סינטויה בראון היתה בת 16 בלבד כשנידונה לחיים בין הסורגים. בראון, כיום בת 29, נשפטה בשנת 2004 למאסר עולם בגין רצח, והעבירה כבר 13 שנים מחייה בכלא, כשרק בגיל 69 תוכל להגיש בקשה לשחרור על תנאי. אולם כעת, הסיפור שלה חוזר לכותרות בעקבות עצומה שגרפה כבר 220 אלף חתימות וקוראת לשחרורה. הסיפור הטרגי שלה הצליח להתפשט ברשת בימים האחרונים ולתפוס גם את תשומת ליבן של ריהאנה, לנה דל ריי, קארה דלווין וקים קרדשיאן, שהצטרפו למאבק. למה כל כך חשוב לכל האנשים האלו לשחרר מהכלא אישה שרצחה?

עוד באון לייף:

 

ב-6 באוגוסט 2004, בראון נאספה על ידי סוכן נדל"ן בן 43, ג'וני אלן, לביתו שבנאשוויל. היא היתה בת 16 שברחה מביתה, והודחה לזנות על ידי בן זוגה שהתעלל בה. היא העידה שבאותו לילה חששה לחייה, מה שגרם לה לקחת אקדח ולירות ב"לקוח" בביתו. כמה חודשים לאחר מכן, היא נשפטה כבגירה לחיים בכלא. אולם סיפור החיים שלה עד לאותו שלב, שיצא לאור בסרט דוקומנטרי ב-2011, מבהיר שהמשפט שנערך לבת ה-16 לא לקח בחשבון את קורותיה הסבוכים, שלא איפשרו לה מעולם להתפתח כבגירה כשירה.

הסרט הוא פרי עבודתו ארוכת השנים של דן בירמן, יוצר דוקו שהפיק, ביים, ערך, ריאיין ולמעשה עשה כמעט את כולו. כשבראון נעצרה, פסיכיאטר בשם וויליאם ברנט נקרא לראיין אותה לשם איסוף ראיות, ומשום שחש שנתקל במקרה מורכב סיפר לבירמן על המקרה כמי שהתעניין לחקור אלימות אצל צעירים. יוצר הסרטים פגש כבר ביום למחרת את סינטויה והבין מיד שהסיפור שלה הוא מה שחיפש. הוא ליווה אותה מאותו רגע ועד היום, ואינו מסתפק בסרט שיצר כדי להוציא את סיפורה לאור ולהילחם את מלחמתה.

"לא היה לה סיכוי", בירמן אמר בראיון בשבוע החולף בערוץ פוקס המקומי בנאשוויל.

 

בירמן מתאר את בראון כבת לשושלת של אלימות מינית קשה לפחות שלושה דורות אחורה. היא היתה בת שנתיים כשנמסרה לאימוץ על ידי אימה הביולוגית ג'ורג'ינה מיטשל – אישה שנולדה כתוצאה מאונס לבית שהפך אותה לצעירה חסרת גבולות, שסבלה מיחסים בעייתיים עם אלכוהול וסמים והמשיכה להשתמש בהם גם במהלך ההריון, התמכרה לקראק-קוקאין כשבתה היתה בת 8 חודשים, ושהתה בכלא בעצמה. בתחילה הילדה אומצה על ידי מורה מחליפה בשם אלנט בראון, אך בהמשך עברה מבית אומנה אחד לאחר ולבסוף ברחה ממסגרות הרווחה.

העובדה שאמה שתתה מדי יום אלכוהול בהריון מעוררת חשד חזק שבראון כנראה סובלת מתסמונת אלכוהול עוברית, ששתיים מהשלכותיה הן חוסר שליטה ביצרים וחוסר יכולת להפריד בין מחשבות למעשים.

לא ברור מתי סינטויה פגשה את הגבר בן ה-24 עימו גרה כשהיתה בת 16, "Kutthroat" (מילולית "Cut-Throat", גרון חתוך), שניצל אותה והחל לסרסר בה. מה שכן ברור הוא שעוד קודם לכן, הילדה היתה קורבן להתעללות מינית ופיזית, ושסמים היו חלק מהתמונה כבר מגיל צעיר. במשפט שלה, סינטויה העידה שאונס, מכות, תקיפות, חניקות ואף איומים באקדח היו עניין בשגרה בבית בו גרה. יחסי המין שקיימה בחייה היו תוקפניים ואלימים כלפיה, או תחת השפעת סמים.

לפי עדותה, בשבועות שקדמו ל-6 באוגוסט בראון סוממה ונאנסה שוב ושוב. היא היתה על קוקאין שבועיים רצוף. לאחר שאכלה ארוחת ערב עם ג'וני אלן, הלקוח שלקח אותה לביתו, הוא עשה מהלכים מיניים לא רצויים כלפיה, מה ששלח אותה לחפש בארנקה את האקדח שהסרסור בן ה-24 נתן לה. היא זכרה שאלן טען שהיה צלף בצבא, שביתו היה מלא באקדחים ושהיא חשה איום ממשי לחייה. לבסוף היא ירתה בגבר ורצחה אותו.

כשברחה מביתו של אלן, בראון לקחה איתה שני אקדחים, קצת כסף ואת המפתחות לרכב שלו, איתו נהגה לחניון של וולמארט. היא נעצרה זמן קצר לאחר מכן.

המשפט לא ארך זמן רב. בית משפט לקטינים אמנם קבע כי סינטויה צריכה להישפט כבגירה, אך השתלשלות קורותיה מבהירה כי שיקול הדעת שלה מעולם לא הבשיל לכדי שיקול דעת של אדם בוגר. ההגנה טענה להגנה עצמית, אולם חבר המושבעים לא קיבל את הטענות. עוד ב-2004 היא הורשעה בסעיפים של רצח וזנות, ונידונה לחיים בכלא. גזר הדין מאפשר לה להגיש בקשה לשחרור על תנאי רק לאחר 51 שנות מאסר. הילדה שהיתה בת 16 כשרצחה תהיה אז בת 69.

הסרט הדוקומנטרי של בירמן, שיצא כ-7 שנים לאחר כניסתה למאסר, הצליח להשיג חלק ממטרותיו. הוא הצליח לשנות את החוקים הנוגעים לזנות ולסחר בנשים בטנסי, וכעת ניתן לשפוט רק בגירים בגין זנות – כאשר ילדים נשפטים כקורבנות של סחר מיני במדינה. אך החוקים החדשים לא הצליחו לסייע לסינטויה עצמה.

כיום בראון בת 29. היא השלימה לימודי תעודה מאחורי הסורגים וכעת לומדת לימודי תואר ראשון. היא משמשת כיועצת ללא תשלום ברשויות החוק מול קטינים.

סינטויה בראון כיום. צילום מסך
סינטויה בראון כיום. צילום מסך

האופן שבו הסיפור הזה חזר פתאום לתודעה מדגים עד כמה הזמנים השתנו, בזמן כה קצר. לפני שבוע בירמן הגיע כאמור לראיון בטלוויזיה המקומית בנאשוויל, שם הוא פרסם קליפ מהסרט שלו. אותו קליפ ככל הנראה נגע במישהו, שיצר פוסט וויראלי המתקצר את סיפורה הטרגי של סינטויה, בצירוף תמונה שלה מהסרט. לפוסט הזה צורף עמוד החתמה לעצומה והוא פורסם בעמודי האינסטגרם והטוויטר של כמה וכמה כוכבים. ההאשטג #Freecyntoiabrown הפך לוויראלי, ומעודד מודעות לסיפורה העגום.

"המערכת נכשלה", כתבה קרדשיאן בפוסט שלה, " שובר את הלב לראות נערה צעירה נסחרת למטרות סקס וכשהיא מצליחה לאזור אומץ להילחם בחזרה היא נכלאת לכל החיים! אנו חייבים להשתפר ולעשות את הדבר הנכון. התקשרתי לעורך הדין שלי אתמול כדי לראות מה אפשר לעשות כדי לתקן את זה". ריהאנה כתבה, "האם שינינו את ההגדרה של 'צדק' לאורך הדרך? כי יש משהו לא נכון להחריד כשהמערכת מאפשרת אנסים כאלה והקורבנות נשלחות למאסר עולם!".

בעצומה יש כרגע כ-270 אלף חתימות של אנשים שמאמינים שסינטויה צריכה להישפט כילדה ושהיא כבר שילמה את חובתה לחברה. הם דורשים שהמקרה שלה יגיע למושל טנסי ביל הסלם ולוועדת שחרור והיא ככל הנראה צפויה להגיע לשולחנו של המושל. אנחנו מקוות שהמושל יהיה קשוב לציבור ויפעיל רחמיו על האישה הצעירה והמסכנה הזו, שמגיע לה לראות אור יום עוד בימינו אנו.