בעוד מספר שבועות תעלה התצוגה השנתית של ויקטוריה'ס סיקרט. תצוגת תכלית של נשים מאוד גבוהות ומאוד רזות על עקבים בבגדי הלבשה תחתונה מוגזמים ולא רלוונטיים, בהפקת ענק שעולה מיליונים ומטרתה לא ממש מובנת. טוב, כמובן שיחסי ציבור הם חלק מהעניין, אבל מלבד זאת, האם למותג ויקטוריה'ס סיקרט יש באמת משהו מעניין לומר? האם יש איזה מסר שהם רוצים להעביר לנו? חידוש כלשהו? מה נותנת לנו התצוגה השנתית והמוגזמת, שכל שנה מנסה להתעלות על קודמתה?

על פי הדיווחים, התצוגה השנתית של ויקטוריה'ס סיקרט הוא אירוע האופנה הנצפה ביותר בעולם. התצוגה של 2016 צברה כ -800 מיליון צפיות, בעלות הפקה של כ -12 מיליון דולר – עלות מטורפת בהתחשב בכך שמרבית תצוגות האופנה עולות כעשירית מהסכום הזה. התצוגה השנה תתקיים בשנגחאי ותשודר בארה"ב ברשת CBS ב-28 לנובמבר. גם השנה, כמו כל שנה, יעלו על המסלול המנצנץ והיקר ביותר בעולם, הדוגמניות המצליחות והנחשבות ביותר בעולם עם חזיות הפוש אפ היקרות ביותר בעולם, כששיא התצוגה יהיה כאשר תעלה המלאכית הנבחרת עם "חזיית הפנטזיה", חזייה המשובצת יהלומים ואבני חן ששוויה יכול לנוע בין 2 מליון דולר ועד 15 מיליון דולר (החזייה הכי יקרה אי פעם, שנלבשה על ידי גיז'ל בונדשן בשנת 2000). התצוגה השנה תהיה התצוגה ה-22 במספר. איך יתכן שהתצוגה הזו רצה כבר 22 שנה? יכול להיות במשך 22 שנה כלום לא השתנה?

ג'יזל וחזיית המיליונים. תמונה: Shutterstock

ג'יזל וחזיית המיליונים. תמונה: Shutterstock

ויקטוריה'ס סיקרט הוא אחד המותגים היותר שנויים במחלוקת. המותג ידוע כאחד שלא פעם חטא בכל מה שקשור לייצוג נשים. בשנת 2014, למשל, המותג יצא עם קמפיין בעל הכותרת "הגוף המושלם". את המודעה עיטרו המלאכיות הכל כך מזוהות עם המותג, כולן רזות מאוד וגבוהות מאוד וכמובן, איך לא? יפות מאוד. הקמפיין גרר תגובות זועמות ואף הופצה עצומה נגד הקמפיין שנחתמה על ידי מעל 27,000 איש וכך נכתב בה: "בכל יום מופצצות נשים בפרסומות שמטרתן לגרום להן לחוש חוסר ביטחון בגופן, מתוך תקווה שהן יבזבזו כסף על מוצרים שיהפכו אותן לשמחות ויפות יותר. כל זאת תורם להנצחת ההערכה העצמית הנמוכה בקרב נשים אשר עשויות להרגיש כי הגוף שלה לא מספיק מושך או הולם כי הן לא נכנסות לתוך ההגדרה הצרה של אידאל היופי. מהלך זה תורם לתרבות המעודדת בעיות בריאותיות חמורות, כגון דימוי גוף שלילי והפרעות אכילה". בעקבות הביקורת, בוויקטוריה החליטו להחליף את שם הקמפיין ל"גוף לכל אחת", הבעיה הייתה שתמונת הקמפיין לא שונתה. המסר אומנם השתנה אבל התמונה מאחוריו אמרה הכל.

אבל זה לא חדש - בוויקטוריה אף פעם לא עשו מאמץ רב מידי להציג מגוון רחב של נשים. הקמפיין הזה, כמו גם התצוגות כל שנה, מציגים את אותן הנשים, המלאכיות, כאידאל היופי בזמנים בהם המושג אידאל היופי כבר מזמן יצא משימוש. אלא שבשביל להראות שהם לא לגמרי מנותקים מהמציאות, הם דואגים להדגיש את מגוון התרבויות על המסלול. למשל, בתצוגה בשנה שעברה דאגו מיחסי הציבור של המותג לספר על כך שעל המסלול יצעדו 4 דוגמניות אסייתיות. אז נראה שבאיחור של כמה שנים, עניין המגוון התרבותי עולה על הפרק ועל המסלול של ויקטוריה. כנראה שנצטרך לחכות עוד כמה שנים כדי שהם ישכילו להתייחס גם לסוגיית דימוי הגוף.

המלאכיות חוגגות את סיום הצום. תמונה: Shutterstock

המלאכיות חוגגות את סיום הצום. תמונה: Shutterstock

והשערוריות לא נגמרות כאן, המותג גם אף פעם לא ניסה להסתיר את המשטר הנוקשה שהוא מטיל על הדוגמניות לקראת המופע. לא פעם פורסמו התנאים הקשים בהם צריכות לעמוד הדוגמניות לקראת המופע הגדול, עם תוכנית אימונים מפרכת, פעמיים ביום כל יום, ודיאטה רצחנית שכוללת בעיקר שתייה מרובה של מים ושייקים.

ואיכשהו, למרות כל זאת, המותג עדין מקבל סיקור נרחב ומתחנף מהתקשורת העולמית. התצוגה הזו, שיש בה קצת מן הניחוח של תחרויות יופי, באיזשהו מקום מוצגת כאקט של העצמה למרות שהמרחק בינה לבין העצמה נשית לא יכול להיות גדול יותר. מה גם שהיא באמת לא משרתת שום מטרה. הרי אין בתצוגה הזו מן האופנה, שכן היא לא מציגה אופנה כיוון והיא לא ממש מתעסקת בטרנדים. היא גם לא ממש מתעסקת בפונקציונליות, שכן היא לא מציגה לנו בגדים שנוכל לרכוש אחר כך בחנויות. וכאמור, אין בה גם אמירה, לפחות לא אמירה שתואמת את רוח התקופה הזו, שבה נשים עסוקות בשבירת המוסכמות שחברות האופנה כפו עליהן במשך עשרות שנים.

טיילור סוויפט והכפילה קרלי קלוס. תמונה: Shutterstock

טיילור סוויפט והכפילה קרלי קלוס. תמונה: Shutterstock

הייתי מצפה מאנשי ויקטוריה'ס סיקרט שינצלו את הסיקור הנרחב וכמות הצפיות המטורפת כדי לשנות את העולם, ולא כדי לתחזק אמירות מיושנות וסקסיסטיות. הייתי מצפה שייקחו את הכוח שיש להם ולפחות ינסו לאמץ איזה אג'נדה ראויה, ולא כמו שעשו עד כה כאשר בחרו נושאים לתצוגה כמו "מלאך שחור" או "אומה ורודה" או "לילה בהיר" שהם נושאים מטופשים שלא אומרים כלום על שום דבר. ועוד יותר מזה, היה אפשר לצפות מכל אותן דוגמניות או זמרות שמופיעות על בימת התצוגה (בהן טיילור סוויפט, סלינה גומז וליידי גאגא) שיעמדו מאחורי המסרים שהן מפזרות בראיונות, ויחרימו את התצוגות של המותג, שלא מקדמות דבר מעבר לדיכוי נשים.

תצוגה שעולה 12 מליון דולר, חזייה שעולה 15 מליון דולר, נשים מאוד גבוהות ומאוד רזות שלובשות הלבשה תחתונה שלא נמכרת בשום מקום וכנפיים ששוקלות יותר מהן, אני באמת שואלת- זה לא הזוי?

 

 

העתיקו קישור שתפו בפייסבוק שתפו במייל שתפו ב-Whatsapp