החברות הישראליות שמעודדות הורות שוויונית

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש עורר מהומה בפיד, לאחר שערער על אמינותם של הורים כשהם מצהירים על מחלה של הילד במקום העבודה. "עם כל הכבוד לטופסי הדיווח שההורים מעבירים על כך שבן הזוג לא נעדר במקביל, צריך לוודא שהם לא עושים חפלה עם הילד", אמר בדיון של ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, שבו אושרה לקריאה ראשונה הצעת חוק לשינוי בחישוב דמי מחלת ילד להורים הנעדרים ממקום עבודתם.

ובכן, עם כל הכבוד לברוש,  מציאות החיים מוכיחה לא פעם אחרת. ילדים שהולכים למסגרות חינוכיות מדביקים ונדבקים לא מעט, והוריהם נאלצים למצוא פתרונות לבלת"ם הלא צפוי שתקף אותם, ולא תמיד הם זוכים לתמיכה ולהבנה ממעסיקיהם בכל הקשור להורות. הנפגעות העיקריות הן כמובן האימהות.

סקר שערכה מחלקת המחקר של AllJobs מצא כי 42% מההורים מגיעים בין 17:00 ל-19:00 הביתה. רוב המשיבים ענו כי המעסיק שלהם מתחשב בסטטוס המשפחתי שלהם במידה בינונית ומטה; 76% ענו כי בכל הקשור לשילוב חיי משפחה עם עבודה, ישראל הולכת לאחור; 58% מהנשים חשות שהקריירה שלהן נפגעת עקב התרחבות המשפחה, לעומת 31% מהגברים; האחריות העיקרית על הילדים היא של 60% מהנשים, רק אצל 29% מהנשאלים זה מתחלק שווה בשווה.

עם זאת, קיימים כמה מעסיקים, שבניגוד לנשיא התאחדות התעשיינים מבינים שתמיכה בהורה  תוביל רק לקבלת עובד טוב ומסור יותר ותגרום לעסק לשגשג. דירוג מעלה האחרון, שסקר 98 חברות שונות, מצא כי 76% מהחברות מאפשרות שעות עבודה גמישות; 61% מהחברות מאפשרות הסדר של עבודה מהבית; 70% מאפשרות חזרה מדורגת מחופשת הלידה; 51% מאפשרות מימון של קייטנות לילדים בחופש הגדול; 83% מאפשרות חופשה במועדי בתי ספר וגנים; 30% מאפשרות עבודה לפי בנק שעות שבועי, חודשי או שנתי.

חיפשנו ומצאנו שלוש דוגמאות בולטות למקומות עבודה תומכי הורות, שיכולים לשמש דוגמה ולהראות למעסיקים דוגמת ברוש שאם הם סומכים על העובדים ונותנים להם את הגמישות להיות הורים טובים, הם נותנים בחזרה ומרימים את התפוקה ואת העסק.

יוניליוור ישראל

"הצורך לשלב בין קריירה להורות הוא שלב טבעי בחיים. חלק גדול מהעובדים בשוק העבודה בכלל ומהעובדים שלנו בפרט, חווים ונדרשים להתמודד אתו. אנחנו מבינים זאת היטב ולצד שורת הטבות להורים ולילדיהם, אנחנו מאפשרים גמישות אמיתית בשעות ובסביבת העבודה, לרבות עבודה מרחוק ומהבית", אומרת דניאל שני, סמנכ"לית משאבי אנוש ביוניליוור ישראל, חלק מקבוצה בינלאומית שמייצרת ומפיצה מותגים מתחום המזון, המשקאות והטיפוח.

"44% מההנהלה הבכירה של יוניליוור ישראל, כולל מנכ"לית החברה – הן נשים ואימהות, לצד עובדים ומנהלים רבים אחרים בחברה שהם הורים, בהם גם חד הוריים. מכאן, שההבנה וההיכרות עם צורכי הורים לילדים, היא חלק מליבת החברה שלנו והיא מאפשרת את אותה גמישות שכוללת עבודה מרחוק ומהבית, באמצעות שימוש יום-יומי בטכנולוגיה דיגיטלית, דוגמת סקייפ לעסקים, גמישות בשעות העבודה בתפקידים רבים, עידוד לגישה השואפת לכבד את שעות הפנאי וכדומה", מסבירה שני.

לצד אלה, ניתנת גם שורת הטבות שונות המיועדת להורים (בכפוף להסכמי ועדי העובדים הקיימים בחברה), כמו סבסוד קייטנות או מענק קיץ וקייטנות, סבסוד כרטיסים להופעות בחגים ומתנה לעולים לכיתה א' ולמתגייסים. בנוסף, לעובדים ישנה גישה לפורטל הורים בינלאומי שפותח ביוניליוור הבינלאומית, שמציע כלים והדרכות להורים, עצות לאיזון בין בית-עבודה-פנאי ועצות למנהלים של הורים שהוכנו כדי לסייע לאותם מנהלים להתמודד עם סיטואציות שגרתיות או יוצאות דופן בהורות.

כצט

דוגמה נוספת היא חברת התרופות כצט. הדר דגני, מנהלת מוצר בחברה ואמא לשני ילדים קטנים, הגיעה לחברה מעולם הפרסום. "זה עולם שמתאפיין בשעות לא נורמליות, כך שבהתחלה הרגשתי שהגעתי לקייטנה, אבל מהר מאוד הבנתי שזה מוציא ממני הרבה יותר. כשנותנים לך – את רוצה לתת יותר. מבחינת שעות וימים, אני יכולה להישאר בבית כשאני צריכה ולעבוד משם. מעבר לטלפונים ניידים, קיבלנו גם טאבלטים, כך שאני יכולה להיות מחוברת מכל מקום. אני אחראית ללו"ז שלי. אני מרגישה שסומכים עלי, וברגע שאני מקבלת אחריות, אני רוצה להוכיח את עצמי. פעמיים-שלוש בשבוע אני יוצאת ב-15:00 ולא מצפים ממני לענות למיילים. אני עובדת אפילו יותר טוב כשאני נמצאת עד 15:00. כאן אני מרגישה שאני עובדת טוב יותר וגם אמא טובה יותר".

בנוסף לגמישות בשעות, מספרת דגני כי פגישות וישיבות נקבעות לרוב בבוקר. "תמיד נעשית בדיקה אם השעות נוחות לכל הנוגעים בדבר לפני שקובעים, שלא ייווצר מצב שהורה שאוסף את ילדיו יפספס. באוגוסט אנחנו יוצאים לחופשה מרוכזת של כל החברה, מתוך הבנה שלרובנו אין יכולת להיות פה ללא סידור לילדים. זה נורא נעים כשזה מגיע מתוך המערכת. בימי אוגוסט שבהם אנחנו עובדים לפעמים הילדים מגיעים, ויש חדר ייעודי שהם יכולים לשבת בו. הילדים הגדולים יותר יכולים להגיע לעבוד בתקופת החופש הגדול ומוצאים להם סידור עבודה בחברה, או במתנ"סים שבהם כצט מתנדבת".

לדברי דגני, האווירה המשפחתית בחברה מביאה לכך שכל העובדים מכירים היטב זה את זה וכולם מגבים זה את זה. "אנחנו מתעדכנים זה בעבודתו של זה, כך שאני יודעת שאם אני עם ילד חולה בבית, אני יכולה לבקש עזרה מקולגות כי הם מתמצאים בחומר. יש הבנה מלאה של תחום ההורות. יש פה יחס שווה של נשים וגברים, והאבות פה גם נושאים בנטל. אם צריך, גם הם לוקחים חופש".

HOLA

חברת האינטרנט HOLA מנתניה, המפתחת מגוון פתרונות גלישה למשתמשים ועסקים , מעניקה אף היא תנאים אטרקטיביים. לדברי לימור קדרון, סמנכ"לית משאבי אנוש, "אנחנו מאמינים שהתפוקה של אדם והיכולת להביא תועלת לא נמדדת בשעות, אלא ביכולת לעשות עבודה בצורה מהירה ויעילה. עבדתי בעבר בסטארט-אפים נוספים שבהם היה לחץ מטורף של שעת וזה לאו דווקא יעיל. עבדנו 24 שעות ביממה וזה לא בהכרח תרם. הסוד הוא לעבוד עם אנשים איכותיים, שיודעים לנצל את שעות העבודה כמו שצריך. אנחנו רוצים שאנשים יהיה זמן לעצמם, גם אם אין להם ילדים, ובוודאי שאנחנו רוצים שלהורים יהיה זמן משפחה.

אני לוקחת את הילדה שלי מבית הספר כמעט בכל יום ויש אימהות ואבות בצוות שלי שיוצאים פעם-פעמיים בשבוע לקחת ילדים. העובדים מקבלים ימי מחלה לילדים ועובדים מהבית, ובאוגוסט יש לנו קייטנה לילדים. זו השנה הראשונה שבה אנחנו עושים קייטנה כי יש מספיק היענות והחברה גדלה".

בנוסף, עורכת החברה אירועים לילדים, כמו ימי סרט, או הצגות. "אנחנו מחלקים כרטיסים למופעים, נותנים מתנות בימי הולדת ומאוד מפנקים את ילדי העובדים".

קדרון מדגישה את החשיבות שבאיזון בין עבודה לחיים. "הסברה שחייבים לעבוד שעות רבות בעולם ההיי-טק היא מיושנת ולא מתאימה. איזון נכון בין עבודה לחיים הפרטיים פחות שוחק. העובד יעיל ונותן יותר, גם אם הוא הורה. אנחנו לא מבדילים בין אימהות לאבות בחברה. מבחינתנו, האבא נותן כמו האמא. אני חולקת בנטל עם בעלי שווה בשווה ויש פה נשים רבות כאלה. בסופו של דבר אנו עובדים בשביל הילדים, אז אנחנו רוצים לבלות עמם זמן איכות".

בסופו של דבר, מקום עבודה תומך הורות ממש לא חייב להשקיע הון עתק בקייטנות, במתנות ובימי כיף. בסך הכל נדרשים גמישות, התחשבות ומעט סיוע. לשם כך אספו ב-AllJobsכמה עקרונות למעסיק, שיאפשרו להורים לממש את שני התפקידים שלהם באופן הטוב ביותר, בהם אפשרות לעבודה מהבית בחלק מהחודש; אפשרות ליציאה מוקדמת במהלך שבוע העבודה; מסגרות מסובסדות לילדים במהלך החופשים הארוכים; הקפדה על מקסימום שעות עבודה ביום; איסור קביעת פגישות בארגון אחרי 15:00; חזרה הדרגתית מחופשת לידה; תשלום עבור עלות מטפל/ת או עלות מסגרת טיפולית; הקמת מסגרת טיפולית בצמוד למקום העבודה; אפשרות לחופשת לידה לאבות; תוכניות הדרכה למנהלים שיבינו את חשיבות הנושא לשימור עובדות/ים ויידעו איך חשוב לפעול.

ואם לחזור לדברים של ברוש, אולי אם מקומות עבודה יאמצו לעצמם ולו חלק מהעקרונות האלה, יתפוגג מעטה החשדנות בין מעסיקים לעובדיהם ואיש לא יעלה על דעתו שעובד מממש ימי מחלה ובעצם נמצא בחפלה עם משפחתו.

תגובת המשרד לשוויון חברתי: המשרד לשוויון חברתי מעודד וקורא למקומות העבודה ליצור סביבת עבודה תומכת הורות, לנשים וגברים כאחד, מתוך ראייה שהורות ועבודה המשולבים יחד מביאים לפריון עבודה גבוה והעובד תורם ונתרם.