גם למוצרי קוסמטיקה יש תוקף

כולנו מכירות את הסיטואציה הזאת: מדף הטיפוח שלנו מפוצץ בתמרוקים, שרבים מהם לא פתחנו כלל או השתמשנו מעט ומיד עברנו למוצר אחר, שקרץ לנו יותר. אנחנו בכלל לא חושבות לזרוק את המוצר, הרי מתישהו נחזור אליו ונשתמש בו, ובכלל – לא חבל על הכסף? אבל כדאי לדעת שגם למוצרי הקוסמטיקה יש תוקף. חלקם הופכים לאחר זמן מסוים לפחות יעילים ואף עלולים לגרום נזק לעור, כמו פצעונים, יובש בעור, אדמומיות, גירוי ותגובות אלרגיות.

"אם תחפשו את התאריך האחרון לשימוש במוצרי הטיפוח שלכם, תוכלו למצוא בדרך כלל סימן של צנצנת פתוחה, אות ומספר – משמע, מספר החודשים שניתן להשתמש במוצר מרגע שנפתח", מגלה רונית גילר, מנהלת הקוסמטיקה בסופר-פארם סניף דיזינגוף סנטר.

לרוב יראו הסימונים תקופה של שישה או 12 חודשים, אבל יש הטוענים כי יש גם כמה "טריקים" המסוגלים להאריך את חיי המוצר, כאשר המוכר מכולם הוא שמירתו בקירור. זה בדיוק הזמן לנפץ את המיתוס הזה. "לא רק שהקור לא מאריך את חיי המוצר, אלא עלול לגרום לו לנזק. קרמי לחות, למשל, יכולים לשנות את ההרכב שלהם כשהם נמצאים בקירור", גילר מזהירה. מתוך כך אפשר להבין שלא כדאי להסתמך רק על התוקף הכתוב על גבי המוצר, אלא גם להעניק לו סביבה שבה יוכל להתקיים מבלי להתקלקל. "המוצרים צריכים להיות בטמפרטורת החדר. רצוי לא לשמור אותם בחדר האמבטיה למשך תקופה, משום ששינוי הטמפרטורה בין קור לחום, האדים של המים החמים ותנורי אמבט שאוהבים להדליק בחורף – כל אלו עלולים לפרק את ההרכב של הקרמים".

לכמה זמן מחזיק המייק אפ שלך?

לכל מוצר יש את חיי המדף שלו, והכל תלוי בהרכב המוצר. למשל, מסקרה של חברה אחת יכולה להחזיק ששה חודשים ואילו חברה אחרת תטען כי המסקרה שלה מחזיקה גם 12 חודשים. כך שזה ממש כל מוצר לגופו. על פי גילר, לצד בדיקת תוקף המוצר, רצוי גם לבדוק אותו בעזרת חושינו – להריח האם יש ניחוח אחר ולראות האם המרקם שלו לא השתנה והפך מימי יותר או מוצק יותר. "חייבים להיות עירניים על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במוצרי קוסמטיקה המכילים חומרים פעילים, העלולים להזיק בשימוש לאחר התוקף המצוין".

ביקשנו מגילר לגלות לנו כמה זמן בממוצע מוצרי הטיפוח האהובים והחשובים לנו באמת מחזיקים, כאשר הספירה, כאמור, היא מיום הפתיחה: לדבריה – תוקף של קרם פנים הוא בין 12 חודשים ל-24 חודשים, תכשירים לניקוי הפנים תקפים ל-18 חודשים, קרם גוף תקף ל-12 חודשים. גם קרם הגנה מהשמש תקף בדרך כלל ל-12 חודשים. מייקאפ תקף ל-24 חודשים.

גם לבשמים יש תוקף, כך מתברר. "בושם בדרך כלל תקף ל-36 חודשים מיום הפתיחה, אבל זה לא אומר שהריח יתפוגג לאחר מכן. פשוט זהו הזמן המומלץ לשימוש בו". גילר מגלה כי מסקרה רצוי להחליף כל שלושה חודשים, "האפקט שמייצרת המסקרה מתעמעם לאחר שימוש מסויים. עוד סיבה להחלפה היא כדי להימנע מדלקות עיניים, בשל זיהומים שעלולים להצטבר במברשת שלה".

כל האבקות למיניהן – פודרה, צללית וסומק, בעלות חיי מדף ארוכים של 18 עד 24 חודשים ולפעמים אף יותר, אבל גם איתן צריך להיות זהירים. על מנת לשמור על האבקות הללו טריות וטובות, יש למנוע מהן לחות. מומלץ לאחר כל שימוש להחזיר את אריזת הניילון המכסה את המוצר כי היא שומרת ומאריכה את חייו.