מריהאנה ועד אלין כהן: המהפך שעובר עולם האיפור

ב-10 השנים האחרונות נכנס כוכב נוסף לעולם האופנה: האיפור. אם עד לפני עשור הבגדים היו המלכים הבלתי מעורערים, הרי שהיום האיפור תופס חלק נכבד מאוד מהעוגה. בין אם מדובר באירוע ערב או אפילו מראה יום יומי, נשים משקיעות בעצמן היום הרבה יותר זמן וכסף מבעבר. וכך, גם אם את לא הכלה או האמא שלה, התארגנות לאירוע חשוב כבר לא מסתכמת במציאת האאוטפיט המתאים בלבד, אלא היא מלווה גם באיפור מקצועי ובעיצוב שיער להשלמת המראה הכללי.

זה לא סתם שאיפור הפך להיות האהבה החדשה של נשים. איפור גורם לנו להרגיש טוב. ואני אפילו לא מדברת על משהו כבד – מעט קונסילר וקצת סומק יכולים ממש לשנות מצב רוח בבקרים קשים. יש משהו באיפור שתמיד משמח, בניגוד לבגדים שעלולים לפעמים לדכא אותנו. מכאן כנראה מגיעה האהבה הגדולה לאיפור – את לא צריכה להיראות כמו הדוגמנית בפרסומת בשביל לקנות את אותה המסקרה שהיא מפרסמת.

כמובן שגם במקרה הזה, לרשתות החברתיות יש חלק גדול מאוד במהפכה המיתוגית שעבר עולם האיפור. לפני כעשר שנים התחילו לבצבץ כל אותם סרטוני יוטיוב שנשים ומאפרות מעלות, בהם הן מדגימות כיצד להשתמש במוצרים שונים. הסרטונים צברו תאוצה לאט לאט, ונכון להיום קיימים ביוטיוב יותר מ-45,000 ערוצי יופי, שכל אחד מהם מכיל עשרות סרטוני הדרכות, סקירות של מוצרים ועוד. שלא לדבר על פיצ'ר הלייב שנוסף בשנה האחרונה בפייסבוק, ולאחר מכן גם באינסטגרם, שהקפיץ את הביקוש ואת ההצפה של הסרטונים האלו עוד יותר. לצד זה הצטרפה ללקסיקון לפני כמה שנים המילה "בלוגרית" ואחריה מילה נוספת- "וולוגרית". וכך קרה שלכל מקום שאנחנו מסתכלות, אנחנו רואות איפור.

אשלי וקסמן בקשי. חלוצה בארץ

בכנס WWD האחרון, כנס יופי הנערך אחת לשנה עם מנהלים בכירים מתעשיית היופי, אמר פבריציו פרדה, נשיא ומנכ"ל אסתי לאודר: "נשים בארה"ב מוציאות הרבה כסף על איפור… 35% מהנשים משתמשות ביותר מ-5 מוצרי איפור בכל יום ו-80% מהנשים משתמשות ב-3 מוצרי טיפוח לעור מידי יום ובכל דקה נמכרות בארה"ב 6 מסקרות". עם נתונים כאלו, אפשר להבין שמדובר בתעשייה מטורפת.

ועם האוכל כנראה שגם בא התיאבון: ככל שנשים יותר מתעניינות באיפור, ההיצע גדל וגדל. כולם רוצים היום להיות חלק מהחגיגה – ממותגים כמו אסוס ואורבן אאוטפיטרס שהוסיפו גם הם מוצרי איפור לשורותיהם, ועד למותגים חדשים שצצים כל הזמן ומציעים לנו איפור נגיש יותר, חדשני יותר או מיוחד.

ריהאנה מציגה: ריהאנה

כתוצאה מכך, הגיעו גם הסלבס. לאחרונה נראה כי אם את כוכבת מצליחה, השלב הבא בקריירה הוא השקת קו קוסמטיקה משלך. סינדי קרופורד, דרו ברימור, ויקטוריה בקהאם, ג'סיקה אלבה ואווה מנדז הן רק חלק מהמפורסמות שהוסיפו לעצמן גם את הטייטל "בעלות מותג יופי מצליח". אחת הראשונות שנכנסו לתעשיית היופי הייתה קיילי ג'נר. זה אולי נראה כאילו היא נמצאת פה כבר שנים, אבל רק לפני שנתיים קיילי השיקה את ערכת השפתיים הראשונה שלה. הערכה נמכרה תוך שניות והצליחה להפוך את קיילי – האחות הכי פחות בולטת עד לאותו הרגע – לפופולרית ביותר במשפחה. ביוני האחרון גם האחות המפורסמת ביותר, קים קארדשיאן הוציאה קו מוצרים על שמה- KKW. כנראה שההצלחה של האחות הקטנה הדליקה נורה אדומה אצל קים, שתמיד רגילה להיות עם האצבע על הדופק בכל מה שקשור לאופנה וחידושים.

המוצרים של קיילי ג'נר. סולד אאוט תוך שניות

ומי עוד הבינה שאיפור הוא הדבר החם ביותר היום? אחת ההשקות המדוברות ביותר בשנת 2017 הייתה ההשקה של Fenty Beauty, מותג היופי החדש של ריהאנה שהושק בספטמבר האחרון. התגובות היו מאוד נלהבות, מנהלי ספורה מכנים את המותג "מותג היופי המקיף ביותר בעולם" והוא אף זכה לכינוי "המצאת השנה" על ידי מגזין טיים כיוון שהוא מציע 40 גוונים שונים של מייקאפ – שזה הרבה יותר מכל מותג אחר שקיים כיום בשוק. בכך הוא בעצם מציע גם אג'נדה שיוונית, משום שהוא מתאים (כמעט) לכל אישה בכל גוון.

ואם היום אתן חושבות שההיצע מטורף, כנראה שרשימת מותגי האיפור החדשים עוד עתידה להתארך. על פי מחקר של חברת  Inkwood, שוק היופי העולמי צפוי לגדול מ -432.7 מיליארד דולר ב -2016  ולהגיע ל -750 מיליארד דולר ב -2024.

גם אצלנו היו מי שקפצו על הטרנד: המאפרת והבלוגרית יאנה פורביצ השיקה באוגוסט ליין שפתונים, בערך באותה תקופה בה אלין כהן – אחת היוטיובריות היותר מוכרות בתחום הביוטי ובכלל – השיקה את ליין השפתונים המצליח שלה, וזאת למרות שהיא בת 16 בלבד. בשתי המקרים נרשמה היסטריה, ואם הצלחתן לחמוק ממנה, כנראה שזה רק בגלל שאתן מעל לגיל 20. וכמובן שאי אפשר שלא להזכיר את אשלי וקסמן בקשי, מאפרת, אושיית רשת ובעיקר יזמית, שבעזרת שיתופי פעולה עם כמה מהחברות הגדולות בארץ, הוציאה כבר כמה ליינים של מוצרי ואביזרי איפור.

אבל כמו תמיד, יש גם מי שנפגע: אלן אניס, נשיא ומנכ"ל  Glansaol, שהיה בעבר מנכ"ל רבלון, אומר: "פעם הדרך לחברה מצליחה היתה צפויה מראש. אם המותג היה בחנות כלבו, היו לו אוהדים. המותגים הגדולים הובילו והגדירו במה הצרכנים ישתמשו, בשביל לשווק השתמשנו בתקשורת המסורתית … אבל היום זה מתכון מתפתח. קצב השינוי כה מהיר עד כי מה שנכון היום כנראה לא יהיה נכון מחר. ספורה ואולטרה הפכו להיות המקומות החמים ביותר, ולא חנויות כלבו. המותגים הגדולים נמצאים בירידה קלה והמותגים העצמאיים גדלים והתקשורת החברתית השתלטה על התקשורת המסורתית".

אניס הוא לא היחיד שמדבר על ירידת המותגים הגדולים. גם מארק ריי, נשיא ומנכ"ל חברת סשיידו, ציין כי "האיפור המסורתי ירד ב- 1.3% בשנת 2016. אבל מותגים עצמאיים עלו ב- 42.7%. המשמעות היא שצמיחה של מותגים עצמאיים היא השתקפות של שינוי בטעמו של הצרכן". אם כך, כעת על החברות הגדולות לנסות ולהבין איך להתמודד עם השינוי ולהישאר במשחק.

אז חברות האיפור המסורתיות מחפשות את הדרך לחזור לעניינים, בנוסף עוד ועוד חברות חדשות צצות להן ומציעות לנו מוצרים חדשים ואטרקטיביים. שוק הקוסמטיקה גדל ואנחנו כצרכנים מתמודדים עם אפשרויות בלתי מוגבלות כמעט. לא צריך להיות גאון בכלכלה בשביל להבין את המשמעות: ככל שיש יותר ביקוש, יש יותר היצע. ככל שיש יותר היצע יש יותר תחרות. ככל שיש יותר תחרות, המחירים יורדים. זה לא מקרי שחברת מאק, שעד לפני שנה היתה מוכרת כחברה שלעולם לא מורידה מחירים, התחילה פתאום להציע הנחות משמעותיות. וזה לא מקרי שהמותג המצליח נטאשה דנונה הודיע בחודש שעבר שהוא מוריד מחירים. וזה גם לא מקרי שהמבצע של חברת איל מקיאג'- קני 4 מוצרים וקבלי 5 מוצרים בחינם – נמשך באופן קבוע כבר יותר משנה.

המחירים נהיים יותר ויותר אטרקטיביים, המבצעים ממשיכים להגיע וההיצע גדל כל הזמן. והיום כל אחת יכולה למצוא את המוצרים המתאימים לה בעולם היופי הענק.

איפוראלין כהןאשלי וקסמן בקשיקיילי ג'נרקים קרדשיאןריהאנה