מתי הזמן הנכון לשים דאודורנט?

הסתיו כבר מתקרב, אבל החום והלחות עדיין כאן, ובגדול, כל יציאה מהבית היא אתגר: איך להגיע ליעד הבא שלנו כשאנחנו יבשים, רעננים והעיקר – ריחניים?

ההזעה עצמה היא תהליך טבעי, רצוי ומבורך, שנועד לצנן את הגוף ולשמור על טמפרטורת גוף קבועה, וגם לסלק פסולת מהגוף. לזיעה עצמה אין כל ריח, הבעיה מתעוררת כשהחיידקים שנמצאים על העור מפרקים מרכיבים בזיעה, מה שיוצר את הניחוח הלא נעים. בית השחי שלנו, בו נמצאות בלוטות הזיעה האפוקריניות, מועד לפורענות, משום שמיקומו החבוי והלא מאוורר הופך אותו למושבת חיידקים משגשגת.

בדיוק בשביל זה יש בשוק היצע מסחרר של דאודורנטים, שכולם מבטיחים לנו לצלוח את החום והלחות בשלום ולמנוע את הריח הרע של הזיעה בדרכים שונות. ובכל זאת, כמה פעמים קרה לכם שפתחתם את הבוקר במקלחת מרעננת, התזתם או מרחתם דאודורנט, יצאתם ריחניים מהבית ולמרות הכל, עד שהגעתם לאוטו, הרגשתם שאתם מזיעים ואיך נאמר, אפילו הריח קצת הסגיר אתכם?

באופן מפתיע, מתגלה שהזמן הטוב ביותר למרוח דאודורנט שונה ממה שחשבנו: על פי ד"ר דיאנה גלייזר, שיאת האגודה הבינלאומית להזעת יתר ורופאת עור, הזמן הטוב ביותר לשים דאודורנט הוא דווקא בלילה, לפני שהולכים לישון. המנהג השכיח – להשתמש בדאודורנט מיד אחרי המקלחת של הבוקר – הוא טעות נפוצה. הסיבה לכך היא שבלילה אנחנו מזיעים פחות, וכמות הזיעה שאנחנו מפרישים מאפשרת לגוף לספוג באופן אופטימלי את הרכיב הפעיל בדאודורנט ולהוביל אותו אל צינוריות הזיעה.

בבוקר, כמות הזיעה שהגוף שלנו מפיק היא גבוהה יותר והחומר הפעיל שבדאודורנט נספג ביעילות פחותה יותר. לדברי גלייזר, גם אם מתקלחים בבוקר איך צורך לשים שוב דאודורנט, והיעילות לא צפויה להיפגע.

 צילום: Shutterstock

בנוסף לתזמון של מריחת הדאודורנט, יש עוד כמה דברים שכדאי לדעת על דאודורנטים, שיעזרו לנו להפיק מהם את המיטב. איריס כהן, רוקחת בסופר-פארם, מספרת לנו כמה עובדות שלא ידענו על הדאודורנט ומנדבת כמה טיפים לשימוש יעיל ובחירה נבונה:

1. לסובלים מהזעת יתר כדאי לשקול שימוש בדאודורנט שהוסיפו לו טלק, שעוזר לספוח נוזלים ולייבש את הזיעה.

2. אם בית השחי מגורה או אדמומי אחרי השימוש בדאודורנט עברו לשימוש בדאודורנט שאינו מכיל אלכוהול, מה שלא פוגע ביעילותו.

3. אפשר להתחיל להשתמש בדאודורנט בסביבות גיל 12-11. בגיל הזה בלוטות הזיעה שמצויות בבית השחי הופכות להיות פעילות במיוחד.

4. ספריי, סטיק או רול-און –  כולם יעילים באותה מידה, והבחירה בהם תלויה בהעדפה האישית.

5. אם הדאודורנט שלכם משאיר סימן לבן וזה מפריע לכם  – תוכלו למצוא על המדפים סוגים רבים של דאודורנטים שאינם משאירים סימן.

6. אם הריח של הדאודורנט מתנגש עם הבושם תוכלו להתאים את הריחות או פשוט לבחור דאודורנט בלי ריח.

7. אם אתם מרגישים שהדאודורנט כבר לא עובד אולי הגיע הזמן להחליף אותו. לעתים הגוף מתרגל לדאודורנט ולכן הוא כבר לא יעיל לאחר תקופה.

8. כמה פעמים ביום להשתמש? ריח הזיעה הוא עניין אינדיבידואלי: יש אנשים שצריכים להשתמש בדאודורנט כמה פעמים ביום (בעיקר אם הם עוסקים בפעילות גופנית מאומצת או נמצאים הרבה בחוץ), אחרים יכולים להסתפק בפעם אחת.

9. לאחר פעילות גופנית לא כדאי להשתמש בדאודורנט. השימוש בדאודורנט על בית שחי לא נקי יוצר ריח קטלני במיוחד, ולכן חשוב להשתמש בדאודורנט אחרי מקלחת, על בית שחי נקי שיובש היטב.