מבלוגרית ליזמית: הסיפור מאחורי ההצלחה של הבלוג "כלות אורבניות"

"בסופו של דבר, קיבלו אותי ללימודים"

מאז שהיתה נערה והחלה ללמוד במגמת גרפיקה בבית הספר התיכון בטבעון, טל מאור-זינגרמן חלמה ללמוד עיצוב גרפי בבצלאל. במקום לצאת לקורס קצינים, היא החליטה להשתחרר ולהתחיל ללמוד. אחרי שנים של חלומות, שבהן הדרך נראתה ברורה, היא הגישה מועמדות ונדחתה. "זה היה משבר", היא מספרת, "התקבלתי למכון הטכנולוגי חולון, אבל אני דיסקלקולית (לקוית למידה במתמטיקה) והקבלה ללימודים שם הייתה כרוכה במבחן פסיכוטכני, שסירבתי לעשות. בבצלאל לא עשו מבחן פסיכוטכני וידעתי שבחיים לא אוכל לעשות מבחן כזה בגלל ליקוי הלמידה החריף יחסית שיש לי. נלחמתי במכון הטכנולוגי בחולון ובסופו של דבר הם קיבלו אותי ללימודים. זו הייתה תחושה של גאווה מאוד גדולה, של הנה, אני פה".

עשור אחר-כך, מאור-זינגרמן מכרה את הבלוג שלה 'כלות אורבניות' במהלך מפתיע ופורץ דרך ביחס לבלוגוספירה הישראלית. יש לה נשמה של יזמית, והמכירה מבחינתה היא הצעד הראשון בדרך להגשים את החלומות שלה, יחד עם בן-זוגה והשותף שלה לעסקים, שי.

"ההתמודדות עם ביקורת גרמה לי להיות יזמית"

"לימודי עיצוב הם מאוד תובעניים", היא אומרת. "תהליך הלמידה הוא בביקורת של עבודות. זה משהו שהיה לי מאוד קשה איתו. בדיעבד, ההתמודדות הזאת מול ביקורת גרמה לי להיות מאוד יזמית ומאוד עצמאית כי הרגשתי שאני פשוט רוצה לעשות את הדברים בדרך שלי. זה נתן לי מן מנוע פנימי מאוד חזק להתקדם, להצליח ולהגיע הכי רחוק שאני יכולה. יזמים לוקחים קשיים ומתעלים אותם לרעיונות חדשים, למחשבות חדשות". למרות הקושי, אקורד הסיום של הלימודים היה מוצלח מאוד עבורה, כשפרויקט הגמר שהגישה נבחר להציג בתערוכה של איגוד המעצבים. היא סיימה את הלימודים עם הביטחון שהיא מעצבת טובה, שיש לה מה לתת ושהיא צריכה למצוא דרך להציע את מרכולתה לקהל הרחב.

"ההתמודדות מול הביקורת גרמה לי להיות מאוד עצמאית" מאור-זינגרמן (צילום: אסף רביבו)

"כשתכננתי את החתונה שלי, לא מצאתי ברשת כלום"

"כשסיימתי ללמוד הבנתי שאני לא יכולה להיות שכירה, אז החלטתי לפתוח סטודיו ולקפוץ למים", מספרת מאור זינגרמן. "היה לי גיבוי מלא מהסביבה שלי. הם תמיד נתנו לי תחושה שהכל אפשרי בשבילי. הבנתי שהרבה יותר קל לקפוץ למים כשתומכים בך". כדי לשווק את הסטודיו, היא החליטה לפתוח בלוג. עוד לפני שהתוכן הוכתר למלך, מאור-זינגרמן הבינה שעליה ליצור משהו בעל ערך כדי להציג את עצמה לעולם. "כשהתחלתי לתכנן את החתונה שלי בשנת 2009 לא מצאתי ברשת את מה שחיפשתי. הסתכלתי על החתונה כפרויקט כמו כל פרויקט שיש לי. ניסיתי לעשות תהליך עיצוב לחתונה, ופשוט אף אחד לא הבין אותי. הרגשתי שכשאני קוראת בלוגים בחו"ל מתייחסים אליי, ככלה, בצורה מאוד מכובדת. אז החלטתי שאני רוצה גם כזה בארץ ושבעצם מצאתי נושא לבלוג שלי".

היא גייסה שותפה שתהיה אחראית על הכתיבה והן נרתמו למלאכת ההכנה: כל אחת השקיעה 800 שקל לטובת תשלום למתכנת האתר, הן חשבו על רעיונות והכינו פוסטים. כשהרגישו שיש להן מספיק חומרים, 'כלות אורבניות' נולד. "אני זוכרת שישבתי מול המחשב ופרסמנו את עמוד הפייסבוק של כלות אורבניות וזה רגע מאוד מרגש, כי זה מתחיל מאפס, ואז לייק אחד והלייק של השותפה שלי והלייק של בעלה והלייק של בעלי והלייק של אימא שלי. אז התחלנו להפיץ את זה, והכל היה מאוד ראשוני, מאוד תמים".

"ניסיתי לעשות תהליך עיצוב לחתונה, ופשוט אף אחד לא הבין אותי" טל מאור-זינגרמן, 2010  צילום: שחר רובין)

בשלב מסוים, מפרויקט צדדי זה הפך להיות כל היום שלה. "הייתי צריכה לקבל החלטה – או שאני הופכת את זה לעסק העיקרי או שלא. בסיוע ובתמיכה מאוד גדולה של בעלי, שאין לו קשר לתחום הכלות אבל יש לו ראש מאוד עסקי, התחלנו לנסות להבין איך בעצם הופכים את זה לעסק".

"כל הריבים שלנו כזוג קשורים לעסק"

בן הזוג שלה לא רק תומך ומלווה, אלא ממש שותף, ולדעתה, זה עושה להם רק טוב. "כל הריבים שלנו כזוג קשורים לעסק", היא אומרת. "יש לנו – טפו טפו – זוגיות מאוד יפה. אנחנו מאוד עוזרים אחד לשני להגשים את החלומות. זה נורא כיף שהשותף שלי הוא גם השותף לחשבון הבנק והוא גם האבא של הילדים שלי. כל הסיטואציה הזאת שאנחנו עובדים ביחד, חיים ביחד והורים ביחד, מייצרת איזושהי חלוקת עבודה שהיא מאוד שוויונית בעיני".

"אנחנו עוזרים אחד לשני להגשים את החלומות" (צילום: אסף רביבו)

נשים בעולם העסקים לעתים קרובות מתארות מצבים של קבלת יחס שונה מגברים, אבל מאור-זינגרמן זכתה לחוויה שונה לחלוטין. "אף פעם לא הרגשתי שאני בת, שזאת ההגדרה שלי, גם בצבא. התמזל מזלי".

מזל ובעיקר עבודה קשה הובילו למכירה של 'כלות אורבניות' ביולי השנה. "שיחת הטלפון של המכירה הגיעה בנקודת זמן שהייתי מאוד בשלה למהלך הזה", היא מספרת. "הרוכש הוא מישהו שעובד איתי הרבה זמן, הוא מכיר אותי ממש טוב, הוא יודע מה חשוב לי. ההצעה שקיבלתי ממנו שיקפה היכרות מאוד עמוקה איתי. הוא ידע מה אני צריכה ורוצה בשלב הזה בחיים שלי. זה נתן לי את האפשרות להתעסק רק בדובדבן שבקצפת בשבילי".

"שיחת הטלפון של המכירה הגיעה בנקודה מאוד בשלה מבחינתי" (צילום: אסף רביבו)

"כלות אורבניות זה רק ההתחלה"

זה נשמע כמו חלום שמתגשם: לפתוח בלוג, להשקיע בו את כל כולך, ליצור סביבו קהילה, לשנות באמצעותו את עצם ההתייחסות לחתונות בישראל – ולמצוא מי שחושב שהמאמץ ראוי מספיק כדי לרכוש אותו. מאור-זינגרמן מספרת בהתרגשות שהיא הדפיסה את ההסכם, והוא שכב ליד המחשב כמה ימים עד שהתבצעה החתימה. "כל הזמן הייתי מסתכלת עליו בזווית של העין ובעיקר הרגשתי גאווה כי זה לא מובן מאליו שאני יושבת בבית מול המחשב שלי כבר כל כך הרבה שנים ויוצרת משהו שהיה כלום ועכשיו זה מה שזה ומישהו בא ומעוניין בדבר הזה, בזכות מה שזה, בזכות מי שאני. זו תחושת גאווה".

ובכל זאת, עבור מאור-זינגרמן, כלות אורבניות זה פסיק – זו התחלה. זה לא עסק שהוקם במטרה למכור אותו. "מה שקרה זה שאני ובעלי בשלב יחסית מוקדם פתחנו את החברה שלנו ו'כלות אורבניות' פעל מתוך החברה הזו. הגדרנו לעצמנו שהחברה עוסקת בשיווק אונליין בכלל ושיווק באמצעות תוכן בפרט, כי הרגשתי שהעיסוק שלי בכלות אורבניות נותן לי המון כלים. הבנתי שעיצוב פה זה כלי לגרום לאנשים לעשות פעולה שאני רוצה שיבצעו".

בנוסף ל"כלות אורבניות" שאותו היא עדיין עורכת, יש לה ולבן-זוגה גם את האתרים 9instyle ("שם אני יותר מתחברת ברמת התוכן. זה עולם תוכן של היריון, לידה, אימהות", היא אומרת) וקלאפטיש מגזין.

הבנתי את הכח שבעיצוב (צילום: אסף רביבו)

למרות החלומות הגדולים, טל מתארת את עצמה כבן אדם מאוד צנוע. "יש לי שאיפות גדולות ואני מכוונת למקום מאוד גבוה אבל הדברים שמזינים אותי בתור טל הם מאוד פשוטים. בסופו של דבר אני קמה בבוקר, הולכת למייל שלי, מתחילה את היום וכיף לי. כל כישלון הוא הזדמנות טובה ללמוד ולאסוף את עצמי ולצמוח ממנו וללמוד להבא. אין לי בעיה לקחת סיכונים ולדעת שיש גם דברים שיכולים לא לעבוד. פשוט צריך להתקדם ולזוז כל הזמן. לא לפחד לטעות אבל אם טועים ללמוד מהטעויות ולצמוח מהן. להיות יזם זה דרך חיים לא פשוטה. צריך הרבה תמיכה והרבה כוחות אבל זה מאוד מספק".