משהו בכתבה של עמרי קרונלנד על בוקרשט הסריח מהרגע הראשון. הבחירה העיתונאית שלו נראתה זולה לעייפה - להיטפל לחבורת גברים צעירים ולהציגם כמי שמתלהבים בבהמיות מאיברים חשופים של נשים שעובדות בתעשיית המין ברומניה, בלי לדבר אפילו לרגע על מציאות החיים של הנשים האלה כאשר דווקא תווי הפנים שלהן מטושטשים היטב באמצעות איפור כבד מאוד. תהיתי מדוע להציג דווקא גברים צעירים מהפריפריה הכלכלית, החברתית והתרבותית הישראלית משתגעים נוכח יוקרה זעיר-נובורישית בצבעי ניאון אפילפטיים, מדוע הראיון איתם מתקיים בחיוך זחוח ומאופק שאינו מסגיר דבר מלבד ריחוק אירוני מהם - לא כעס, לא הזדהות, לא רצון לדון בתעשיית המין בבוקרשט אלא רק בוז שקוף כמעט.

 

גללתי למטה את הכתבה וראיתי את הטוקבקים שבשבילם הדבר נעשה. טוקבקים עמוסים במילים "צ'חצ'חים" ו"ערסים" עם דיבור על דפוסי הצבעה למפלגת הליכוד, כאילו שחסרים היפסטרים אשכנזים בסגנון מלח הארץ שנוסעים לצרוך זנות בגרמניה או באמסטרדם ביוקרה אנינת טעם ומאופקת עם קלאב מאטה במקום משקאות אנרגיה.

 

בלי לאתגר את המרואיינים ובלי לאתגר את המציאות. עמרי קורנלנד. צילום מסך

בלי לאתגר את המרואיינים ובלי לאתגר את המציאות. עמרי קרונלנד. צילום מסך

 

ואז הכתבה של קרונלנד התבררה כפייק ניוז כפי שהתפרסם אתמול, תחילה ב"המקום הכי חם בגהינום" ובהמשך בכלי תקשורת אחרים. מסתבר שקרונלנד הוא גם האיש שעומד מאחורי הריאיון עם עיני העגל של נעמה בוכריס ואחראי למספר כתבות שעוררו תגובות זועמות. הן מצד הצופים והצופות הביקורתיים והביקורתיות בבית על התחקיר העלוב והן מצד המרואיינים ומרואיינות שטוענות למניפולציות אישיות וניסיונות בימוי. אי אפשר להתעלם מהישגיו המקצועיים של קרונלנד בגילו הצעיר (26), אולם עכשיו נהיה ברור כי הם מתאפשרים בדיוק משום שהוא משיג אותם מבלי לאתגר לא את מרואייניו ולא את המציאות.

 

לא שואל שאלות קשות, מתעלם מהקשרים

גם אם לא היינו מגלים שהכתבה על בוקרשט היא פייק ניוז מדובר בכתבה מבישה בכל הרמות. קרונלנד היקר, רוצה לתאר את תיירות המין לבוקרשט? דבר עליה כעל תופעה ישראלית בין השאר באמצעות נתונים ולא על ידי מפגש מבויים בלימוזינה שהוזמנה מחברת התיירות ספק סרסרות שאיתה אתה בקשר (ראו תמונת סלפי מתוך חשבון הפייסבוק של בעל החברה בחברת החשפנית שהייתה בלימוזינה). השתמש בדו"ח של האו"ם משנת 2015 (שמתייחס לשנים 2010-2012, ניתן רק לשער מה קרה מאז) בו רומניה מדורגת כאחת מחמשת המדינות המובילות באיחוד האירופי בסחר בבני אדם, על דו"ח מחלקת המדינה האמריקאית משנת 2014 בו נטען כי שליש מקורבנות הסחר בבני אדם ברומניה הן קטינות, דבר עם ארגוני זכויות נשים מקומיים שיקשרו אותך לנשים צעירות או נערות שיספרו כיצד נחטפו מהכפרים העניים בהם גדלו ומאז מועסקות במתן שירותי  מין לתיירי מין, תן להן לגולל את כל הסיפורים על איך נשים משודלות לזנות ברומניה, למשל כשהן מתאהבות במה שמכונה שם "lover boy"' גבר בוגר שמאתר נערות ממשפחות קשות יום שאינן בקשר טוב עם ההורים שלהן, מבטיח להן יציבות וחיים יפים בעיר הגדולה אך משהן עוברות איתו אליה מסתבר שהוא בחובות כלכליים והוא מבקש מהן לעבוד תקופה בזנות כדי לעזור לו. במהרה הוא נוטש אותן בתוך התעשייה שאליה הכניסן וממשיך לנערה הבאה בכפר פריפריאלי ואכול עוני אחר.

 

אחרי שכיסית את הנסיבות המקומיות שם, שאל את הגברים הצעירים שפוקדים את ה"בוקרשטית המסכנה" מה דעתם על המידע הזה במקום פשוט לתעד אותם משל היו קטינים שיכורים בכינרת ולשאול כמה הם שתו עד 2 בצהריים. גש לבתי החולים ושאל על אופי מקרי החירום שהם מטפלים בהם ביחס לתעשיית המין, גש למשטרה ובקש נתונים על רצח הנשים בעיר וכמה ממנו מקושר באופן ישיר ועקיף לתיירות המין ובעיקר - אם אתה רוצה לדבר על התעשייה הזאת דבר עם מי שהיו חלק ממנה ואינם יותר, תבטיח להם אנונימיות, מצא מתורגמנים, תן לעורכים לטשטש פנים ועוות קול. כך תקבל מסמך מזעזע כנראה, אך גם רלוונטי ומעורר חברתית גם לאנשים שאתה מראיין וגם לצופים ולצופות בבית.

 

קרונלנד כמובן לא הקשה לא על צרכני הזנות ולא על סוכן הנסיעות שמתמחה בלארגן "גוד טיים" לגברים צעירים בבוקרשט. צריכת המין הכתבה הייתה מזעזעת אולם חסרת הקשר, למעשה קרונלנד צייר אותה כמזעזעת בהסתמך על מוצאם העדתי של הגברים הצעירים שאליהם התלווה ולא עקב המחיר החברתי שמשלמת רומניה הסחר הפורה בנשים בתחומה. למעשה, ברור שכתבתו של קרונלנד הייתה בגדר יח"צ מפוקפק לאותה סוכנות נסיעות כמו גם למועדון החשפנות "מון שרי" שעם בעליו מתברר שהיה בקשר לצורך הכתבה.

 

"החברים שלי קצת התביישו והוא ניסה להדליק אותנו"

לדברי אדיר פרץ, מרואיין מרכזי ומי שנחשף לגביו שכלל לא חגג במסיבת רווקים, לא הזמין את הלימוזינה מהעסק של עידן גוב וגם לא את החשפנית, כשהגיע לשדה התעופה עם חבריו ניגש אליהם בעלי מועדון ה"מון שרי" ואמר להם כי יש צוות של חדשות ערוץ 2 שנמצא בעיר ומצלם כתבה על בוקרשט כיעד תיירותי חם לצעירים ישראלים. בעל המועדון שאל אם יירצו שצוות הטלוויזיה ילווה אותם. שיתוף הפעולה של קרונלנד עם בעלי העסקים הישראלים שמרוויחים באופן ישיר מתעשיית המין בעיר כבר מצייר אותו באור מפוקפק כמי שמזדהה עם מוקדי הכוח בעבודתו העיתונאית ולא מנסה לחשוף אמיתות כואבות כי אם פורנוגרפיה. בהמשך הערב קיבל פרץ טלפון מתחקירן המהדורה, עמנואל ברבי, שהעביר את מספרו לקרונלנד. נקבע עם קרונלנד כי ייפגשו כמה ימים לאחר מכן בשדה התעופה.

 

עידן גוב עם החשפנית שצולמה לכתבה בלימוזינה, בצילום מתוך עמוד הפייסבוק של גוב

עידן גוב עם החשפנית שצולמה לכתבה בלימוזינה, בצילום מתוך עמוד הפייסבוק של גוב

 

לדבריו של פרץ, כשנפגשו, הובהר לחברי הצוות כי לא מדובר במסיבת רווקים אולם בכל זאת ניסו לצלם את הסצינה ככזאת. בריאיון טלפוני עמו הוא מספר לי: "היו הרבה טייקים בלימוזינה. בעקרון, היינו עצמנו, אבל כן היינו מודעים למצלמה. למשל, הבעתי התלהבות היסטרית מהבחורה בלימוזינה בשביל עמרי, הרי פגשתי אותה רבע שעה קודם. החברים שלי קצת התביישו והוא ניסה להדליק אותנו, 'יאללה! תעשו לחיים! עוד לחיים', חוץ מזה הוא ניסה למשוך כמה שיותר לכיוון של לדבר על סקס וזנות בעיר. אני מבחינתי עשיתי הכל ברצון".

 

בתור מרואיין כוכב בכתבה, נחשף פרץ לביקורת לגבי צריכת גופן של נשים לה היה שותף בעת טיולו ברומניה. בתחילת שיחת הטלפון שלנו הוא אומר "ראיתי בטוקבקים שכועסים על זה שהלכנו לחשפניות ולזונות. אני לא יודע מה הרקע שלהן, אבל באירופה זה לא עניין פסול. מדובר בבנות שעושות את זה כי יש בזה מלא כסף ואוהבות את העבודה שלהן כמו שאת אוהבת את העבודה שלך כעיתונאית".

 

"היו הרבה טייקים בלימוזינה". צילום מסך מתוך הכתבה של קרונלנד

"היו הרבה טייקים בלימוזינה". צילום מסך

 

כשעימתי את פרץ עם הנתונים והנרטיבים שמובאים קודם בדבר תעשיית הסחר בבני אדם ברומניה כמו שכולנו היינו רוצים בסך הכל לשמוע את קרונלנד עושה בכתבה, תוך ציון שהדימוי שהוא מצטט רווח במיוחד במקומות שהם יש תיירות מין ענפה (תאילנד וקניה, מקומות שהתקשורת עסקה בהם לאחרונה), ושואלת אם זה משפיע על התחושה שלו לגבי החופשה שהייתה ברומניה או על חופשות עתידיות הוא עונה "ברור, אני ישר לוקח כדוגמה את אחותי הקטנה או כל אישה שאני מכיר. זה מובן מאליו שזה כואב. אם הייתי יודע שיש כאלה שחוטפים אותן או מפתים אותן והן חיות חיים כאלה כאילוץ, ברור שזה היה מרתיע אותי. בלי לחשוב פעמיים, אתה לא הולך עם בחורה כזאת", הוא ממשיך, " אף אחד מאיתנו לא יודע את הסיפור של כל אחת מהן, אם היא בכלל רוצה או אם היא לא רוצה אז גם אי אפשר לשפוט. עכשיו, גם אם הייתי רוצה לשאול אותן ולדבר איתן לעמוק זה לא תמיד אפשרי כי חלקן לא דוברות אנגלית".

 

ראית כמה קל זה יכול להיות קרונלנד? אתה גם מעמת מישהו עם שאלה קשה לא בקטע מתנשא, מחזיק אצבעות שהוא בסך הכל לא יודע את העובדות לגבי המקומות שהוא מסתובב בהם ושבוי בדימוי הזוהר שמוכרים לו סוכני נסיעות וסרסורים מפוקפקים, אם הוא מבין אז גם סדקת את הדימוי של המקום, גם הזזת משהו בתפיסת עולמו ובתפיסת עולמם של אנשים ששבויים בדימוי המדובר בבית ובעיקר הראית את יכולתם של אנשים לשנות את דעתם בעת מפגש עם העובדות. אם הוא ממשיך להצדיק צריכת גוף של נשים ומסתבר שהוא איש אכזר וחסר חמלה, עדיין יהיו לך אחלה ציטוטים כעיתונאי ומראה לציבור להתבונן בה.

 

מנעמה בוכריס ועד יונתן היילו

העניין הוא שאחרי צפיית בינג' מכובדת בכתבותיו של קרונלנד השתכנעתי שהעובדות מעולם לא היו נר לרגליו או לכל הפחות מציאות להתבסס עליה. הדבר ניכר בראיון הבלעדי והידידותי בצורה מבחילה שערך עם נעמה בוכריס כשעימת אותה באופן זניח עם העובדות בתיק נגד בעלה. נעמה בוכריס תיארה בכתבה של קרונלנד עולם אידיאלי בו המערכת מאמינה אוטומטית למתלוננות ומתייחסת אליהן בכפפות של משי כדי למנוע מהן אונס שני.

 

קרונלנד אפשר לה לצייר אוטופיה פמיניסטית שאין לה שום קשר עם המציאות ולא עימת אותה שלא כל כך פשוט עבור מישהי להגיש תלונה על אלימות מינית, במיוחד נגד אדם בכיר ומוערך שאח"כ יטענו שמגיעה לו "הנחת גיבור". הוא לא שלף את הנתונים מתוך התיק שמצביעים בבירור כי שתי המתלוננות אמינות ביותר, לא התעניין בשאלה למה בעצם נעמה בוכריס חושבת שמדובר בעלילת שווא ואיזו סיבה יש להן להעליל דווקא על בעלה. בנוסף, לכל הפחות, האיש עליו היא מגנה בגד בה (כך לפי הודאתו) והשניים מקיימים אורח חיים דתי - איך היא חיה עם זה ולמה? וגם - בהנחה שלא ידעה על נשים מהצד, מה גורם לה להאמין שהאיש ששיקר לה פעם אחת לא שיקר לה פעם נוספת? אבל קורנלנד לא שואל את השאלות הקשות. במקום זה נותן לה לגונן על עבריין מורשע ולהשתלח במתלוננות ללא רסן. מהכתבה שלו עולה כי כל גבר נמצא בסכנה מצד אישה שתחליט סתם כך להעליל עליו כי היא יכולה.

 

ריאיון ידידותי במיוחד. נעמה בוכריס ועמרי קורנלנד. צילום מסך

ריאיון ידידותי במיוחד. נעמה בוכריס ועמרי קרונלנד. צילום מסך

 

העבודה העיתונאית השטחית של קרונלנד ניכרה גם כאשר ריאיין את יונתן (היילו) ימר, הצעיר האתיופי שרצח את את האיש שאנס אותו פעמיים ונדון ל-20 שנות מאסר. הריאיון הזה התקיים לאחר שבקשת החנינה שהגיש היילו לנשיא המדינה באותה תקופה, משה קצב, נדחתה. קרונלנד טרח לשאול רק שאלה אחת - "למה לא ברחת?", הדבר בלט גם מאוד בכתבה על הצד האפל של מועדוני הלילה בתל אביב, בה הציג בצורה הכי קלישאתית שיכולה להיות ערבוביה של סמים מכל הסוגים עם סקס (כנראה בהסכמה וברצון בצדי המועדון) הטרדות מיניות, תקיפות מיניות ואונס.

 

"דוחף לכיוונים צהובים"

יסמין וקס, ממקימות עמותת "לילה טוב" שהתראיינה לכתבה על חיי הלילה מספרת כי תמצית הסיכום עם קרונלנד הייתה כי הכתבה תעסוק בכלל באלימות מינית בחיי הלילה אולם במהרה התגלה שהדברים אינם בדיוק כך "חיכינו לו בספוט שקבענו לקיום הריאיון. הוא הגיע עם הצוות שלו ומיד הציע שנצלם סצנה בה אנחנו הולכות לבר ומנסות לגייס אותו לחתום על האמנה נגד אלימות מינית שאנחנו מקדמות. הרעיון נראה לנו מופרך משום שלא כך אנחנו עובדות, אנחנו לא מתדפקות על דלתות ברים ככה סתם. אמרנו לו שהסצנה הזאת לא קשורה למציאות והוא ניסה לשכנע אותנו לעשות את זה בכך זאת כי ייתן לנו עוד זמן מסך, לדבריו"

 

וקס הביעה את זעזועה מכך שקרונלנד לא טרח לברר אפילו לגבי אופן העבודה שלה ושל חברותיה, "בתגובה לסירוב שלנו הוא נהיה פאסיב אגרסיב, עשה פרצופים ונעלב שאנחנו לא עושות את מה שהוא רוצה. אחר כך ערכנו ראיון והוא דחף את כולו לכיוונים צהובים. במקום לדבר איתנו על הבעיה ועל הפעילות שלנו הוא שאל אם חברות שלנו נאנסו, אם דחפו לנו סם אונס למשקה ומה הדברים הכי גרועים שקרו לנו במועדונים. למחרת יצר קשר שוב, עם הרעיון של להכניס מצלמות נסתרות למועדון כדי לצלם הטרדות מיניות לייב, כמובן שלא הסכמנו".

 

 

כתבת הצבע שיצאה לקרונלנד על אפלוליות חיי הלילה כללה גם צילום של פשיטה משטרתית על בר בה נתפסו ג'ויינט שמן ושקיות ספורות של אבקה לבנה. בהמשך צולמה מציאה של שקיות של סמי פיצוציות באיזה סליק בתל אביב, סמים זניחים לחלוטין בחיי הלילה שאת צידם המפוקפק ניסה קרונלנד להביא, דבר שתחקיר פשוט היה חושף. מצפייה בכתבה נוצר הרושם הפשוט כי הוא שיתף פעולה עם המשטרה והבטיח להם זמן מסך משמעותי.

 

" הכתבה שאליה התראיינו הייתה חסרת כל אג'נדה, הוא פשוט תפר אותה מפיסות שהיה להן קשר כלשהו לחיי הלילה וקשר רופף מאוד אחת לשנייה", מוסיפה וקס.

 

את חושבת שאולי הוא פשוט לא יודע לשאול שאלות?

"את עושה לו הנחות אם את חושבת ככה. אי אפשר להאשים אותו בחוסר אסרטיביות. תיארתי לך איך הוא התעקש בצורה מאוד בוטה על דברים שהוא רצה. הוא הציע לנו שוב ושוב לצלם סצינה בה אנחנו מסתובבות בין ברים כדי לגייס אותם ליוזמה. הוא ממש הפעיל עלינו מניפולציות כדי שנשתף פעולה עם סצינה מבוימת לחלוטין שלא קשורה למציאות, סצינה שפשוט הייתה לו בראש. מהניסיון שלי הוא חושב בדיוק איך הכתבה שלו תיראה ומנסה להתאים את המציאות לכך".

ועם זאת, חשיפת הפייק ניוז של קרונלנד והעיסוק הביקורתי בו בימים האחרונים מציב עוד פעם רף גבוה מצד הצופים לחברות החדשות, לא רק לסקר בצורה צבעונית וחסרת שורה תחתונה את הנדבכים הכואבים של המציאות אלא לעשות זאת ברגישות הן כלפי המרואיינים, הן כלפי קורבנות המציאות ומי שנלחמים על לשנותה. ניתן לקוות רק שקרונלנד ינוח. אולי ייצא לחופשה נחמדה ויחזור ממנה מאופס. או שתמצא מישהי מוכשרת ורגישה ממנו. אמן.

 

***עד למועד פרסום הכתבה לא התקבלה תגובה מחדשות 2