אם היתה בין החיים, רונית אלקבץ היתה חוגגת ביום שני הקרוב את יום הולדתה ה-53. כשעזבה את עולמנו לפני שנה וחצי, בגיל 51 בלבד, לבבות בכל רחבי הארץ והעולם נשברו. האישה המוכשרת הזו, המיסתורית והעוצמתית, שלא רצתה שאף אחד ידע על מחלת הסרטן ממנה סבלה, נגעה בכל כך הרבה אנשים בדרכה המיוחדת. והגעגועים עדיין שם.

את יכולות המשחק המופלאות של אלקבץ כולם הכירו, ידעו שמדובר בשחקנית של אחת לדור בארצנו הקטנה, כזו שמשקפת בדמות אחת חברה שלמה, במורכבות רבה וברגישות אדירה – דבר שהגיע אף יותר לביטוי בסרטים אשר כתבה וביימה, ביניהם "גט" ו"שבעה". רשימת היצירות שהן נכס צאן ברזל שאלקבץ הותירה אחריה היא ארוכה, והיא מצטרפת להמון רגעים מיוחדים של אישה אמיצה וייחודית שנחרטו בזיכרון של כה רבים.

אך לא רק סרטים ורגעים חד פעמיים השחקנית הותירה אחריה. גם כאושיית אופנה אלקבץ היתה מדוברת ומוכרת, כמי שידעה תמיד גם במלבושיה להיות מסקרנת ומעוררת השראה, לא פחות. שיער שחור ארוך, פזור או אסוף אך תמיד קלאסי, שמלות לא שגרתיות, תכשיטים מלאי אמירה, תמיד דרמטית ואף פעם לא כמו כולם. אין ספק שהאישה הזו ידעה לדפוק הופעה.

על כן, יהיה מאוד מסקרן לפקוד את התערוכה החדשה במוזיאון העיצוב במדיטק בחולון בתקופה הקרובה. "ז'ה טם, רונית אלקבץ'" – תערוכה אשר תציג כ-200 מבגדיה הייחודיים של אלקבץ, אשר משקפים את אישיותה האניגמטית ואת הדרמה שהיתה כל חייה.

הבגדים של רונית אלקבץ

צילום: יוסף זוז

התערוכה, הנפתחת לציבור ביום שלישי ה-28.11, תציג שמלות, תכשיטים, נעליים, אביזרים ושלל פריטי לבוש עם טביעת חותמה של אלקבץ עליהם. כ-90 סטים של לבוש שיסמנו נקודות בחייה ובקריירה שלה, ביניהן גם תלבושות של דמויות אשר עוצבו בידיה ובהן היתה מעורבת בכל פרט ופרט – כולל סקיצות מדוקדקות שמעידות על חזונה האופנתי לדמויות שיצרה. שמלות קוטור של מעצבי על ישראלים ובינלאומיים, שבחלקן נצפו על שטיחים אדומים, יפגשו שם קטעי וידאו ארט, יצירות אמנות, צילומים, סקיצות, תסריטים וטקסטים שאלקבץ השאירה אחריה.

את התערוכה אצרה יערה קידר, היסטוריונית אופנה, לצידו של אחיה של רונית, שלומי אלקבץ, אשר כתב יחד איתה גם את סרטיה בטרילוגיית ויויאן אמסלם. אבנר ישר, אלמנה של אלקבץ, עיצב גם הוא חלל בתערוכה.

"ז'ה טם, רונית אלקבץ" מבטיחה להחיות את רוחה של המוזה הגדולה שאיבדנו לפני שנה וחצי, ולקחת אותנו למסע סביב אחת הנשים הכי מרתקות שהיו בתרבות הישראלית, דרך מלבושיה שהיוו יצירה בפני עצמם. אם הגעגועים בליבכם או שהסקרנות דורשת מכם להבין לעומק את האישה הזו, זה בשבילכם.

רונית אלקבץ

צילום: גיל חיון

רונית אלקבץ

צילום: עדי קפלן

רונית אלקבץ

צילום: גבריאל בהרליה

"ז'ה טם, רונית אלקבץ" – מוזיאון העיצוב במדיטק חולון, 28.11.17 – אפריל 2018.