ליטל שוורץ: אני פמיניסטית כשנוח לי

ליטל שוורץ מצליחה למצוא כישלון כמעט בכל דבר שהיא עושה, גם בדברים הכי קטנים: "זה אישיו נורא בעייתי אצלי. לכל חוסר הצלחה קטנה אני קוראת כישלון. אם ההופעה לא מצליחה כמו שרציתי, נכשלתי. אם אני לא מצליחה להכין עוגת שוקולד לילדה ליום הולדת- זה כישלון. באמהות אני הרבה פעמים אומרת 'נכשלתי'.

לראיונות נוספים עם הנשים שמופיעות בלוח השנה האלטרנטיבי:

למתבונן מהצד לא ממש ברור על מה שוורץ מדברת. ליטל שוורץ היא בדיוק מה שאתם חושבים עליו כשאומרים לכם את המילה 'הצלחה'. היא פרצה לתודעה לפני קצת פחות מעשור, בפינה קומית בתכנית של יאיר לפיד. שנה אחר כך החלה להשתתף כסטנדאפיסטית בתוכנית "צחוק מעבודה"בהנחיית שלום אסייג לצד יעקב כהן, שחר חסון, קובי מימון, אורי חזקיה וארז שלם. לאורך שבע עונות התוכנית הפכה שוורץ לפרצוף מוכר בכל בית בישראל. בשנה שעברה היא החלה לשחק במחזה "פאניקה" בתיאטרון הבימה ולהנחות בתכנית מלחמת המינים לצידו של שלום אסייג. למרות כל אלו ברור לה מה ההישג הכי גדול שלה: הסדרה הקומית 'חברות'. שוורץ כתבה את 'חברות' ב-2013. בספטמבר2014  זכתה התוכנית בפרס "ורד הזהב"ונמכרה לערוץ TF1 הצרפתי ולרשת CBS. "הבאתי את חברות לכל אירופה. אני מאוד גאה בזה".

כישלון בדברים הקטנים. ליטל שוורץ ביום הצילומים ללוח השנה. צילום: עדי ברקן ורפאל מזרחי 

ובכל זאת- כישלון.

"אני מאוד פרפקציוניסטית. אני רואה 'כישלון' גם בדברים שאחרים יגידו 'אוקי, זה ממש לא כישלון'. לצערי, אני גם לוקחת את זה מאוד קשה".

כישלון או לא, הריאיון הזה מתקיים בעקבות בחירתה של רגב לאחת מתוך שורה של נשים פורצות דרך שיופיעו בלוח השנה האלטרנטיבי של און לייף בשיתוף עם הצלם עדי ברקןבמקום נערות השער השדופות והמפתות שהתרגלנו לראות בלוחות השנה, ומתוך האמונה שאין מודל יופי אחד ושנשים ראויות להיות בקדמת הבמה בגלל מה שיש להן להגיד ולא רק בגלל איך שהן נראות, בחרנו לצלם נשים מובילות בתחומן עם רקורד של עשייה.

את נמצאת כאן היום על תקן של אשה פורצת דרך. מה את חושבת על זה?

"תשמעי, זה נחמד. זה כבוד גדול להיות בין נשים פורצות דרך. אני לא יודעת למה בדיוק זכיתי בתואר הזה. מדעניות פורצות דרך אבל אני? קטונתי. מה שכן, אני מרגישה שאין הרבה נשים סטנדפיסטיות וקומיקאיות בארץ, ובזה אז אולי בתחום הזה אני ושכמותי נחשבות פורצות דרך. אני מקווה שזה ישתנה. אני מקווה שאני מצליחה לפלס דרך לנשים קומיקאיות שיבואו ויעשו כאן קצת סטנד אפ ולא יפחדו".

איך את מגדירה את עצמך בחמש מילים?

"חרוצה, שאפתנית, עקבית וקרציה".

חסרה לך אחת.

"אההה… וטובה. כן, אני בן אדם טוב בכללי".

הילדות סוחטות אותי בגלל שאני לא בבית

עם בן זוג קבוע כבר שנים רבות (איש הסאונד אייל ימין), עם שתי ילדות קטנות (יהלי בת 6 וחצי ועלמה בת שנתיים וחצי) וקריירה משגשגת, שוורץ מצליחה למצוא קצת שקט רק באמבטיה ובשירותים. "ברצינות, זה המקום היחיד בו אני יכולה לא לשמוע כלום, להיות בשקט טוטאלי עם עצמי".

איזו אמא את?

"אני אמא חרדתית, היסטרית וחונקת אבל גם מטורפת ומצחיקה. אני גם אמא וגם חברה. אני חושבת שאני אמא אחרת קצת. אני משתגעת אתם. אני לא נראית כזאת חרדתית אבל אני מאוד כזאת. אני מנסה לשחרר עכשיו, לאפשר להם קצת יותר".

אני אמא חרדתית. ליטל שוורץ ביום הצילומים ללוח השנה. צילום: עדי ברקן ורפאל מזרחי

מאיפה מגיעה כל החרדה הזו?

"אני מאשימה את אמא שלי בזה. ממנה קיבלתי את החרדתיות. אמא שלי היסטרית אבל היא שונה ממני. גם אסור לשכוח שהיא לא עבדה. אני יוצאת לעבודה כל יום. אמא שלי הייתה אתנו הרבה. לעומתה, אני לא נמצאת הרבה עם הילדים שלי, מה שיוצר אמא עם הרבה רגשות אשם. אני כל הזמן מפצה, קונה להם המון דברים. הן סוחטות אותי בגלל שאני לא בבית. כאילו, אני מחנכת רע מאוד בקטע הזה… אני צריכה עזרה ממכון אדלר… (צוחקת) בסך הכל, בתכל'ס, אני אמא טובה".

איזו ילדה את היית?

"הייתי ילדה מצחיקה וחסרת בטחון ביחד. מאוד ילדותית. היה לי נורא קשה להתבגר, עברו הרבה שנים עד שהסכמתי לקבל על עצמי על עול הבגרות. גם התפתחתי מאוחר. קיבלתי מחזור מאוחר, הציצים לא התפתחו לי, שנים הייתי שטוחה… הכל אצלי היה מאוחר ואיטי. וככה גם האופי. הייתי ילדה אחרת כזאת, שקטה".

אם היית יכולה לחזור אחורה לילדה הזאת, אז שהיית, ולומר לה איזה משפט אחד מהיום, מה הייתה אומרת לה?

"יום יבוא ותעלי על במה ותצחיקי אלף איש, את תעשי סטנד אפ מול אנשים, את עוד תמלאי את צוותא".

אף אישה לא שלמה עם עצמה באמת

וליטל שוורץ באמת ממלאת היום את צוותא. במופע הסטנדאפ ההמשותף שלה עם אורנה בנאי השתיים עוסקות, בין היתר, בניתוחים פלסטיים ובהתבגרות של הגוף.

יום יבוא ותצחיקי אלף איש. ליטל שוורץ ביום הצילומים ללוח השנה. צילום: עדי ברקן ורפאל מזרחי

את חושבת שיש דבר כזה אשה ששלמה עם עצמה באמת?

"לא, זה ניגוד מטורף. אישה מתוקף היותה אישה לא שלמה עם עצמה. אנחנו לעולם לא נהיה מרוצות מאיך שאנחנו נראות, מאיך שאנחנו מתאפרות, מאיך שאנחנו מתנהגות. אנחנו כאלה. אני חושבת שזה חזק מאיתנו. אני באמת לא מכירה אשה ששלמה עם עצמה במאת האחוזים. אני בת 40 עכשיו, אני אוהבת את עצמי יותר בגיל הזה, אני יותר שלמה עם עצמי ויותר מרוצה. אבל שלמה עם עצמי עד הסוף? מה פתאום. תמיד את לא מרוצה ממשהו. מי שתגיד לך אחרת סתם שקרנית".

ליטל שוורץ, את פמיניסטית?

אני מאוד אוהבת להתעסק בנשיות ואני נורא אוהבת נשים אבל אני גם אוהבת את הגבר שלי, שיתקן לי את הבית, שיעשה לי, שיביא לי, שיוריד לי… במופע שלי עם אורנה בנאי, אני תמיד צוחקת איתה… את יודעת, היא חיה עם בת זוג ואני עם בן זוג אז אני שואלת אותה "אורנה, מי תולה לך את המדפים בבית? מי עושה לך את הדברים האלה? כאילו, אין לך את זה". אז אני אישה שאוהבת שיש גבר שעושה את זה, את מבינה? אני פמיניסטית שנוח לי. אני מודה שיש רגעים שאני מאוד צריכה את הגבר שלידי, ויש רגעים שאני אומרת: "נשים יכולות לבד!". בגדול, אני חושבת שנשים הרבה יותר חזקות, לא יעזור כלום. יחד עם זאת אני אוהבת את הגבר שלי לידי ואני מודה, לפעמים אני האשה הקטנה. יש לי רגעים קטנים כאלה, כן".

אחד המאבקים הכי גדולים של הפמיניזם הוא כנגד אלימות מינית. לאחרונה נשים רבות יוצאות בפוסט פומבי בפייסבוק וחושפות הטרדה או תקיפה מינית שחוו. מה את חושבת על זה?

"אם זה עוזר להן ועושה לך טוב לפרוק, בסדר. כל אחת חווה את זה. הטרדה יכולה להיות גם מילולית. אני גם במקצוע כזה שברוך השם… לא חסר אבל אני גם יודעת להגיב בהתאם. בואי נגיד ככה, אני יודעת להעמיד את הבן אדם במקום ותאמיני לי, הוא לא יחזור על זה שוב. אני לא צריכה פוסט בפייסבוק. הוא לא יגיע לשם בכלל. זה ייגמר באותו הרגע".

צילום: עדי ברקן ורפאל מזרחי 

איפור: שירן שפלר

שיער: אריק בניסטי

סטיילינג: מיכה טרנובסקי

הלבשה: הוניגמן, בוטיק דה מרקט

תכשיטים: מילר

נעליים: NINE WEST

 כל התמונות בפרויקט ללא פוטושופ או הצרת היקפים בהתאם לחוק הפוטושופ הישראלי
אור סופרלוח השנה האלטרנטיביליטל שוורץ