רק חודש נותר עד לבלאק פריידי, ועונת החגים הולכת ומתקרבת במהירות אל האמריקאים. לפני מספר שבועות העליתי כאן את האפשרות שעולם הקמעונאות מבצע סוג של קאמבק, וכי ממצאים של שני סקרים הנוגעים לעונת החגים שבוצעו על ידי חברת RetailMeNot, העוסקת בחסכון צרכני באמצעים דיגיטליים, תומכים בתחזית הזו.

RetailMeNot איגדה את רגשות הצרכנים ומידע לגבי העדפות הקנייה שלהם לקראת עונת הקניות המקדימה של תקופת החגים 2017, באמצעות סקר צרכנים של Google שבוצע בתאריכים 31.7-1.8 השנה. בסקר השתתפו 1,015 צרכנים אמריקאים בגילאי 18 ומעלה, שנשאלו בנוגע להוצאות ולהעדפות שלהם לקראת החגים. החברה גם סקרה 201 מקבלי החלטות מתחום השיווק הקמעונאי, באמצעות הזמנה בדואר אלקטרוני להשתתף בסקר דיגיטלי, שבוצע על ידי חברת Kelton Global בין התאריכים 11-16.5 השנה. שני הסקרים הראו שגם הצרכנים וגם הקמעונאים מסתכלים קדימה ורואים עונת קניות חג חסונה ובריאה.

הייתה לי גם ההזדמנות לשמוע את סמנכ"לית השיווק של RetailMeNot, מריסה טרלטון, מדברת על התחזיות של החברה לגבי ההוצאות בחגים הקרבים, מגמות הצריכה והמכירה הקמעונאיות, חוויית השיווק הרב ערוצית וכמה חנויות הטיט והאבן ירוויחו לעומת אתרי המסחר האלקטרוני השנה.

ההוצאה הצרכנית במהלך סוף השבוע של הבלאק-פריידיי צפויה לעלות ב-47% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016. לפי נתוני הסקרים של RetailMeNot, הצרכנים מתכננים להוציא בממוצע 743 דולר השנה במהלך אותו סוף שבוע, שמתמשך מהבאלק-פריידיי ועד לסייבר-מאנדיי. המספר הזה משקף עלייה מממוצע הוצאות של 505 דולר לצרכן באותו סוף שבוע בשנה שעברה. נתוני הסקר מציעים למעשה שכמעט 7 מתוך כל 10 צרכנים אמריקאים יעשו השנה קניות בסוף השבוע הזה.

בלאק פריידי

שוברים את שיאי השופינג. בלאק פריידי. צילום: shutterstock

ה-סייבר-מאנדיי הפך אפילו לגדול יותר מהבלאק-פריידיי במונחים של מכירות מקוונות. הפופולאריות שלו עולה והוא הופך לאירוע הקניות הגדול יותר של סוף השבוע המדובר. למעלה מ-56% מהצרכנים שהשיבו לסקר של RetailMeNot אמרו שהם מתכננים לבצע רכישה בסייבר-מאנדיי השנה, בהשוואה ל-39% בשנה שעברה. ב-2016 הסייבר-מאנדיי הפך לאירוע המכירות המקוון הגדול בהיסטוריה, לפי נתוני חברת Adobe: הקונים הוציאו סכום שיא של 3.39 מיליארד דולר בקניות מקוונות במהלך הסייבר-מאנדיי של השנה שעברה, סכום שגם היווה עלייה של 10.2% מהשנה הקודמת, וגם עקף את סך המכירות המקוונות במהלך הבלאק-פריידיי של אותה שנה, שעמד על 3.34 מיליארד דולר. ממצאי סקר הצרכנים של RetailMeNot מראים ש-52% מהצרכנים מתכננים לקנות במהלך הבלאק-פריידיי השנה.

הקמעונאים אף מתכננים להאריך את מבצעי הבלאק-פריידיי והסייבר-מאנדיי למשך תקופה של קידום מכירות שתמשך שבועיים. גם הקמעונאים וגם הצרכנים שנסקרו על ידי RetailMeNot העריכו שעונת הקניות של השנה תהיה מוקדמת יותר ויחסית ארוכה יותר. כמעט 45% מהקונים שנסקרו מתכננים להתחיל את חופשת הקניות לפני ה-1 בנובמבר. הנתונים של RetailMeNot מ-2016 בנוגע לקמעונאים חשפו שההצעה הממוצעת שלהם למכירות חג החלה כחמישה ימים לפני חג ההודיה 2016, כשרוב הקמעונאים ביקשו להבטיח את הגידול שהיה צפוי אז בהוצאה הצרכנית, באמצעות הצעות וקידומים מוקדמים. על-פי נתוני הסקר של החברה, כמעט 85% מהקמעונאים ישקיעו יותר במאמצי החגים שלהם השנה, בהשוואה לרמת ההשקעה שלהם ב-2016. נוסף על כך, למעלה מ-79% מהם יתחילו לקדם את המבצעים שלהם בשלב מוקדם אפילו יותר השנה.

חנויות .Vs מסחר אלקטרוני

לפי ממצאי הסקר, המסחר הקמעונאי בחנויות עצמן, אלו שבנויות מלבנים וממלט, יהיו השנה חיות ובועטות. למעלה ממחצית הנסקרים בסקר הצרכני אמרו שהם מוכנים לקום מוקדם בבלאק-פריידיי ובסייבר-מאנדיי, כדי לתפוס מבצע אטרקטיבי בחנות, ו-17% מהנסקרים אמרו שהם אפילו פספסו את חג ההודיה על מנת לזכות במבצע טוב בבלאק-פריידיי.

למרות שלמעלה ממחצית הנסקרים אמרו שהם ילכו לחנות על מנת לערוך את הקניות שלהם לחג השנה, טרלטון מ- RetailMeNot צופה שהמסר האלקטרוני ימשיך לצמוח גם בעונת קניות החג של השנה, כשם שהיה בשנים האחרונות. על פי הנתונים של Adobe, המכירות המקוונות במהלך סוף השבוע של חג ההודיה ב-2016 (שנמשך מה-24 ועד ל-27 בנובמבר) הסתכמו ב-9.36 מיליארד דולר; עליה של 16.4% בהשוואה לשנה הקודמת. עוד ב-2016, הבלאק-פריידי קבע שיא מכירות מקוונות חדש - הן עקפו את רף 3 מיליארד הדולר לראשונה אי פעם וגדלו ב-21.6% בהשוואה ל-2015. המכירות המקוונות במהלך חג ההודיה עצמו הסתכמו ב-2016 ב-1.93 מיליארד דולר; עלייה של 11.5% מהשנה הקודמת.

בלאק פריידי

סלוניקי, יוון, 2016, עשרות אנשים ממתינים לפתיחת חנות בבלאק פריידי. צילום: shutterstock

טרלטון הדגישה שהקמעונאים צריכים לנצל את המיקומים הפיזיים של החנויות שלהם כדי למשוך את הלקוחות שנהנים מחוויית קנייה בתוך חנות. היא ציינה גם ששירות לקוחות - הן מקוון והן בתוך החנות - הוא חשוב ביותר במהלך עונת הקניות לחג, ושסוף השבוע של הבלאק-פריידיי מהווה הזדמנות משמעותית מאוד עבור הקמעונאים להתמקד באספקה של חוויה רב ערוצית חלקה לקונים.

עוד מסתמן, שמתנות חווייתיות ומתנות עצמיות הן הטרנדים הצומחים של העונה. בגדים, נעליים, מוצרי חשמל וצעצועים מככבים השנה בראש רשימת הפריטים שאנשים ביקשו כמתנה. טרלטון אומרת ש- RetailMeNot מזהה גידול גם בקטגוריות כמו מזון, חופשות, טיולים ובידור - מה שמרמז על כך שמתנות חווייתיות הופכות לפופולאריות יותר. היא גם אמרה שנתוני הסקרים של החברה חושפים גם שהצרכנים מתעניינים השנה ביותר מבצעים של החנויות הפיזיות בקטגוריות כמו בריאות וטיפוח - כך שלקמעונאים יכולה להיות הזדמנות גם לתפוס קונים שמעוניינים לפנק את עצמם בפריטים מהסוג הזה, בזמן שהם קונים מתנות לאחרים המופיעים ברשימה שלהם.

לבסוף, נתון מעניין נוסף העולה מהסקר הוא ש-81% מהצרכנים ישתמשו בעד שישה ערוצים, על מנת למצוא את מבצעי החג הטובים ביותר: מנועי חיפוש, אפליקציות של דילים וחיסכון בקניות, הרשת הסלולארית, אפליקציות של קמעונאים, סיפורים מפה לאוזן ועיתונים. הרשתות החברתיות ממשיכות לשחק תפקיד חשוב בהשפעה על החלטות הרכישה של הקונים; ככל הנראה, ההמלצות מפה לאוזן יגיעו במהלך עונת החגים הזו אל הצרכנים בעיקר דרך החברים ובני המשפחה שלהם ברשתות החברתיות.

 

לכתבה בפורבס ישראל

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: