אחד הדברים היפים באהבה הוא היכולת שלה להיות מגוונת. אהבה מכילה תערובות של צבעים, תרבויות, רמות השכלה, שילוב של מינים ואין ספק שכל אחד זקוק לה, בכל גיל. אבל למרות שהעולם אמור לפרגן למאוהבים יש מערכות יחסים שגורמות לאנטגוניזם. קחו לדוגמה את עמנואל מקרון נשיא צרפת ואשתו. השניים עוררו את כל כלי התקשורת בעולם שהשתוקקו להיכנס לחדר המיטות שלהם כדי לבקר, לשפוט ולספר על המערכת היחסים של הנשיא, 39, עם מורתו לשעבר בת ה-69. הם כמובן לא היחידים ש'נהנים' מתשומת לב תקשורתית מפאת הפרשי הגילים, אך מעמדם שם אותם באור הזרקורים. התקשורת לא לבדה בסיפור, לא רק היא מרימה גבה, ומערכות יחסים בין אנשים עם הפרשי גילאים כה גדולים, מקבלות ביקורת מצד החברה, שממהרת לתייג עצמה כנאורה ומודרנית. ציידת המיליונרים מהסרט "בחורה זהב" שמחפשת את חשבונות הבנק השמנים של מבוגרים ממנה, מביאה רבים הצופים בה לקבוע באופן כמעט נחרץ כי בטח בוודאי התאהבה בחשבון הבנק השמן שלהם. רבים מהאנשים ישאלו 'מה לפרגית צעירה כמותה יש לעשות עם בחור קשיש?' ואמנם מדובר בסרט, אך אומרים שאת הסרטים הכי טובים כותבים החיים.

"אנחנו נשואים באושר, ומשתייכים למעמד הביניים ה'ארצישראלי'. דודו לא בן למשפחת אצולה והוא מעולם לא זכה בלוטו, אבל הוא הלוטו שלי. התאהבתי בו ולא היה שום אלמנט בצורת דולרים כמו שכולם חושבים" אומרת דקלה רעות לוי, 30, אשתו של דודו לוי,59, מרחובות. הם נשואים כבר חמש שנים, והם הורים לרותם בת השנתיים ותומר בן השנה. הם הכירו לפני הגיוס של דקלה, במשרד בו עבדה, ובאותה תקופה דודו כבר היה גרוש פלוס שניים. "היינו מפלרטטים וזה היה בעיקר בצחוק עם הרבה אמת מסתבר. דודו הפך להיות חבר, והיה שם הרבה בזמן השירות הצבאי שלי. כל הזמן הדחקתי את המשיכה המינית שהייתה לי אליו, נראה לי בעיקר בגלל שפחדתי מהתגובות של הסביבה. לימים השתחררתי, והחלטתי שאני מפסיקה לשקר לעצמי ולברוח מהמציאות שלי. אני מאוהבת בו, וזה הכל. טהור וכנה. מה אני צריכה יותר מזה?" אומרת דקלה.

פער גילאים

החלטתי שאני מפסיקה לשקר לעצמי. צילום אילוסטרציה: shutterstock

דודו מספר "היה לי ברור שההורים שלה לא יאהבו את הרעיון, אז הייתי בתחילת שנות ה-50 שלי, הייתי כבר אבא ודמיינתי לעצמי מה יקרה אם הבן הקטן שלי יספר לי שיש לו בת זוג שקטנה ממנו כמעט ב-30 שנה. זה הרי פער מטורף, זה לא נתפס. גם אני לא תמיד תופס את זה. אבל מצאתי אצל דקלה מה שלא מצאתי באף אישה שהייתה לי בחיים, גם לא בגרושתי בשנים היפות שלנו. מצאתי אצלה את הבית ללב שלי. אני לא יכול להסביר את זה טוב יותר"

יש כאלה שיגידו שפער גילאים במערכות יחסים הם סבירים, בהנחה שהפער הוא גדול מדי. כשזה מגיע לזוגות שבהם אחד מבני הזוג יכול היה להיות הורה של בן הזוג שני, רבים מרימים גבה ומסרבים לקבל את מערכת היחסים. "הכל שטויות במיץ" אומר שלום לוטאי, 62, נשוי לדנה ארביב-לוטאי, 26, מקריית חיים. "בואי נגיד שבחישוב לא מאוד גס אני יכול להיות סבא שלה ולא אבא שלה. דנה זו אשתי השלישית, אנחנו נשואים שש שנים, ומאוהבים עד הגג. נשותיי הקודמות היו בנות גילי, לראשונה הייתי נשוי שנתיים ולשנייה שלוש. ככה שלדנה אני נשוי הכי הרבה זמן, למרות ועל אף הפרש הגילים בנינו. אני לא יוצא בשלטי חוצות שאני נשוי למישהי שיכולה להיות נכדתי, וזו גם הסיבה שאני שומר על פרופיל נמוך גם כשפנו אליי בנושא לתכנית טלוויזיה. אבל בין זה, לבין להגיד שהנשואים שלנו בסכנה, נו בחייך אני לא רואה את עצמי מזדקן עוד יום אחד בלעדיה" משתף שלום. דנה ניתקה קשר עם כל המשפחה שלה על מנת לממש את מערכת היחסים שלה עם שלום. "גרנו יחד באותה שכונה, והייתי רואה אותו הרבה בתור ילדה כשהייתי מסתובבת בשכונה, יום אחד הייתי נסערת מאוד ונפגשנו בגינה הציבורית הוא שאל לשלומי ואני פרצתי בבכי. ישבנו כמעט שלוש שעות בגינה והוא תרם לי מחוכמת חייו, ומשם השאר היסטוריה. ניתקתי קשר עם ההורים ועם האחים שלי, אבל שלום ממלא לי הכל. הוא החבר שלי, בן הזוג שלי, הוא מייעץ כמו אבא, ומנחם כמו אמא. הוא משלים לי את כל מה שחסר" משתפת דנה.

פער גילאים

כבר בגיל 15 מצאתי את עצמי מאוהב עד עמקי נשמתי באמא של חבר. צילום אילוסטרציה: shutterstock

גם מור, 36, מראשון-לציון מנהל מזה חמש שנים מערכת זוגית בעלת פערי גילים – רק הפוכה מהמקובל. בת זוגתו, שעל פי בקשתם פרטיה נשמרים במערכת, גדולה ממנו ב-11 שנה. "זה נכון, בדרך כלל מקובל שאם יש הפרש גילים בין בני הזוג אז הגבר הוא המבוגר יותר. אבל כל החיים ידעתי שאהיה עם אישה שמבוגרת ממני ממני, ו-11 שנה זה לא מעט כשהאישה היא המבוגרת יותר. זה דורש הרבה הקרבה, מבחינת המחשבה על החיים העתידיים, ילדים, וכו'. כבר בגיל 15 מצאתי את עצמי מאוהב עד עמקי נשמתי באמא של חבר. בגיל 18 יצאתי עם מי שהייתה החברה הראשונה שלי והיא הייתה מבוגרת ממני בחמש שנים. אבל היא לא יכלה לשאת את העובדה שהיא חוזרת למעגל של 'יציאות הביתה' מהצבא וכך ונפרדנו. בת זוגי הנוכחית הייתה המנהלת שלי במשרד עורכי הדין שעבדתי בו, היא בת הזוג המבוגרת ביותר שהייתה לי והסיפור בנינו הוא לגמרי תסריט מסרט. הכרנו כשהיא הייתה נשואה, אך חיי הנישואים שלה כבר אז עלו על שרטון. יש לה שלושה בנים, ואני מהווה עבורם דמות אבהית אך גם חבר קרוב, ולא רע לי. ברור שהייתי רוצה גם ילד משלי, אבל יש לי קשר מדהים איתה ועם הבנים שלה, כך שאני מוכן לוותר על ילד ביולוגי עבורם".

לחברה עדיין קשה לקבל מערכות יחסים מהסוג הזה, ורבים יטענו שמדובר במערכת יחסים אינטרסנטית. ייתכן שבחלק מהמקרים החברה צודקת, אך לא בטוח שבכולם. ככל שחולפות השנים, אנחנו נחשפים למערכות יחסים שונות ולומדים לקבל ולהכיל יחסים רומנטיים שונים ומגוונים – אם זה מערכת יחסים פוליאמורית, זוגות חד מיניים, מערכות יחסים פתוחות ועוד. ואולי, הזוגות שבוחרים את הפרטנרים שלהם מבוגרים או צעירים מהם בכמה שנים טובות, ויתרו מראש והם לא מחכים לאישורה של החברה. "ברור שנמאס לי מזה שכולם חשובים שאנחנו יחד בגלל שיש לו כסף. אבל אני הפסקתי להתרגש, הבנתי שכל הזוגות שנמצאים במצב שלנו סובלים מביקורות כאלה. 'פאק-איט', שכל אחד יחיה את החיים שלו" אומרת דקלה.

 

פורסם לראשונה במגזין טאבו, פרויקט גמר של המכללה האקדמית ספיר