפים שלי להתנהלות נכונה ברשתות החברתיות:

1. כתבו פוסטים עם הפאנץ' בהתחלה – אנחנו מוצפים במידע, לרוב האנשים ברשתות החברתיות אין זמן לקרוא פוסטים ארוכים ולכן חשוב מאד למשוך את הקורא ע"י התחלה חזקה ומעניינת.

 

2. אם מגיבים לכם בפוסטים הגיבו בחזרה – הקסם ברשתות החברתיות שכולם יכולים להגיב לכולם. השיח שמתפתח לא חייב להיות פוגעני או אלים. לרוב אנחנו לומדים על עצמנו ועל האחרים דווקא מהתגובות שמתקבלות אצלנו או ממה שאנחנו קוראים בפוסטים של אחרים. אל תחששו להביע את דעתכם, אך עשו זאת באופן מכובד ומכבד.

 

3. גוונו בתוכן שאתם מעלים – דמיינו לעצמכם שאתם מגזין. רק אתם יכולים להחליט אם מדובר במגזין בידור, או בטאון מדעי. הדבר הכי חשוב זה לספק לקהילת העוקבים שלכם תכנים מגוונים. במיוחד אם מדובר במצבים בהם אתם מקדמים את העסק שלכם דרך הפרופיל שלכם. אל תזלזלו באינטליגנציה של הקוראים שלכם, הם מבינים בדיוק מתי מנסים להאכיל אותם בתוכן שיווקי. תוכן שיווקי זה לא רע, אבל הוא חייב להיות אלגנטי ומדולל בתכנים אחרים.

 

4. בנו אסטרטגיה שבועית – לפני כל לחיצה על כפתור הפרסום תחשבו האם התזמון לפרסום נכון. אם אתם רוצים לקשר את הפוסט לנושא אקטואלי, תמהרו, יש את המרווח הזה שקוראים לו "מאני טיים". אם תכתבו על הדחה מהאח הגדול שבוע אחרי אותה הדחה, זה יהיה משעמם ולא ימשוך קוראים. תכננו באיזו תדירות אתם מעלים פוסטים פרסומיים.

 

5. שתפו את הדף העסקי שלכם בדף הפרטי פעם בשבוע – באופן כללי, שיתוף זה מבורך, sharing is caringזו לא קלישאה, כאשר מדובר בפרגון הדדי ברשת. שתפו את הדף העסקי שלכם, שתפו את הדפים או הפוסטים של חברים שלכם, כמובן – רק דברים שאתם עצמכם מתחברים אליהם. תנהגו ברשת בדיוק כפי שרציתם שינהגו בכם.

 

====================

ירדן פלד, מנהל מטה שיווק ודיגיטל במנורה מבטחים:

רוב האנשים מקבלים החלטות אינטואיטיביות בנושאים שהם קצת פחות מכירים אולם לא תמיד מדובר ברעיון מוצלח. כפי שכתבה דפנה, כל בעל עסק עצמאי חייב לדעת הכול על ניהול העסק שלו וכך בדיוק כל אחד חייב להבין ולהכיר את הפנסיה שלו: האם היא מתאימה לו, מכסה אותו מפני אסונות והאם היא תספיק למחייה בגיל הפרישה. אין ספק שהדיגיטל שינה את המציאות שלנו, ומאפשר לנו עולם שלם של הזדמנויות, בין היתר לדעת ולהבין יותר על הפנסיה שלנו ולקבל החלטות חשובות.