קאשה מפסידה אל מול תעשיית המוזיקה הגברית

היום הוא יום עצוב לכל מי שנלחמת ונלחם באלימות מינית. אם בתחילת השבוע אפשר היה לשמוח על הצעד הקטן שעשינו לעבר שינוי כשבית המשפט החמיר את עונשו של יניב נחמן מחצי שנת עבודות שירות לשנה וחצי מאסר, היום נראה שברמה הגלובלית אנו חוזרים צעד אחורה: קאשה, הזמרת שתבעה את המפיק המוזיקלי ד"ר לוק על התעללות מינית ואונס, החליטה לבטל את האשמותיה כלפיו – כדי שתוכל להוציא מוזיקה.

"עדיף שלא תעשי גלים, יש לי יותר כסף ממך לעורכי דין"

בתחילת הקריירה שלה, איה כורם חתמה על חוזה אמנים שכבל אותה ל-18 שנה. היא סיפרה לאון לייף איך היא השתחררה ממנו ועד כמה היתה קשה המלחמה על החופש

לכתבה המלאה

בחודש פברואר הזמרת בת ה-28 הגישה כתב אישום קשה נגד לוקאס גוטוולד, המוכר בשם הבמה שלו ד"ר לוק: קאשה האשימה את המפיק, שעבד איתה צמוד במסגרת החוזה שלה עם תאגיד הענק סוני וחתום על כל הלהיטים שלה כמו גם על להיטים של רבים אחרים, בכך שניצל אותה מינית במהלך העבודה המשותפת ואף אנס אותה. היא תבעה אותו במקביל בבית משפט בקליפורניה ובבית משפט בניו יורק, אך היום החליטה לבטל את ההאשמות בתיק שבקליפורניה. בחצי השנה שחלפה קאשה אמנם זכתה לתמיכה ציבורית וגם לתמיכה יוצאת דופן מכמה מהגדולות שבקולגותיה – מליידי גאגא שיצאה להגנתה ותקפה את לוק ואת מעסיקיו ועד לטיילור סוויפט שתרמה לה 250 אלף דולר. אולם בין כותלי בית המשפט הדיון נראה אחרת לגמרי.

כשקאשה הגיעה לבית המשפט עם הטענות האלו אחרי שנים של עבודה משותפת עם לוק, היא עשתה זאת במטרה אחת: להשתחרר מהחוזה מול סוני שמחייב אותה לעבוד מולו ומולו בלבד, ולהשיב לעצמה את החופש לעשות מוזיקה. אבל סוני כיתתה את רגליה, לא הסכימה לשנות את החוזה למרות ההאשמות ואילצה אותה להגיע למצב האבסורדי והמרתיח – אם קאשה לא תיצור מוזיקה עם האנס שלה, היא לא תוכל ליצור מוזיקה בכלל.

לאכזבת המוני מעריצים וחובבי מוזיקה ברחבי העולם, בית המשפט בקליפורניה בחר לצדד דווקא בתאגיד הענק ולא בזמרת המותקפת. חוזה הנאמנות של קאשה וד"ר לוק נותר בעינו, ולא משנה שכנראה היה שם אונס וניצול מיני לאורך שנים, או המשמעות הפוגענית של ההחלטה הזו כלפי המוני קורבנות תקיפות מיניות בעולם. כוחו הפוליטי והכלכלי כמפיק על עשה את שלו – סוני לא היתה מוכנה לפגוע במי שהפיק עבורה הצלחות מסחריות מטורפות וצידדה בו. ואלוהים יודע אילו חוטים נמשכו מאחורי הקלעים כדי שבית המשפט יתיישר עם ההחלטה הזו ויאפשר את המשך ההתעללות בקאשה, שנוכחה לגלות כמה קטנה היא אל מול התעשייה הגברית הזו.

"קאשה ממוקדת בחזרה לעבודה ושלחה 28 שירים לחברת התקליטים", נכתב בהצהרתה של הזמרת על ביטול ההאשמות כנגד ד"ר לוק. לדברי הצוות שלה, השירים האלו הוקלטו על חשבונה האישי, במטרה למלא את החובות לפי החוזה שלה. "שכנענו את סוני ואת הלייבל (קמוסייב, הלייבל של לוק בו היא חתומה – נ.ב) בתשוקה הגדולה של קאשה לשחרר שיר חדש ואלבום במהירות האפשרית".

סוני אמנם טרם הגיבו לדברים הללו, אך עורכת דינו של ד"ר לוק, כריסטין לפרה, ענתה: "אם קאשה מבטלת ביוזמתה את ההאשמות בתיק בקליפורניה, זה משום שאין לה סיכוי לנצח איתן. מוקדם יותר השנה, היא הפסידה עם האשמות הנגד שלה מול ד"ר לוק בניו יורק, ולאחרונה בית המשפט בקליפורניה הזמין את ד"ר לוק ואת הנאשמים האחרים כדי להפריך את הטענות שלה. קאשה מעולם לא היתה צריכה להעלות את טענות השקר הבזויות שלה כנגד ד"ר לוק בשום בית משפט. תביעתו של ד"ר לוק על השמצה וסעיפים נוספים כנגד קאשה עודם נמשכים".

הטענות שקאשה ייחסה אל ד"ר לוק בניו יורק היו תקיפה מינית, הטרדה מינית ואלימות מגדרית, אך הן לא שיחקו לטובתה. השופטת בניו יורק שירלי קורנרייך סירבה להורות על סוני להשהות את החוזה אליו כבולה קאשה שלא מאפשר לה לעבוד עם מפיקים אחרים, ולפני 4 חודשים גם הסעיפים של פשע שנאה המבוסס על מגדר, אפליה מינית וגרימת עוול רגשי מכוונת – כולם הופרכו והוסרו מהשולחן על ידי השופטת קורנרייך. עכשיו כשקאשה נופלת גם בחזית בבית המשפט בקליפורניה, נראה שהסיפור הזה הולך להיגמר בצורה רעה במיוחד.

במילה אחת – מדכא. מדכא כלפי קאשה, כלפי מיליוני הנשים המותקפות מינית וכלואות באופן כזה או אחר מול התוקפים שלהן, וכלפי ההמונים שנלחמים למענן. כל אלו נשאו מבטיהם על בתי המשפט האמריקאים וקיוו לראות את הזמרת הזו יוצאת לחופשי מהכלא האישי שלה. הבחירה שהיא קיבלה היום היא לוותר על החופש שלה למען המוזיקה שלה. בין אם זו החלטה כלכלית שמגיעה מניסיון להציל את הקריירה שלה ובין אם זו פשוט מלחמה על התשוקה שלה והצורך ליצור ולהופיע, ההכרעה הזו בבחירה הכל כך מטרידה – בין צדק לקורבן אונס לבין חופש היצירה שלה, היא הכרעה כואבת ומצערת מאוד.