אמהות בעולם ההייטק

האפליה מתחילה כבר בשלב הראיון

האפליה מתחילה כבר במהלך ראיון העבודה במסגרתו מקשים המעסיקים על הנשים ומתעכבים על גילן ומצבן המשפחתי, דבר שגורם לרבות עוגמת נפש. לא פעם מראיינים ומראיינות שואלים נשים האם הן מתכננות להביא ילדים, ועל אף שהשאלה כלעצמה אינה בלתי חוקית – אפליה בקבלה לעבודה על בסיס התשובה לשאלה היא בלתי חוקית.

ההתעכבות על הנושא נובעת מכך שמעסיקים רבים סבורים שלאמהות תהיה תפוקה נמוכה יותר מאחר שהן עובדות פחות שעות (משרת אם) או בשעות שונות מאשר שאר העובדים (מגיעות מוקדם ויוצאות מוקדם – כדי לאסוף את הילדים מהמסגרות); ולוקחות ימי מחלת ילד כאשר הילדים חולים. בנוסף, מעסיקים רבים לא מעוניינים לקחת על עצמם תשלום שכר לעובדת במהלך חופשת הלידה, חיפוש מחליפ/ה לתקופה זו, והבטחת המשרה ליולדת כאשר תחזור לעבוד.

חשוב לדעת כי לאמהות בשוק העבודה מגיעים תנאים סוציאליים שנקבעו במסגרת דיני עבודה שמגנים על העובדות בתקופת ההיריון ולאחריה, הכוללים בין היתר: הגבלת פיטורי עובדות בהריון, היעדרות שמזכה גמלת שמירת הריון, היעדרות מותרת עבור בדיקות רפואיות, מענק לידה ודמי לידה, חופשת לידה והארכת חופשת לידה (ללא תשלום).

כמו כן, אסור למעסיק להעביד אשה בהריון מעבר לשעות המשרה – כלומר חל איסור העסקת עובדת בשעות נוספות או בשעות הלילה מתחילת החודש החמישי של ההיריון. אם העובדת מעוניינת לעבוד שעות נוספות היא תוכל לאשר זאת בהצגת אישור רפואי.

בחינת המצב מציגה תמונה עגומה ומראה כי רק כ- 35% מהעובדים בהייטק הן נשים, בין היתר בגלל הקשיים המוצגים לעיל; אך הפערים אינם מסתכמים בזאת.

פערי שכר והיכולת לחסוך לפנסיה

האפליה בין עובדי ההייטק ובין עובדות ההייטק באה לידי ביטוי בצורה חד משמעית כאשר בוחנים את השכר הממוצע. בדיקת טבלאות שכר של עובדי הייטק מראות כי קיים פער של עד 45% בין משכורות הנשים והגברים. לדברי נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה, לנשים פחות משתלם לעבוד בהייטק שכן התעשייה מפלה את הנשים אף יותר מתעשיות אחרות.

לצד האפליה במשכורות קיים פער נוסף מבחינת היכולת לחיסכון לפנסיה. לפי הנתונים נראה שלמרות שהמשכורות שמרוויחים עובדי ההיי טק והיכולות לחסוך לפנסיה גבוהות יותר בהשוואה לשאר תחומי התעסוקה, בעיקר גברים נהנים מכך; נשים נשארות עם משכורות והפרשות לפנסיה נמוכות יותר, שדומות לאלה המתקבלות בשאר התחומים.

יש להמשיך ולקוות שמאבק הנשים בנושא זה (ובנושאים אחרים) ישא פרי, ושהמעסיקים יבינו שנשים הן כוח משמעותי יותר בעולם ההייטק ויכולות להיות עובדות לא פחות טובות ובמקרים רבים טובות אף יותר מעמיתיהן הגברים.

שוק העבודהשכר וקריירה