אנשים שמשקרים ברשת זה עניין שבשגרה. גם הונאות רשת או פדופילים שמחפשים טרף קל זה לא עניין חדש אולם כעת הרשתות החברתיות משמשות ככר פורה ונוח להונאה מתוחכמת ואכזרית שמטרתה להפיל בפח ילדות ונערות שאין להן די ניסיון חיים להבין מי עומד מולן.

מדובר בגברים שמקימים חשבונות פייסבוק ואינסטגרם מזויפים תחת שמות של סוכנויות דוגמנות מובילות בעולם, לדוגמא Storm Model Management, שגילתה בזמנו אתקייט מוס ומייצגת עד היום את סינדי קרופורד. לאחר הפתיחה הם מתחזקים את החשבון באופן שוטף כך שהפרופיל יראה אמיתי למדי. הנערות מקבלות הודעה מאותו פרופיל כשהאדם שמשוחח איתן מציג את עצמו כסוכן או כבוקר שמגייס דוגמניות חדשות. הוא מעודד את הנערה לשלוח תמונות טופלס של עצמה או לנהל עמו ראיון סקייפ בו היא מתבקשת להסיר את בגדיה כדי שהוא יוכל לבחון היטב את גופה או  ללבוש הלבשה תחתונה (כי הרי הוא חייב לדעת האם היא מתאימה לקמפיינים מהסוג הזה). לפעמים התמונות מספקות אך ורק גירוי מיני ולפעמים "הסוכן" יתוודה שאיננו סוכן כלל ויבטיח לא לפרסם את התמונות תמורת סכום כסף מסוים, דהיינו סחיטה לכל דבר ועניין.

שרה דוקס, מנכ"לית Storm Model Management, מספרת שבשנתיים האחרונות מספר השיחות שקיבלה הסוכנות בהן דווח על סוכנים מזויפים עלה מאחד לשבוע לאחד ליום. במילים אחרות, כל יום מתקשרת נערה מפוחדת (או הוריה המזועזעים) ומבקשת לברר לגבי הסוכן ששוחח עמה אתמול ומגלה שלא היה ולא נברא. הסוכן הזה פשוט לא קיים והשיחה כולה הייתה עבודה בעיניים.

"תמיד היו מתחזים אבל כניסת המדיה החברתית לחיינו השפיעה רבות על העלייה במספר המתחזים לעובדים בסוכנות דוגמנות גדולה", אומרת דוקאס. "ראשית, הרבה חשבונות אינסטגרם של נערות אינם מוגדרים כפרטיים, ולכן גם מי שלא חבר שלהן יכול ליצור איתן קשר בלי הפרעה. שנית, הרמאים נעשים מתוחכמים יותר ויותר ויש להם הרבה אופציות.

אם הם לא מתחזים לסוכנים הם מתחזים ל"חברים" של הסוכנות או מקורבים אליה איכשהו ומציעים לנערה להציג אותה בפנינו. יש דוגמא אחת מהשנה האחרונה שנמשכה כמה חודשים: נערה פגיעה ועדינה ניהלה שיחות רבות עם מישהו ובסופו של דבר הוזמנה על ידו לצילומים, במהלכם היא נדרשה להסיר את בגדיה. הגבר שרימה אותה טען שהוא מכיר אותי ישירות. מה אומר? הצעירות האלה וההורים שלהן חייבות להיות ערניות ולהגן על עצמן. אל תסמכו על אף אחד ברשת עד שיהיו לו הוכחות מוצקות ועשו מחקר מקיף לפני שאתן נענות לו".

גירוי מיני או כסף

אז מה בדיוק רוצים "הסוכנים" החדשים מהנערות? כאמור, יש שתי אפשרויות. הראשונה - גירוי מיני מסוים באמצעות קבלת תמונות במרמה והשנייה - כסף שיתקבל מהן בתמורה לקבלת “comp cards” (למעשה כרטיס ביקור מקצועי שסוכנות לגיטימית מציעה לגמרי בחינם) או - בהנחה שהנערה סיפקה תמונות - בתמורה להבטחה לא לפרסם את התמונות.

רק בבריטניה בשנה שעברה דווח על 327 מקרים של מתחזים לסוכני דוגמנות. כריס פלטון, מנהל אגף הפשעים במשרד המודיעין הלאומי, אמר כי אחוז "משמעותי" מאוד ממספר המתחזים עשו שימוש ברשת: "מדיה חברתית פירושה שהרמאים יכולים כעת להגיע לקהל גדול יותר מאשר בעבר, ואם אתה מחפש ספציפית אנשים מאוד צעירים אז זה אפילו עוד יותר קל".

אלכס חדד, מנכ"לית סוכנות BMA, סיפר שהשנה הסוכנות שלו קיבלה 10 שיחות טלפון  ו -20 מיילים בשבוע על סוכני הונאה, כמעט פי שניים מאשר בשנה שעברה: "הרמאים משתמשים בשמות של בוקר או של סוכן מהסוכנות. הם השתמשו באנשים שונים בעבר – באתר האינטרנט שלנו יש שמות של כל העובדים. חלק מהם עושים שיחות סקייפ, שהן ראיונות כביכול, ושואלים דברים כמו 'האם היית מוכנה לגלח את הראש או להצטלם טופלס?' הם תמיד מתמקדים בנערות".

ג'סיקה בארקר, מייסדת Redacted Firm, חברה ייעוץ לאבטחת סייבר, מספרת על הסחיטה: "נערות מתבגרות משתמשות באינסטגרם ומשתפות תמונות מקבלות פנייה מאנשים שיש להם פרופיל שנראה כמו של צייד דוגמניות או סוכן טאלנטים לטלוויזיה ולקולנוע, לרוב בארה"ב", אמרה. "הם אומרים לה שהיא נראית נהדר וששווה לה לנסות להיבחן באודישן לסרט או לקמפיין פרסומי או כל דבר אחר ואז הם שואלים "אנחנו יכולים לראות עוד כמה תמונות? הם מחמיאים הרבה לבנות ומספקים להן תקווה ומטפחים להן את החלום ומכוונים אותן למה בדיוק הם מחפשים. הם מעודדים את הבנות לשלוח תמונות מפורשות ככל שניתן, ולאחר מכן הם מנסים לסחוט כסף בתמורה לכך שלא יפיצו את התמונות.

מודעות היא המפתח. זה סוג של תקיפה שהוא לא מספיקד ידוע ואנשים לא מדברים על זה הרבה בתקשורת. אם את נמצאת במצב בו מישהו מבקש ממך תמונות חשופות, סרבי בתקיפות לשלוח. סוכנות דוגמנות מכובדת לעולם לא תבקש ממישהי לשלוח תמונות עירום של עצמה. אם שלחת את התמונות ואת מודאגת שיטרידו או יסחטו אותך או שקיבלת איומים, ספרי למבוגר שאת סומכת עליו".