בנאום רשמי שנשא ביום שבת האחרון בארמון הנשיאות הודיע, נשיא צרפת, עמנואל מקרון, על צעדים חדשים במלחמתו בסקסיזם ובאלימות נגד נשים במדינה. בכוונתו של הנשיא הצרפתי להתחיל ביישום הצעדים הללו בשבועות הקרובים בהתייעצות עם משרד הפנים.

את הנאום נשא מקרון בפאנל מיוחד לרגל יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים כברקע מחאות שנערכו לאחרונה על ידי ארגונים פמיניסטיים צרפתיים סביב הקמפיין העולמי metoo# שקיבל בצרפת את ההאשטג BalanceTonPorc#. הארגונים קראו לממשלה הנוכחית להכריז על הטרדות מיניות ועל אלימות נגד נשים כמצב חירום. מחצית מכלל הנשים בצרפת, כך על פי נתוני France24, דיווחו על תקיפה מינית פיזית.

"כתוצר של המכות שלהם, תחת התעללותם, כל שלושה ימים מתה אישה בצרפת", אמר מקרון בהתייחסו למספר הנשים שנרצחות מידי שנה על ידי בן זוגן הנוכחי או הקודם.

"צרפת חייבת להפסיק להיות עוד אחת מאותן מדינות בהן נשים מפחדות", אמר הנשיא, "הרחובות שלנו לא יכולים ולא צריכים להיות גיהינום עבור נשים. זה הכרחי שהבושה תהיה מנת חלקו של המקרבן ולא של הקרבן".

עמנואל מקרון

הרחובות לא יהיו גיהינום עבור נשים. עמנואל מקרון

שורה של צעדים כבר ננקטו, בהם כגון קנס נגד מטרידני רחוב, הצעה להאריך את חוק ההתיישנות על עבירות מין ל- 20-30 שנים במקרים בהם הקורבן היה קטין, כמו גם העלאת גיל ההסכמה.

על פי החוק הצרפתי הנוכחי, זה לא חוקי שאדם בגיר יקיים יחסי מין עם ילד/ה מתחת לגיל 15, אבל זה לא נחשב לאונס אם הילד נתן את הסכמתו. במקרה שעלה לכותרות לאחרונה ועורר זעם גדול במדינה גבר בן 28 קיים יחסי מין עם ילדה בת 11 אולם לא הואשם באונס כי לטענת התובע "לא הייתה אלימות, לא כפייה, לא איום ולא שום הפתעה", ובעדר כל אלה, האקט הזה בצרפת, על אף פער הגילאים המובהק, לא נחשב לאונס.

בנוסף, מקרון הבטיח שהממשלה תפעל "לעודד מודעות לשוויון בין המינים בבתי הספר ובמנהל הציבורי", ותעשה ככל שביכולתה להקל על הקורבנות לדווח על תקיפה באמצעות האינטרנט ובבתי החולים במקום בתחנת משטרה מול קצינים שהוכשרו במיוחד לכך. כמו כן, במאמץ לסייע לנשים להגיע הביתה בשלום, החוק הצרפתי עתיד להציע שירות "לפי דרישה" עבור תחבורה ציבורית שתאפשר לנשים לדרוש מאוטובוסים לעצור בכל מקום לאורך מסלול שלהן בלילה.

עם זאת, מקרון גם העיר על החשיבות של שמירה על פתיחות תרבותית בכל הנוגע למין ומיניות. עוד הוסיף שהוא לא רוצה שצרפת תהפוך למדינה שמגנה ומוקיעה יחסי מין, בה "כל מערכת יחסים בין גבר לאישה חשודה באופן אוטומטי".

"אנחנו לא חברה פוריטנית", טרח להבהיר, וחיזק את התפיסה ארוכת השנים לפיה קבלת יחסי מין שונים מאשר כל מדינה אחרת, במיוחד ארצות הברית.