כל מי שמקבלת מחזור חודשי, סובלת ממנו. אצל ברות מזל נדירות העניין מסתכם בלהחליף תחבושות או טמפונים כל 4 שעות, אך רובנו נאלצות להתמודד עם מגוון של תופעות לוואי כואבות ומתישות – התכווצויות שרירי הבטן, כאבי גב, מיגרנות וכאבי ראש, כאבים בשדיים, שינויים הורמונליים, חולשה ועייפות. משככי כאבים הם אמנם פתרון זמין ויעיל לרוב, אבל לא תמיד מספקים מענה לכלל הבעיות הללו, אך דווקא בין "תרופות הסבתא" שעוברות מאוזן לאוזן ובתורות הרפואה המשלימה, תמצאו הרבה מאוד פתרונות טבעיים ונגישים שיוכלו להקל עליכן. שוחחנו עם אוסנת בוברוב דיאטנית לייף ורוקחת סופר-פארם איריס כהן, והרכבנו רשימה של כל הדברים שאתן יכולות לעשות כדי להרגיע את הכאב.

 

תפני לאמא טבע

כואב לך? תשתי תה. זה לא רק משהו שסבתא אומרת בזמן שהיא יוצאת לקטוף לך עלים מהגינה – כי מסתבר שהצמחים שעוברים כבר שנים מדור לדור הם לעיתים קרובות באמת צמחי מרפא. הנה כמה תרופות טבעיות שכדאי שיהיו בקרבת מקום לפני שתקבלי את הווסת הבאה:

  • כמוסות טבעיות: אם עלים לא ממש עושים לכן את זה, יש דרכים נוספות לצרוך את המיטב שלטבע יש להציע – כמוסות טבעיות. כמוסות המרכזות כמה וכמה צמחי מרפא התורמות לתפקוד רירית הרחם ולטיפול בדימום מוגבר בווסת.
  • נר הלילה: בכל בית מרקחת אפשר למצוא כדורים המופקים משמן נר הלילה, וזה לגמרי מומלץ – הצמח ידוע בתרומתו למערכת הרבייה הנשית ומומלץ במיוחד לווסת כואבת מהרגיל.
  • קימל: אותו תבלין שרואים לרוב בלחם עוזר משככות כאבים מחזור. אפשר לשים אותו גם בתה להקלה על בכאבי מחזור.
  • אכילאה ריחנית: לפי המיתולוגיה היוונית, האלה אפרודיטה הציעה לאכילס לטפל בחייליו הפצועים בעזרת הצמח הזה, שכך זכה לשמו (וגם ברפואה הערבית הוא נחשב לאחד מצמחי הרפואה החשובים). הוא מסייע לתפקוד מערכת העיכול, מערכת הרבייה הנשית ואיזון לחץ דם. ואם אפרודיטה אומרת, היא יודעת.
  • ג'ינסנג נשי: גם לרפואה הסינית יש מה להציע - הג'ינסנג הנשי, או "דונג קוואי", הוא סוג של אנג'ליקה סינית שיכול לסייע לכל הפרעות המחזור  וניתן לצרוך אותו בכדורים.
  • לענה שיחנית (שיבה): את הצמח הארצישראלי הזה מומלץ לשלב בתה צמחים כדי לסייע לתפקוד מערכת העיכול ולהרגיע כאבי מחזור.
צמחי מרפא לכאבי מחזור

מימין לשמאל: לענה שיחנית, שמן נר הלילה, אכילאה ריחנית, זרעי קימל, דונג קוואי. צילום: Shutterstock

הצטיידי במינרלים וויטמינים

כל מיני חסרים תזונתיים שיש לנו בגוף יכולים לקבל ביטוי לא נעים בעת הווסת, ולכן עדיף לתגבר את הגוף בתוספי תזונה שונים שיכולים לעזור באיזון המערכת:

  • אומגה 3: כאבי המחזור קשורים בהפרשה של חומר הנקרא פרוסטרגלנדין – הורמון שגורם להתכווצויות שרירי הרחם, מסייע להכנתו ללידה, מזרז קרישות דם, מעלה את חום הגוף בעת דלקת וכן גם מעורר כאבים. חומצות שומן מסוג אומגה 3 עוזרות לבטל את השפעתו ולהילחם בה.
  • סידן: הסידן חיוני לא רק לעצמות שלנו – גם הוא עשוי לסייע עם התכווצויות שרירים.
  • ברזל: מחסור בברזל הוא תופעה נפוצה מאוד בקרב נשים בגיל הפוריות, שעלולה להוביל לכאבי ראש, למחסור בשינה ולשורה של בעיות נוספות, שמורגשות גם בעת המחזור.
  • מגנזיום: גם חוסר במגנזיום הוא תופעה מאוד נפוצה, וכאן מדובר במינרל עם קשר ישיר לפעילות השרירים – הוא עשוי לסייע בהתכווצויות שרירים ובהחלט מקל על כאבי מחזור. מומלץ לקחת מגנזיום עם ויטמין B6.
תוספי תזונה לכאבי מחזור

אומגה 3, סידן, ברזל ומגנזיום עשויים לעזור. צילום: Shutterstock

תיהני ממסאז' עם שמנים אתריים

מסאז' טוב תמיד יכול להקל ולהרגיע, בייחוד לשרירים תפוסים ודואבים. לימי הווסת מומלץ לעסות את הבטן התחתונה עם שמנים אתריים מהסוג שניתן למצוא בכל בית מרקחת, ובמיוחד בשמן רוזמרין לאיזון הורמונלי, שמן אנג'ליקה לחיזוק מערכת המין הנשית ושמן לוונדר נגד עוויתות, כמו גם שמנים נוספים. רובם משמשים גם כנוגדי כאבים, נוסף על תרומתם למערכות הפנימיות. במקרה הכי גרוע - הרווחת מסאז'.

מסאז' לכאבי מחזור

עיסוי עשוי לעזור. צילום: Shutterstock

 

אכלי פחמימות

זה לא סוד שלפני או בזמן המחזור לנשים רבות נפתח התיאבון. בעת הווסת יש ירידה ברמות הסרוטונין בגוף (הורמון הקשור לתחושת שביעות הרצון), וכיוון שפחמימות עוזרות להעלות את רמותיו, הגוף שולח אותנו בזריזות לחפיסת השוקולד הקרובה. הפחמימות הפשוטות האלו הן אולי הפתרון המהיר והמספק לבעיה, אבל הן לא בהכרח הכי יעילות, ולא מרגיעות לאורך זמן.

כדי לשמור על תזונה בריאה, אפשר להיות חכמות יותר מהגוף ולהעלות את רמות הסרוטונין בעזרת פחמימות מורכבות יותר. "למרות שרק קוביית שוקולד אחת לא תזיק, לרוב זה לא יסתכם באחת", מזכירה בוברוב. "עליה מתונה וממושכת יותר ברמות הסרוטונין תתקבל דווקא מאכילה של פחמימות מורכבות, כמו דגנים מלאים, לחם, אורז וירקות". דבר נוסף שהדיאטנית מציעה לעשות סביב תקופת המחזור הוא לפזר יותר את התפריט ולאכול ארוחות קטנות במהלך היום.

פחמימות מורכבות יעזרו לשמר את רמות הסרוטונין בעת הווסת. צילום: Shutterstock

פחמימות מורכבות יעזרו לשמר את רמות הסרוטונין בעת הווסת. צילום: Shutterstock