מסנני קרינה: 10 טיפים חשובים לקראת הקיץ

השמש הישראלית אמנם קורנת בעוצמה מעל ראשינו כל השנה, ולא רק בקיץ, וחשוב להקפיד למרוח קרם הגנה בכל יציאה לשמש, במיוחד אם אתן מעוניינות להימנע מקמטים וכתמי שמש בגיל בעתיד. אם עדיין לא הצטיידתן בתכשיר הגנה מהשמש, זה בדיוק הזמן לעשות זאת. שירלי קטרון, רוקחת בסופר-פארם, ורונית גילר, מנהלת מחלקת הקוסמטיקה בסופר-פארם דיזנגוף סנטר, מספקות עשרה טיפים מצוינים שיעזרו לכן לבחור את הקרם המתאים לכן ביותר, ולהשתמש בו באופן הכי יעיל שאפשר.
1. באיזה מספר לבחור? 
כל קרם הגנה מסומן במספר SPF (ובתרגום: Sun Protection Factor), שמשמעותו היא עד כמה המוצר מגן מקרני UVB העלולות לגרום לכוויות שמש. ה-SPF לא מצביע על עצמתו של מסנן הקרינה, אלא על משך הזמן בו אנחנו יכולים לשהות בשמש מבלי להיכוות. "משך הזמן הזה משתנה מאחד לשני, כשבעלי עור כהה הם לרוב מוגנים יותר מבעלי עור בהיר", אומרת קטרון. "אם בדרך כלל חולפות עשר דקות מתחילת החשיפה לשמש ועד שהעור שלי הופך לאדמומי, ואני משתמשת בקרם הגנה עם SPF 15, אז יחלפו כ-150 דקות עד שתיווצר כוויה", היא מסבירה. על המדפים אפשר לראות קרמים עם מקדם הגנה מאוד גבוה, אבל לדברי קטרון, מקדם הגנה של 30-15 יספיק למרבית האנשים. "אין טעם בשימוש במקדם הגנה גבוה במיוחד שכן אם נחשפים חשיפה ממושכת לשמש ממילא צריך לחדש את המריחה של קרם ההגנה".
2. שימו לב גם לקרני ה-UVA  
בנוסף לקרני ה-UVB  אשר גורמות לנזק מידי שמתבטא באדמומיות וכוויות על העור, החשיפה לשמש חושפת אותנו גם לקרינת ה-UVA, שנזקיה עשויים להופיע רק בעתיד ולהתבטא בקמטוטים, פיגמנטציה ועוד. לדברי קטרון, בבחירת קרם הגנה, "חשוב לבחור במוצר עם תקן UVA Balance, שמספק הגנה מאוזנת מפני הקרניים הקצרות והארוכות".
3. מתי למרוח ובאיזו תדירות? 
את קרם ההגנה יש למרוח עוד לפני החשיפה לשמש, "רצוי כחצי שעה לפני, מפני שלוקח זמן עד שהקרם נספג ומתחיל לעבוד", אומרת קטרון. בחשיפה ממושכת לשמש, ובעיקר כשנמצאים בים או בבריכה, יש לחדש את המריחה כל מספר שעות. חשוב לחדש את המריחה גם אחרי שנכנסים למים, ולשים לב לכך שגם כשמזיעים, למשל, היעילות של הקרם יורדת ומשך הזמן שבו הוא אמור להגן עלינו פוחת.
4. לא רק בים ובבריכה 
 את קרם ההגנה חשוב למרוח לא רק כשהולכים לים ולבריכה ולא רק לפני חשיפה ממושכת לשמש, אלא בכל יציאה מהבית, גם בחורף. "מומלץ להימרח בכל חשיפה לשמש, גם כשיורדים עם הילדים לגינה, בדרך למכולת ואפילו בנסיעה ברכב, שכן גם בזמן הנסיעה לרכב אנחנו חשופים לקרינה דרך חלונות הרכב", מציינת קטרון.
לא רק בים. תמונה: Shutterstock
5. כמה למרוח?
 "חשוב למרוח שכבה נדיבה ואחידה, שתכסה את כל החלקים החשופים, כולל האוזניים, העורף, כפות הרגליים ואזורים נוספים שאנו נוטים לשכוח", אומרת קטרון. היא מוסיפה שמסיבה זו, הקרמים יעילים לרוב יותר מספריי, שכן בקרם קל יותר למרוח שכבה נדיבה בהשוואה לספריי.
6. איך נתאים את קרם ההגנה לסוג העור? 
בבחירת קרם ההגנה כדאי לשים לב לא רק לגוון העור, אלא גם לסוג העור. "עור שומני, למשל, זקוק לקרם הגנה נטול שומן, כזה שרשום עליו Oil Free", אומרת גילר. קטרון מוסיפה שמי שסובלת מהתחושה השמנונית שמותיר קרם ההגנה, יכולה לבחור בקרם הגנה ייעודי לפנים, שהוא לרוב יותר נעים למריחה בהשוואה לקרם הגנה שמיועד לכל הגוף. קטרון מציינת שגם לבעלי עור רגיש כדאי לשים לב באיזה קרם הם משתמשים ובכל מקרה של ספק, להתייעץ עם הרוקח.
7. קרם לחות או קרם הגנה? 
על המדפים נמצאים היום הרבה קרמי לחות עם מסנני קרינה, שהפיתוי להשתמש בהם הוא גדול, בגלל התחושה הנעימה יותר על העור ובגלל שריחם לרוב נעים יותר. אבל השימוש בקרם לחות עם מסנן קרינה, מומלץ, לדברי גילר, "רק למי שעובדת במשרד", ומוסיפה ש"מי שנמצאת הרבה בחוץ, חייבת להשתמש בקרם הגנה". קטרון מוסיפה, ש"קרם לחות לרוב לא מעניק הגנה מספקת, משום שקרם לחות לא מורחים בשכבה נדיבה".
8. איך קרם ההגנה משתלב בשגרת הטיפוח של הבוקר? 
השאלה שמטרידה נשים רבות היא באיזה שלב של שגרת הטיפוח למרוח את קרם ההגנה. לדברי גילר, "את קרם ההגנה נמרח אחרון, משמע, מעל קרם הלחות ולפני האיפור. מי שלא יכולה להתמרח בהרבה שכבות בחום ובלחות, תוותר בבוקר על קרם הלחות ותמרח רק קרם הגנה, או שתסתפק בקרם לחות עם מסנן קרינה גבוה במידה והיא נמצאת במשרד כל היום".
9. ומה עם המייק אפ?
 "המייק אפ אכן מספק שכבת הגנה נוספת לעור", אומרת גילר, ומוסיפה ש"יש בהחלט מייק אפים טובים עם מסנני קרינה". עם זאת, לדברי גילר, "אלה טובים רק לנשים שעובדות במשרד, ומי שמרבה להסתובב בחוץ, חשוב שתמרח קרם הגנה ומעליו את המייק אפ".
10. לא רק קרם
לסיכום, חשוב לזכור שבנוסף לשימוש בקרם ההגנה, חשוב להגן על הגוף מקרינת השמש בדרכים נוספות – להימנע ככל האפשר מחשיפה לשמש בשעות 16:00-10:00, לצאת לשמש עם כובע רחב שוליים ומשקפי שמש וללבוש בגדים פחות חשופים שמספקים הגנה טובה יותר מקרינת השמש.