הרבה פעמים אנחנו שוברים את הראש בניסיון למצוא תעסוקה לקטנטנים שלנו, אבל האמת היא שילדים לא צריכים הרבה. תנו להם טיול בטבע, שהוא פארק השעשועים המוצלח ביותר, והם ייהנו עד הגג. כי מי צריך ג'ימבורי כשאפשר לטבול בנחל או בים, לטפס על עצים, לגלוש בדיונות, לאסוף בלוטים ושאר אוצרות מהטבע, לראות בעלי חיים ופשוט לתת לרגליים הקטנות להתרוצץ?

בחרנו עבורכם כמה וכמה מסלולים נפלאים ב-4 מהאתרים הנפלאים ביותר שיש לטבע הישראלי להציע ושמתאימים במיוחד לטיולים עם ילדים קטנים. חלקם מיועדים לעגלות, אחרים מתאימים לטיול רגלי קליל, וכולם מציעים נופים נהדרים לצד הרבה הפתעות לכל המשפחה.

שמורת תל דן

שמורת דן היא אחד מאותם מקומות שאפשר לחזור אליהם שוב ושוב ולהתלהב בכל פעם כאילו שזו הפעם הראשונה. יש פה כל כך הרבה ירוק וכל כך הרבה מים, שאפשר בקלות לשכוח שנמצאים בארץ ולא ביער עם מפלים, פיות ושדונים באירלנד למשל. המסלול פה אידיאלי גם לקטנטנים, בעיקר הודות לצל שנמצא פה בשפע ומאפשר לטייל בשמורה גם בימים חמים.

בשמורה יש ארבעה מסלולים, כשלטיול עם קטנטנים מומלץ לקחת את המסלול הקצר – מסלול מעגלי המסומן בצבע אדום, שההליכה בו נמשכת כשעה. מסלול זה עובר דרך פלגי מים וצמחייה עבותה שכוללת עצי דולב, מילה סורית וער אציל, לצד צמחיית גדות כמו פטל קדוש ודבשה לבנה וכן צמחים מטפסים ושרכים, שכולם מעניקים לשמורה מראה קסום במיוחד. המשך השביל מוביל לבריכות השכשוך, שהטבילה בהן היא תענוג גדול לכל המשפחה בימים חמים.

אפשרות נוספת היא המסלול הירוק, שההליכה בו בקצב נינוח נמשכת כשעה וחצי. מסלול זה מתחיל כמו המסלול האדום, אבל כולל פינות חמד נוספות ומקסימות כמו עין דן, שהוא המעיין הגדול ביותר בנחל דן, ועץ פו הדב – עץ מילה סורית מרשים שעם קצת דמיון מזכיר את ביתו של הדב האהוב. גולת הכותרת היא האזור המכונה "גן עדן", ובו פלגי מים קרירים ועצי ער אציל. הקטע הראשון של כל המסלולים נגיש לעגלות.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 99 מקרית שמונה לרמת הגולן וכקילומטר אחד ממזרח הכניסה לקיבוץ דן פונים שמאלה אל כביש הגישה לשמורה.

נחל דן. צילום: ויקיפדיה

נחל דן. צילום: ויקיפדיה

נחל השופט

מסלול הטיול בנחל השופט הוא מסלול המשפחות האולטימטיבי. יש לו את כל היתרונות – קרבה למרכז הארץ, כניסה חינמית, נגישות לעגלות לכל אורכו, מים זורמים שאפשר לטבול בהם והרבה ירוק וצל. חסרונו היחיד הוא שבשל יתרונותיו הרבים, בשבתות ובחופשות אף פעם לא תהיו פה לבד.

החוויה מתחילה כבר בדרך – נחל השופט שוכן בתחום פארק רמות מנשה והדרך המובילה אליו היא דרך נוף יפהפייה ומיוערת. נקודת המוצא למסלול היא בחניון חרובים, שם מתחיל מסלול באורך כ-800 מטר (לכל כיוון) שכולל הליכה לצד פלגי מים ולאורך הנחל. אחת מנקודות השיא היא מפל הקטן שיוצר הנחל והבריכה שהוא נשפך אליה, שם ניתן להשתכשך. לאורך הדרך יש הרבה הפתעות נעימות, גשרי עץ, נקודות תצפית על הנחל והמפל ושתי מערות קטנות לסיום. המסלול מוצל בחלקו ושופע צמחייה, ובחורף ובאביב יש גם פריחה נהדרת.

איך מגיעים: בצומת התשבי פונים דרומה בכביש 66 לכיוון מגידו. לאחר כשישה קילומטרים פונים ימינה בעקבות השילוט לפארק רמת מנשה. נוסעים בדרך הנוף של הפארק בעקבות השילוט לחניון חרובים, שם מחנים את הרכב ויוצאים לדרך.

נחל השופט. צילום: פינטל (ויקיפדיה)

נחל השופט. צילום: פינטל (ויקיפדיה)

חוף השרון

הגן הלאומי חוף השרון, השוכן על מצוק בסמוך לקיבוץ שפיים, נחשב לאחד המקומות הרומנטיים בארץ (בייחוד בזמן השקיעה), אבל באותה מידה גם נהדר לטיול עם קטנטנים. האתר משתרע על מצוק כורכר מעל חוף הים ויש בו כל מה שצריך בטיול עם ילדים – מסלול קצר וקליל, נוף עוצר נשימה לים, דיונת חול שאפשר לגלוש בה ועצים שאפשר לטפס עליהם.

משער הכניסה לגן פונים שמאלה לכיוון השביל האדום שמוביל למצוק. אחרי הליכה קצרה מגיעים למרפסת התצפית, דק עץ שממנו נשקף נוף מרהיב של קו החוף מאשדוד ועד חדרה. שימו לב – המרפסת אינה מגודרת וחשוב להשגיח היטב על הקטנטנים. מכאן ממשיכים עם המסלול האדום, עוברים דרך נקודות תצפית נוספות על קו החוף, ובהמשך בוחרים אם להמשיך בשביל השחור והארוך, או לקצר דרך השביל הירוק – כך או כך תגיעו בסופו של דבר לאזור הדיונות של הפארק. אלו לא דיונות ענק, אך הן בהחלט מזמינות לגלישה והשתוללות. כאן תמצאו גם כמה עצים שענפיהם העבים והמפותלים מזמינים במיוחד לטיפוס. נקודת הסיום של המסלול נמצאת ממש בסמוך, בחורשת איקליפטוסים נפלאה לפיקניק.

איך מגיעים: מכביש החוף פונים בצומת שפיים לקיבוץ שפיים. נוסעים בתוך הקיבוץ בעקבות השילוט לפארק המים ואחרי הפארק פונים בצומת טי ימינה, עד שמגיעים למגרש החניה הדרומי של חוף השרון.

חוף השרון. צילום: אורי (ויקיפדיה)

חוף השרון. צילום: אורי (ויקיפדיה)

נחל דוד
גם בדרום יש מסלולים נהדרים לילדים, ואחד המוצלחים שבהם הוא המסלול בנחל דוד שבשמורת הטבע עין גדי. שתי סיבות מרכזיות יביאו אתכם לכאן, ושתיהן מצדיקות את הנסיעה מרחוק – היעלים והמפלים.

לטיול עם ילדים יתאים המסלול הקצר יותר, שאורכו כ-1.5 ק"מ, וחלקו הראשון של המסלול נגיש גם לעגלות. כבר בתחילת המסלול אפשר לראות שפני סלע רבים וגם יעלים, במיוחד אם מגיעים בשעות הבוקר המוקדמות, ואין תחליף לאושר של הילדים שזוכים לראות את בעלי החיים האלה בסביבת המחיה הטבעית שלהם, ללא מחיצות. לאחר כ-200 מטר מגיעים למפל הראשון, בו בהחלט אפשר לרחוץ. המשך המסלול מוביל לשני מפלים נוספים, כשהמרשים מכולם הוא מפל שולמית הנופל מגובה 30 מטר לתוך בריכה יפה ומזמין לטבילה מרעננת. אפשר לבלות פה שעות ארוכות וליהנות מהמים והצל באמצע המדבר לפני שחוזרים בחזרה לרכב.

איך מגיעים: בכביש 90, כשני ק"מ מצפון לקיבוץ עין גדי, פונים מערבה בעקבות השילוט לשמורה.

מפל בנחל דוד. צילום: אלייג'ה ון דר גיסן (ויקיפדיה)

מפל בנחל דוד. צילום: אלייג'ה ון דר גיסן (ויקיפדיה)

לימור בן חיים, דיאטנית קלינית, יועצת תזונה ואורח חיים בריא, אושן ספריי:

במהלך הטיול והיציאה לשטח הפתוח, הכי חשוב להקפיד על שתייה, במיוחד לקטנטנים. הקפידו על שגרת מים– כל חצי שעה כולם עוצרים ושותים.

כדי לעודד אותם לשתות, ולתת גם קצת פוש של אנרגיה, הכינו בבית מראש בקבוק שתייה עם 3/4 כוס מיץ חמוציות – את השאר השלימו במים. הצבע האדמדם עם הסוכר שבפרי מרווים וגם מעודדים לשתות. נוגדי החמצון שבמיץ מספקים גם הם הגנה בפני נזקי השמש.

צילום: Shutterstock

צילום: Shutterstock