אולי לא בחרתי נכון, אי שם בסוף שנות ה 90. לא בחרתי מסלול מקצועי מובנה ומסודר, כזה שיחזיק עד הפנסיה. עשיתי קריירה בתחום הפרסום והשיווק הדיגיטלי, אך לקראת גיל ה 40 הרגשתי שהלכתי לאיבוד. מצד אחד כבר ילדה גדולה, מנוסה, עם קבלות מקצועיות מרשימות ומצד שני פחות ופחות מחוברת לעצמי, פחות מאמינה ש"מנהלת שיווק" זה מה שאני רוצה לעשות בחיים.

באנר

יצאתי למסע אישי כדי למצוא את התשוקה בעשייה המקצועית שלי, כדי להחזיר לעצמי ברק בעיניים. ההתחלה של המסע הייתה קשה, הבנתי כמה אני מקובעת, לאט לאט קילפתי והסרתי את ההתניות, ניקיתי את האופק ורק כשהדף הלבן באמת הפך ללבן, יכולתי להתחיל לחשוב – מה אני באמת רוצה לעשות? היכן נמצאת התשוקה המקצועית שלי? והאם אוכל לבנות עסק מצליח בתחום הזה?

כעבור שנה רוב השאלות היו פתורות והתחלתי בעשייה, בניתי את החלום – בית הספר למקצועות הדיגיטל שנקרא Digitalent. התחלתי לייעוץ לעשרות אנשי שיווק מדי חודש בנושא קריירה, רלוונטיות מקצועית, הסבה ויציאה לעצמאות. התחלתי להרצות בנושא שינוי קריירה, התחלתי לספר לאנשים איך להמציא את עצמנו מחדש לא ממקום הישרדותי, אלא ממקום של תשוקה וחוזקה מקצועית. באותם מפגשים רבים שואלים אותי את השאלה – האם באמת אפשר להקים מיזם מצליח מתוך תשוקה? ואני תמיד עונה – כן, אבל. יש כמה כללי סף, כמה חוקים שחשוב להקפיד עליהם. שמחה לשתף אתכם במתכון הייחודי שלי ומקווה שתמצאו בו תועלת ועניין.

 

צעד 1 - מדוע כל כך חשוב לזהות תשוקה?

התשובה פשוטה. הקמת עסק, כל עסק, זה סיפור מורכב שדורש התמסרות טוטאלית והשקעה רבה. זה תהליך ארוך ומתיש - פיזית ורגשית ויש מחירים רבים בדרך. אז בהנחה שתהליך הקמת העסק יהיה מאוד מאתגר וייקח מספר שנים, מאוד חשוב להחזיק בידיעה שאנחנו מוכנות לשלם את המחיר – המחיר של לעסוק במשהו מתוך תשוקה. כי אם לא נקבל את זה, אם לא נהיה שלמות עם הבחירה ללכת עם הלב, יהיה לנו קשה עד בלתי אפשרי לדחוף את העסק שלנו קדימה ולהתגבר על הקשיים שנפגוש בדרך.

 

צעד 2 - מהי תשוקה? איך מזהים אותה?

רובינו חושבות שאת התשוקה מזהים לפי תפקיד או תחום מקצועי וזאת טעות. איך יודעים מהי תשוקה אמיתית? אז ככה – אנחנו יודעות שכל עשייה וכל עבודה מרוקנת אותנו מאנרגיות במידה מסוימת. ככה הגוף והמוח שלנו עובד וזה בסדר גמור. אך רק תשוקה אמיתית תהיה העשייה שממלאת אותנו יותר מאשר מרוקנת. זאת עשייה שגם כשאנחנו מותשות בסוף יום עבודה ארוך, אנחנו מלאות באנרגיות ובא לנו לטרוף את העולם. אז מהי התשוקה האמיתית שלכן? קחו את הזמן, אל תמהרו – זה השלב האסטרטגי בתהליך.

צעד 3 - עכשיו בואו נתחבר למציאות, לחוזקות שלנו

גילינו את התשוקות שלנו, עכשיו צריך לבחור את אותה האחת שנהמר עליה. בשלב הזה אנחנו חייבות להוריד את התשוקה לפסים הפרקטיים ולתרגם  את התשוקה לתחומי העשייה האפשריים. למשל, התשוקה שאני גיליתי אצלי ישבה על "יצירת תהליך שינוי" כאשר הכוונה היא למכלול כלים שיכולים לקחת בן אדם מנקודה אחת לנקודה אחרת בחיים ולשפר את החיים שלו. בחרתי להתמקד במישור המקצועי של השיפור – קריירה, עסקים וכד' ולא במישור האישי מכיוון שלא הרגשתי מספיק מחוברת לרובד הזה.

בשלב הבא צריך לבדוק איזה מהתחומים הנ"ל פוגש את הניסיון חיים או את ניסיון המקצועי שלנו במידה המשמעותית ביותר. אצלי, החיבור היה טבעי – הוראה של תחומי השיווק הדיגיטלי מכיוון שבמקרה שלי הייתי מנהלת שיווק מהזן החדש, כזאת שגדלה מהשיווק הדיגיטלי, מאוד מחוברת לטכנולוגיה ולמדיה הדיגיטלית.

 

צעד 4 - גילינו שהתשוקה שלנו היא בתחום שטרם הבשיל, האם לוותר?

כמובן שלא. אפשר בהחלט ללכת דווקא על שוק קטן עם פוטנציאל להיות יותר גדול. חשוב להבין שבמקרה כזה נצטרך להשקיע מאמץ, זמן וכסף בהעלאת מודעות לצורך או בבניית צורך שכרגע לא קיים. במילים אחרות, נצטרך לעשות חינוך שוק, לבנות לעצמינו לקוחות חדשים שלא יודעים בכלל שהם צריכים את המוצר או השירות שלנו. אבל שימו לב, חינוך שוק זה דבר יקר שדורש משאבי זמן וכסף לא מבוטלים. אם אתן מיזם עם משקיעים והנושא הוא אסטרטגי עבורכן – אין שום מניעה להתחיל בחינוך שוק וליצור עבורכן את הלקוחות החדשים. יש המון דוגמאות מוצלחות – פנגו, גט, זאפ. כל החברות האלה בזמנן הגדירו צורך חדש, בנו מוצר וגייסו למוצר הזה לקוחות. להמציא משהו שעוד לא קיים – מה יכול להיות יותר מעניין מזה? רק תבדקו שיש לכן ולמשקיעים שלכן את היכולת להשקיע בבניית שוק חדש. קחו בחשבון שזה יכול גם להיכשל. כלומר אחרי כמה וכמה שנים אתן יכולות לגלות שאנשים מודעים כבר למוצר או השירות שלכן, אבל הם עדיין לא רוכשים אותו. זאת אחת הסיבות לאחוז הגבוה של סטראט-אפים שנכשלים בשלב go to market – השוק לא מאמץ את הפתרונות שלהם. זה סיכון מחושב של כל יזם שיכול להביא או להצלחה מסחררת או לכישלון כואב.

לפרטים והרשמה, הקליקו כאן>>

צעד 5 – יש לנו שוק בשל וגדול, אבל יש המון תחרות

זה המצב ההפוך – יש הרבה לקוחות, המוצר או השירות ברורים, אבל השוק מוצף במתחרים. אז קודם כל חשוב להבין שזה בסדר ולא להיבהל מזה. לפעמים כדאי ללכת עם הבטן ולא עם הראש. במקרה שלי החלטתי לא להתעסק במתחרים, ואת הזמן והאנרגיה שלי השקעתי בלהקשיב ללקוחות הפוטנציאליים. פגשתי עשרות מנהלי שיווק, הקשבתי לאתגרים המקצועיים, לכאבים ולפחדים שלהם. פגשתי גם מנכ"לים של חברות פרסום ודיגיטל והבנתי את הצרכים שלהם בגיוס ושימור עובדים. בכל הפגישות חשבתי רק על דבר אחד – איך אני מייצרת ערך עבורם?

בדיעבד יכולה לומר חד משמעית - אם השוק צועק שיש צורך – זה לא משנה כמה מתחרים יש לכם, זה סימן שהם עדיין לא מצליחים לספק את הצורך. זה אומר שיש מקום לעשייה נוספת, יש פוטנציאל עסקי למיזם שלכן. דוגמא נפלאה נוספת בנושא – המון אנשים (ונשים בפרט) חולמות לעסוק בתוכן דיגיטלי, לכתוב בלוג, לנהל תוכן של אתרי אינטרנט או קהילות מותגים ברשתות חברתיות ועוד. יש שוק מאוד גדול וביקוש מאוד גדול לשירותים הללו. אבל יש תחושה של הצפה – יש הרבה אנשי מקצוע שכבר עובדים בתחום. האם להיכנס אליו? לדעתי - כן. מספיק לשבת לכמה פגישות עם חברות או מנהלי תוכן של מותגים כדי להבין כמה צורך לא ממומש יש בתחום הזה. כל הזמן מחפשים יוצרי תוכן ומנהלי תוכן איכותיים. כי למרות ההיצע הגדול של אנשי מקצוע, עדיין קיימת דרישה והצורך לא מסופק. ואם הבחירה שלכם לעסוק בניהול תוכן היא ממקום של תשוקה – בטוח תצליחו לייצר ערך גבוה ללקוחות שלכן.

 

צעד 6 – אובססיביות כלפי הלקוחות שלנו – מה עוד חסר לכם?

זה טריק שלמדתי מניסיון והוא מעולה למיזמים בהקמה. לפעמים העשייה העיקרית שלנו מייצרת גם תוצרים משניים. למשל, יזמית שרוצה לפתוח בלוג אוכל ולהתפרנס (מלא או חלקי) ממכירת טראפיק של הבלוג למפרסמים, יכולה על בסיס הבלוג להוציא גם ספר מתכונים. הספר לא ידרוש ממנה לייצר מחדש את המתכונים, להיפך – הספר יכול לדרג את המתכונים הפופולאריים ביותר על בסיס דירוג גולשות. את הספר היא יכולה לשווק חזרה לגולשות בבלוג שישמחו לרכוש מוצר שהן לקחו חלק בהיווצרותו. בשפה של אנשי מכירות קוראים לזה upsales או במילים אחרות חשוב לזהות  הזדמנויות של פוטנציאל עסקה חוזרת לאותו לקוח. החוכמה היא כל הזמן לחשוב מתוך צרכי הלקוחות ולא מתוך המוצר או השירות שאנחנו רוצים לשווק. אם למדנו את הלקוחות שלנו בצורה מעמיקה, אנחנו יכולים לעטוף אותם בעשרות פרטי שירות משלימים ולהגדיל את הערך שלהם עבור העסק שלנו. כל זה מתקיים, כמובן, הנחה, שאנחנו יודעות לספק ערך אמיתי בכל אחד מהשירותים הללו.

 

 

 

צעד 7 - לרכוש את הכלים הנכונים, להיות מוכנות להזדמנות

לכל מיזם צריך גם מזל, הרבה מזל. אבל בואו נעביר את המושג לפסים הפרקטיים ונדבר על מזל כעל מפגש בין מוכנות להזדמנות. ההזדמנויות נמצאות בכל מקום. בכל רגע נתון. כל אדם שאתן פוגשות יכול להפוך להזדמנות עסקית נהדרת עבורכן. אבל לא כל הזדמנות שאנחנו פוגשות הופכת בסוף לעסקה, נכון? מה בעצם חסר לנו? המוכנות לממש את ההזדמנות.

והנה דוגמא - פונות אליי הרבה נשות תוכן, פלח אוכלוסייה מקסים, בנות אינטליגנטיות ועמוקות ומאוד מאוד מוכשרות. הן כותבות תוכן עבור מגוון לקוחות מסחריים ועמותות, זה המקצוע שלהם. ואז הלקוחות המרוצים מבקשים מהן לקדם מאמר שיווקי בקרב קהילת הלקוחות שלהם ברשתות החברתיות או להכין ניוזלטר. בסעיף הקודם אמרנו שזה בדיוק הסוד הקטן שהופך עסק שחושב "מוצר / שירות" לעסק שחושב "לקוח". וזאת הזדמנות שמגיעה מבלי שהשקענו בשיווק וכל מה שמפריע להזדמנות הזאת כרגע להתממש היא שאלה – האם יש לאותה כותבת תוכן ידע וכלים כדי למנף אותה.

 

צעד 8 – למדוד את ההצלחה שלנו בסרגל הנכון

זהירות, סעיף רוחני. אבל חייבים, עסק מתוך תשוקה חייב להיות מחובר גם לרובד הרוחני. אז מה זה אומר עסק מצליח? ואיך מודדים בכלל הצלחה. חשוב מאוד להבין שבשלב הזה בחיים אחרי שיצאנו מאזור הנוחות, נפרדנו מהאגו והתבניות והפכנו את החשיבה שלנו מחשיבה מוצרית (מה יש לי) לחשיבה שיווקית (מה אתה צריך) – לדעתי כבר ניתן לומר שהצלחנו בענק. לא משנה אם נמשיך מכאן למשרה הבאה או ליזמות – אנחנו כבר נהיה המודל המשופר של עצמנו. אבל אם המחשבות שלכן הן בכיוון של יזמות, שימו לב: אנחנו בעולם עסקי ובעולם עסקי יש מדד אחד להצלחה – רווח. זה לא יכול להיות המטרה העיקרית של המסע, אבל זה בהחלט חייב להיות התוצאה שלו. כי אחרי כל המילים הגבוהות, אנחנו חייבות עסק חזק עם לקוחות מרוצים שמשלמים פרמיה עבור השירות המיוחד שלנו. הפרמיה הזאת תאפשר לנו לשכור עובדים טובים, להשקיע בפיתוח של מוצרים נוספים וגם להתפרנס בכבוד וליהנות מזה. תפיסת עסק רזה, צמצום כלכלי, הישרדות ומאמץ גדול – כל זה הכרחי וחשוב לשלב ההתחלתי של המיזם, אבל בנקודה מסוימת הוא חייב להסתיים והעסק חייב

להמריא. אם זה לא קורה – יש לעשות בדק בית ולבדוק (לפי אותם 8 הסעיפים שכאן) היכן אנחנו לא מדייקות. לא להתייאש, לא לכעוס, לחזור אחורה ולתקן.

בהצלחה לכולן במסע המרתק של יזמות ממקום של תשוקה.

 

הכותבת היא מאשה דשקוב, מייסדת ומנכ"לית  Digitalent – בית הספר שהופך חלומות למציאות ועוזר לאנשים להפוך את התשוקות שלהם לעשייה קונקרטית. בימים אלו Digitalent פותחת הרשמה למסלולי הכשרה בתחומי ניהול תוכן בערוצים דיגיטליים, שיווק מבוסס דאטה וניהול eCommerce. למתאימים יוצעו מסלולי השמה ועזרה בהתנעת עסק עצמאי.

 

לפרטים והרשמה, הקליקו כאן>>