ורידים ונימים ברגליים: איך אפשר להעלים אותם?

הקיץ כבר פה, ובגדי הים וגם בגדי הקיץ הקצרים מגלים לעולם את כל מה שניסינו להסתיר במשך כל החורף. כך למשל, נימי דם מורחבים או ורידים ברגליים. תורשה, משקל עודף, הלידות, כל אלה מותירים את רישומיהם, תרתי משמע, על הרגליים שלנו. אבל לפני שאנחנו שוקעים בדיכאון כי המצב אבוד, יכול להיות שיש מה לעשות.

לדברי ד"ר אנטוניו ריינה, מנהל המכון הרפואי לטיפול בוורידים ב'אסותא", יותר מ-40 אחוזים מאוכלוסיית הנשים סובלת מבעיות של כלי דם בולטים כמו נימים או ורידים ברגליים". אבל הוא מנסה להרגיע, "הרבה פעמים זה גנטי וזה קורה כי הנימים הם כלי דם קטנים השונים מהוורידים. הם בעלי שתי שכבות ונמצאים בדרמיס, ממש מתחת לעור, וכאשר הם מתרחבים קל לראותם בגלל שקיפותו של העור".

כנראה שגם לגיל יש תרומה לא מעטה בהופעת הוורידים או נימי הדם. "אצל תינוקות וילדים לא רואים נימים מורחבים. שכיחות התופעה עולה אצל נשים מעל לגיל 25 או 30, אם כי אפשר לראותה גם בגילים צעירים יותר", אומר ד"ר ריינה.

הוא מרגיע כי למרות הליקוי האסתטי אין לתופעת נימי הדם המורחבים משמעות רפואית, והם אינם מרמזים על קיומה של בעיית כלי דם חמורה יותר. "ההתייחסות אליהם היא כמו אל נקודות חן או קמטים ואפשר לטפל בהם ולהעלים אותם", אומר ד"ר ריינה.

 למה מזריקים חומר לתוך נימי הדם?

לדברי ד"ר ריינה, השיטה היעילה ביותר להעלמת נימי הדם היא הזרקה ידנית של חומר הגורם לטראומה כימית, לתוך נימי הדם המורחבים.

"לאורך השנים השתנו רק החומרים המוזרקים והפכו יעילים יותר. החומר הנפוץ שנמצא בשימוש  בארץ הוא ה'פולידוקנול', אלכוהול מיוחד המיוצר בגרמניה. את החומר מזריקים באמצעות מחט דקיקה לתוך נימי הדם המורחבים ברגליים, והוא אינו חודר לנימים התקינים, למרות שכל כלי הדם הן רשת מסועפת", הוא מסביר.

"קוטרם של נימי הדם הפגועים, המורחבים, גדול מקוטרם של התקינים ולכן החומר המוזרק נע בתוך הנימים הפגומים ביתר קלות, ואינו חודר לנימים התקינים בשל קוטרם הצר וההתנגדות שהוא נתקל בה.

"החומר נכנס לנימים המורחבים, שוטף אותם, הודף את הדם שבתוכם, בא במגע עם הדופן הפנימי שלהם וגורם לטראומה כימית ששורפת את השכבה הפנימית של כלי הדם. אותם נימים מתכווצים, נסתמים ואחר כך עוברים בגוף תהליך אטי של ניוון, פירוק, וספיגה ובסופו של דבר נעלמים.

"המנגנון דומה לספיגתו האטית של שטף דם; הגוף מפרק את הכדוריות האדומות שנפלטו מכלי הדם סופג ומסלק אותן. התהליך לוקח בין חודשיים לשלושה ונחשב לטיפול האפקטיבי ביותר בנימי הדם המורחבים ברגליים.

ניקוי המערכת הלימפטית

זהבית שטנר, קוסמטיקאית ונטורופתית ממרכז 'החיים יפים', מסבירה כי גם לטיפולים המשלימים יש מה להציע. "על פי הגישה הנטורופתית, קיימים מספר גורמים המפריעים לזרימת דם תקינה וביניהם זרימת נוזל לימפתי משובשת, צלוליט – פסולת המצטברת בתוך הנוזל הלימפתי, לוחצת על כלי הדם, מאטה את זרימתו ועלולה לעודד התרחבות נימי דם ברגליים ובכל מקום אחר בגוף. שינויים בכלי הדם מלווים לא פעם גם בבצקות ובשינויים בצבע העור של הרגל", היא מציינת.

"יש להתייחס לגוף כאל מכלול עם הדגשים בהתאם לבעיה הספציפית שממנה סובל המטופל. תפיסה זו אומרת שיש לתחזק בגוף שלוש מערכות פנימיות עיקריות על מנת לשמור על זרימת דם ובריאות תקינות: מערכת העיכול, הכבד והלימפה".

לדבריה, השלב הראשון בטיפול בהתרחבות כלי הדם ובכלל הוא אבחון, הכולל בין השאר בדיקות דם, בדיקת השיער, העיניים, הלשון והציפורניים ובירור הרגלי התזונה של המטופל. על פי תוצאות הבדיקות מתאימים לו טיפול שעשוי לכלול את ניקוי מערכת העיכול והכבד. ניקוי הכבד, המסנן את הדם, נעשה באמצעות נטילת פורמולות של צמחי מרפא.

"בנוסף, מתאימים למטופל תזונה על פי נתוניו האישיים, כולל השלמת חסרים באמצעות תוספי מזון, כפוף לתרופות אחרות שהוא נוטל", היא מסבירה.

"ניקוי מערכת הלימפה מסייע בחיזוק המערכת החיסונית, כאשר זו אינה תקינה עלולים לסבול מתופעות ככאבי רגליים, בעיות בכלי הדם כוורידים, נימים וצלוליט, ומתגברת הנטייה לסבול מפטרת ואקזמות בעור.

"בלימפה מטפלים, בין השאר, על ידי דיקור בנקודות באזור הרגליים והבטן לניקוז נוזלים מהגוף. גם עיסויים לימפתיים שנעשים מכף הרגל לכיוון המפשעה יעילים לטיפול במערכת לימפה סוררת. חליפה לימפתית, המשמשת לטיפול בצלוליט מסייעת גם בשיפור מצבם של נימי הדם המורחבים ברגליים. כדי לראות תוצאות נדרשים בין 10 ל-20 טיפולים במרווח של יום ביניהם", אומרת שטנר.

פיגמנטציה באזור הטיפולים

"תופעת הלוואי הכי נפוצה היא אפשרות לפיגמנטציה חומה בהירה באזור הטיפולים", מסביר ד"ר ריינה, "ככל שהנימים המורחבים גדולים יותר עלולה להיות נטייה גדולה יותר לפיגמנטציה. ככל שהעור כהה יותר יש יותר נטייה לפיגמנטציה. זו נוצרת כי בנימים הסתומים נותר דם המורכב מכדוריות אדומות שצבען, כאמור, אדום. הדם נלכד בתוך הנים, מתפרק, צבעו הופך לחום, וזה עלול לגרום לפיגמנטציה".

לדבריו, עדיף לבצע את ההזרקות בסתיו, בחורף, או באביב ולא ביולי אוגוסט, כי אז קרינת השמש חזקה במיוחד. "בחודשי הקיץ החמים כלי הדם רחבים יותר ובטיפול הם נסתמים עם כמות גדולה יותר של דם בתוכם, וזה מגביר את הסיכוי לפיגמנטציה".

גם טיפולים בלייזר יכולים לגרום לנזק. ד"ר ריינה מסביר כי כבר שנים נעשים נסיונות רבים לטפל בנימים המורחבים שברגליים בעזרת לייזר. אולם בגלל שטרם נמצאה הדרך לשגר קרן לייזר היישר אל נימי הדם המורחבים ברגליים דרך העור מבלי לפגוע בו, הלייזר פוצע את העור וגורם לצלקות קטנות האמורות לסגור את הנימים המורחבים.

כדאי לאכול זרעי רימון

 גם מאכלים שונים יכולים לסייע בהעלמת נימי הדם. לדברי שטנר, "יש לי ניסיון חיובי עם זרעי ענבים בקפסולות. הם מסייעים לחוזקם ולגמישותם של כלי הדם, ידועים גם כמעכבי קרישת דם ואף מסננים קרינה אולטרא סגולית".

היא מוסיפה: "תוסף אחר יעיל הוא מיצוי זרעי רימונים, המסייע בכיווץ כלי הדם, משפר את זרימת הדם על ידי הגברת פירוק שומנים ברובד הטרשתי, מצמצם כולסטרול וטריגליצרידים ועוזר בשיקום כלי הדם. זרעי הרימון עשירים בין השאר בנוגדני חמצון, המעכבים תהליכי הזדקנות, ויטמינים וחומצה פולית, תורמים לצינון הגוף ומכילים חומר אנטי מיקרוביאלי".

כללים שיכולים לשמור עליכם בלי נימי דם

  • שמרו על משקל תקין.
  • בצעו פעילות גופנית נמרצת כהליכה מספר פעמים בשבוע בקביעות.
  • הקפידו על תזונה נכונה בהתאמה אישית.
  • השלימו חוסרי מזון לאחר שאובחנו בבדיקות.
  • הימנעו מלבישת בגדים צמודים, העלולים להשפיע על זרימת הלימפה.