שערוריית עסקת הטיעון: תקף למעלה מ-100 ילדות ויודה ב-3 אישומים בלבד

בזמן שבישראל מוחים מפעם לפעם על עונשים קלים מאוד על עבירות מין נוסח יניב נחמן, בארה"ב עתיד להיחתם בימים הקרובים הסדר טיעון בלתי נתפס בפרשת התעללות מינית קשה, רחבת היקף, ממושכת ומזעזעת בעלת קרבנות רבים.

ד"ר לארי נסאר, בן 53, הועסק באיגוד ההתעמלות האולימפי האמריקאי קרוב ל- 30 שנה וכיהן כרופא נבחרת ההתעמלות האולימפית של ארה"ב בין השנים 1996-2015. הוא סולק מהאיגוד ב-2015 בעקבות עשרות תלונות של מתעמלות ומתעמלות לשעבר לפיהן נהג למשש וללטף אותן במסווה של "עיסוי רפואי".

למעלה מ-100 ילדות ונערות העידו כי נאסר התעלל בהן מינית אולם בסופו של דבר הוא הועמד למשפט על התנהגות מינית פלילית שביצע ב-9 ילדות בלבד במחוזות אינגהם ואיטון. לפי כתב האישום, הוא דרש מהורי המתעמלות לצאת מחדר הטיפול או שהשתמש בסדין כדי שלא יוכלו לראות שהוא תוקף מינית את הבנות. שתיים מהתובעות היו בעת המעשים בנות פחות מ-13 ושבע מהן היו בגילאי 13 עד 16. על אף חומרת האישומים, נסאר, ככל הנראה, יסיים את הפרשה בהסדר הכולל שלושה אישומים בלבד, אף לא אחד מהם בתקיפה פיזית. האישומים הם, כך ע"פ דיווח של הדטרויט ניוז: קבלת פורנוגרפיה של ילדים, אחזקת חומר פורנוגרפי של ילדים ושיבוש הליכי חקירה. איך אדם שנגדו הצטברו מספר עצום של עדויות על תקיפה מינית נשפט על עבירות אחרות לחלוטין? שאלה טובה.

חדירה לנרתיק במסווה של טיפול בפציעות

תחילת פרשת ההתעללות בתלונה פלילית אחת שהוגשה נגד נאסר באוגוסט 2016 על תקיפה מינית. הוא אמנם סולק מהאיגוד שנה קודם לכן בעקבות תלונות ושמועות אולם המשיך לעבוד באוניברסיטת מישיגן. כשלושה חודשים אחר כך המתעמלת ג'יימי דנצ'ר, חברת הנבחרת האולימפית בשנת 2000, הגישה תביעה אזרחית בקליפורניה נגדו על התעללות מינית ונגד האיגוד האולימפי שלא מנע את ההתעללות.

 התלונות הללו פתחו את קופת השרצים בכל הנוגע לנאסר. למעלה ממאה נשים טענו כי התעלל בהן בילדותן או בנערותן, בשעה שהיה אמור להעניק להן טיפול רפואי בעקבות פציעה.

נסאר נהג לטפל במתעמלות שסבלו מפציעות גב ואגן בשני מוקדים: באוניברסיטת מישיגן סטייט ובמחוז איטון הסמוך. הסיפורים של הקרבנות שלו כמעט כמעט זהים כשכל אחת מהן הייתה בטוחה לגמרי שהיא היחידה שזה קרה לה. התלונה הראשונה שהוגשה הובילה לדיונים ושיחות באירועים בינן לבין עצמן וכך גילו שחוויותיהן עם נאסר דומות להפליא – במסווה של מה שכינה "טיפול אוסטיאופתי שגרתי בפציעות", נסאר נהג לחדור לנרתיק ולפי הטבעת של הקורבנות עם אצבעותיו בלי ללבוש כפפות, בלי ליידע את קורבנותיו על סוג "הטיפול" שהוא עומד להעניק להן, בלי לבקש את הסכמתן לבצע אותו ועם דרישה אחת – לא לספר להורים על פרטי הטיפול כי ההורים "לא יבינו".

 

מחיר האולימפיאדה שאיש אינו רוצה לדבר עליו

דומיניק מוצ'יאנו, המתעמלת שזכתה במדלית זהב בגיל 14 בלבד, מספרת על ההתעללות שעברה מידי מאמניה בדרך למדליה

לכתבה המלאה

 

כמעט במקביל, בחודש דצמבר 2016, נעצר נאסר בעקבות חקירה משטרתית ארוכה בטענה כי הוא הוריד ביודעין או ניסה להוריד ביודעין תמונות פורנוגרפיות של ילדים מהאינטרנט וכי הוא צבר ושמר אלפי תמונות פורנוגרפיות של ילדים מתחת לגיל 12 בין השנים 2003 ל -2016. בספטמבר 2016, כשהבין שהוא תחת חקירה משטרתית, שילם 49 דולרים לאנשי מקצוע בחנות מחשבים כדי שיימחקו מהמחשב כל דבר שעשוי לקשר אותו לפורנו ילדים. לאחר מכן הוא העביר את המחשב המנוטרל למעסיק שלו. הוא ביצע טעות קריטית אחת: במהלך ניסיונותיו "לנקות" את חפציו מפורנו, הוא זרק שני כוננים קשיחים לפח האשפה אולם בחר בפח סמוך מאוד לביתו, שם מצאה אותם לבסוף המשטרה. הכוננים הכילו כ -37,000 תמונות וקטעי וידאו של פורנוגרפיית ילדים, חלקם מציגים ילדות מתחת לגיל 6.

כעת, כאמור, נרקמת עסקת טיעון בעניינו – נאסר יודה בשלושה אישומים פדרליים בנושא פורנוגרפית ילדים ובתמורה יבוטלו האישומים הפליליים על תקיפה מינית ואישומים נוספים כמו "נסיעות בין-לאומיות עם כוונה לעסוק בהתנהגות מינית אסורה במקומות זרים". כדי להבין עד כמה הזויה עסקת הטיעון הזו חייבים להישיר מבט אל העדויות של הקרבנות על אף שהן לא קלות לקריאה.

"הוא היה כמו אלוהים עבור המתעמלות"

הקורבן הראשון, סיפרה כי נסאר החל לתקוף אותה מינית כשהיתה בת 10. היא נשלחה אליו בעקבות כאבים בצלעות ובעודו לוחץ על גבה, הוא הרים את בגד הים שלה, הניח את ידו החשופה על הנרתיק שלה. שנה מאוחר יותר, כשהיא בת 11, הוא תקף אותה שוב במישיגן. בעודו מעניק לה עיסוי לרגל, הוא הניח את אצבעותיו על הנרתיק ו"נגע חזק מאוד בדגדגן", על פי תצהיר הקורבן, נסאר "הזיע מאוד במהלך המעשים ונראה מרוכז". לפני כן אמר נסאר לאביה של הילדה שהעיסוי "ייקח זמן" וביקש מתלמיד אחר לעזוב את החדר. לדבריה, היא הייתה כל כך צעירה בעת המעשים ובאמת לא הבינה שמשהו לא בסדר בהתנהגותו של הרופא.

הקרבן השני סיפרה כי נסאר הכניס את אצבעותיו לנרתיק ולפי הטבעת שלה, בעודו מעסה אותה בקליניקה במישיגן. היא הייתה אז בת 13.

במקרה שלישי, הקורבן, אז בת 15, סיפרה שנסאר אמר לה שהיא צריכה "שחרור מיופסיאלי ועיסוי ספורט אוסטאופתי". בפועל הוא חדר לנרתיק שלה עם שתי אצבעותיו במשך 40 דקות. בפעם אחרת, במקביל ל"עיסוי" דומה שהעניק לה, הוא ביקש ממנה להסיר את חזייתה ואז גם עיסה את שדיה. לדבריה, היא הבחינה בזקפתו בולטת מבעד למכנסיו, נשימותיו הכבדות ופניו הסמוקות. "לא התבצע שום טיפול רפואי בחדר ההוא באותם רגעים", היא אומרת.

במקרה הרביעי, סיפרה הקורבן סיפרה כי נאסר חדר עם אצבעותיו לנרתיק שלה בביתה וגם במהלך מספר פגישות במשרדו כ"טיפול בכאב גב". הוא אמר לה שהחדירה היא "דבר רפואי" וכי "ישנם מחקרים רפואיים שתומכים בטיפול כזה".

במקרה החמישי סיפר נסאר לקורבן שהוא עומד לבצע בה עיסוי ב"טכניקה אוסטרלית" ואז הכניס את אצבעותיו לנרתיקה, כך לפי התצהיר. הטיפולים נמשכו כ-45 דקות וכללו גם מגע בשדיה.

הקרבן השישי סיפרה שנאסר תקף אותה פעמים רבות ושבחלק מהתקיפות, אמה שהתה בחדר. כדי שלא תראה, נסאר פשוט כיסה אותה בסדין. אם אמה קמה לראות מה קורה, הוא הפסיק את החדירה. עוד היא סיפרה כי החדירה הפכה אגרסיבית ופולשנית יותר ויותר במשך הזמן. במהלך מפגשיה עם נאסר היא נהגה לחרוק את שיניה כדי למנוע מעצמה ליילל מכאב. נסאר חדר לגופה אנאלית ונרתיקית במשך כ -45 דקות כל פעם וליווה את החדירה בעיסוי השדיים. אם הגיעה אליו בזמן וסת, הוא נמנע מלחדור אליה. גם היא מספרת שהבחינה במהלך המפגשים בזקפה בולטת. פעם אחת הוא דרש ממנה לגלח את שער הערווה שלה כדי "להיטיב עם הטיפול". בהזדמנות אחרת, תוך כדי שהוא חודר אליה הוא סיפר לה כי הוא "ממשש את חברתו לשעבר באותה צורה." בפגישתם האחרונה נאסר העיר לה ש"הנרתיק שלה מאוד גמיש".

הקרבן השביעי סיפרה שנסאר תקף אותה "יותר פעמים ממה שהיא יכולה לספור". היא התחילה לפגוש אותו בגיל 10 או 11; תקיפותיו נעשו תכופות יותר אחרי שנתגלה אצלה שבר בגיל 15. התקיפות התרחשו בחדר האחורי של חדר הכושר, עם שמיכה מעליה, כך סיפרה לחוקרים. עוצמת התקיפה והאגרסיביות שלה גברה עם הזמן. נאסר השתמש בשתי אצבעות כדי לחדור לנרתיק שלה, ובאצבע נוספת כדי לחדור לפי הטבעת. לדבריה, הוא שאל אותה אם היא מרגישה טוב יותר בעקבות הטיפול, והיא אמרה לו "כן" רק כדי שיפסיק, כך לפי התצהיר.

שתי העדויות הנוספות די זהות וכך גם, סביר להניח, כל העדויות שלא נכללו לבסוף בכתב האישום. התקיפות התרחשו במשך מספר עשורים והמתעמלת המבוגרת ביותר הייתה בת 16. כולן סיפרו שנאסר היה עבורן "כמו אלוהים".

"כל המתעמלות סמכו על נסאר, ולכן אף אחת לא סיפרה להורים", אמרה אחת הקרבנות. אחרת סיפרה ש"כולם ידעו מה הוא עושה אבל אף אחד לא חקר אותו בגלל המעמד והמוניטין שלו. הופעל עלינו לחץ לשמור על כושר שיא ולהיות בריאות כל הזמן, לא משנה במה זה כרוך. כמתחרה אולימפית, את עושה כל דבר שיגרום לך להיות טובה יותר, כי המאמנים תמיד לוחצים עליהם להשתפר. באותו זמן, חשבתי שאני באמת צריכה לקבל את הטיפול הזה כדי להשתפר ולא סיפרתי להורים שלי כלום. רק רציתי להיות חזקה וטובה יותר".

"זה מעשה פחדני"

ג'ון מנלי, עו"ד מקליפורניה שמשרדו מייצג למעלה מ-90 מהנשים המאשימות את נסאר היה המום כששמע על עסקת הטיעון שלא התחשבה אפילו לרגע בלקוחותיו. "פשוט החליטו לא להעמיד אותו לדין על התיקים האלה. הטלפון שלי לא מפסיק לצלצל עם שאלות שאין לי איך לענות עליהן, כמו: 'איך הם יכולים לעשות לנו את זה?'.

"הבנות האלה ויתרו על ילדותן כדי להתחרות עבור ארצן ולייצג אותה בכבוד, והן ראויות ליותר מזה, "הוסיף מנלי. "זה מעשה פחדני. האיש הזה תקף נשים צעירות באולימפיאדה ובתחרויות לאומיות והמדינה שלנו מתכוונת לגבות אותו? המסר שזה שולח לנשים הללו הוא: "את לא מעניינת אף אחד".

אור סופרלארי נסארעברייני מיןפדופיליה