חוק חדש עשוי להכשיר את הנישואים לילדות בעיראק. מדובר בקטסטרופה שתחזיר את זכויות הנשים 50 שנה אחורה, טוענים פעילי זכויות אדם.

מדובר בתיקון לחוק המעמד האישי בעיראק, שמאפשר לאנשי דת מוסלמים לשלוט בהסכמי נישואין.

התיקון אושר ב -1 בנובמבר ונחתם על ידי 40 חברי פרלמנט. הבחירות בעיראק יתקיימו בחודש מאי בשנה הבאה. התיקון קובע: "מותר לחסידי הכתות הסוניות והשיעיות לקיים חוזה נישואין על פי אמונתם, על-ידי אלה המורשים לנהל חוזים כאלה לפי הוראות המשפטנים של אותו הזרם".

מה הבעיה העיקרית עם החוק החדש? ובכן, יש הסבורים שאשתו של הנביא מוחמד הייתה רק בת 9 ביום נישואיהם. זרמי דת המבקשים לנהוג בתואם מוחלט לכתוב בקוראן מאמינים כי ילדות בגיל הצעיר כבר יכולות להינשא. אחרים מאמינים שילדים בשלים לנישואין בהגיעם לגיל ההתבגרות. אם לכל אנשי הדת ניתנת הגישה לקבוע לקהילתם את חוקי הנישואין ולחתן בעצמם משמעות הדבר שגיל הנישואין הממוצע בעיראק יצנח כלפי מטה ומספר הכלות-ילדות יעלה.

הגיל החוקי לנישואין בעיראק הוא 18, אך על פי חוק המעמד האישי הנוכחי, שופט רשאי בתיקים "דחופים" להתיר לבנות עד גיל 15 להתחתן. זה כשלעצמו כבר מפר את הגנות הילדים על פי אמנת האו"ם לזכויות הילד (המגדירה ילד כאדם מתחת לגיל 18), אשר עיראק אישררה בשנת 1994. התיקון יגדיל את הסיכון של בנות לנישואים מוקדמים, ויחשוף אותן להתעללות מינית.

גרסה מוקדמת וקיצונית יותר של התיקון עוררה סערה בינלאומית כאשר הוצעה סמוך לבחירות ב-2014. הגרסה ההיא אסרה על גברים מוסלמים להתחתן עם נשים לא מוסלמיות, התירה אונס בתוך הנישואין, מנעה מנשים לצאת מהבית ללא אישור בעליהן ועוד. ההתנגדות לתיקון הנוכחי, שאושר בראשית החודש, התמקדה עד כה בהשפעתו על נישואי ילדים.

 

כלות בנות 9

צעד אחורה לנשים. צילום: shutterstock

הפגנות פומביות התקיימו בסוף השבוע שעבר על ידי אזרחים אקטיביסטים וארגוני זכויות נשים כנגד התיקון. האומות המאוחדות בעיראק (אונאמי) קראו להתייעצויות רחבות יותר ולזכותן של נשים להיות מוגנות בחוק.

סועאד אבו-דייה מהארגון הירדני Equality Now אמרה בריאיון ל"גרדיאן": "הצעת החוק עומדת בסתירה לאמנות הבינלאומיות ולמשפט הלאומי בעיראק. אם היא תאושר, למעשה, כל סקטור דתי במדינה ילך בעקבות הוראות אנשי הדת שלו. זה יהיה קטסטרופלי לזכויות הנשים. אנחנו זועמים, ואנחנו נתמוך בנשים בעיראק על ידי העלאת המודעות הבינלאומית לחוק הזה. במקביל, אנחנו מדברים עם גורמים בפרלמנט וכותבים לנשיא".

בעתירה שנחתמה על ידי פעילים מארגוני חברה אזרחית, שהתכנסה בסולימאניה ביום ראשון שעבר, נכתב: "הצעת חוק חדשה זו לתיקון חוק המעמד האישי תאפשר לגברים דתיים לאכוף נישואין בלתי חוקיים ולכפות על בנותיהן, ילדות מתחת לגיל 18, להינשא. זוהי נסיגה להישגים שנשים עיראקיות נאבקו עליהם לפני חצי מאה".

ארגון Human Rights Watch אמר כי הוא בוחן את התיקון לחוק ועתיד לפרסם הצהרה על הדרך שבה החוק ישפיע לרעה על נשים בעיראק.

בלקיס וויל, חוקר עיראק וקטאר בארגון Human Rights Watch, אמר: "התיקון פוגע ביסודות המשפט הבינלאומי ובחוק העיראקי. חלק מהקהילות הדתיות האיסלאמיות לא מאפשרות שוויון זכויות - מבחינת נישואין וירושה. אם קוראים את התיקון כשלעצמו הוא אומר מעט מאוד. ניתן לחשוב בטעות שהממשלה שואפת שלכל זרם דת בעיראק יהיו זכויות שוות".