בין מפגשים משפחתיים מעיקים לבין ניסיונות נואשים למצוא תעסוקה עבור הילדים, תקופת החגים היא הזדמנות מצוינת לערוך מרתון צפייה של כל הסדרות שכל כך רציתן לראות אבל לא הספקתן. אתן צודקות, המבחר באמת אינסופי, והזמן דל ויקר מפז. בדיוק מהסיבה הזו החלטנו לעשות סדר באוסף האפשרויות הבלתי מוגבלות, ולהציג בפניכן את הסדרות המושלמות לצפיית בינג' במהלך סוכות – סדרות שההן יותר ממכרות מהרואין, יותר שערורייתיות מהקארדשיאנס ויותר מרגשות מהגעת משלוח של אסוס.

 

עוד באון לייף:

 

הסדרה החשובה של השנה: סיפורה של שפחה | HOT

היא הכתה גלים בכל העולם, דוברה בכל אמצעי התקשורת, ועדיין יש סיכוי טוב שפספסתן אותה. למי יש ראש בסוף יום עבודה ארוך לסדרה שמעוררת כל כך הרבה מחשבה ודאגה? ובכן, למי מכן שטרם צפתה – זו ההזדמנות שכבר אסור לכן לפספס.

 

"סיפורה של שפחה" היא דרמה דיסטופית נוקבת ומטרידה המבוססת על ספר מאת מרגרט אטווד. העלילה מתרחשת על רקע הפיכה דתית-צבאית אשר התחוללה בארצות הברית הליברלית – תחת מערכת שלטונית מעמדית סדורה, נשללות זכויותיהן של הנשים והן הופכות לכלי בידי המשטר, כאשר פוריות היא סגולה נדירה, נשים בעלות יכולת להרות נלקחות כשפחות לטובת רבייה בלבד. במרכז הסדרה ניצבת ג'ון, צעירה הנחטפת על מנת לשמש כשפחה, אך אוזרת כוחות דרך זיכרונות העבר ופועלת נגד הדיכוי למען חירותה.

 

זוהי חד משמעית זו הסדרה החשובה של השנה. אף על פי שהיא מתארת חברה חשוכה וקיצונית אשר לכאורה מרוחקת שנות אור מהעולם המערבי של ימנו, היא מנגישה את הסיטואציה בצורה כל כך ממשית, יוצרת תחושה שהמציאות הזו קרובה מתמיד. הקאסט הנשי החזק בהובלת אליזבת מוס מצליח לעורר הזשהות עמוקה עם הדמויות וחרדה אמיתית למעמד האישה. "סיפורה של שפחה" היא סדרה פמיניסטית באופן מובהק, אמנם לא דרך הסיפור שהיא מציגה, אלא דרך הסיפור שהיא איננה מציגה. אזהרת מסע: לא לבעלות לב חלש.

פספסתם את הסדרה החשובה של השנה? זו ההזדמנות להשלים. צילום מתוך "סיפורה של שפחה"

פספסתם את הסדרה החשובה של השנה? זו ההזדמנות להשלים. צילום מתוך "סיפורה של שפחה"

 

רומנטיקה היסט(ו)רית: זרה (Outlander) | yes

העונה השלישית של הסדרה המשובחת "זרה" נפתחה ב-10.9, וזו סיבה לחגיגה - שאם את עדיין לא חלק ממנה, כדאי לך מאוד להדביק את הפער ולצפות בשתי העונות הראשונות. "זרה" היא דרמה תקופתית סוחפת המתארת סיפור אהבה שחוצה את גבולות הזמן. קלייר, צעירה בריטית החוזרת אחורה בזמן ונקלעת לסקוטלנד שנת 1743, מנסה למצוא דרך לשוב אל המאה ה-20, אבל פערי התקופות והמתח המתעצם בין הסקוטים לאנגלים מערימים עליה לא מעט קשיים. כיאה לז'אנר, קלייר מפתחת קשר רומנטי עם לורד סקוטי יפה תואר, כאשר קשריה לזמן ולמקום מתהדקים והעלילה מסתבכת. הסדרה משלבת רומנטיקה סוחטת דמעות בתפארתה לצד סצנות קרב גרפיות שלא מביישות סרטי אקשן הוליוודים. הרקע ההיסטורי נאמן למציאות ומדויק להפליא, מה שמעניק רובד ריאליסטי המחזק את תחושת האמינות. מומלץ לצפות בסדרה יחד עם בן הזוג, כי בסיום כל פרק את תשתוקקי לחיבוק, או לסקס, או לשניהם.

 

הסדרה שמשנה את סדרי העולם, ואת פני הטלוויזיה: אלים אמריקאים (American Gods) | אמזון פריים

אם טרם בחרתן קבוצה להילחם לצידה ועוד לא הבנתן על מה כל המהומה, הבריזו לחמות ורוצו לצפות ב"אלים אמריקאים" – הפקת מקור חדשה של אמזון פריים וידאו, שמבוססת על הרומן מאת אליל המדע הבדיוני והפנטזיה, ניל גיימן.

 

הסדרה מתרחשת בצילה של מלחמה מתקרבת בין האלים ה"ישנים", המיתולוגיים, לבין האלים "החדשים", יסודות הטכנולוגיה, וסדרי העולם עומדים להשתנות. היערכות שני הצדדים למאבק מספקת הצצה להיסטוריה דמיונית עשירה ומרתקת, במציאות מבלבלת המזכירה את "ארץ הפלאות" של אליסה. אין דבר שהוא בלתי יאמן, והכל אפשרי. סף המתח הגבוה נשמר דרך אלמנטים ויזואלים עוצרי נשימה המשתלבים בעלילה מעט פילוסופית, מורכבת ובעיקר מעורפלת. חשוב לציין – לא לכולם תהיה סבלנות לסדרה הזו, שמתקדמת בקצב קצת איטי ולעיתים היא מאוד לא ברורה, אבל זה גם חלק גדול מהקסם שלה.

 

"אלים אמריקאים" הציבה רף חדש בתעשיית הטלוויזיה העולמית: הן ברמת הגירויים שהיא מספקת לצופה, והן ברמת העומק וההבנה שהיא דורשת מהקהל. יוצרי הסדרה לא ממעיטים ביכולת של הצופים לגבש תפיסה מורכבת והצופים נענים לאתגר בהנאה. זו סדרה קצרה שמותירה אותך עם ציפייה אדירה לעונה הבאה.

 

צילום מסך מתוך "אלים אמריקאים"

צילום מסך מתוך "אלים אמריקאים"

 

 

הממד האנושי: החיים עצמם (This Is Us) | yes

אם נמאס לכן מהדרמות המוגזמות של המשפחה שלכן, אתן מוזמנות להיות זבוב על סכך הסוכה של משפחת פירסון. "החיים העצמם", הסדרה הכי מדוברת על המסך בשנה החולפת, מספקת הצצה כנה וכואבת – ועם זאת מזככת, לקונפליקטים הפנימיים של כולנו. הקאסט המגוון ויוצא הדופן בסדרה הזו משלב בין שחקנים מוכרים כמו מיילו וינטימילה (הילד הרע של "בנות גילמור") ומנדי מור (הנערה התמימה והשברירית האולטימטיבית), לבין כישרונות חדשים, מרעננים ולא טיפוסיים כמו כריסי מץ. אמנע מלחשוף פרטים מיותרים אודות העלילה ואסתפק בלומר שהסדרה עוסקת בקשר בין ארבע דמויות החוגגות את יום הולדתן באותו התאריך.

 

האלמנט המרכזי המייחד את ה"חיים עצמם", מעבר לתפניות הבלתי צפויות והקפיצה המתמדת בין העבר להווה, הוא עומק ממד האנושיות. לא משנה עד כמה דרמטית שרשרת האירועים, מורכבות הדמויות ועולמן הפנימי העשיר מיטיבים ליצור מוקדי הזדהות רחבים אצל הקהל. הצופה רואה חלק מעצמו בכל אחת מהדמויות, כך שהחיבור אליהן נעשה עוצמתי יותר. הוא צוחק איתן, בוכה איתן, מתרגש איתן וכועס איתן. אי אפשר להישאר אדיש למתרחש, ואף עין לא נותרת יבשה. העונה השנייה עולה ממש בימים אלה אז יש גם המשך לצפות לו. סדרה שהיא בגדר חובה עבור כל מי שיודעת להעריך סיפור אנושי חזק.

 

 

 

הומור שחור: אנשים לבנים יקרים (""Dear White People) | נטפליקס

אם חיפשתן קצת חומר למחשבה המוגש בתבנית מצחיקה וכיפית, זו הסדרה עבורכן – סדרה אינטליגנטית ושנונה המחטטת עמוק בפצע הפתוח שהוא גזענות בארצות הברית. היא עוסקת באינטראקציה בין קבוצות סטודנטים שחורים לבין הסביבה הלבנה באוניברסיטה יוקרתית, כאשר בהסתכלות שטחית האוכלוסייה הלבנה נוהגת בסובלנות כלפי הסטודנטים השחורים כפי שמצופה בחברת האמריקאית של שנת 2017, אך מבט מעמיק חושף חברה גזענית בהכחשה.

 

"אנשים לבנים יקרים", קומדיה שחורה תרתי משמע, דנה בסוגיה רצינית ומורכבת המורגשת בארצות הברית של עידן טראמפ, אך בו בזמן לא מוותרת על הומור וציניות משובחים. היא מצחיקה, מרגיזה ולעיתים מעט אבסורדית. הסדרה לא פוסחת גם על קצת ביקורת אלגנטית כלפי האוכלוסייה השחורה, המכלילה את כלל הלבנים ומתייחסת אליהם ככלל כדיקטטור מדכא, חשוך וגזען. היא מעניינת, כיפית ואפשר לומר שהפכה את הסרקזם לאומנות, אפילו שהיא לא מבטאת רעיון חדשני של ממש.

 

 

ואחת שכנראה פספסתם ושכחתם להשלים מזמן: הג'ינקס | yes

ב-2015, בזמן שנשמעו דיבורים עליה מכל עבר, רובנו הנהנו וסימנו לעצמנו להשלים - אך כמה מכן באמת חזרו אליה? שנתיים אחרי, דה ג'ינקס היא עדיין מהסדרות הכי חשובות שעלו על המסך, והנה עוד הזדמנות לחזור אליה - כי אף פעם לא מאוחר מדי.

 

רוברט דרסט הוא בן למשפחה אמריקאית עשירה ויורש של חברת נדל"ן ענקית, אך בו בזמן גם הכבשה השחורה במשפחתו. ענן של מסתורין אופף את חייו. דרסט חשוד במעורבות בשלושה מקרי רצח שהתרחשו בעשרים השנים האחרונות, אך מעולם לא הצליחו להוכיח את הקשר שלו לאף אחד מהמקרים. העלילה הזו אינה פרי דימיון של תסריטאים מיומנים – זה סיפור אמיתי לגמרי.

 

הג'ינקס היא סדרה דוקומנטרית בת ששה פרקים שיצאה ב-2015. היא מציגה ראיון אישי עם אותו טיפוס חשוד, עדויות של מקורבים ומעורבים ושיחזור של האירועים כפי שהם מתוארים על ידי המשתתפים, בניסיון לחשוף את האמת ולהביא לפתרון התעלומה – כשמבחינתו של דרסט מדובר בהזדמנות לטהר את שמו.

 

לאורך כל הסדרה התנהל בתוכי דיאלוג פנימי השואף להכריע בעניין זהות הרוצח. האם מדובר ברוברט או שמא הוא בכלל חף מפשע? הקונפליקט הוא תמידי והתשובה אינה חד משמעית עד לרגע האחרון. זו דוגמא מדויקת ליצירה דוקומנטרית המתארת מציאות מופרכת יותר מסדרה עלילתית. היא שובה, פסיכוטית לחלוטין ואין בה רגע אחד של ירדת מתח.

 

ב-2015 ה"ג'ינקס" היתה אחת הסדרות הכי מדוברות ועוררה מחלוקות בקרב כל מי שצפה בה – אם פספסתם, מהרו להשלים. אפשר לגמרי לבלוע אותה ביום צפייה אחד, אך השאלות ותהיות יישארו איתכם עוד זמן רב.