לשמור על עור הידיים

הידיים שלנו מסגירות את גילנו יותר מכל איבר אחר בגוף. למה זה קורה? האם הסיבה היא שאנו נוטות להזניח את  עור כפות הידיים, או שיש לעור כפות הידיים להזדקן בקצב מהיר יותר?
ד"ר בשמת זמיר, מנהלת רפואת העור של שירותי בריאות כללית במחוז חיפה, מסבירה שמדובר בשילוב של השניים: "כפות הידיים הן אחד מן המקומות הראשונים המשקפים את תהליך ההתבגרות, וזה גם אחד מן המקומות היותר מוזנחים כאשר מדובר בטיפוח הגוף. בעוד שעל פי רוב נדאג למרוח קרם פנים, לעיתים אפילו קרם יום וקרם לילה ומסנני קרינה מיוחדים לפנים, הרי שאת כפות הידיים פשוט נשכח. שכחה זו תגרום לכפות הידיים להראות 'זקנות' – אפילו יותר זקנות מגילנו האמתי".
אבל יש עוד. על פי ד"ר זמיר, עור גב כפות הידיים דק במיוחד ואפילו דק יותר מעור הפנים והצוואר. העור הזה פגיע יותר לגורמים חיצוניים-סביבתיים ולשינויי הגיל הטבעיים. הגיל, השינויים הפיזיולוגיים של הידקקות העור בולטים לעין מיד ומתבטאים בעור רפוי ומקומט. בנוסף, עם הגיל מתחילים להופיע כתמים חומים כהים וכלי הדם והגידים נעשים בולטים יותר לעין.
צילום: Shutterstock
הטיפול הטוב ביותר 
למרות כל זאת, לא מדובר בגזירת גורל. זמיר אומרת, שניתן לעצור את גלגלי הזמן ואת נזקי הגיל, והדרך הטובה ביותר היא מניעה. את המניעה יש להתחיל מוקדם ככל האפשר, ורצוי עוד בטרם התחילו השינויים בעור, על מנת שנוכל להגיע לתוצאות ממשיות.
רונית גילר, מנהלת הקוסמטיקה בסופר-פארם סניף דיזינגוף סנטר מציינת שהדבר החשוב ביותר הוא למנוע חשיפה של כפות הידיים לקרני השמש. כדאי להשתמש בקרמים מסנני קרינה עם מקדם הגנה SPF15 לפחות, למרוח את הקרם כל שעתיים כשאנחנו בשמש ובכמות הנכונה.
זמיר מוסיפה: "יש להקפיד על מריחה בקיץ ובחורף ומומלץ להשתמש בקרם שהוא גם קרם לחות. לחלופין, מומלץ לכסות את כפות הידיים, במיוחד בנהיגה, בכפפות ייעודיות נגד שמש או בשרוולי בד מיוחדים המכסים את האמות ואת כפות הידיים". עוד מדגישה זמיר שחשוב להימנע גם משיזוף במכונות שיזוף, שעלולות לגרום להופעת נמשים על גבי כפות הידיים.
גילר מציינת בנוסף כי לא רק השמש מזיקה לידיים שלנו. לדבריה, חשוב להימנע גם מחשיפת כפות הידיים לחומרים כימיים, ובזמן עבודות הניקיון והבישול כדאי להגן על הידיים בכפפות גומי. דבר נוסף שיש להקפיד עליו הוא רחיצת הידיים בסבונים עדינים במיוחד ושטיפתן במים נעימים ולא חמים. כדאי גם לדעת שבאופן פרדוקסאלי, עודף מים גורם ליובש בעור. לכן גם כדאי למרוח קרם ידיים מיד אחרי ששוטפים אותן  ולהשתמש בקרמים שמנים הלוכדים את הלחות בעור ולא מאפשרים לה להתאדות.
זמיר וגילר ממליצות למרוח על כפות הידיים את מה שאנו מורחות על הפנים – סרום, קרם יום או גרם לילה. שימון קבוע של עור כפות הידיים ימנע את היובש בעור, במיוחד בחורף, אז הנטייה ליובש מתגברת, לדבריהן.
גילר טוענת בנוסף כי  "בחורף אנחנו יכולות להשתמש בקרם ידיים עשיר יותר, שמשאיר לנו שכבה  של סיליקון על העור גם לאחר שאנחנו רוחצות את  הידיים".
איך בוחרים את הקרם הנכון?
לדברי זמיר, אין הכרח לבחור בקרם ידיים יקר, וגם קרם ידיים במחיר שווה לכל נפש יכול להיות יעיל ולעשות את העבודה. חשוב לשים לב שברשימת החומרים יופיע אחד מן החומרים הבאים: lanolin, Petroleum jelly (petrolatum),mineral oil  – אלה חומרים אשר  לוכדים את המים בעור. ניתן לחפש גם את  Lactic acid, urea אשר עוזרים בליחוח העור ו-Glycerin , Dimethicon המוסיפים לחות.
גילר מוסיפה, שכדאי להשתמש בקרם עם סיליקון שמשמש כשכבת מגן העוטפת את היד ובכך מסייעת לשמירה מפני יובש גם כשרוחצים ידיים. היתרונות בקרם המכיל רטינול הוא שהחומר מחדש את העור ומבהיר את כתמי השמש, כך גם עושים קרמים המכילים ויטמין C. "ניתן להשתמש גם בקרמים שמכילים חומצה גליקולית, שהיא סוג של חומצת סוכר שעושה פילינג לעור ובכך מסייעת לחידוש התאים".
לצד השימוש בקרמים שונים, יש עוד דרכים פשוטות ולא יקרות לשוות לעור הידיים מראה צעיר ורענן. גילר ממליצה לעשות פילינג של שמן זית, לימון וסוכר. לערבב את החומרים, לשפשף את גב כף היד ולשטוף. לאחר מכן, למרוח וזלין על גב כף היד, לכסות עם ניילון נצמד או גרביים, להניח כך לעשר דקות ולבסוף לנגב. ובאופן כללי, היא ממליצה ללבוש כפפות כותנה כחצי שעה לאחר מריחת הקרם, על מנת לשפר את יעילותו.
הקרמים המומלצים  
נסייניות און לייף בדקו מספר קרמים במשך שבוע, ולהלן תוצאותיהן.
סבוקלם קרם ידיים אינטנסיב ריפייר
מה: סבוקלם השיקו קרם ידיים טיפולי ומתקן, המיועד למניעת סדקים ויובש ולהאטת הזדקנות עבור עור יבש מאוד. בין השאר הוא מכיל את צמח הארכובית, אשר מעודד התחדשות רקמות העור ומשמש כאנטי אוקסידנט. אינו מכיל שמנים מינרליים (תוצרי נפט), המרככים את העור אך יוצרים שכבה אוטמת, שאינה מאפשרת לו לנשום.
איך: "שומני ולא נספג בקלות, לוקח לו זמן. אחרי שהוא סוף סוף נספג, הוא מעניק תחושת רכות ומשאיר ריח נעים".
מחיר: 60 שקל
קרם ידיים מסדרת Lycomega של Life
מה: כמו יתר מוצרי הסדרה, גם זה מועשר בתמצית זרעי עגבניות וזרעי חמוציות המכילים בליקופן, אומגה 3 ואומגה 6, הידועים כנוגדי חמצון המעניקים לעור הגנה רחבה מפני נזקי הסביבה והזדקנותו.
איך: "לקרם ניחוח מאוד נעים של מאסק, ולכן הוא טוב למי שאוהבת באמצע היום לא רק ללחח את הידיים, אלא גם להוסיף לה ארומה נעימה" (טיפ קטן: אם השיער התפרע או שעישנו לך עליו, מרחי מעט קרם ידיים מבושם כמו זה על השיער. הוא יתן בדיוק את אותו האפקט של קרם לחות לשיער).
מחיר: 25 שקל 
NUTRIX ROYAL MAINS של לנקום
מה: קרם של לנקום שמכיל תרכובת ייחודית המועשרת בדבש מלכות ושמני ירקות, המעניקים רכות ונוחות. בנוסף יש בו גם תמצית אגוזי לוז שמשקמת ומחדשת את מחסום ההגנה הטבעי; ויטמין E שמגן על העור מפני נזקי הסביבה וויטמין B8, מסייע לתפקוד מרבי של העור ומחזק את הציפורניים.
איך: "ניחוח של קרם עשיר – מאוד עדין אבל נשאר שעות. הקרם נספג מהר והוא קליל אך מלחח היטב".
מחיר: 171 שקל 
קרם הידיים של DOVE 
מה: נוסחה משופרת של הקרם הידוע, המכילה ויטמין E ומרכיבי לחות שמספקים הגנה לעור מפני יובש, חשיפה לשמש, רוח וחשיפה מרובה למים.
מה: "יחסית למחירו הזול הוא מספק את העבודה – מלחח ומעניק ניחוח נעים. עם זאת, במקרים של עור יבש במיוחד הוא לא מספיק עשיר".
מחיר מומלץ: 19.90-11.90 שקל
קרם ידיים מסדרת לייף פרופשיונל מבית סופר-פארם
מה: קרם ידיים טיפולי, שמיועד לשימוש גם במקרים של יובש קיצוני הנגרם כתוצאה מחשיפה ממושכת לפגעי מזג אויר, מים וחומרים הפוגעים בעור, כגון חומרי ניקיון. בין השאר מכיל גליצרין, המרכך את העור ובעל תכונות אנטיספטיות; Dimethicone – פולימר מבוסס סיליקון שמרכך עור; וויטמין E שטוב גם נגד חימצון וגם עוזר לרפא את העור.
איך: "אני סובלת מעור יבש ומגורה במיוחד, וזה היה אחד הקרמים הטובים שניסיתי. הוא נספג מהר, בעל ניחוח עדין מאוד ומרווה ומרגיע את העור מבלי להשאיר על העור תחושת שמנוניות לא נעימה".
מחיר: 30 שקל
אינטנסיב 7 ימים של גרנייה
מה: סדרה המכילה ארבעה קרמים לידיים, על פי סוגי העור השונים: אלוורה לעור רגיל עד יבש, השומר על לחות העור ומסייע בהסרת תאים מתים; מנגו לעור יבש ומחוספס; דבש לעור יבש ורגיש;  חמאת שיאה לעור יבש עד יבש מאוד.
איך: "ניסיתי את קרם האלוורה ומיד התענגתי על הריח – רענן, קליל, אבל נשאר לאורך זמן. הספיגה היתה מהירה והתחושה נעימה. קרם פשוט וטוב".
מחיר: 13 שקל
Topic medis Extra Moisturizing gel של קמדיס
מה: הפעם דווקא לא מדובר בקרם, כי אם בג'ל לחות שמנוני לטיפול באזורי עור יבשים וסדוקים. מבוסס על תמציות צמחים, חלקם אנטי-דלקתיים, והוא ללא ללא פרבנים וללא בושם.
איך: "למרות שהוא ללא בושם, יש לו ניחוח מתקתק שבאופן אישי לא אהבתי. בנוסף, המרקם שלו מאוד שומני, כך שעל הידיים הוא היה שמנוני מדי. עם זאת, בהמלצת החברה מרחתי אותו גם על הברכיים וכל כפות הרגליים לאורך הלילה, וממש ראיתי תוצאות טובות".
מחיר: 60 שקל
Re-Nutriv SMOOTHING HAND CR?ME של אסתי לאודר
מה: שם מפוצץ לקרם מפוצץ, ששייך לסדרה המכילה 38 פטנטים לתיקון סימני הזדקנות ולמיצוק העור. בין השאר יש בו תמציות פירות ושקדים שמספקות מיצוק מיידי; פנינים מהים הדרומי המוסיפות אור; מינרלים המעודדים ייצור קולגן וחומרים המעודדים לחות. כמובן שכל זה מגיע בתמורה למחיר לא סימלי בכלל.
איך: "כבר מהמריחה הראשונה חשתי בשיפור – גוון העור נראה בריא ואחיד יותר, הספיגה היתה מהירה ונעימה והותירה את כפות הידיים נעימות למגע ומלוחחות היטב, אבל מבלי להעיק. האם זה יעזור לעצור את ההזדקנות? ימים יגידו".
מחיר: 289 שקל
קרם ידיים של A-DERMA  
מה: המותג הדרמו-קוסמטי הצרפתי השיק קרם ידיים שמתאים במיוחד לידיים סדוקות, יבשות ומגורות. כמתבקש מהחברה, הוא היפו אלרגני, ללא אלכוהול, ללא צבע וללא פראבן. מכיל נבט שיבולת שועל מזן ריהלבה, אשר מרגיע ומעניק לחות, גליצרין המשקם את שכבת המגן הטבעית של העור ומלחחח, וויטמין E שעוזר להילחם ברדיקלים חופשיים.
איך: "אחד הקרמים הטובים ביותר שניסיתי. הוא באמת ללא ריח. בכלל. נספג בקלות ובקלילות ומותיר את העור נעים למגע. הוא אמנם מגיע באריזה קטנה, אבל זה בדיוק מה שעוזר לו להיבחר כ"קרם ידיים שבתיק" האולטימטיבי".
מחיר: 60 שקל
HAND AND NAIL TREATMENT CREAM של קלרינס
מה: קרם ידיים שעובד גם על חיזוק הציפורניים, הודות לתמצית המור שבתוכו. עוד הוא מכיל תמצית תות יפני שמסייעת בצמצום כתמי הגיל ותמצית שמן שומשום שמוסיפה לחות ומנטרלת רדיקלים חופשיים.
איך: "קרם מעולה, בעל מרקם נעים שנספג בקלות, ומשאיר את הידיים רוויות בלחות אבל נעימות למגע ולא שמנוניות".
מחיר: 147 שקל
קרם הידיים מסדרת הנוסחה הנורווגית של ניוטרוג'ינה
מה: ניוטרוג'ינה היא עוד חברה שהצליחה לבסס את מעמדה בשוק הישראלי, בייחוד הודות לקרמי הגוף שלה. קרם הידיים הזה נועד לטפל ב-3 אלמנטים בו זמנית: שיקום סדקים וחתכים, הרגעה והחדרת לחות בריכוז גבוה לעור.
איך: "הקרם של ניוטרוג'ינה הוא מהסוג שנראה כמו וזלין מרוכז. עם זאת, הוא נספג יחסית מהר והוא ללא ריח בכלל. הוא הצליח להרגיע עור מיובש, אבל פחות עזר במקרה של חתכים".
מחיר: 35 שקל
קרם ידיים רימונים משקם של WELLEDA
מה: קרם המיועד לעור מבוגר, שכמו כל מוצרי החברה מכיל מרכיבים צמחיים בלבד, בהם שמן זרעי רימונים אורגני, חמאת שיאה אורגנית, שמן אבוקדו, שמן זית ושמן חמניות. כל אלו מיועדים להילחם בנזקי הזמן, לתמוך בחידוש העור ובמיצוקו ולתמוך בהגנה מפני רדיקליים חופשיים.
איך: "הקרם ספג במהירות ומרקמו נעים. אבל הכי התלהבתי מהמחמאה שקיבלתי מהנכדה על הריח".
מחיר: 60 שקל
קרם ידיים של Chic
מה: חברת Chic אמנם ידוע בזכות הלקים שלה, אבל יש לה גם עוד שלל מוצרי טיפוח. אחד מהם הוא קרם ידיים על טהרת שמנים טהורים וטבעיים המופקים  משיח האובליפיחה. שמנים אלה מטפלים ומשקמים עור יבש וסדוק ומסייעים בהגנה מפני רדיקלים חופשיים. עוד יש בקרם גם תרכובת שמנים של אבוקדו ותמצית חוחובה, המרככבים ומזינים את העור.
איך: "ריח דומיננטי ומבוגר, שגם נשאר לאורך זמן (מה שיכול להוות ייתרון למי שכן אוהבת את הניחוח). מעבר לכך, הוא נספג בקלילות ולחח את העור היטב".
מחיר: 15 שקל
קרם ידיים פעיל של פלקסיטול 
מה: מעניק טיפול אינטנסיבי לכפות ידיים הסובלות מיובש, גירוי וסדקים קשים. הוא מכיל ויטמין E  ואוריאה – חומר המצוי בעור באופן טבעי, שתפקידו לספוח מים ולשמר אותם בתוך שכבת האפידרמיס. על ידי כך הוא מסייע להתחדשות העור ועוזר בהרגעת גירוים. הוא בעל תכונות נוגדות גרד ואנטי בקטריאליות, ולכן עוזר גם במניעת זיהומים.
איך: "לאור ההסברים האלו, מאוד פחדתי שהקרם יהיה שמנוני ולא נעים, אבל למרבה ההפתעה הוא דווקא נספג במהירות יחסית. אמנם בהתחלה היתה תחושת שמנוניות, אבל די מהר הקרם נספג בנעימות – וזה עוד על עור שאינו יבש באופן מיוחד. סביר להניח שעל עור שסובל מיובש הוא יספג עוד יותר מהר וירווה את צמאונו".
מחיר: 50 שקל ל-70 גרם ו-71 שקל ל-112 גרם  
Apricot cuticle oil של Essie
מה: שמן טיפוח המורכב משמנים טבעיים, המעניק לציפורניים רכות ומראה בריא, ומרכך את העור סביב הציפורניים.
איך: "אני תמיד סובלת מקילופים מתחת לציפורניים, ובמיוחד בחורף. השמן שיפר את התופעה באופן ניכר, אפילו שלא תמיד זכרתי למרוח אותו פעמיים ביום, כפי שמומלץ".
מחיר: 82 שקל.