בגיליון הבא של הניו יורק טיימס יש כתבת פרופיל אחת ששווה ממש להתעכב עליה. בדרך כלל הדמויות שזוכות לפרופיל בטיימס הן בעלות רזומה עשיר, קריירה ענפה ו/או תרומה משמעותית כלשהי, חיובית או שלילית, לחברה. ילדה בת 11, חמודה וחכמה ככל שתהיה, לרוב לא תזכה בכתבת פרופיל.

אלא אם קוראים לה הילדה קייט ליסיאק.

ליסיאק מהעיירה סלינגרוב בפנסילבניה חוגגת ממש היום (2/11) את יום הולדתה ה-11. היא עיתונאית, סופרת אמריקאית והעורכת של עיתון מקומי בשם אורנג' סטריט ניוז. היא זכתה לחשיפה בינלאומית באפריל 2016 לאחר שדיווחה בעיתון שלה על רצח שהתרחש במחוז וחשפה פרטים שלא נחשפו בשום כלי תקשורת אחר, לאחר שטרחה לאמת אותם עם המשטרה.

הילדה ליסיאק

עיתונות חוקרת. הילדה ליסיאק

החשיפה הזו הביאה אותו לכותרות ב"וושינגטון פוסט" וב"גרדיאן" וב -30 ביוני, פחות מחודשיים אחרי סקופ הרצח שלה, ליסיאק חתמה על חוזה לכתיבת סדרה בת ארבעה ספרים עם ההוצאה לאור סקולסטיק. סדרת הספרים Hilde Cracks the Case (הילדה פותרת את התעלומה) מיועדת לילדים ועוסקת בילדה בלשית שפותרת תעלומות. הספר הראשון בה עתיד לצאת לאור ממש בימים אלה ובמקביל כבר יש מי שעומל על סדרת טלוויזיה המבוססת על הספרים הללו ועל סיפור החיים של ליסיאק.

איך עיתון נולד

איך מגיעים להישגים כה רבים בגיל 11? כצפוי, הכל מתחיל בבית. אביה מתיו ליסיאק עבד כעיתונאי בניו יורקר דיילי ניוז ונהג לקחת את בתו לביקורים תכופים בדסק החדשות. בריאיון הוא הודה שהוא זה שחיבר אותה למרדף אחרי סקופים וסיפר שמכל סוגי האייטמים החדשותיים שאפשר לעסוק בהם אלה הקשורים בפשע אהובים עליה במיוחד. "זה מה שהיא רוצה לעשות עם שארית חייה. היא אוהבת את זה... אני לא באמת רוצה להפריע לתשוקה שלה", הסביר.

ליסיאק מגנה בתוקף על זכותם של ילדים לקול וביטוי: "ילדים צריכים לדעת שאם הם עובדים קשה, הם יכולים לעשות דברים מדהימים", אמרה.

את המקומון "אורנג' סטריט ניוז" (OSN) ייסדה ליסיאק בשנת 2014 בסיוע אביה. העיתון התחיל במקור כעיתון משפחתי שנכתב בעפרונות כשהידיעה הראשונה שפורסמה בו היא סיפור בלעדי המודיע ​​על לידתה של אחותה התינוקת של ליסיאק, ג'ולייט. בהמשך החלה ליסיאק לסקר את המתרחש בעיירה מהיבטים רבים וכיום הוא העיתון היחיד העוסק בחדשות בסלינגרוב. ליסיאק אף מתחזקת עבורו עמוד פייסבוק ואתר אינטרנט.

הילדה ליסיאק

מתחזקת גם עמוד פייסבוק ואתר אינטרנט. הילדה ליסיאק

היא נעזרת באחותה הבכורה איזבל, שעורכת מאמרים, מפרסמת קטעי וידאו וכותבת טור יומי. אביה מדבר עמה על הסיפורים שלה ומדי פעם מסייע לה להדק אותם אולם הוא בעיקר זז הצדה ומאפשר לה להוביל את העיתון שלה. "ברגע שאתערב יותר מדי, זה כבר לא יהיה עיתון של ילדה", אמר.

על פי אתר האינטרנט של OSN, ניתן לרכוש מנוי למהדורת הפרינט ב-$14.99 לשנה. המנויים ניתן לשלם בצ'ק, מזומן או באמצעות PayPal.

דיווח מזירת הרצח

ב -2 באפריל 2016, ליסיאק הגיעה לתחנת המשטרה המקומית במטרה לברר על סיומו של אירוע ונדליזם שהיא עקבה אחריו. בעודה עומדת במסדרון התחנה שמעה את מפקד המשטרה אומר שהוא חייב לעזוב כי משהו חשוב קרה. ליסיאק גילתה במהרה שהמפקד קיבל שיחה דחופה על רצח שהתרחש כמה רחובות מביתה בו אישה נרצחה באמצעות פטיש ככל הנראה ע"י בעלה. ליסיאק מיהרה להגיע לזירת הפשע ומיד אחר כך שבה הביתה וסיפקה לאביה דיווח קצר שכולל ציטוטים של שכנים ושל המשטרה, שאותו ערך ופרסם באתר תחת הכותרת, "בלעדי: רצח ברחוב נינט". לאחר מכן היא חזרה לזירת הרצח וצילמה משם סרטון קצר עבור האתר (שהועלה גם ב- YouTube). ליסיאק הקדימה את המתחרים שלה בכמה שעות טובות.

אף על פי כן עמוד הפייסבוק של OSN הוצף בביקורת שלילית. הגולשים התקשו לקבל את העובדה שילדה בת 9 מסקרת עבורם פרשיית רצח וקראו תיגר על הוריה שמאפשרים לבת שלהם "להעמיד פנים שהיא עיתונאית. אחרים כתבו שהיא צריכה לחזור לשחק עם בובות. הארסיות של הגולשים לא מפתיעה. הרשתות החברתיות הן הרי כר פורה לבריונות, אכזריות והטחת עלבונות אבל התגובה של ליסיאק הייתה מדהימה, לא פחות. היא השיבה שהיא בדרך כלל לא קוראת את הביקורות אבל הרגישה שהיא צריכה להגיב על השליליות של הקוראים שלה.

"קיבלתי מידע ממקור טוב, אישרתי אותו במשטרה המקומית, יצאתי לזירת הפשע, דיברתי עם השכנים  וקיבלתי מידע רב. עבדתי מאוד קשה. ובזכות עבודתי יכולתי לספק מידע לתושבי סלינגרוב על מאורע חשוב זה שעות לפני שמתחרים שלי הצליחו להגיע לזירת ההתרחשות.

אני לא חושבת שאנשים מסוגלים ואמורים להחליט בשבילי מי אני צריכה להיות ומה אני צריכה לעשות עם חיי. לא הקמתי את העיתון שלי כדי שאנשים יחשבו שאני חמודה. הקמתי את "אורנג' סטריט ניוז". כדי לתת לאנשים את המידע שהם צריכים לדעת. אני רוצה שייקחו אותי ברצינות ואני בטוחה שזה גם מה שילדים אחרים רוצים".

פילנתרופית, פעילה חברתית, בעלת אג'נדה

בשנה שעברה זכו ליסיאק ואחותה, איזבל רוז, בפרס טריבקה לחדשנות המוענק ל"מובילי חדשנות בשלל תחומים שיוצרים מודלים עסקיים יוצאי דופן ומשבשים את הסטטוס קוו". מאוחר יותר היא גם זכתה בכבוד לראיין את מללה יוספזאי. בעקבות הריאיון הזה החליטה ליסיאק לתרום את כל הכנסות הפרסום מהעיתון שלה באותו חודש ל"קרן מללה" המקדמת חינוך נשי.

בחודש מרץ 2016, ליסיאק ניסתה לגייס 40,000$ באתר מימון המונים GoFundMe שיאפשרו למשטרה המקומית לשכור את שירותיו של שוטר נוסף. ליסיאק הרגישה כי יש עליה בשחיתות באזור מגוריה ושכדאי להעצים את גורמי החוק בסביבה. ב- 5 אפריל 2016 דווח ב-OSN כי שוטר חדש עבור הרובע  אכן ייכנס לתפקידו בקרוב.

ומה התכניות לעתיד? ובכן, אי אפשר לדעת אבל דבר אחד חשוב ליסיאק כבר הבהירה: "אני לא רוצה לעבוד אפילו יום אחד בעיתון, אני רוצה להיות הבעלים של העיתון".