עור רגיש? יש איך לטפל

בדרך כלל המילה רגיש נחשבת למחמאה, אלא אם היא באה כדי לתאר את העור שלנו. רבים מאתנו סובלים ממה שמכונה "עור רגיש", מונח המתאר שלל בעיות, החל מעור הסובל ממחלות כמו פסוריאזיס, סבוריאה ואטופיק דרמטיטיס ועד לעור שרגיש לחומרים מסוימים וסובל מאדמומיות, גרד, קילופים ופצעונים. אמנם לרוב אלו לא תופעות מסוכנות, עם זאת, הסובלים מעור רגיש יודעים עד כמה מדובר במטרד שיכול לגרד, להציק או לשרוף, ובתקופות מסוימות יכול לא רק להפריע אסטטית, אלא גם להשפיע על כל איכות החיים.

כמתבקש, כגודל מספר הבעיות המכונסות תחת המונח "עור רגיש" כך גודל הסיבות לכך, בין אם מדובר במחלות גנטיות, אלרגיות או תסמינים שבאים כתוצאה ממצבים נפשיים דוגמת לחץ ודכאון. אך למרות שלא תמיד יש לבעיות האלו פתרונות טוטאליים, אנשים בעלי עור רגיש, שלא סובלים ממחלות עור מסוימות הדורשות טיפול רפואי, לא חייבים להימנע ממוצרי טיפוח שנותנים מענה למגוון רחב של בעיות, חלקן פשוטות ו"רגילות" יותר, כמו קמטים, כתמים ופיגמנטציה. הם פשוט צריכים יותר לשים לאילו מוצרים כדאי להם לפנות, ומה הם מכילים.

יותר ויותר חברות קוסמטיקה מודעות לחולשות של עור רגיש ומייצרות מוצרים שמתאימים לו. עם זאת, רונית גילר, מנהלת מחלקת קוסמטיקה, ממליצה לפני שפונים להשתמש בקרמים ומשחות ייעודיות לעור רגיש, לדעת מאיזה מוצרים כדאי להימנע.

גילר מסבירה שלבעלי עור רגיש כדאי להשתמש במוצרים נטולי בושם על מנת למנוע רגישויות, וכן להימנע מתכשירים שמכילים פרבנים, חומרים משמרים שאמנם משמידים חיידקים ומונעים ריקבון, אך גם נמצאו כקשורים בגירויים ורגישות בעור וכן באלרגיות.

לצד המוצרים שכדאי להימנע מהם, יש רכיבים שעשויים להיטיב עם בעלי עור רגיש. בשנים האחרונות אנחנו שומעים שוב ושוב את המונח דרמו-קוסמטיקה בהקשר של עור רגיש.

לדברי שירלי קטרון, רוקחת ודיאטנית, הדרמו-קוסמטיקה היא חיבור בין תעשיית הקוסמטיקה לידע רפואי ולחומרים טבעיים, והמוצרים הדרמו קוסמטיים מכילים חומרים טבעיים או רפואיים שיכולים לעזור לבעיות עור. המונח הזה עשוי להיות מבלבל, משום שלמעשה, כל חברות הקוסמטיקה הגדולות מפתחות את המוצרים בשיתוף עם רופאי עור. בנוסף, מדגישה קטרון, "המוצרים הדרמו קוסמטיים הם לא תרופות, ולא עברו את אותן הבדיקות שתרופות עוברות". עם זאת, "המוצרים הדרמו-קוסמטיים נועדו לתת מענה למגוון של בעיות עור, יש להם תאריך תפוגה, בשונה ממוצרים קוסמטיים רגילים, ולרוב נמצא בהם פחות חומרי שימור שעשויים להיות בעייתיים לעור כמו פרבנים וSLS-", היא מוסיפה.

המוצרים הדרמו-קוסמטיים מתאימים גם לשימוש במצבים רגילים ולעור ללא בעיות, אם כי, אם אין בעיה מיוחדת, אפשר בהחלט להשתמש במוצרי הקוסמטיקה הרגילים".

תמונה: Shutterstock

החומרים שיעשו לכם טוב

ישנם רכיבים שונים שנועדו להקל על בעיות עור שונות והם נפוצים בתעשיית הדרמו-קוסמטיקה, למרות שבמקרים מסוימים אפשר למצוא אותם גם במוצרי קוסמטיקה אחרים. בין היתר, מונה קטרון חומרים שיכולים להועיל למי שסובל מעור יבש ומאטופיק דרמטיטיס, כמו אוריאה – חומר שמחדיר לחות לעור, אלנטואין – חומר שמסייע בחידוש הרקמות ובריפוי מהיר של העור, חומצה סליצילית בריכוז נמוך, שגם היא מזרזת התחדשות של תאי עור ותורמת לריפוי בעיות עור כמו יובש ושיבולת שועל שמרגיעה את העור ומעשירה אותו בלחות.

חומרים נוספים שיכולים לסייע לבעיות עור שונות הם אלוורה שמרגיעה את העור ומסייעת במקרים של גירוי ואדמומיות, וכן בוץ מים המלח, שהמינרלים שלו עוזרים להקל על שלל בעיות עור, מסבוריאה ופסוריאזיס ועד לאקנה. יש גם שמנים שונים שמיטיבים עם העור ונפוצים בשימוש בתעשיית הדרמו-קוסמטיקה (אך לא רק בה), ובהם שמן זית, שמן נבט חיטה, שמן שקדים, שמן עץ התה, שמן מנוקה ועוד.

קטרון מדגישה שהפתרונות הקוסמטיים אפקטיביים למקרים קלים-בינוניים, וכן שימוש בפרוביוטיקה, אבל במקרים מאוד קשים צריך לפנות לטיפול תרופתי, על פי הנחיות של רופאי עור. בצד זה היא מדגישה, שהמוצרים לא מרפאים את המחלה אלא רק מקלים על התסמינים.

אוכל, גם טוב

ומה לגבי תזונה? לדברי קטרון, "אין המלצות תזונה גורפות לבעלי עור רגיש, אבל חשוב שכל אחד יעקוב ויראה אם מופיעה אצלו רגישות אחרי צריכה של מזונות מסוימים. עם זאת, תזונה מאוזנת, עם הרבה פירות וירקות וכמה שפחות ג'אנק פוד, טובה תמיד, ולא רק כשסובלים מבעיות עור", היא מסכמת.

סובלות מעור רגיש? הנה כמה מוצרים שיכולים להקל עליכן או להחליף את מוצרי הקוסמטיקה הרגילים שלכן:

Facial Renewal Peel של AHAVA

אמנם לרוב פילינגים לא מומלצים לעור רגיש, אבל הפילינג הזה של אהבה הוא עדין-עדין, ומכיל גם תמציות צמחים מרגיעים כמו אלוורה ג'ל, קלנדולה ושמן חמניות. למרות שהוא מרגיש כמו קרם על העור, הוא עדיין עושה ניקוי יסודי, מסיר תאים מתים ומותיר את העור נעים למגע ואחיד בגוון.

שמן שקדים אורגני של Weleda

השמן לפנים של Weleda, מסדרת השקדים לעור רגיש, מרגיע את העור, מנקה אותו ומזין אותו בחומרים שעושים לו טוב ומגנים עליו מפני נזקי מזג האוויר והגיל. הוא מיועד גם לשימוש לפני קרם לחות כסוג של מקדם, גם לניקוי עדין (אבל יסודי!) וגם סתם כשהעור צמא למשהו שישקיט אותו.

One-Step Gentle Exfoliating Cleanser של קלרינס

בקלרינס מציעים עבור העור הרגיש (אם כי לא מדי רגיש) סבון שגם מנקה היטב את העור מאיפור ומשאר פגעי היום וגם מסיר תאים מתאים ומנקה באופן עמוק יותר , אך עדין ומבלי לשרוט את העור. בין השאר יש בו תמצית טבעית מזרעי עץ המורינגה הטרופי, שמסלקת רעלים וגם תמצית תפוז, שמרעננת את העור ומוסיפה לחות.

טולרנס אקסטרים של  Avene

מותג הטיפוח הדרמו-קוסמטי Avene ידוע כטוב במיוחד עבור בעלי העור הרגיש. הקרם הזה, למשל, פותח במיוחד עבור עור אלרגי ורגיש והוא מיועד למקרים בהם נעשה שימוש בתכשירי קוסמטיקה לא מתאימים, לאלרגיות וגירויים בעור ולאלו המתאוששים מטיפוליים קוסמטיים כמו פילינג.

מוס ניקוי טיפולי של לקטופיל

בין המוצרים הטובים ביותר שמיועדים לעור רגיש גם אלו של לקטופיל – סדרת מוצרי טואלטיקה טיפולית מבית חברת התרופות כצט. הסדרה כוללת שישה מוצרים, בהם מוס הניקוי הטיפולי שלהם, שמנקה ביסודיות, ומגן מפני זיהומים שיכולים להיווצר בעור רגיש, אבל גם שומר על השכבה השומנית הטבעית של העור.

קרם גוף מרגיע של סבוקלם

כמעט כל המוצרים של סבוקלם מתאימים לעור רגיש, אבל ישנם כמה שגם מטפלים בעור יבש ואדמומי, כמו למשל קרם הגוף הזה, שמכיל שמן חוחובה, שמן אובליפיכה ותמצית סויה. הקרם מקל במהירות על עור מגורה ומגרד, ומותיר את העור רווי בלחות לאורך זמן. בנוסף, על פי החברה הוא גם מונע סימני מתיחה במהלך הריון ולאחריו ולאחר ודיאטה.

Soft&Sun Sensitive של ד"ר עור

תחליב לחות מרגיע לעור רגיש ועדין, שמפחית גירויים ואדמומיות. כמו כל המוצרים של ד"ר עור, הוא נספג בקלות, לא שומני, מרגיע את העור ומותיר אותו רך, נעים וקליל. בין השאר יש בו ויטמין B5 שמעניק לחות ומרפא פצעים, ויטמין E שמספק הגנה מנזקי הסביבה ובטא קולגן, שמרגיע אדמומיות ומטשטש קמטים.

 Forever Youth Liberator Nutri Cream של Yves Saint Laurent

איב סאן לורן הוציאו קרם הזנה לעור יבש, עבור אלו שמצד אחד מחפשות מענה לעור הרגיש ומצד שני גם מעוניינות במוצר מטפח. כמו יתר מוצרי הסדרה, גם הקרם הזה מכיל פורמולה מיוחדת, שמעודדת את התאים להתחדש מהר יותר – ואי לכך לגרום למראה עור צעיר יותר. הקרם אכן יוצר אפקט של מתיחה, אך ללא הגירוי שלרוב חשים בקרמים דומים

Vitalist 24 Soothing Serum של סופט טאץ'

סרום שמאוד נעים לעור ועזר להרגיע אדמומיות, אך גם פועל למניעת הזדקנות הודות לקומפלקס הכולל מרכיבים כמו תמצית  גרעיני תפוח, שמן חוחובה וויטמינים.

Redness Solutions Daily Relief Cream של קליניק

סדרת Redness Solution של קליניק מיועדת במיוחד לטיפול בעור אדמומי ורגיש. היא כוללת שלושה מוצרים: קרם ניקוי עדין (170 שקל), קרם לחות מרגיע (355 שקל) המפחית אדומומיות קיימת וגם מונע עתידית, וקרם הגנה ליום (170 שקל), שגם מעניק הגנה קלה ולא מספקת של 15 SPF וגם מנטרל אדמומיות לפני שימוש במייק אפ. שלושת המוצרים ידועים ואהובים על רבות הסובלות מעור רגיש ברמה קלה.

Moisture Relief Creme של אסתי לאודר

על פי מחקרים שנעשו בתחום, באסתי לאודר הבינו שלעור רגיש יש מחסום הגנה מוחלש, מה שהופך אותו יותר פגיע להשפעה השלילית של זיהום אוויר, שמש ורדיקלים חופשיים, ולכן גם מועד יותר לגילויים של זקנה והתקמטות.על מנת להילחם בכך, הוציאה החברה שני מוצרים שמחזקים את מחסום ההגנה של העור. הראשון הוא Calming Fluid, נוזל שגם מרגיע גירויים וגם משפר את המוצקות של העור ו-Moisture Relief Cr?me, קרם שעושה את כל אלו וגם מספק לחות נעימה ועדינה לעור

Sebo Right של ד"ר פישר

ג'ל מקציף לטיפול בעור רגיש, מגורה ואדמומי. בעזרת רכיבים כמו אצות ים, חומצה סליצילית ותמצית הממליס, הוא גם מנקה את העור ומותיר תחושת רעננות מרגיעה, וגם לא מייצר את אותה תחושת יובש שמגיע לעיתים אחרי רחצה עם סבון פנים