מה זה השטויות האלה? – הכותבים מאחורי עדי אשכנזי

מאחורי התכנית המצליחה של עדי אשכנזי שחזרה למסך בשבוע שעבר לעונה שישית עומדים (חוץ ממנה, כמובן) שני כותבים גברים: אמיר בן סירה וליאור כפיר רפאל. יחד עם מורן (אשתו של אמיר), לילך (אשתו של ליאור), איתן (בעלה של עדי) וערימת הילדים מכל עבר יצרו שלושת הזוגות מעין משפחה אלטרנטיבית אינטימית ומורחבת. איך הם מחזיקים מעמד? ובכן, תלוי את מי שואלים.

ברור שיש פרצופים מדי פעם, בעיקר כשבני הזוג מזהים את עצמם באיזו בדיחה", מודה כפיר רפאל, "לא הכל דבש, אבל בתכל'ס אנחנו משפחה. כל פגישת עבודה לצורכי כתיבת חומרים מתחילה בארוחת בוקר מפנקת שאני מכין בבית של עדי. זה אף פעם לא במשרד. אני מת על בישול. זו הקריירה הבאה שלי. אני מבשל ממה שיש ומה שגורם לכמה שפחות כלים- הנה המנטרה שלי בחיים", אומר ליאור וצוחק.

מימין לשמאל: אמיר בן סירה, עדי אשכנזי וליאור כפיר רפאל

ההיסטוריה של המשפחה הזו התחילה כשליאור ואמיר הכירו בחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת ת"א. הם כתבו ליצפאן ואז לתכנית של יאיר לפיד וכשהגיע האודישן של אשכנזי הם חיבקו אותו חיבוק שנמשך עד היום.

"אחרי שעשינו 2 עונות אצל יאיר לפיד עם עדי, התחשק לנו לעשות משהו משלנו, וככה נולדה "מה זה השטויות האלה?", מספר ליאור.

 יש כ"כ הרבה חיבורים טלוויזיוניים, איך ידעתם שעם עדי זה זה? מה יש בה שאין באינספור סטאנדפיסטים אחרים?

אמיר: "אני חושב שזו דווקא העובדה שלא ידענו. הטבעיות בה זה זרם. אני פשוט מרגיש אני. היא מבינה איך הראש של שנינו עובד היא מיד קולטת למה התכוונו. באישיות שלה יש הרבה דברים שמחוברים לגבריות שלנו כי היא גדלה עם שני אחים. גם אנחנו מעין שני אחים, ואיפשהו גם בנו יש צדדים נשיים. כל סטנד-אפ שלנו מדבר בד"כ על הדיסוננס שבין מוח של אישה למוח של גבר".

ליאור (צוחק): "אני מעריץ אותה, על כל הנדיבות והנתינה שלה, והיא גם אמא למופת. אני פחות אוהב את זה שהיא מאחרת".

הזכות להטיל וטו

כברת דרך ארוכה עברו השלושה במהלך יצירת שש עונות התכנית. כיום כולם נשואים עם ילדים. ליאור היה הראשון שפרץ את מעגל הרווקות והקים משפחה. במשך תקופה ארוכה הסטטוס הזוגי היה שונה מאחד לאחד- מנשוי פלוס ילדים ועד רווק הולל. כתוצאה מהרבגוניות הזו, כל אחד הביא איתו חומרים שונים בתכלית, והסטנדאפ פרח.

"היום אנחנו מנסים להתעסק יותר ברבדים הרגשיים, ולא בדברים הטכניים". אומר אמיר, "אם בעונות הראשונות היינו עושים פרקים שלמים על נהיגה או כלבים, היום יש סיכוי קלוש שזה יקרה. הפרקים הם רובם ככולם על יחסים".

מימין לשמאל: ליאור כפיר רפאל, עדי אשכנזי ואמיר בן סירה

איך אתם מצליחים לפצח את החשיבה הנשית כשעדי היא במיעוט פה מבחינה מגדרית?

אמיר: "אנחנו מספיק פתוחים גם עם עדי וגם עם נשים אחרות ויכולים לשער מה עובר לנשים בראש. בתכנית הראשונה דיברנו וצחקנו על הטוורקינג והטיזינג, שנשים נשואות צריכות לעשות כדי לשמר מתח מיני עם הבן זוג. הדיבור על זה בא גם מתוך הרצונות שלנו הגברים".

מסתבר שבפועל בחירת הבדיחות היא כמובן החלטה משותפת של השלושה אולם לאשכנזי שמורה זכות הווטו.

היא זו שאומרת את המילה האחרונה?

אמיר: "זה די הגיוני כי היא זו שעל המסך. אם היא לא מרגישה נוח עם בדיחה מסוימת זה ייראה על המסך. על אותו משקל- אם יש לה משהו שהיא מאמינה בו ואנחנו לא, היא זו שמחליטה. ישנן גם  הרבה בדיחות שנוצרו בלעדינו, אלתורים במהלך הופעה שקרו במקרה ונכנסו לפנתאון. את כושר האלתור הזה של עדי רואים במיוחד בעונה הנוכחית. היא מצחיקה תוך כדי שהיא מראיינת".

כשבדיחות מסוימות לא עובדות, עדי באה בטענות אליכם?

אמיר: "מה פתאום? אנחנו כולנו שותפים לכתיבה. יכול להיות שאם מישהו לא עשה את העבודה כמו שצריך אחרים יבואו אליו בטענות, נגיד אם ביימתי את הפרק בצורה לא רלוונטית. הרי גם אני וגם ליאור מביימים ומכינים את הפרקים לשידור, ולפעמים יש טעויות בבניית הפרק, בעריכה נכונה. מצד שני יכול להיות מצב שעדי עולה לצילומים שאחריהם נעיר לה בכנות שפה ופה לא ביצעת את זה כמו שאת יודעת. נו הארד פילינגז.

מימין לשמאל: אמיר בן סירה, עדי אשכנזי וליאור כפיר רפאל

הייתה אולי פעם אחת שצילמנו סטנד אפ לאחת העונות הראשונות וזה לא עבד. נכנסתי עם פרצוף של 'חרב עלי עולמי' לא יכולתי להסתכל לה בעיניים. דווקא היא זו שפייסה אותי והקלה ראש. זה ממש מעציב אותנו שמשהו לא הולך. מין דיכאון שקשה להסתיר אותו. אנחנו לא בעסקי המחמאות בחינם".

"כשבדיחה לא עובדת זה דיכאון"

כאמור, זו העונה השישית של 'מה זה השטויות האלה?' אבל לאף אחד מהכותבים אין תחושת מיצוי. "ממש לא מיצינו", אומר אמיר, "אני מרגיש שבעונה הנוכחית לגמרי השתדרגנו".

זה אחרי שחטפתם ביקורות קטלניות בעונה הקודמת? מה היה חסר בה, בדיעבד?

אמיר: "אני לא שותף לקונצנזוס הביקורות. פשוט מה שקרה זה שעברו 5 שנים בין עונה 4 לעונה 5 ולא התחדשנו, מי שחיכה להתחדשות- לא קיבל אותה כי בחרנו להמשיך את מה שהתחלנו".

אבל מהעוקץ יצא דבש ואחד הפרקים בעונה החמישית שזכתה כאמור בכותרות נוסח: 'עדי אשכנזי כבר לא מצחיקה'  היה הבסיס ליצירת הפורמט של העונה הנוכחית, שהיא רובה ככולה מתרכזת בדיבור כן ועוקצני על זוגיות. את המהלך הזה הובילה עדי שהחליטה שבא לה הפעם לשבת ולדבר עם אנשים אחד על אחד, או על שניים במקרה הזה. את המהלך המבורך (עפ"י נתוני הרייטינג הנאים שגרפה התכנית הראשונה) ליאור ואמיר לא אהבו, בלשון המעטה אולם אשכנזי התעקשה. לקח לכולם זמן לעכל את התוצאה.

מימין לשמאל: ליאור כפיר רפאל, עדי אשכנזי ואמיר בן סירה

אתם בפריים טיים. מה זה מצריך?

אמיר: "מצריך הבנה פנימית לגבי מה עובר ולא עובר ב-21:00 בערב ואנחנו מוכיחים שאפשר להצחיק גם בפריים טיים. זה אינסטינקט אבל לפעמים יש טעויות. למשל בפרק הראשון של העונה היו בדיעבד יותר מדי  גסויות. בנסיעה חזרה הביתה אמרנו לעצמנו שהגזמנו אבל להפתעתנו זה התקבל בסדר".

איך לא נשארים במקום ושומרים על עניין וצבעוניות?

אמיר: "אני חושב שאם אתה מתפתח כבן אדם אז גם ההומור שלך מתפתח. כשהתכנים משתנים פתאום אתה מגייס את הבת שלך, פתאום מחשבות על מוות, זיקנה… על הכל אפשר להסתכל בצורה הומוריסטית".

ליאור: "אתה כל בוקר שם את הלב שלך על השולחן. אתה שם שם את כל מה שכואב- כמו ריבים וחילוקי דעות בבית והופך את זה לבדיחות. ולפעמים כן בני הזוג או הילדים שמזהים את עצמם לא תמיד מבסוטים. יש פרצופים, חופשי יש.

התבגרנו והפורמט של לשבת לדבר עם אנשים אמיתיים על ספות ולא על טוסטוסים, מוכיח את זה. יש שלבים בחיים של קומיקאי. אני חושב שאחרי שבאים הילדים אתה מחפש כל הזמן את האמת. כשלקומיקאי נולדים ילדים זו סטירת לחי של חוכמה. כשאתה מתבגר אתה רואה עצב, כאב וקולט שהקומדיה המושלמת, הדברים המצחיקים באמת נמצאים בדרמות-טרגדיות הקטנות".

 

סטנד אפעדי אשכנזיתכניות טלוויזיה